Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
25.11.17 at 10:12:41

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Frodes Kosthold 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

Frodes Kosthold

Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Posts: 2265
Veteran
Offline Offline

« Reply #15 on: 30.04.10 at 10:09:08 »

Glykogen er kroppens klart foretrukne energikilde ved høyt intensivt arbeid. Det er derfor de fleste idrettutøvere har et kosthold basert på mye karbohydrater. (problemet oppstår jo når folk som ikke har samme bruk for brensel forsøker å kopiere)

At mange har det og om man trenger det er jo 2 forskjellige ting. CrossFit utøverne i verdenstoppen må vel ansees om noen av de råeste utøverne, og mange av dem går jo på lavkarbo eller Zone (som er en ting mellom lavkarbo og høy karbo)

Av erfaring kan jeg bare utale meg om mine egne resultater og de som mine utøvere har fått her i Bodø og Oslo. Og der har samtlige forbedret resultatene betraktelig ved å gå bort fra høy klarbo (Statens råd for ernæring) og over til redusert karbo.  Og det gjelder både økter av kortere tidsintervaller og lengre økter.
Logged

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Jostein
****
Posts: 428
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #16 on: 30.04.10 at 11:03:17 »

For meg som ikke er så inn i dette med kosthold som dere er så hadde det vært fint med en kort innføring i deres definisjon på høykarbo, redusert karbo og lavkarbo. Hvor mye karbo må det være for å kvalifisere seg til redusert karbo i forhold til lavkarbo f.eks. Muligens dumt spørsmål, men noe jeg lurer på når jeg leser dette likevel.

Interessant å lese.  smile
Logged

Better to be a has-been than a never-was. Better to be a never-was than a never-tried.
wanchorenrit
*
Posts: 39
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #17 on: 30.04.10 at 11:07:25 »

Det er vanskelig å diskutere mot slike personlige erfaringer som du refererer til Rune, rett og slett fordi de er personlige erfaringer og ikke basert på det som kan kalles vitenskap. Å trekke slutninger utifra slike ting er litt farlig. Et eks her er er kompis av meg med tidenes six-pack og generelt meget definert. Hans kosthold består mer eller mindre av smågodt, iblandet en og annen pizza.  Han er nå 30 år, har ikke trent siden han var 15, og jeg vil tippe at 50% av hans energiinntak er sukker. Vil også tippe at han tar godt over sin egen vekt i benkpress og at han ville kommer seg over 3km på en Cooper test.

Personlige erfaringer kan altså være så mangt, her er det også enormt med feilkilder. Dog viser all vitenskaplig forskning på området at idrettsutøvere yter best med et relatvit høyt inntak av karbohydrater.  Nå er ikke jeg nesegrus beundrer av statens råd for ernæring, og jeg er enig i at veldig mange i vesten har et usunt forhold til karbohydrater, da særlig kjappe varianter som sukker og raffinerte produkter. Poenget er å justere inntaket av energi, og særlig da karbohydratene, i henhold til aktivitetsnivå.

Jeg vet ikke noe særlig om crossfitutøvere eller Zone så det skal jeg ikke uttale meg spesifikt om. Derimot kan jeg jo si generelt om slike "hypes" at de har en naturlig livssyklus. Det er ikke nødvendigvis konseptene i seg selv som er så revolusjonerende, men at man blir mer strukturert og fokusert, og det er de grunnlegende prinsipene som ligger bak som virker, og ikke repsantallet, intervalllengden, øvelsesutvalget eller at man bruker begreper som blokker.
Logged
bjorn
*****
Posts: 820
Forumavhengig
Offline Offline

If you think you can, or can not, you are right..
« Reply #18 on: 30.04.10 at 11:40:43 »

Hvordan fungerer du på det kostholdet du har nå Frode? Trener du mye med veldig høy intensitet? Er du mye slapp og daff?
Logged

Grappling-blogg: http://egofreejj.com
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Posts: 7931
Veteran
Offline Offline

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #19 on: 30.04.10 at 12:09:10 »

Hehe mye bra lesestoff her gutter! takk for støtte. smile

Kostholdet jeg har nå, fungerer bra. Jeg trener hardt ja. Trener 6 dager i uka, der minst 4 dager har2 økter. Jeg har forsøkt å gå dager på veldig lite karbo, men mye protein. Men da blir jeg som en zombie.. 10 runder sekk blir et ork. Sad

Logged

AndersBreiflabb
*
Posts: 2631
Veteran
Offline Offline

« Reply #20 on: 30.04.10 at 12:12:34 »

Jeg stiller meg bak Wanchorenrit (dæven for et vanskelig navn du har valgt deg) i hans perspektiv på kosthold. Det er ikke lenge siden jeg leste en kritisk og morsom artikkel om steinalderkosthold, der mytene om hva man spiste ble satt til livs. Hvis man skal se evolusjonsmessig på kosthold, så må man se på prosesser som egentlig startet langt bak i pattedyrenes utvikling - og gjennom apenes og til slutt menneskets utvikling. Jeg vil tro det er vanskelig å ha et rent vitenskapelig perspektiv (av åpenbare grunner til feilkilder) og dermed blir det mye spekulasjoner.

