Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
25.11.17 at 10:13:41

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Apefiskens vei mot en bedre og sunnere hverdag! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 9 Go Down Print

Apefiskens vei mot en bedre og sunnere hverdag!

Omnislash
*****
Posts: 704
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #15 on: 01.11.10 at 12:58:36 »

Titter innom jeg også!
Men bilder, det hadde jo vært litt moro også :-)
Logged
Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #16 on: 04.11.10 at 22:16:52 »

Ja, bilder kommer nok etterhvert, men har ikke noe kamera for øyeblikket. Får ønske meg et til jul, så begynne å knipse en del.

Ellers så var eneste trening på mandag med Captains of Crush grippers. Var første økt av den typen på en stund, kjente det var veldig tungt.

I dag ble det en kort styrkeøkt hjemme.
Logged

Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #17 on: 04.11.10 at 22:29:34 »

I tillegg vil jeg rapportere om at jeg snart har gått halvannen uke uten noen form for inntak av brus. Det er mange år siden sist, vil jeg tro, og jeg har til tider hatt et veldig høyt forbruk. Ofte kjøpt brus i spisepause på jobb, når jeg har kjøpt en matbit ute, og kjøpt med hjem, gjerne drukket til middag, og alltid vært spesielt høyt forbruk etter harrytur til Sverige.

Så det er med stor glede at jeg har greid å legge fra meg den uvanen, og det har gått veldig mye greiere enn forventa. Det eneste jeg gjorde var å virkelig bestemme meg for det, så skrev jeg det ned, og lovte det til meg selv og kjæresten min. Og selv om det ikke er sikkert at en og en halv uke virker så lenge, så vet jeg etter denne tida at det ikke vil være noe problem for meg å la være å drikke brus i så og si all framtid.
« Last Edit: 04.11.10 at 22:32:10 by Apefisk » Logged

Omnislash
*****
Posts: 704
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #18 on: 04.11.10 at 22:39:40 »

I tillegg vil jeg rapportere om at jeg snart har gått halvannen uke uten noen form for inntak av brus. Det er mange år siden sist, vil jeg tro, og jeg har til tider hatt et veldig høyt forbruk. Ofte kjøpt brus i spisepause på jobb, når jeg har kjøpt en matbit ute, og kjøpt med hjem, gjerne drukket til middag, og alltid vært spesielt høyt forbruk etter harrytur til Sverige.

Så det er med stor glede at jeg har greid å legge fra meg den uvanen, og det har gått veldig mye greiere enn forventa. Det eneste jeg gjorde var å virkelig bestemme meg for det, så skrev jeg det ned, og lovte det til meg selv og kjæresten min. Og selv om det ikke er sikkert at en og en halv uke virker så lenge, så vet jeg etter denne tida at det ikke vil være noe problem for meg å la være å drikke brus i så og si all framtid.
Godt å høre.
Jeg hadde nøyaktig det samme.. Men jeg innså at det er ikke veldig sunt.. så jeg har erstattet det med enten vann med eller uten kullsyre.. eller melk / juice ( så lite som mulig siden det er mye sukker i bl.annet juicen)

Jeg prøver å la være å drikke og "feste" også, siden det bidrar veldig til usunne ting.. både usunn mat, og generelt høyt inntak av kalorier og sukker.. Så er glad jeg har klart å slutte med det meste.. selv om jeg unner meg noe innimellom.
Men har faktisk på 2-3 mnder gått ned fra 84 til 78 kg.. synes det er ganske bra - på mine 166 cm :p
Logged
Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #19 on: 04.11.10 at 22:41:56 »

Jepp, høres bra ut ja. Og jeg drikker så og si aldri noe alkohol og den slags selv, så det har aldri vært et problem. Og nå går det i veldig mye vann, og litt melk og juice her og. Sjokolademelk blir nok også noe jeg kommer til å unne meg innimellom, et mye bedre alternativ enn brus/iste og den slags.
Logged

Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #20 on: 09.11.10 at 23:03:37 »

Fredag 5. november
Et par runder med Bas Rutten Boxing Tape til oppvarming.

To tabata-intervaller.
Den første, spurting på stedet og pushups på knær annenhver gang.
Den andre var burpees.

Lørdag 6. november
Kjørte 5 min * 3, som jeg har gjort et par ganger før.

1. minutt - Knebøy med sekken på skulderen - tre repetisjoner med sekken på den ene skulderen, så løfter jeg den over hodet med strake armer og legger den på den andre skulderen, før jeg tar tre nye reps, og fortsetter sånn.

2. minutt - Legger sekken på gulvet, løfter den opp til en skulder, legger den på gulvet, opp på den andre skulderen osv

3. minutt - Jumping jacks

4. minutt - Ground and pound, veksla stort sett mellom mount og knee-ride

5. minutt - Burpees/squat-thrusts

Søndag 7. november
5 runder Bas Ruttens Boxing Tape (3 minuttersrunder), med 10 spensthopp mellom rundene.

