Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 14:57:04

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Frodes Kosthold 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

Frodes Kosthold

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« on: 29.04.10 at 11:21:56 »

Onsdag 29. April

Dagens mat:

1. måltid:
- 200 g karbonadedeig
- 2 stykk grove pitabrød
- tacokrydder og tacosaus

2. måltid:
- 42.5 g rosiner
- en halv neve mandler
- shake: 50 g protein

3. måltid:
- 270 g biff
- 3 spiseskjeer naturris
- litt peppersaus

4. måltid:
- 42.5 g rosiner
- en liten neve whalnøtter

5. måltid:
- shake 50 g protein

Kommentar: Kommer til å logge maten min fremover, istedet for treningen.

Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #1 on: 29.04.10 at 13:01:54 »

Myye mat..

Hvorfor spiser du så mye?
Hvorfor spiser du rosiner?
Hvorfor spiser du ikke noe grønnsaker/frukt?

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
wanchorenrit
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 29.04.10 at 14:07:28 »

Stiller meg bak spørsmålene til Rune over her.

Forstår ikke hvorfor du spiser rosiner når du ligger lavt på karbo og høyt på protein. Det blir vel 250-300g protein dette her, hva er poenget med det? Hvis jeg husker riktig så veier du i underkant av 80 kg, dvs fettfri masse på rundt 70, altså har du nærmere 4g protein per kg fettfri masse. Med mindre du propper deg full av steroider får du ikke noe nytte av dem, og ettersom du trener relativt hardt trenger kroppen din brensel i form av karbohydrater.

Kunne vært morsomt å høre hva du ønsker å oppnå.

Forøvrig er det morsommere å lese om trening enn mat, men det er jo din tråd.
KAS
Gjenganger

« Reply #3 on: 29.04.10 at 16:22:51 »

Det der er jo ikke mye mat...

Memento Mori
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #4 on: 29.04.10 at 16:27:28 »

Haha det morsomme er jo at jeg syntes jeg spiste ganske lite i går! biggrin

wanchorenrit
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 29.04.10 at 17:33:47 »

Kalorimessig blir det kanskje ikke så enormt mye, uten å ha regnet på det så ser det ut som ca 3000. Innholdet er mer interessant, hvorfor 150 g i proteinshake? Kosten dekker jo behovet ditt for protein.
Jeg tror du velger høyt protein og lav karbo pga fettprosent, men jeg mener det blir feilslått. Du tar inn mye mer protrin enn du trenger for optimal restitusjon og muskeloppbygging. Resten går da til energi og fettlagring, på samme måte som hvis det var karbohydrater. Men kroppen foretrekker karbs ved relativt høy intensitet, så her vil jeg tro at du vil yte dårligere på trening enn hvis du hadde erstattet en shake eller to med karbs.
Frukt og grønt er ikke eksisterende, og hvorfor rosiner?

Regner med at du har tenkt over dette Frode, vi er nysgjerrige.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #6 on: 29.04.10 at 17:50:01 »

- Så 2 x måltider med 200-250 g kjøtt er nok protein for en hel dag? Jeg vet ikke helt om jeg er enig i den. Mener du da at jeg skal ta et rent karbo-måltid istedet? jeg har en forbrenning som "krever" mat hver 3. time. Hvis ikke så blir jeg faktisk såpass slapp at jeg ikke yter det jeg ønsker på trening. Jeg trener 2 ganger pr dag. En hard økt, og en semi-hard økt.

- De småeskene med rosiner funker bra når jeg ikke har frukt tilgjengelig. Normalt sett spiser jeg måltider som består av ca 200/250 g kjøtt + salat (kinakål, tomat, paprika, mais og agurk)

Ellers så vil jeg høre hvordan dere ville anbefale meg å spise. jeg trenger en del kalorier (antar mellom 2-3 tusen) pr dag. Men har jo lyst å kutte fettprosenten min.

Magnus L
Gjenganger

Forgive your enemies, but never forget their names
« Reply #7 on: 29.04.10 at 19:13:57 »

Du har jo alltids forslagene til Helsedirektoratet

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/idrettsut_vere/dagsmenyer_31167

(forventer endel synsing og kritikk på denne  bleh)

bjorn
Forumavhengig

If you think you can, or can not, you are right..
« Reply #8 on: 29.04.10 at 22:16:03 »

Synes nå ikke det var så gæærnt jeg da..

ca. 2283 kcal fordelt omtrent slik:

Proteiner: 232.2g
Karbohydrater: 165g
Fett: 74.6g

Nå vet ikke jeg hvor mye du veier men hvis vi sier 78kg, har en aktiv hverdag men kanskje ikke atomreaktor forbrenning (?), trenger du antakeligvis rundt 2400 kcal for å vedlikeholde den vekten.

Nå var jeg sikkert litt snill når jeg plottet inn maten din da jeg vet at en "dæsj" saus som oftest ikke er 4ss (som jeg regnet) og en "liten neve" nøtter kanskje er mer enn 4stk valnøtter, men på denne dagen havnet du på ca. vedlikeholdsnivå matmessig... Med trening havnet du antakeligvis litt i underskudd på totalen.

Høyere inntak av karbohydrater gir meg større svingninger i blodsukkeret og mye mer søtsug. Mer proteiner og fett, masse vann, grønnsaker og frukt er viktige deler av min plan når jeg skal svi bort litt flesk.