Karbohydrater er verken farlig eller unødvendig - tvert imot. Det finnes endel forskning som viser at idrettsutøvere yter betraktlig bedre ved store inntak av karbohydrater.

For meg er det flere og andre faktorer som styrer hva vanlige mosjonister burde spise.

 Hva er enklest for deg?

Veldig mange (i familiesituasjon etc) har vanskeligheter med å gjennomføre et ketose-opplegg, og samtidig er det endel negative aspekter knyttet til mindre inntak av frukt, bær, nøtter, grønnsaker, fiber etc.

De karbohydratene man i stor grad burde styre unna er definitivt raffinert sukker, stivelse, hvitt mel og andre raffinerte karbohydrater.

Derimot er det mange helsemessige fordeler ved å ha et høyt inntak av grove kornprodukter, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, bønner, linser etc....

Om man velger et høykarbo, redusert karbo eller lavkarbo opplegg er uansett underorientert den totale energimengden. Benytt deg av det opplegget man føler seg best med, enklest kan gjennomføre i hverdagen og som gir best resultater. Det vil være individuelle preferanser i forhold til hva som fungerer best!




Logged
AndersBreiflabb
*
Posts: 2631
Veteran
Offline Offline

« Reply #21 on: 30.04.10 at 12:17:11 »

Hehe mye bra lesestoff her gutter! takk for støtte. smile

Kostholdet jeg har nå, fungerer bra. Jeg trener hardt ja. Trener 6 dager i uka, der minst 4 dager har2 økter. Jeg har forsøkt å gå dager på veldig lite karbo, men mye protein. Men da blir jeg som en zombie.. 10 runder sekk blir et ork. Sad



Jeg ville definitivt rådet deg til å ha et bra inntak av karbohydrater med den treningsmengden.Men kutt ut pitabrødene og lefsene/chipsene til fordel for havre, spelt og rug! Start dagen med en god posjon havregryn/havregrøt og følg opp med rugbrød med egg på skiva som neste måltid. Eventuelt en salat med masse linser og bønner. Linser er dessuten billig, godt og veldig bra mat smile

Jeg tror også at behovet ditt for rosiner skyldes at kroppen skriker etter mer glukose. Stimulerer du dette ved å kutte ut noen av disse shakene dine og isteden inntar gode posjoner med komplekse karbohydrater, så vil også sukkersuget (rosiner som i praksis nesten ER rent sukker) avta...
« Last Edit: 30.04.10 at 12:19:42 by AndersBreiflabb » Logged
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Posts: 7931
Veteran
Offline Offline

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #22 on: 30.04.10 at 12:27:04 »

Jeg pleide å starte dagen med ei skål havregryn + melk. Kanskje jeg skal fortsette med deg. Havregryn er godt. smile

Men hvordan blir det med fettprosenten hvis jeg hiver innpå med masse karbohydrater? Jeg kommer jo helt sikkert til å yte veldig bra på treningen, men for første gang på mange år, så tenker jeg mye på fettprosenten min.

hvor mye kcal er det i en 50 g proteinshake sånn ca?
Logged

Mannen uten x
******
Posts: 2201
Veteran
Offline Offline

« Reply #23 on: 30.04.10 at 12:28:26 »

Jeg pleide å starte dagen med ei skål havregryn + melk. Kanskje jeg skal fortsette med deg. Havregryn er godt. smile

Men hvordan blir det med fettprosenten hvis jeg hiver innpå med masse karbohydrater? Jeg kommer jo helt sikkert til å yte veldig bra på treningen, men for første gang på mange år, så tenker jeg mye på fettprosenten min.

hvor mye kcal er det i en 50 g proteinshake sånn ca?

i ett gram protein er det 4 kcal samme i 1 g karbs. Om vi sier at det er 100% prottis og karbs i den, så vil det være 50*4= 200 kcal i en shake.
Logged

Mr. sexy!
AndersBreiflabb
*
Posts: 2631
Veteran
Offline Offline

« Reply #24 on: 30.04.10 at 13:28:59 »

Jeg pleide å starte dagen med ei skål havregryn + melk. Kanskje jeg skal fortsette med deg. Havregryn er godt. smile

Men hvordan blir det med fettprosenten hvis jeg hiver innpå med masse karbohydrater? Jeg kommer jo helt sikkert til å yte veldig bra på treningen, men for første gang på mange år, så tenker jeg mye på fettprosenten min.

hvor mye kcal er det i en 50 g proteinshake sånn ca?

