Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.09.18 at 06:05:48

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Trener flere stiler? Hva burde jeg velge? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Trener flere stiler? Hva burde jeg velge?

Arfus
*
Forummedlem

« on: 28.04.11 at 02:39:07 »

Hei! Hvordan er det og trene foreskempel BJJ og Karate eller Aikido og BJJ eller BJJ og Kungfu elns?

hva burde jeg velge?

Jeg vil begynne og trene noe kampsport for og bli med selvsikker og  slutte og være redd når jeg får trusler og kunne  ta også beskytte meg mot drittsekker på byen og hvis det kommer en dude etter meg med kniv og slikt
« Last Edit: 28.04.11 at 02:41:48 by Arfus » Logged
Rulzern
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 28.04.11 at 03:57:04 »

Beste løsning
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 28.04.11 at 04:44:31 »

Jeg vil begynne og trene noe kampsport for og bli med selvsikker og  slutte og være redd når jeg får trusler og kunne  ta også beskytte meg mot drittsekker på byen og hvis det kommer en dude etter meg med kniv og slikt

Føle deg tryggere og/eller bli tryggere?
For å kunne føle deg trygg, så finnes det mange ting du kan gjøre - før du begynner å trene kampsport. Alt fra å unngå steder og situasjoner du ikke føler deg komfortabel i, bli mer bevist på hvordan du selv oppfører deg i forskjellige situasjoner (kroppsspråk, "ulv eller lam"-eksempelet) og gjerne sette deg litt i hvordan 'de skumle' tenker og oppfører seg. På den måten kan du lettere forstå alvorligheten i situasjone. ("Er jeg unødvendig skvetten nå, eller er dette virkelig alvorlig?")

Hva trenger du?
Hvis du allikevel må ferdes i området hvor det kan oppstå 'vanskelige situasjoner' eller du kanskje har en jobb hvor du stadig kommer i kontakt med personer som har voldelig potensiale, så kan det være en smart sak å investere noe tid i å trene selvforsvar.

Selvforsvar eller kampSPORT
MEN om du nå skal trene selvforsvar, og fokusere BARE på dette, så bør du finne en klubb/gruppering/konsept som bruker kun tid på dette. Det finnes mange fine sporter tilgjengelig som karate, kung fu, kickboxing, aikido, bjj,  tae kwon do og mange mange flere. Men disse har ofte et stort fokus på historie, kultur, opprinnelse og kan være litt spesialiserte. Det betyr at de er flinkere på et spesialområde (aller mest spark, mye armlåser, aller mest på bakken, osv).

Tiden du legger i det
En annen viktig faktor er tiden du velger å investere i dette. Dersom du deltar på en eller to treninger, så er dette veldig lite. Du bør absolutt investere en til tre måneder, med minst 1 trening i uken, aller helst 2. Dette er for at du skal få nok treningstid til at du får en viss erfaring med 'teknikkene', og får endel praktisk treningserfaring med dem. Jo mer tid du investerer, jo bedre vil teknikkene sitte. Som en bonus så pleier det ofte å være bra fysisk trening. Du blir rett og slett i bra form.

Mine anbefalinger.
Det spørs veldig hvor du bor, men de aller største byene i Norge har en eller flere Krav Maga klubber. Dette ville vært et av mine førstevalg dersom jeg skulle velge for første gang, og jeg skulle fokusere på selvforsvar. Etter det så finnes det en rekke bra, og noen kjempebra forslag - alt etter hvordan tilbudet er i nærområdet ditt.

Hvor bor du?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Arfus
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 28.04.11 at 10:11:50 »

Takk for hjelpen og slikt!

Jeg tilhører Drammen :3 Kan eventuelt reise inn til Oslo eller området der Asker/Bærum og slikt
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #4 on: 28.04.11 at 11:05:22 »

Selvsikkerheten kommer av mestringfølelsen. Mestring kommer av motivasjon til trening. Motivasjon kommer fra det du liker å holde på med. Mitt råd er å ta 1-3 prøvetimer i hver av klubbene og begynne der du likte deg best. Jeg ville ikke valgt en av de fordi du tror at du blir bedre til å slå igjen på byn av å gå der, når det er en annen av de du egentlig heller har lyst å begynne på. Ingen av kampsportene er bortkastet, og alle "virker". Det anbefales å begynne med kun en kampsport, og evt. begynne på en annen i tillegg etter en stund når du har fått et solid fundament i den første.

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #5 on: 28.04.11 at 12:10:24 »

Litt info om noen av klubbene i Drammensområdet (de jeg har trent i hvert fall):

Frontline Drammen: Knall BJJ-klubb med en av verdens beste utøvere som hovedtrener. Gode utøvere og trenere nedover i rekkene også, Nic gjør mye bra. Pluss at man har god kontakt med Oslo-klubben, noe som ikke er en ulempe akkurat. Definitivt et sted du vil få svært mye utbytte av treningene, selv om det ikke er direkte selvforsvarsrettet. På samme sted trener imidlertid

Kapap Norge, et israelsk selvforsvarssystem på linje med Krav Maga (noe jeg tillater meg å si da jeg ikke har trent noen av dem fast smile) Jeg har imidlertid trent en del med Vidar som underviser Kapap, og han er en flink fyr som gir deg valuta for treningstiden du legger inn der.

Damugwan er en klubb startet opp av Jarne Byhre, etter at vi la ned Konnerud Kampsportklubb for to år siden (hvor han og jeg underviste i en sju års tid eller så), hvor det nå undervises FCS Kali, samt seminarer med mer selvforsvarsrettet undervisning. Jarne har lang og variert erfaring, er teknisk dyktig, og tilbyr god trening.

Nippon karateklubb drives som tidligere sagt av Svensei her på forumet (Sven Daarflot). Her trenes tradisjonell shotokan karate, med til tider sterke innslag av kobujutsu (våpen). Sven har drevet med shotokan en årrekke, og har en stabil og god klubb gående.

Drammen bokseklubb. God og habil bokseklubb som gir deg den boksetreningen du trenger. Har treninger på forskjellig nivå, og har nylig flyttet til nye lokaler (så jeg da jeg kjørte forbi i dag). Er en stund siden jeg trente der nå, og ren boksing er ikke "min greie", men hvis det er der du finner "din greie", så er det absolutt en klubb å vokse i.

Har trent et par andre steder også, men har lært at hvis man ikke har noe godt å si om folk, så bør man heller holde kjeft Wink Disse vil i hvert fall gi deg god trening. Hvorvidt det er god trening du faktisk trenger er jo en helt annen sak, hør på rådene til Agandhjin i så måte... Ta deg uansett en tur innom Drammen Kampsportsenter (hvor Frontline, Kapap og Damugwan trener), her renner det svette nedover vinduer og vegger hver kveld hele uka, og du bør absolutt finne noe du liker.

Arfus
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 28.04.11 at 12:19:54 »

Takk for mye bra info her!

Hva med Aikido? Noen som vet om noen bra klubber på det området? Og kungfu?
Addey
*
Veteran

« Reply #7 on: 28.04.11 at 12:39:48 »

Drammen Aikidoklubb er lagt ned, nærmeste klubb er i Asker-traktene så vidt meg bekjent. Du kan trene Wing Chun hos Frode Strøm i Drammen. Har aldri trent med ham, men hørt mye bra. Nettside

Arfus
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 28.04.11 at 12:46:58 »

Wing Chun hva er det det betyr? Er det Japansk for Kung Fu elns?
Addey
*
Veteran

« Reply #9 on: 28.04.11 at 13:05:51 »

Kung fu (som betyr noe i nærheten av "hard arbeid") er det mer populære, men noe uriktige, navnet på wushu, eller kinesiske kampsporter. Wing chun er en av de mer selvforsvarsrettede kinesiske kampstilene, og var for eksempel det viktigste opphavet til Bruce Lees kampform Jeet Kune Do.

Den desidert beste måten å finne ut sånt på er rett og slett å ta seg en tur innom og slenge med på en treningsøkt, samt bruke tiden etter (dvs. ikke under!) trening til å stille spørsmål.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 28.04.11 at 16:15:16 »

Jeg tror de fleste kampsporter som ansees som "effektive", det være sportslige former eller selvforsvarsformer vil gi deg bedre selvtillitt. Og bedre selvtillitt kan i seg selv være noe som holder deg unna situasjoner. Dessuten vil alt fra boksing til krav maga gi deg flere og bedre verktøy om man må forsvare seg. Noen vil være uenig med meg, men de fleste mener at aikido og andre "myke stilarter" ikke vil gi deg et spesielt godt grunnlag for evnen til å forsvare seg selv. Eventuelt argumenterer noen for at det må investeres mye tid og trening "før det er effektivt".

Ellers ville jeg fulgt rådene som allerede er gitt til deg her; de du har fått tips av har lang fartstid og mye erfaring innen det meste. 
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Trener flere stiler? Hva burde jeg velge? « previous next »
Jump to:  

Social sharing