Du bør nok få i deg mye mer grønnsaker og frukt..vitaminer, fiber, vann, mineraler og generellt bra vommfyll!  Cool

Dersom du hadde kuttet måltid 2 ville du antakeligvis havnet på 4-600 kcal i minus denne dagen. Da kan du i teorien realisere en nedgang på ca. 0,5kg i uka, noe som er et fint tempo. Burde ikke ta så mye futt av treningene dine heller.

Ble rene skjære Stefan-inlegget dette.. Wink Nei, men Frode, gjør som Rune sier; kjør i deg mer grønnt og legg til et par-tre frukter... Kan sikkert sløyfe en av de shakene også.. Ellers synes jeg som sagt ikke det dær så så hest-gæærnt ut.

Grappling-blogg: http://egofreejj.com
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #9 on: 29.04.10 at 22:19:33 »

Tja, du vet jeg anbefaler Zonekosthold, eller andre typer lavkarbo/steinalderkost. Det er rett og slett evolusjonen har utviklet oss.

Du er ikke langt unna Zonekostholdet med det du spiser. Kutt ned på mengden protein, og kutt ut kornprodukter i maten din.

For å ta den oppsatter dagsplanen din og gjort den zone ville jeg:

1. måltid:
- 200 g karbonadedeig
- 2 stykk grove pitabrød
- tacokrydder og tacosaus

Ok måltid. Muligens byttet ut det ene pitabrødet med grønnsaker. Og en avokado for fett.

2. måltid:
- 42.5 g rosiner
- en halv neve mandler

Et eple i stedet for rosinen, og 20 gram protein

3. måltid:
- 270 g biff
- 3 spiseskjeer naturris
- litt peppersaus

140 gram biff, 60 gram tørr ris, litt kryddersmør.

4. måltid:
- 42.5 g rosiner
- en liten neve whalnøtter

En banan i stedet for rosinene og 20 gram protein

5. måltid:
50 gram proteinshake

Byttes ut med 5 egg, i en stor salat med fransk dressing.

Da vil du havne på en 19 blokkers sonemåltid hvilket er i overkant stort av det de fleste mannlige crossfitutøverne går på. Dersom du har en anstrengende jobb som involverer mye manuelt arbeid kan du vurdere å øke 2 blokker til.

Som sagt du er ikke langt unna, jeg mener du spiser for mye mat (og da protein) og at du velger litt feil karbohydrater.

MEN jeg er helt enig i dit valg i å holde karbohydratene lave. Satans råd for Ernæring er noe tull, og må reevalueres i løpet av de førstkommende årene.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #10 on: 29.04.10 at 22:20:07 »

Hmm, Bjørn slo meg akkurat..

Rune Lind
bjorn
Forumavhengig

If you think you can, or can not, you are right..
« Reply #11 on: 29.04.10 at 22:23:27 »

HAHA! I BEAT!  boxing  clown2 bleh

Neida! God stemning i loggen din nå Frode! Du er rippa før vi vet ordet av det!

Grappling-blogg: http://egofreejj.com
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #12 on: 29.04.10 at 23:16:06 »

Knallbra støtte!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #13 on: 30.04.10 at 08:02:44 »

FRODE FRODE FRODE FRODE biggrin
wanchorenrit
*
Forummedlem

« Reply #14 on: 30.04.10 at 09:54:34 »

Jeg kom til et høyere tall enn Bjørn, men jeg har som sagt ikke regnet på det, men som Bjorn sier selv så var han nok litt snill... men uansett kalorimessig er det nok helt ok.

Jeg tror ikke jeg orker å gå for langt inn i denne lavkarbo/steinalder vs statens ernæringsråd debatten. Jeg har nok et relativt nyansert syn der, og plasserer meg litt i midten. Dog er det et poeng at denne såkalte steinalderdietten(som er relativt lang unna det folk faktisk spiste i steinalderen) stort sett frontes av folk med en religiøs overbevisning og at "guruene" her ofte har liten faglig tyngde, og gjerne hopper fra den ene til den ande ytterkant.

Dette med å spise hver 3 time er jo en (relativt)høy karbo variant, poenget med fett og proteindiett er jo nettopp at kroppen bruker langt tid på det, og metter godt så man ikke trenger å spise ofte.

Så ang Frodes spørsmål om hvor mye protein han trenger: til å opprettholde, eller tilogmed bygge muskulatur vil 150g per dag være mer enn bra nok. Hvis du kjører lav karb så er det jo klart at du må fylle på med noe ekstra.

Glykogen er kroppens klart foretrukne energikilde ved høyt intensivt arbeid. Det er derfor de fleste idrettutøvere har et kosthold basert på mye karbohydrater. (problemet oppstår jo når folk som ikke har samme bruk for brensel forsøker å kopiere)

Jeg ville absolutt kuttet ned på proteinene og heller lagt på litt mer karbs, gjerne fra frukt og grønt. jeg tror det ville gitt deg mer trøkk på trening, raskere restitusjon og at du faktisk på den måten ville forbruke mer energi enn du gjør nå.
Ikke at man skal kopiere alt "heltene" gjør, men fighterne i thailand lever gjerne på to daglige måltider som hovedsakelig er hvit ris noen grønsaker, urter/krydder og en og annen bit med kjøtt/fisk og kanskje et egg i ny og ne.
« Last Edit: 30.04.10 at 09:56:59 by wanchorenrit » Logged
Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Frodes Kosthold « previous next »
Jump to:  

Social sharing