Fettprosenten forsvinner så lenge du ligger i kaloriunderskudd. La hovedvekten av energiinntaket ligge rundt og etter trening, så føler man seg relativt pigg, selv på underskudd.

Det finnes en ganske god "formel" for å regne ut hvilemetabolismen:

6,25xhøyde + 10xvekt + 5xalder - 161
Deretter ganger du med en PAL-faktor som i ditt tilfelle nok er rundt 1,6 - kanskje noe over de dagene du har to økter. Da får du ca-forbruket ditt i løpet av en dag.

Så er det bare å justere inntaket etter det...skaff deg en fettklype og sjekk progressjonen. Går du ikke ned, så ligger du mest sannsynlig akkurat på grensa - og går du for raskt ned, så ligger du for mye under. 

Havregryn er forøvrig kongefrokost smile Enkelt, billig og næringsrikt smile
Logged
wanchorenrit
*
Posts: 39
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #25 on: 30.04.10 at 14:46:23 »

Gode innspill fra Anders her.

Nicket mitt stammer forøvrig fra en gym jeg har vært endel på i Thailand som heter Chorenrit. Fikk også tilnavnet Kao niew som betyr stcky rice, så mitt ringnavn er Kaoniew Wan Chorenrit Wink
Logged
AndersBreiflabb
*
Posts: 2631
Veteran
Offline Offline

« Reply #26 on: 30.04.10 at 15:08:17 »

hehe, artig historie! Sticky Rice biggrin
Logged
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Posts: 7931
Veteran
Offline Offline

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #27 on: 30.04.10 at 15:17:18 »

sticy rice er godt. smile
Logged

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Posts: 7931
Veteran
Offline Offline

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #28 on: 30.04.10 at 18:58:09 »

Noen spørsmål som jeg kom på mens jeg satt på sykkelen. smile

- Hva om jeg tar en fastedag innimellom. Dvs en dag der jeg ikke spiser i det hele tatt?
- Er det lurt av meg å bytte ut proteinshakene mine med 25 g protein shake istedet for 50 g shake?
- Hva skjer om jeg tar noen dager der jeg eter så si kun protein?
- Kan jeg ete hva jeg vil? så lenge jeg går med kaloriunderskudd?
Logged

Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Posts: 2265
Veteran
Offline Offline

« Reply #29 on: 30.04.10 at 19:31:09 »

Quote
- Hva om jeg tar en fastedag innimellom. Dvs en dag der jeg ikke spiser i det hele tatt?

Tja, hvorfor? Er mange som kjører faste. Enten over 20 timer (f.eks IM som Bjørn har kjørt på) eller flere dager. Faste over et vist antall timer passer noen godt. Vi mennesker er forskjellig, noen MÅ bare ha mat flere ganger om dagen, noen kan spise en gang.

Spøsmålet er hva du ønsker å oppnå med fasten? Rense kroppen, ja kanskje vist du spiser mye dritt, men spiser du rent ellers burde det ikke være nødvendig.For å slanke deg? Hvorfor ikke heller holde det normale kostholde på et kalorirestriktivt nivå.

Quote
- Er det lurt av meg å bytte ut proteinshakene mine med 25 g protein shake istedet for 50 g shake?

Nok en gang, hva ønsker du å oppnå med det? Ut fra den dagen du hadde som eksempel ville det kunne være fornuftig for å få ned kalorimengden og proteinprosenten noe. Men dersom du bruker shaken som en måltidserstatter så er det kanskje ikke noe i vegen for å ta 50g.

Quote
- Hva skjer om jeg tar noen dager der jeg eter så si kun protein?

Du kan risikere å have i ketose, hvilket i seg selv ikke er farlig. Men det er i mine øyne ikke noe å søke etter. Karbo er ikke farlig, det er bare ønskelig å unngå for mye av det.

Quote
- Kan jeg ete hva jeg vil? så lenge jeg går med kaloriunderskudd?

NEI. Spiser du søppel, blir du søppel. Prøv å lev på 2000 kalorier i smågodter om dagen og se hvor lenge du er sunn.. Ok, et noe ekstremt tilfelle selvsagt. Men typen mat påvirker deg, du kan fort få vitaminmangler m.m selv om du ligger på rett kaloriinntak. Spis rent, spis variert og spis naturlig. Lag maten din selv fra scratch, så unngar du all søppelet som tilsettes mat i dag som sukker, salt og div kunstige tilsetningstoffer.
Logged

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Frodes Kosthold « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines