Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.11.17 at 19:14:43

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: TIL INFO.. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

TIL INFO..

Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« on: 09.06.10 at 18:06:51 »

Hei.

Dette innlegget er ikke morsomt å skrive. I de siste dagene og ukene har bla jeg fått masse henvendelser ang JKD forumet.

ALLE ER DRITT LEI av alt dette JFJKD vs JKD Consepts.

Ja detter er et åpent forum, men likeså et privat forum. Stefan, jeg ønsker deg velkommen til å delta og være her på dette forumet da du har meget god kunnskap innen Jeet Kune Do. Men vi vil ha en stopper for denne jfjkd / jkdc diskusjonen. Dette skaper kun splittelse og ødelegger mye mer en dere forstår. Og promotere JKD på denne måten er meg uforstålig.

De fleste som er her inne er interiserte i våres treningsmetoder og prinsipper, de er overhodet ikke interessert i det som foregår her.

La oss holde oss til interesange JKD diskusjoner som er for alles interesse, så skal jeg og prøve og bli flinkere til å bidra her. Vi kommer til å slette de fleste postene om dette.

Hvis dette ikke er av interesse, så foreslår jeg at dere fortsetter dette på deres egne JKD forum i Sverige og ikke på vårt norske.

http://www.jkdsweden.com/index.php/forum

http://www.kampsport.se/forum/forumdisplay.php?s=3aec7ed7b7d0f3d7ae67cbc8acf211ea&f=34
« Last Edit: 10.06.10 at 22:10:42 by Leif T. Røbekk » Logged

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Hapkido
Gammel ørn

« Reply #1 on: 09.06.10 at 19:08:38 »

Ja jeg er rimelig lei av å finne JKD diskusjoner på toppen av åpningssiden også. Noe er bare kult å lese men det blir rett og slett for mye.
Leif T. Røbekk
*
Veteran

« Reply #2 on: 10.06.10 at 21:59:41 »

Respekter dette  admin power

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Ste-Fanjkd
Veteran

« Reply #3 on: 11.06.10 at 09:38:03 »

Då vet jag detta. Ska diskutera situiationen med mina kollegor vad vi egentligen ska göra med Norge om vi inte är välkomna att diskutera allt som ingår att vara en öppen Jun fan JKD utövare på etta Forum.

Det är nog kanske dags med ett eget Jun fan JKD Forum i Norge, jag får ta detta med jun fan JKD  intresserade i Norge och se hur vi kan lösa detta problem som vi tycks orsaka på detta Forum

Nu måste jag dra, pendeltåget går om 20 minuter

/SteFan

For the power of steel .. puddel rocker !!
Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #4 on: 11.06.10 at 10:26:21 »

Ser du ikke hva problemet er altså?
Då vet jag detta. Ska diskutera situiationen med mina kollegor vad vi egentligen ska göra med Norge om vi inte är välkomna att diskutera allt som ingår att vara en öppen Jun fan JKD utövare på etta Forum.

Det är nog kanske dags med ett eget Jun fan JKD Forum i Norge, jag får ta detta med jun fan JKD  intresserade i Norge och se hur vi kan lösa detta problem som vi tycks orsaka på detta Forum

Nu måste jag dra, pendeltåget går om 20 minuter

/SteFan

Tror ikke du helt ser problemet her...

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Ste-Fanjkd
Veteran

« Reply #5 on: 15.06.10 at 12:51:26 »

Det høres jo ut som en kjempeidé spør du meg.

Hva da? At 3-4 stk diskuterer seg imellom?

Blir da ingen diskusjoner, de er jo helt enige alle sammen  

Dessa svar visar precis vad jag menar, väldigt vuxna svar.

ah! Takk! endelig får man tilbake kampforum!

Absolut, ni får väldigt gärna tillbaks ert KD Concept dominerade Forum. Vi som intresserar oss för JKD Concepts OCH jun Fan JKD startar ett forum för alla dem.

Det er ikke noe jeg har i mot DERE, men jeg synes denne saken har tatt over kampforum. Dominerer forsiden osv

Som sagt, vi ska nog skapa et Forum där man INTE ser skrivandet om Jun Fan JKD och den bristande konkreta svarandet från JKd Concepts ses som ett problem. Vi ska skapa ett forum där JKD Conceptsintresserade får skriva om sin syn på JKD lika mycket som Jun fan skriver om sin. Om då det skrivs mera om Jun Fan än Concepts kommer inte detta ses som att man "TAGIT ÖVER" diskussionen om JKD, det ska helt enkelt kanske ses som att jun fan JKD har mer konkret att skriva om JKD än Concepts.

Jeg håper dere velger å fortsette deres debatter på et dedikert forum, og ikke et såppas generelt forum som kampforum

Tro mig, jag kommer precis från Spanien där vi skapade Jun fan/ted Wong JKD Historia, Vi skapade en Europeisk Organisation och ska göra en officiell hemsida. Eftersom jag är en av de fyra instruktörer ansvarig för denna europesika organisation blir den Skanddinaviska Jun Fan JKD Alliansen en del av denn organisation.

det är nog kanske bäst att jag flyttar all min erfarenhet och material jag använder när jag diskuterar JKD på detta Forum till ett Forum kopplat till denna verksamhet.

