Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 10:05:00

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nye Kampregler. :( 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Nye Kampregler. :(

Ch_Omega
« on: 20.01.10 at 19:40:23 »

Ser i dette dokumentet at IJF har innført nye kampregler der det meste av angrep med grep rundt ben nå er forbudt. I praksis innebærer dette at bl.a. morote gari(double leg takedown) og kata guruma(firemans carry) er forbudt i konkuranser. Sad I tillegg blir det enda strengere i forhold til defansiv bryting stående.

Se eksempler på bilder av teknikker som nå er ulovlige i dokumentet fra norges judoforbund.

Jeg blir faktisk skikkelig provosert av disse endringene, delvis fordi jeg mister store deler av arsenalet mitt(da slike angrep er det jeg får til best), men også fordi jeg mener det underminerer Judo som effektivt kampsystem å fjerne noen av de mest effektive takedownene.
 mad
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #1 on: 20.01.10 at 22:45:56 »

WTF confused_1 eek
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #2 on: 21.01.10 at 09:53:05 »

Helt enig i at disse reglene ikke er bra for judo.
Har enda ikke hørt noen si noe positivt om dette enda.
Etter som jeg har lest andre steder har reglene kommet fordi kampene ble for defensive på toppnivå.
Hvor utøver som var over i poeng hindret motstander ved å komme med halvhjertede angrep mot ben, og dermed kunne vinne kampen uten å gjøre flere ordentlige angrep. Og at det har blitt for lite av den "fine" judoen, eller noe slikt.
Med tanke på at kata guruma vistnok var Judo grunnleggeren Kanos favoritteknikk synes jeg man sliter med å påstå at dette skal føre til bedre" judo".

Kan ikke forestille meg at disse regelendringene har støtte hos judoutøvere flest, og det synes jeg desverre sier noe om IJF som har vedtatt disse reglene.

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Cedolf
Veteran

« Reply #3 on: 21.01.10 at 11:48:48 »

Håper dette fører til enda mer defensive judo slik at de endrer tilbake igjen. Mindre våpen å velge mellom fører til mer forutsigbare motstandere. Kan ikke skjønne hvordan det skal føre til mer positiv og underholdende judo.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
BarteSam
Forumavhengig

« Reply #4 on: 21.01.10 at 21:19:18 »

Hvem i all verden er det de har i tankene når de foretar slike endringer?
Publikum, eller utøverne.
Det må jo være dritkjedelig for publikum, når det blir så mye regler å holde styr på, at man nærmest må ha dommerkurs selv for å kunne ha glede av en kamp. For alle andre, så blir det jo helt meningsløst. "Hæ, hva skjedde nå, hvorfor fikk han andre poeng" osv.

Det er ikke rart det bare er boksing, og mma, som har stor kommersiell verdi av kampsportene. Der trenger man liksom ikke å ha regelboka liggende ved siden av for å ha utbytte av en match.
De fleste andre kamsporter får jo bare mer og mer innviklede regelverk, som gjør det så innihelvettes vanskelig for uinnvidde å fatte interesse.

Judo burde heller bevege seg mer tilbake til sine røtter....

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
Cedolf
Veteran

« Reply #5 on: 21.01.10 at 21:51:56 »

Sendt melding til en av høvdingene i judo-norge om bakgrunn for endringene. Venter tilbakemelding...

Cedolf
Veteran

« Reply #6 on: 22.01.10 at 01:02:47 »

Bakgrunnen er at de ønsker å bli kvitt bryteteknikkene som benyttes i judo. Det har i det siste blitt endel negativ judo med framoverbøyd kropp med fokus på å få tak i motstanderens bein. Ingen kast blir forbudt, men de må nå brukes i kontringer eller kombinasjoner der førsteangrepet skal være et forsøk på "normalt" kast.
Men jeg må si meg enig med Bjartesam at dette med regler begynner å bli temmelig kompliserte greier for judoen. Kort og greit sagt om disse nye reglene er at grep under beltet er ulovlig. Men det er unntakene som gjør dette forvirrende og kanskje vanskelig både for utøvere og publikum å følge med på. 

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #7 on: 01.02.10 at 22:00:27 »

Jeg kan,med litt godvilje, forstå at folk i judoforbundet vil bidra til at judo blir noe egenartet, som teknisk og visuelt skiller seg klart og tydelig fra bryting og andre grapplongbasetrte kampidretter. Det er ikke utenkelig at det blir flere  "stilfulle" og teknisk sofistikerte kast og teknikker, dersom muligheten til å ta tak i beina fjernes.Hvis estetikk skal veie tyngre enn pragmatikk, er det forståelig at det tas slike skritt. Judoens omdømme som effektiv selvforsvarsstil blir dog ikke akkurat styrket av slike konkurranserestriksjoner innføres. Spørsmålet er hvor mye vekt dette egentlig tillegges?
RB
« Reply #8 on: 05.02.10 at 20:05:41 »

Spørsmålet er hvor mye vekt dette egentlig tillegges?

vel... man blir disket om man gjør slike kast så...
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #9 on: 18.02.10 at 13:14:01 »

Spørsmålet er hvor mye vekt dette egentlig tillegges?

vel... man blir disket om man gjør slike kast så...

Nå var det forsåvidt ikke slik jeg mente det. Spørsmålet var snarere hvor viktig det er at konkurransegodkjente teknikker også er effektive og anvendelige i selvforsvarssammenheng. Det er vel liten tvil om at flere av teknikkene som tar utgangspunkt i å gå etter motstanderens bein både er effektive og intuitive, men det trenger jo ikke være et relevant argument for at disse skal tillates i konkurranser ...
R.H.
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 07.03.10 at 03:26:40 »

jeg Syntes det er veldig synd med de nye reglene, det eneste ijf gjør er og ødelegge en kampsport som er både kul og se på og ganske effektiv i forhold til selvforsvar.jeg tror nå de heller ville ha tjent på og tatt inn igjen noen av kastene som de har fjernet før. istede for og fjerne flere.jeg snakket med en norsk judo utøver for et par år tilbake, dette var en som både hadde mens han var aktiv trent og konkurert i utlandet. han fortalte om og viste noen teknikker som var tillatt tidligere men som har blitt fjernet.Og det var noen varianter der som jeg gjerne hadde lært meg. Syntes også at de kunne ha tillatt litt mer tid i newaza når man først har kommet ned. Det ser jo ut som folk ikke får mulighet til og gjøre noe serlig nede. og når de først er inne på noe endetn armlås eller kveling så må det sitte med engang skal man vinne på det. tar det mer en 5 sek og jobbe inn låen / kvelingen så er det opp igjen. Har jeg inntrukk av hvertfall.

4. kyu njjk
Ninja
**
Stuntposter

« Reply #11 on: 09.03.10 at 13:29:16 »

Alt er forbudt i Judo nå.
Ch_Omega
« Reply #12 on: 04.04.10 at 00:20:44 »

Alt er forbudt i Judo nå.
Nei.

Men tilbake til topic, denne er litt interessant synes jeg.

Det er jo nettopp pga. effektiviteten til teknikker i kategorien "stygg judo", dvs. enkle men effektive teknikker, som er årsaken til regelendringene. Litt morsomt at noen da kommer ut med en slik DVD.

« Last Edit: 04.04.10 at 00:22:40 by 乱取り » Logged
Rulzern
*
Forummedlem

« Reply #13 on: 09.04.10 at 22:49:51 »

Rhadi Ferguson sin "Ugly Judo" serie kom ut før disse regelendringene såvidt jeg vet.

Her er noen flere eksempler på hva som regnes som lov/ikke lov under det nye reglementet.

Cedolf
Veteran

« Reply #14 on: 10.04.10 at 07:35:16 »

Huff. Grensen mellom seier og utvisning er ikke stor. Flere eksempler i den videoen som jeg ville ha klikket i vinkel på. F.eks 5 gir seier.  45 og 53 gir utvisning. Alle disse fortsetter med grep i fot etter angrep med drop seoi nage. 5 og 45 vil jeg si er falske angrep, mens 53 ser ut som et reelt angrep. Var også mange eksempler der te-guruma grepet kommer etter falske angrep, eller te-guruma blir brukt for å stoppe angrepet før det kommer skikkelig i gang, og da ble det gitt hansoku make. Helt horribelt hvis det er slik det er meningen det skal være. Virker som en kan gjøre mesteparten av angrepet sitt da før en har lov til å kontre. Kan umulig være det de ønsket å oppnå da reglene ble satt til livs.
Eksempel 50 er helt feil. Kan umulig være en hansoku make. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Det står i reglene at grep i beinet er tillatt hvis motstanderen har et dominerende kryssgrep. Eksempelet er helt identisk med det NJF bruker som eksempel på lovlige tekniker.

leif was here.
« Last Edit: 10.04.10 at 13:03:07 by Cedolf » Logged

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nye Kampregler. :( « previous next »
Jump to:  

Social sharing