Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
15.10.18 at 17:08:08

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: BJ, JJ og Judo: Stemmer dette? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

BJ, JJ og Judo: Stemmer dette?

Omnislash
Forumavhengig

« on: 30.09.10 at 22:15:12 »

Judo:
- Kast
- Bakke kamp, der man har kvelinger og armlåser og holdegrep (forlåser ect, tror jeg ikke er lov)

Jiu Jitsu:
Dette kan du se for deg som en kombinasjon av judo og karate.
- Du har spark og slag
- Kast
- Selvforsvarsteknikker
(Har vel muligens også litt bakkekamp, men i den stilen jeg kjenner til er dette nesten tatt bort, og det du har igjen er bare ett par holde grep, og teknikker for og komme deg opp)

BJJ:
Har ikke trent dette selv under trener, så kan ikke garantere for korekt info. Men her er ihvertfall min oppfatning:
- Noe kast, min ikke så mye
- Stort fokus på bakke kamp med stranguleringer, armlåser, fotlåser ect.
Med andre ord ligner det på judo, men fokuset er takk bort fra kastene og over til bakke kampen. Man har også ett større repetoar av teknikker på bakken.

Fant dette på et annet forum.
Er litt opptatt av å få klarhet i dette, siden jeg ønsker å trene de som er mest brukbare.

I utgangspunktet er jeg ikke ute etter å trene for konkurranse, men for å lære litt generell grappling fra stående og på bakke.
JJ har jo endel slag og spark jeg aldri vil bruke.
BJJ har lite fokus på kast, som gjør at det er ikke utfyllende nok.
Judo er jeg litt usiker på, det er vel forskjellig fra klubb til klubb kanskje?
Men i hovedsak er det selvforsvarsbiten jeg er ute etter, deretter kanskje litt fordi det er bra trening. (Grappling/bryting.)
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #1 on: 30.09.10 at 22:29:10 »

Vil anbefale BJJ og Judo. De JJ-stilene jeg har vært borte i har ikke kjørt noe særlig sparring noe jeg personlig, og mange med meg, mener er basisen for effektiv kampsport.

For selvforsvar er nok judo best etter min mening da det er fokus på å holde seg stående og å kaste motstanderen. Men for å bli dyktig i bakkekamp er det nok BJJ som er tingen da judo som regel har lite fokus på dette.
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #2 on: 30.09.10 at 22:39:59 »

Vil anbefale BJJ og Judo. De JJ-stilene jeg har vært borte i har ikke kjørt noe særlig sparring noe jeg personlig, og mange med meg, mener er basisen for effektiv kampsport.

For selvforsvar er nok judo best etter min mening da det er fokus på å holde seg stående og å kaste motstanderen. Men for å bli dyktig i bakkekamp er det nok BJJ som er tingen da judo som regel har lite fokus på dette.

Okey, så de utfyller hverandre litt kan man si.
Shootfighting oppi dette da ?

Jeg trener i tillegg JKD, samtidig som jeg har tilgang til å trene litt fritt, og har vurdert å begynne med KM, som jeg har planer om å prøve ut ihvertfall, i Oslo (selv om jeg bor i Moss).
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #3 on: 30.09.10 at 22:49:42 »

Judo og BJJ utfyller hverandre meget bra. Den ene er best på stående kamp med gi og den andre er best på bakkekamp med gi.

Mitt tips til deg i begynnelsen er å fokusere på maks 2 kanskje 3 forskjellige treningstyper. Du trenger minst to treninger i uka med en kampsport for å ha noe særlig fremgang etter min erfaring.

Sånn sett så kombinerer shootfighting allerede mange typer så hvis du er nybegynner i enten bakkekamp, stående bryting eller slag og spark så ville jeg trent det separat som egen kampsport først for å legge et teknisk grunnlag.
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #4 on: 08.11.10 at 20:40:22 »

Judo og BJJ utfyller hverandre meget bra. Den ene er best på stående kamp med gi og den andre er best på bakkekamp med gi.

Mitt tips til deg i begynnelsen er å fokusere på maks 2 kanskje 3 forskjellige treningstyper. Du trenger minst to treninger i uka med en kampsport for å ha noe særlig fremgang etter min erfaring.

Sånn sett så kombinerer shootfighting allerede mange typer så hvis du er nybegynner i enten bakkekamp, stående bryting eller slag og spark så ville jeg trent det separat som egen kampsport først for å legge et teknisk grunnlag.
Beklager sent svar, men dette høres ut som et godt tips for meg.
Nå trener jeg JKD og skal på KM seminar og starter vel å trene det litt på nyåret også først, deretter så er det fortsatt åpent for meg å starte på BJJ/Judo og Shootfighting ved senere anledninger.
hobbit
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 10.04.12 at 19:57:52 »

hei, er ny på forumet her og ser ut til at dette er en plass eg kan like meg Wink

¨svar på spm over, trener selv bjj og jj. gikk 2 år på karate. og var såvidt innom judo.
den jj vi trener er litt delt : teknik ( stående, kast og bakken ca 33% på hver)
sparring ( stående kast og på bakken, sparrer mest stående ( med slag og spark)  og på bakken.
full sparring, der "alt" er lov. slag så og si alle typer, spark takedowns og grappling.
vi trener også litt på selvforsvar. vil si det er delt inn slik ( hos oss )
sparring 20&%
teknink 30%
 bakke, stående kast 30%
mentalt og fyskisk trening 20%

ikke lett å skjønne sikkert, men ikke så lett å forklarer heller Tongue

ta meg vel i mot Tongue 

hobbit Wink

Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #6 on: 11.04.12 at 00:10:42 »

Hobbit: hvilken stilart/hvor er det du trener?

Ju Jitsu Norge
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #7 on: 11.04.12 at 21:28:03 »

Beklager sent svar, men dette høres ut som et godt tips for meg.
Nå trener jeg JKD og skal på KM seminar og starter vel å trene det litt på nyåret også først, deretter så er det fortsatt åpent for meg å starte på BJJ/Judo og Shootfighting ved senere anledninger.

Er det fokus på sparring i din JKD- og KM-trening? Store kvalitetssprik i min erfaring mellom forskjellige klubber JKD og KM og mengden sparring er ofte det som virkelig skiller klinten fra hveten.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: BJ, JJ og Judo: Stemmer dette? « previous next »
Jump to:  

Social sharing