Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.01.18 at 12:24:00

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Hva bør jeg velge? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Hva bør jeg velge?

bk991
*
Forummedlem

« on: 02.05.11 at 11:43:28 »

Hei.
Jeg bor for tida i Oslo, 23 år.
Jeg har i lenger tid nå vurdert å starte på noen form for kampsport.  Jeg er i relativt god fysisk form med trening 4-6 ganger i uka med løping + studio, men føler det er en lang vei å gå før jeg er i ordentlig god form enda.

Jeg er monsterstiv (really) kanskje litt som følge av fotball over 12 år med så som så uttøying.

Jeg heller litt mot boxing, føler det kanskje er litt "lettere" å sette seg inn i for en som aldri har vært borti noe før? Jeg hadde elska å bli myk og få en veldig god fysikk ovenfor kroppsvekt,men vet ikke helt hvor lett det er å sette seg inn i i en alder av 23?

Har dere noen forslag til hva som er ålreit å starte på? Jeg vet det her blir veldig opp til hver enkelt, men sett jeg gjerne skulle blitt myk og kanskje litt "showoff" moves, eller da boxing. Hvor i Oslo går jeg for det, og hva ligger prisene på?

Om det her ligger på feil forum, my bad, prøvde å lete litt gjennom uten å finne noe direkte for det her.

Takk smile
Rulzern
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 02.05.11 at 11:55:06 »

Bli myk og "showoff" moves? Uten at jeg har noe erfaring fra det, roper ikke dette Taekwondo?
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #2 on: 02.05.11 at 12:04:31 »

Å bli myk kan man nok oppnå i de fleste stiler, men TKD eller andre mer sparkeorienterte stiler er jo greie forslag.

Wushu er også noe som kan testes, Gibson på forumet kan kanskje gi deg noen pointers her, han er jo en spretten og dyktig kar. Ellers har du jo også ting som musical forms innen kickboksing, som jeg tror du finner klubber for i Oslo.

Det finnes mye rart og spennende du kan trene, det vil kanskje hjelpe på om du prøver å sette opp en prioriteringsliste over hva du vil oppnå med å trene kampsport. I og med at du nevner boksing, er det kanskje noe du liker ved denne idretten? Jeg synes det er mye showoff i det å se dyktige boksere trene, men du er kanskje ute etter noe mer akrobatisk når du nevner dette?

F.eks en slik liste inneholde ting som:

* Konkurranser
* Lære ting som er relevant for selvforsvar
* Fullkontakt og mye sparring
* Avspenning og meditasjon
* Bakkekamp
* Våpentrening
* Fancy spark og akrobatikk som imponerer på film
* Relevante ting til jobben min som ...
* Osv osv

Og 23 er ingen alder for å finne seg nye ting å drive med smile  boxing

Per B. Løvsletten
bk991
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 02.05.11 at 12:24:50 »

Herlig, takk for kjappe og ålreite svar smile

Grunnen til at jeg heller litt mot boxing er at jeg tidligere har hatt boxesekk hjemme og holdt på såvidt med det(selv om jeg skjønner at dette ikke akkurat gir meg noe spess innsikt i hvordan ordentlig boksing foregår)

Men om jeg låner lista du skrev og fjerner punktene som ikke vil være så vitkige for meg så;

* Fancy spark og akrobatikk som imponerer på film - ikke mest viktig, men en kul liten bonus
* Bli myk(ere)
* God fysikk , utholdenhet og styrke.

Så lurte jeg litt på hvor mye penger som går i det her, sånn ca.  Jeg kommer til å kunne legge en del penger i det når jeg først starter og finner det jeg syns er gøy, men bare for å få en liten heads up så jeg ikke får tidenes sjokk når jeg evt står der. happy
Mannen uten x
Veteran

« Reply #4 on: 02.05.11 at 12:53:04 »

Herlig, takk for kjappe og ålreite svar smile

Grunnen til at jeg heller litt mot boxing er at jeg tidligere har hatt boxesekk hjemme og holdt på såvidt med det(selv om jeg skjønner at dette ikke akkurat gir meg noe spess innsikt i hvordan ordentlig boksing foregår)

Men om jeg låner lista du skrev og fjerner punktene som ikke vil være så vitkige for meg så;

* Fancy spark og akrobatikk som imponerer på film - ikke mest viktig, men en kul liten bonus
* Bli myk(ere)

Så lurte jeg litt på hvor mye penger som går i det her, sånn ca.  Jeg kommer til å kunne legge en del penger i det når jeg først starter og finner det jeg syns er gøy, men bare for å få en liten heads up så jeg ikke får tidenes sjokk når jeg evt står der. happy

slik jeg tolker dette, så er det ingen idrett som gir alt.
men jeg kan anbefale boksing\fullkontakts kickboxing eller Thaiboksing om det er stående du er intressert i.
Hvis ikke så er det forskjellige grapplingformer (brytestiler) eller MMA som jeg mener passer dine kriterier.

