Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
25.06.18 at 12:52:13

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: 108 school judo class deaths but no charges, just silence 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

108 school judo class deaths but no charges, just silence

Daniel A.
**
Stuntposter

C
« on: 30.08.10 at 01:01:55 »

http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20100826f1.html

I think this article in Japan Times deserves some attention.
Hapkido
Gammel ørn

« Reply #1 on: 30.08.10 at 07:00:37 »

Ikke overaskende. Jeg har personlig vært mer mørbanket, med skallebank etter harde Judoøkter, enn harde bokseøkter.
Jeg tror jeg har kjørt med utøvere innen de to kampformene, som har vært på omtrent samme nivå.

Ch_Omega
« Reply #2 on: 04.09.10 at 22:24:27 »

Samme her. Judo er vel den av kampsportene jeg har trent, der jeg har vært vitne til flest tilfeller av alvorlige skader på trening, og der jeg selv har følt meg oftest mørbanket og forslått på vei fra trening, sammenliknet bl.a. med boksing, kickboxing og MMA.

Om Judotreningen i japan i tillegg bærer preg av større grad av av saddisme og manglende fokus på sikkerhet, sammenliknet med andre land, slik jeg får inntrykk av i artikkelen over, er jeg ikke veldig overasket over at det forekommer relativt mange dødsfall som følge av hodeskader og hjerneblødninger der...
Rulzern
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 04.09.10 at 23:27:54 »

Hovedtemaet for denne artikkelen er da mangelen på etterforskning i disse dødsfallene, heller enn mengden dødsfall?

4 dødsfall i året i en kampsport som er relativt gigantisk i ett land med 130 millioner innbyggere virker ikke ekstremt mye for meg, det som jo er betenkelig er at en del av disse virker som om de kommer fra at elever har blitt banket opp av instruktørene sine, og at dette ikke blir fanget opp av rettsystemet.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #4 on: 04.09.10 at 23:36:47 »

Hovedtemaet for denne artikkelen er da mangelen på etterforskning i disse dødsfallene, heller enn mengden dødsfall?

4 dødsfall i året i en kampsport som er relativt gigantisk i ett land med 130 millioner innbyggere virker ikke ekstremt mye for meg, det som jo er betenkelig er at en del av disse virker som om de kommer fra at elever har blitt banket opp av instruktørene sine, og at dette ikke blir fanget opp av rettsystemet.

+1

Det har ingnting med judo selv gjøre. Kunne vært hvilken som helst stilart.
Ch_Omega
« Reply #5 on: 05.09.10 at 05:18:26 »

Det er korrekt at det er ett av temaene i artikkelen, men antallet dødsfall er også et viktig tema i artikkelen, slik jeg forstår den.

4 dødsfall i året i en kampsport som er relativt gigantisk i ett land med 130 millioner innbyggere virker ikke ekstremt mye for meg,

Vel, med tanke på at disse tallene kun stammer fra judoundervisning i skolesammenheng, og ikke inkluderer tall fra bl.a. private dojoer og utøvere over 18 år, vil jeg nå likevel si at dette må sies å være veldig høye tall. På websidene til Japan Judo Accident Victims Association påpekes nettopp dette slik:

Quote from: Japan Judo Acciden Victims Association
Over the 27-year period 1983 to 2009, 108 students died as a result of judo accidents in Japanese junior and senior high schools (age range ca 12 to 18years)1 , 60% of them from brain injury. The mean of four deaths per year is significantly higher than in any other school sport. The incidence of death in judo among junior high school students (age range ca 12 to 15years) is 5.3 times higher than in basket ball, which has the second highest death rate.

Note that these figures do not include deaths from accidents outside school such as in private judo clubs, so the total number of deaths in young people is higher still. There have also been a large number of serious injuries, many of which have resulted in chronic higher brain dysfunction or persistent disturbance of consciousness.

...det som jo er betenkelig er at en del av disse virker som om de kommer fra at elever har blitt banket opp av instruktørene sine, og at dette ikke blir fanget opp av rettsystemet.

Jeg har lest artikkelen flere ganger nå, og riktignok nevner den noen eksempler på akkurat dette, men jeg kan ikke se at den kommer med noen påstander om andelen av dødsfallene, eller det store antallet allvorlige skader, som skyldes dette.

Slik jeg forstår artikkelen, nevner den bare at det store antallet dødsfall og allvorlige skader i Judoundervisning i japanske skoler, kan være symptomatisk for en farlig trend i forhold til sikkerhet, eller manglende sådan, i nettopp judoundervisningen i japanske skoler.

For å utdype det jeg skrev i posten min over, mener jeg at judo, i egenskap av å være en fullkontaktidrett med stor grad av høye fall som følge av kast i randorisituasjoner, er en sport med større potensiale for allvorlige hodeskader enn mange andre kampsporter, og at det nettopp derfor er viktig med stort fokus på sikkerhet for å forebygge dette i størst mulig grad. Om dette fokuset er mindre i Japansk skole-judo enn i judotrening andre steder i verden, er jeg altså ikke overasket over at dette gir seg utslag i nettopp allvorlige hodeskader, og et høyt antall dødsfall som følge av dette.
Ch_Omega
« Reply #6 on: 05.09.10 at 05:36:37 »

Denne artikkelen gir også et ganske grimt bilde av faren for dødsfall i Japansk skole-judo, sammenliknet med andre sporter, og gir også et klarere bilde av antall utøvere som er tatt med i statistikken. Som nevnt over, er det med andre ord ikke snakk om "4 dødsfall i året i en kampsport som er relativt gigantisk i ett land med 130 millioner innbyggere", men nesten 4 dødsfall i året pr. 100.000 utøvere.

Rulzern
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 05.09.10 at 08:57:05 »

Den andre artikkelen gir jo ett mye klarere bilde, det var relativt høye tall for ungdsomsskoleelever.

Det er også litt spesielt att mengden dødsfall går opp for de fleste sporter fra ungdomsskolen til videregående, med unntak av judo og tennis.
Heping
Gjenganger

This, you can trust.
« Reply #8 on: 05.09.10 at 17:53:23 »

Det jeg trente av judo i Japan hadde til felles i de dojoene jeg dro til at det var NULL oppvarming og hard disiplin med lite nåde til nybegynnere.
Forundrer meg ikke at det kan fårekomme flere dødsfall der en i andre sporter/kampsporter.

Dette minner meg om når en elev ved univeritete jeg gikk på i Kina døde. Tragisk. Han gikk i bakken i morgen treningen.  Der er det forsåvitt enda mindere focus på sikkerhet en i Japan(faktisk mye mindere...zero,nada,meiyou!)
Nå skal det sies at de som kommer ut på den andre siden av den mølla blir grise sterke og dyktige.  Roll Eyes
« Last Edit: 05.09.10 at 18:03:45 by Heping » Logged
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #9 on: 05.09.10 at 21:18:05 »

Judo er helt klart en av de tøffeste kampsportene når det kommer til fysisk belastning. Eneste kamptreningen jeg synes har vært mer intens er ren MMA-sparring.

Og japanerne er knallharde til en grad som sjelden finnes i vestlige land.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: 108 school judo class deaths but no charges, just silence « previous next »
Jump to:  

Social sharing