Själv tycker jag att dete är synd att inte kampforum.no är intresserad av min erfarenhet och kunskap, att mitt sätt att dela med mig av den upprör så många på detta Forum att de hellre ser att jag tar min kunskap någon annan stans.

/SteFan

Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #6 on: 15.06.10 at 21:53:15 »

Er aldri kunnskap og erfaring som ikke er ønsket, er arroganse, flisespikkeri og generell trolling

Ste-Fanjkd
Veteran

« Reply #7 on: 15.06.10 at 22:12:31 »

er arroganse, flisespikkeri og generell trolling

har du överhuvudtaget fölt med diskussionerna de senaste veckorna. har du sett hur många gånger jag påpekat om just detta, och det är INTE jag som sysslat med det.

men att du ser att det är JAG som är den som sysslar med detta bara för att jag har en annorlunda syn på JKD än majorioteten och en öppen diskussion om detta ses enbart som "arroganse, flisespikkeri og generell trolling"

spydiska kommentarer som

plus allt det andra som försigått, och fortfarande försiggår är förstås då enligt dig en helt saklig konversion, men det som jag sysslar med är "arroganse, flisespikkeri og generell trolling"

Er aldri kunnskap og erfaring som ikke er ønsket

och det är det jag menar, jag tar min kunskap någon ananstans, någonstans där min erfarenhet, hur jag delar med min erfarenhet och uppmuntrar andra att dela med sin erfarenhet inte ses som att när jag ber om ett öppet samarbete så ses det enbart som "arroganse, flisespikkeri og generell trolling"

Någonstans där samarbetet går båda vägrana, jag delar med mig av konkret erfarenhet lika mycket som alla andra gör, både om  concepts och jun fan. Någonstans där man håller personliga angrepp borta och bara öppet diskuterar sakfrågan, precis som jag tror att Bruce lee menade att man skulle göra.

att denna öppna attityd enbart ses som "arroganse, flisespikkeri og generell trolling" är definitivt inte enligt mig den öppenhet och Empty Cup attityd som Bruce lee pratade om.

/SteFan

Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #8 on: 16.06.10 at 01:04:33 »

Nei, du misforstår. Det du henger deg opp i her gjelder alt og alle egentlig. Men du klarer jo ikke å skjønne de små subtile skikk og bruk reglene / Oppførsel på forumet. Du elsker ordene åpenhet, no fuzz, empty cup osv. Men sålangt synes jeg det er all talk and no walk. Jeg trener ikke JKD, jeg liker ikke engang JKD og det rundt JKD.

Men jeg reagerer på måten ting bombastisk blir framstilt. Gjerne forkledd under banneret "åpenhet" men det jeg leser mellom linjene er at åpenhet for deg er at du kommer med din sannhet og slik er det. Enhver diskusjon blir skutt ned pga en part har bestemt seg på forhand. Da er det nyttesløst...

Leif T. Røbekk
*
Veteran

« Reply #9 on: 16.06.10 at 08:10:03 »

Det jeg mener er at dette jfjkd vs jkdc bråket har vert diskutert i årevis, og kommer sikker til å bli det i årevis og.

Her blir vi aldri enige, fordi de fleste har egne oppfatninger av dette.

Vi vil gjerne ungå dette her på dette forumet, jeg har også et skriv fra Linda Lee hvor hun ber om at dette ikke bør diskuteres, men heller konsentrere oss om Jeet Kune Do, for det er det dette handler om til syvende og sist.

Ikke LHJKD, TWJKD, TTJKD eller what ever JKD. Bruce Lee utviklet en art som han kalte JEET KUNE DO.

La oss diskutere hvordan JEG og DU kan få denne fantastiske arten til å fungere for OSS selv.

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

Ste-Fanjkd
Veteran

« Reply #10 on: 16.06.10 at 09:31:02 »

men heller konsentrere oss om Jeet Kune Do, for det er det dette handler om til syvende og sist.

Och det är ju det jag gör. Jag har sagt att jag släppte begreppen jun fan, Concepts, Functional för länge sedan. När jag då sade att bara för att jag representerar TWJKD  betyder inte att jag inte diskuterar JKD öppet. Då blev jag kallad lögnare, att jag fortfarande är Hang up på att "min TWJKD är bättre än LHJKD.

La oss diskutere hvordan JEG og DU kan få denne fantastiske arten til å fungere for OSS selv.

Som sagt hur ska Du och JAG få denna art att fungera om man inte kan diskutera liklheter och olikheter mellan DIG och MIG. Det kommer aldrig att gå om vi inte öppet kan kommentera DIN och MIN version av JKD.

Jag håller med Linda, jag diskuterar inte om Jun fan är bättre än Concepts eller att Functional är det bästa, jag didkuterar JKD eftersom jag anser att JAH har "emptied my Cup" och är bara intresserad att förbättra min egen JKD. Genom att alla andra som "emptied their cup" kommenterar min JKD så anser jagatt jag kan utveckla min egen sanning.

Och om Linda kontaktar mig och undrar varför jag bara "kritiserar" så kommer jag att förklara det på detta sätt så ska vi se om hon tycker att jag ljuger, att jag egentligen bara är ute efter att

Gjerne forkledd under banneret "åpenhet" men det jeg leser mellom linjene er at åpenhet for deg er at du kommer med din sannhet og slik er det. Enhver diskusjon blir skutt ned pga en part har bestemt seg på forhand. Da er det nyttesløst...

Jag har absolut inga problem om vi ska ta upp hur debaten om JKD skett på detta Forum med linda, det var just allt detta som jag försökte visa med "JKD genom årtionden" diskussionen, nämligen det jag tog upp var en av orsaken varför Linda startade Foundation.

Jag har varit med från början, Ted hoppade aldrig av som Larry, således har jag varit med på alla möten under åren och tror att jag vet vad Foundation handlar om. Men jag kan ju ha fel, jag kanske inte känner mig själv efter 42 år och alla som inte ens köänner mig och kallar mig både det enda och andra har rätt, jag kanske ÄR bara en lögnare och är ute efter att bli envåldshärskare i Skandinavien, shit, varför inte hela världen, när det gäller JKD

Men du klarer jo ikke å skjønne de små subtile skikk og bruk reglene / Oppførsel på forumet. Du elsker ordene åpenhet, no fuzz, empty cup osv. Men sålangt synes jeg det er all talk and no walk. Jeg trener ikke JKD, jeg liker ikke engang JKD og det rundt JKD.

Som sagt, det är nog dags med ett eget Forum där man delar min syn på vad öppenhet, no fuss, empty cup är. Tills dess ska jag försöka sköta mig på detta Forum och hålla mig till detta Forumets regler och uppförsel

/SteFan

Leif T. Røbekk
*
Veteran

« Reply #11 on: 16.06.10 at 14:34:15 »

Meg JEG og DU mente jeg ikke Leif og Stefan.

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

Ste-Fanjkd
Veteran

« Reply #12 on: 16.06.10 at 15:13:31 »

Meg JEG og DU mente jeg ikke Leif og Stefan.

Jag förstod det. och det är precis det jag alltid sagt. När jag kommer med personliga kommentarer om JKd Concepts har det ingenting med dig eller någon annan Concepts inriktad utövare att göra. jag pratar bara om JKD och hur var och en kan få JKD att fungera för dem.

Om jag postar en gammal artikel om en kommetar om jun Fan från Concepts är det inget personligt, det är bara ett hjälpmedel att få JKD arten att fungerra för oss. Ni vet, "för att veta vart vi är på väg måste vi veta var vi varit", respektera tradition utan att vara bunden av den  Wink

Om jag kommenterar en Concepts utövares On Guard val så är det inget personligt, det är bara en kommentar som ska bidra till helhetssynen på JKD och få JKD att fungera för var och en.

Att då personer tar detta som personlig kritik, att jag kritiserar JKD Concepts som metod kan jag inte rå för. det är deras tolkning, det har aldrig varit mitt ändamål med mina frågor och kommentarer.

För mig har allting handlat om att öppet dela med sig om sina JKD erfarenheter så att det finns så mycket information för alla intresserade av JKD som möjligt när de försöker få arten JKD att fungera för dem.

jag vet att det finns personer i Foundation som anser att jag gått för långt i mitt sätt att diskutera JKD. men det har inte gått så långt att detta ännu tagits upp med Linda och Shannon. Men tro mig, om jag en dag blir anmäld till dem att jag inte följer Bruce Lee foundatons riktlinjer att "perpetuate jun fan JKD" så kommer jag att förklara mitt sett att diskutera exat på samma sätt som jag förklarade här.

Jag är redo att möta Linda och Shannon och presentera mitt engagemang för Jun fan JKD, om  de då anser att jag är en dålig representant för Jun fan JKD så kommer jag att sluta officielt engagera mig i Jun fan JKD och fortsätta dela med mig av mina erfarenhetr till de som är villiga att ta chansen och fortsätta träna med mig.

/SteFan

Roysan
*
Forummedlem

« Reply #13 on: 16.06.10 at 20:20:08 »

Terri Tom er ute av BLF nå, det nevnes at flere også er på veg ut.
Shannon har tatt over for mye, alt dreier seg om penger. På sdet siste seminarer kom det under halvparten av det de ventet.
BarteSam
Forumavhengig

« Reply #14 on: 16.06.10 at 20:49:39 »

Ett generellt spørsmål her, av ren nysgjerrighet.
Hvordan er "ståa" for JKD på verdensbasis?
Er det noen land/områder der JKD står veldig sterkt i forhold til andre, og hvordan har interessen vært de siste 10 årene på verdensbasis? Stigende eller synkende?
Anyone?

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: TIL INFO.. « previous next »
Jump to:  

Social sharing