Finisher med tabataintervall
Løfte boksesekken min opp på skulderen, så ned på gulvet, så den andre skulderen osv.
Logged

Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #21 on: 10.11.10 at 23:11:52 »

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg best kan utnytte to økter i uka til styrketrening med vekter?

Helkroppsprogram eller split? Skal trene opp teknikk i knebøy og markløft, så jeg etterhvert kan få kjørt disse to ganske hardt, i tillegg til ihvertfall pull-ups og benkpress. Andre øvelser som bør legges til? Og knebøy og markløft bør helst kjøres på separate dager, eller hva?
Logged

Eirich
******
Posts: 1590
Veteran
Offline Offline

Ad Astra Per Aspera
« Reply #22 on: 11.11.10 at 00:13:24 »

om jeg hadde to dager i uka ville jeg kjørt splitt, rett og slett for at å kjøre 4 baseøvelser m.m to ganger i uka blir lange, og ikke minst SYKT tunge økter, samt man er veldig avhengig av et gym der alt er ledig hele tiden. Du blir jo å legge beslag på endel over lengre tid. Samt Tir og Tor blir litt kort tid i mellom.

Du blir å a) drepe deg selv eller b) slurve med lette vekter om du kjører helkropp mener jeg.

Jeg ville gjort følgende:

Dag1:
Knebøy
Benkpress
Dips

Dag2:
Markløft
Militærpress
Pullups

Så kan du legge til andre øvelser som evt om du ønsker å trene flere rygg, bryst, armer etc.

Feks:

Dag1:
Knebøy
Benkpress
*skråbenk hantler
Dips


Dag2:
Markløft
*stående roing
Militærpress
Pullups

Bare basere seg på baseøvelser og flerleddsøvelser og gjøre det TUNG, KORREKT og med stadig progresjon. Samt få bra dra/dytt "ratio" Benk vs Markløft, pullups vs dips etc smile Drar du en vei dytter du den andre. Uansett så ville jeg ikke hatt spess flere øvelser å heller brukt all energien på de som teller, samt det er lettere og motivere seg når brorparten av tiden på økta blir brukt til de tunge tingene, uten at økta blir for lang. (if it makes sense, jeg er supertrøtt nå Tongue )

Det BLIR tung da alle disse øvelsene er tungt, men med bare 2 dager til rådighet er det jeg ville ha gjort i allefall.
Til syvende og sist så må du bare finne noe som passer for deg som du føler det lar seg gjennomføre og som gir deg resultater.
« Last Edit: 11.11.10 at 00:17:20 by Eirich » Logged

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #23 on: 11.11.10 at 01:00:04 »

Ser ut som en bra plan det, takk. Skal teste det i en periode ihvertfall, starter til helgen. Blir først å øve opp teknikk i en del øvelser, før jeg begynner med tunge løft. Og har tilgang til et lite treningsrom med knebøystativ, stenger, benk, pullup-stang osv, og jeg er stort sett alene der, så det skal gå bra. Henger også en boksesekk der så jeg får litt fart på oppvarminga.

Takker for svar, og kommer så klart med tilbakemeldinger her i tråden og på bloggen min om hvordan det går =)
Logged

Eirich
******
Posts: 1590
Veteran
Offline Offline

Ad Astra Per Aspera
« Reply #24 on: 11.11.10 at 10:28:26 »

Ja, hold oss oppdatert om hvordan det går:)



Ska sjekke innom bloggen din å se, vet selv hvor slitsomt det er å blogge "to plasser"  smile

ps om du trenger et lite løft før trening, sjekk innom http://ashby.treningsblogg.no/motivasjon/
En liten samling jeg laget for min egen del som titt og ofte har hjulpet meg bort fra facebook og på trening Wink
« Last Edit: 11.11.10 at 10:30:58 by Eirich » Logged

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #25 on: 15.11.10 at 00:41:46 »

Søndag 14. november

Forholdsvis lette vekter, og det ble mye fokus i dag, og fremover, på å få inn god teknikk i øvelsene.

Knebøy, 40kg, 5*5
- Ikke kjørt så mye knebøy, så starta relativt lett for å få inn teknikk og forebygge skader. Det gikk forholdsvis greit, og jeg går opp til 50 kg neste gang.

Benkpress, 60kg, 5*5
- Det gikk greit, kunne godt løfta en del mer. 65 kg neste gang.

Markløft, 30 kg, 3*5
- Første gangen min med markløft, derav lette vekter, for å prøve å få inn litt teknikk. Det var dog veldig lett, så vanskelig å si om teknikken gikk greit eller ikke. Går opp til 40 kg neste gang, og må studere flere videoer angående teknikk.

Inverted rows, kroppsvekt, 3*7
- Gikk ganske greit, siste settet ble veldig tungt. Men benken jeg hadde beina på var ganske ustabil og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal opp i vekt, så tror jeg skal snuse en del på stående stangroing, og prøve å få inn riktig teknikk der. Kommer til å starte lett, tror 20 kg er fornuftig.


Kommer til å bruke en 2-splitt framover, noe ala den Eirich foreslo over her, ville bare få testa litt bredt i dag.
Logged

Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #26 on: 22.11.10 at 12:51:27 »

Et litt langt innlegg med oppdateringer her.

Tirsdag 16. november
Styrketrening:
Knebøy, 50 kg, 5X5 reps
- Gikk ganske greit, og prøver meg på 60 kg neste gang. Får se hvordan det går og om jeg fortsetter å hoppe 10 kg, eller om jeg endrer til 5.

Benkpress, 65 kg, 5X5 reps
- Gikk ganske greit det og, men siste settet var ganske tungt. 70 kg neste gang, tenker jeg.

Dips, kroppsvekt, 5X3 reps
- Greier ikke mer enn 3 dips om gangen, så kjørte 5 sånne sett. De to siste settene ble det delvise reps.

Pushups med klapp, kroppsvekt, 4X1 og 3X2 reps.
- For å teste etter de andre øvelsene.


Fredag 19. november
Grippers og korte intervaller. Glemte å skrive ned intervallene jeg kjørte, så husker ikke helt hva jeg gjorde.


Søndag 21. november
Grippers og styrketrening:
Tok en kort økt med CoC-grippers tidlig på dagen, gikk ca som sist. Jeg har også akkurat funnet notatblokka jeg noterte ned gripper-øktene før, så skal begynne med det igjen, og få litt systematisk fremgang.

På kvelden var det ny styrkeøkt.
Markløft, 40kg, 5X5 reps
- Gikk veldig lett, ser fram til å teste 50 kg neste gang.

Foroverbøyd stangroing, 20 kg, 5*5 reps
- Første gang med øvelsen, så løfta bare stanga. Gikk veldig lett, og prøver 30 kg neste gang.

Militærpress, 20 kg, 5*5 reps
- Samme som med roinga, 30 kg neste gang.

Pullups, kroppsvekt, 5X1 reps
- Svak i pullups, og greier foreløpig ikke mer enn en repetisjon. De siste var med et lite hopp, så senke meg sakte.


Mandag 22. november
Bas Ruttens Boxing tape:

I dag kjørte jeg 5X3 minuttersrunder med boksetapen. Etter hver runde tok jeg 10 spensthopp. Det gikk greit, og fikk mye kraft i en del av kombinasjonene. Andre kombinasjoner ble igjen heller slappe, så det varierer litt.
Logged

Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #27 on: 24.11.10 at 22:01:43 »

Akkurat starta med Stronglifts 5*5. Har lagt til en brystøvelse til økt A og en ryggøvelse til økt B. Dette opprettholder dra/dytt-balansen, og har lagt til øvelsene rett og slett fordi det er kroppsvektøvelser jeg vil bli sterkere i. Her er da programmet, der øktene blir kjørt annenhver gang jeg trener styrke - 2 eller 3 ganger i uka.

Økt A:
Knebøy, 5*5 reps
Benkpress, 5*5 reps
Stangroing, 5*5 reps
Dips, 5 sett med det antallet jeg klarer / pushups med klapp, 5 sett med det antallet jeg klarer

Økt B:
Knebøy, 5*5 reps
Militærpress, 5*5 reps
Markløft, 1*5 reps
Pullups, 5 sett med det antallet jeg klarer

Kjørte første økta rett etter en 9 timers arbeidsdag i går, føltes bra.
Logged

Eirich
******
Posts: 1590
Veteran
Offline Offline

Ad Astra Per Aspera
« Reply #28 on: 29.11.10 at 23:36:57 »

Sjekka bloggen og her på KF, 5x5 er bra, og flott du har tenkt på dra/dytt balansen som du sier. Ser ut som et veldig bra program for det målet du beskrev. Hvordan går det ? Fått inn teknikkene og føles greit?
Logged

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #29 on: 30.11.10 at 00:27:16 »

Ja, føles veldig greit. Var og trente i går, og skal igjen etter jobb i morgen, ikke fått oppdatert bloggen enda da. Markløft i går gikk veldig greit, litt lette vekter fortsatt, så får fokusert på teknikk. Knebøy kjentes også bra ut, og er litt støl i dag, gleder meg til å gå opp enda nye 5 kg i morgen.

Så alt i alt føles det veldig bra, jeg øker regelmessig og kjenner meg sterkere, og er klar for 80 kg 5*5 i benken i morgen. Regner med jeg trener med over 100 kg i både knebøy og benkpress før jul, er mye som skal gå galt for at jeg ikke skal nå det. Blir også styrketrening tre ganger i uka i ihvertfall noen uker nå, og det vil nok ikke akkurat gjøre negative utslag på resultatene.

Det eneste er at det er lenge siden jeg har vært på noen kampsporttrening, det har falt litt bort nå i eksamenslesing, jobbing og nyfunnet entusiasme for styrketrening. Tanken er å få inkorporert det i timeplanen etter jul, etter å ha trent styrke regelmessig en periode. Ser fram til det!
Logged

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 9 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Apefiskens vei mot en bedre og sunnere hverdag! « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines