Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 23:47:19

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Interresert i å starte på kampsport.. Er judo tingen? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Interresert i å starte på kampsport.. Er judo tingen?

Pailab
*
Forummedlem

« on: 13.01.10 at 23:58:23 »

Hei er 16 år og lurer på hvilken kampsport som kan være tingen for meg. Er nybegynner og har søkt litt rundt og sett videor av det jeg har tenkt. Jeg har lyst til å starte med en kampsort der jeg kan mixe slag og spark, men også kanskje lære takedowns og submissions.

Jeg har sett noen videor av Judo på youtube og andre steder og jeg liker veldig kaste og takedown teknikkene, men jeg har også lyst til å lære slag og spark. Så dermed har jeg også tenkt litt på Muay Thai og Kickboksning. Liker også måten BJJ og Ju jutsi blir utført på. Stort valg fremfor meg, og kom gjerne med nye kampsporter hvis du føler det passer bedre.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 14.01.10 at 00:05:15 »

Hvor bor du, og hva slags klubber har du tilgang på?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Pailab
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 14.01.10 at 00:14:04 »

Bor i Bærum.

Vet at det finnes:
Mudo senter i Sandvika der det finnes Tae Kwon Do, Judo og Kickboksing.
Bokse klubb på Bærums Verk.
Ju Jutsi på Bekkestua.
Flere Karate Klubber.
Tror det finnes flere, men dette er alle jeg kan huske nå.
Også vet jeg at det meste finnes i Oslo, men vet ikke om jeg orker å dra dit for å trene enda.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 14.01.10 at 00:46:25 »

Jeg anbefaler deg å teste kickboxing, boxing og ju jitsu klubbene. Så hvordan du liker deg, og ta det videre derfra. Kom gjerne tilbake til forumet for å fortelle hvordan du opplevde de forskjellige tingene du tester...

Juggernaut Fight Group
Ch_Omega
« Reply #4 on: 14.01.10 at 01:23:40 »

Aga:

Hvorfor ikke Judo?
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #5 on: 14.01.10 at 01:42:07 »

Bor i Bærum.

Vet at det finnes:
Mudo senter i Sandvika der det finnes Tae Kwon Do, Judo og Kickboksing.
Bokse klubb på Bærums Verk.
Ju Jutsi på Bekkestua.
Flere Karate Klubber.
Tror det finnes flere, men dette er alle jeg kan huske nå.
Også vet jeg at det meste finnes i Oslo, men vet ikke om jeg orker å dra dit for å trene enda.

Hvis man kan trene flere kampsporter for samme pris på mudo-senteret, så ville jeg anbefalt det. Da kan du både trene judo og kickboksing, og etter det du selv skriver, ville det vært en fin kombinasjon for å få tilfredstilt det du vil trene.

Slag, spark, takedowns og submissions Wink
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 14.01.10 at 01:57:28 »

Aga:

Hvorfor ikke Judo?
Det var ikke tilgjengelig på listen han skrev. Så derfor tenker jeg praktisk fokus først. Men det var kun fordi jeg ikke så at det var Judo på Mudo senteret.

Juggernaut Fight Group
tantor
« Reply #7 on: 14.01.10 at 07:01:32 »

Det ligger en judoklubb i kjelleren på nadderudhallen på bekkestua
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #8 on: 14.01.10 at 09:01:55 »

Hvis du skal trene kickboxing, vil jeg anbefale Fighter, som også har treninger i kjelleren til Nadderudhallen. Jeg har ingen erfaring med kickboxinga på Mudo-senteret, men Fighter sine treninger er i hvert fall veldig bra.

EDIT: Se www.fighter.org

Av de stilartene du har på lista di, er det imidlertid bare jiu jitsu (klarer aldri å huske riktig stavemåte) som inneholder både slag, spark, takedowns og submissions i noen særlig grad, så om det er et must for det å trene alle disse elementene innen en stilart, ville jeg nok gått for jiu jitsu.
« Last Edit: 15.01.10 at 09:43:16 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Pailab
*
Forummedlem

« Reply #9 on: 15.01.10 at 00:13:44 »

Er det stor forskjell på BJJ og japansk Jiu Jutsi?
Ch_Omega
« Reply #10 on: 15.01.10 at 08:35:47 »

Det er generellt større forskjeller mellom japansk JuJutsu-stilarter og Brasiliansk Jiu Jitsu, enn det er på Judo og BJJ, både i forhold til teknikkutvalg og i måte å trene på. De fleste stilarter som omtales som Japansk Ju jutsu idag, er egentlig mer eller mindre moderne konstruksjoner med fokus på selvforsvar (dog ofte fra et tradisjonelt perspektiv), og har ofte lite fokus på bakkekamp. Til gjengleld har de ofte endel striking(dvs. spark/slag, ofte svært likt det du finner i Karate), samt hånleddslåser og slikt man finner lite av i BJJ og ingenting av i Judo.

Judo ble dannet som følge av at Jigoro Kano samlet endel teknikker fra flere gamle tradisjonelle Japanske JuJutsu-stilarter, for så å teste og videreutvikle disse gjennom kontinuerlig fullkontakt sparring. BJJ er en forgrening av Judo igjen, der fokuset er flyttet mer over på bakkekamp enn i moderne judo, og i grunnen likner BJJ mer på Judo slik Judo var i første kvartdel av forrige århundre, enn det moderne Judo gjør. Dette fordi moderne Judo har blitt mer og mer tilpasset et konkuranseregelverk utviklet for å være publikumsvennlig, der fokus er forflyttet mer over på kast enn på bakkekamp. Et unntakt fra denne reglen er Kosen Judo, som er et Judo konkuranseregelverk med en viss utbredelse i Japan, der man har beholdt det gamle fokuset på bakkekamp man fant i tidlig Judo.

JJJ kritiseres ofte for å mangle den aliveness(dvs. kontinuerlig testing av teknikker gjennom konkuranser og sparring) som man finner i BJJ og Judo, selv om dette ikke gjelder alle JJJ-stilarter. Judo og BJJ regnes derfor gjerne som mer praktiske og effektive stilarter enn JJJ blant fullkontaktutøvere.

Kort oppsumert. Judo og BJJ er rene fullkontakt grappling-stilarter, med stort fokus på sparring og konkuranser, mens de fleste stilarter som idag omtales som Japansk JuJutsu, er stilarter med selvforsvars-fokus, med mye mindre fokus på sparring, og eventuelt konkuranser uten full fullkontakt.

Edit:
Se forøvrig dette innlegget i forhold til bakkekamp(newaza)-andel i Judo.
« Last Edit: 15.01.10 at 08:56:57 by C.O. » Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Interresert i å starte på kampsport.. Er judo tingen? « previous next »
Jump to:  

Social sharing