I alle disse idrettene er det ikke show, og noe særlig meditasjon... men alle de andre kriteriene er oppfylt

Mr. sexy!
Rulzern
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 02.05.11 at 13:24:05 »

Det er nok lurt å bli med på noen treninger forskjellige steder for å finne ut hva du synes er mest morsomt og passer best med dine kriterier, spesielt siden det er heller tvilsomt at du finner en kampsport som oppfyller alle sammen.

Satt på spissen, og humoristisk ment:

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #6 on: 02.05.11 at 13:28:18 »

Enig med siste taler, det virker som at du er ute etter et vidt spenn av ting. Det jeg ville vurdert er om det er alt som trenger å dekkes av en og samme ting?

For eksempel, vil jeg tro at du kan finne meditasjon som er mye bedre enn den kvasiklisjeaktige greia du får servert hos mange kampsportklubber som hevder de driver med dette. Jeg kan anbefale å teste ut ACEM-meditasjon, som du bør kunne finne i Oslo, her er det konsepter som er forankret i både moderne medisin og selvkritiske holdninger (grunnlegger har blant annet vært prodekan ved Det Medisinske Fakultet ved NTNU).

Når det gjelder den fysiske treningen, vil jeg anbefale deg å ta en tur rundt hos flere klubber og delta på prøvetimer. Deretter velger du det stedet du føler passer best.

Steder jeg ville prioritert utfra hva jeg har lest om steder i Oslo når jeg ser på lista di er Frontline (www.frontlineacademy.no), Krav Maga Academy (www.kravmagaacademy.no), Black Box Krav Maga (http://www.bbgkravmaga.no/), Fighter Kickboksingklubb (Her kan du sannsynligvis få både bokserelevant trening samt mer akrobatiske ting, da de tilbyr musical forms www.fighter.org).

Per B. Løvsletten
bk991
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 02.05.11 at 14:12:08 »

da skal jeg titte litt rundt.
Takk igjen for kjappe,gode svar folkens smile
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #8 on: 02.05.11 at 14:13:35 »

Bare hyggelig, velkommen til forumet btw.

Kan jo være interessant å få høre hva du ender opp med etterhvert smile

Per B. Løvsletten
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #9 on: 05.05.11 at 10:26:39 »

* Bli myk(ere)

Som flere andre har vært inne på, er det ikke lett å få alt dette i én kampidrett. Jeg vil imidlertid anbefale kickboxing,som i hvertfall vil gi deg treff på en god del av punktene.

- Kickboxing er en sport, ikke et selvforsvarssystem. Er du ute etter mest mulig effektivt selvforsvar, er nok Krav Maga et bedre valg. Men kickboxing vil gi deg mange teknikker som også kan brukes til selvforsvar, og det er aldri dumt å lære å forsvare seg mot noen som faktisk prøver å slå deg i ansiktet på ordentlig.
- Etter det første halvåret som nybegynner, vil du få masse sparring i en god kickboxingklubb. Etter hvert får du også muligheten til å trene mot fullkontakt hvis du ønsker det.
- Kickboxing vil helt klart gjøre deg mykere, og i hvert fall øke den aktive bevegeligheten din.
- De fleste kickboxingklubber har fokus på noen ganske enkle basisspark, de sparkene som faktisk funker best i en kampsituasjon. Men trener du i en klubb som også tilbyr musical forms, vil du også få muligheten til å lære ordentlig fancy ting etter hvert.
- Litt avhengig av klubben og din egen innsats, vil jeg si at kickboxing gir deg god og ganske allsidig fysisk trening. Det gir deg kanskje ikke styrke som en vektløfter eller utholdenhet som en langrennsløper, men det er veldig god allround-trening.

Jeg trente to år i Fighter Kickboxingklubb sjøl, riktignok i Asker og Bærum, men mange av de samme trenerne underviser også i Oslo. Jeg kan absolutt anbefale deg å prøve Fighter. Det er i mine øyne en god og seriøs klubb, enten du vil satse på konkurranse eller bare trene for din egen del. Fokus har vel  hovedsaklig ligget på full- og lettkontakt og teknikker som funker for dette, men klubben har også partier for semikontakt og musical forms. Sjekk det ut!
« Last Edit: 05.05.11 at 10:29:32 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
bk991
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 06.05.11 at 11:07:34 »

Takk igjen smile
Skal komme med en update når jeg har vært innom fighter og prata med dem / vært med på en trening eller to.
Det blir riktignok ikke før det verste eksamensstresset har lagt seg med 4 eksamner på de neste 3 ukene.

Litt treig av meg, men update kommer. Skal bli morro å prøve happy
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #11 on: 06.05.11 at 11:53:58 »

Lykke til!

- livet er en lang rappell
Spinkick
Gammel ørn

« Reply #12 on: 08.05.11 at 21:45:49 »

Enig med Sungame her. Fighter Kickboksingklubb har en merittliste som taler for seg selv. Trenere som er gode pedagogisk =)
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Hva bør jeg velge? « previous next »
Jump to:  

Social sharing