Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 19:15:11

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Krav Maga Rulle 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Krav Maga Rulle

Rebound
*
Forummedlem

« on: 15.05.11 at 14:17:23 »

Hei, jeg har gått på Krav Maga siden februar, og den eneste teknikken i pensum jeg ikke klarer er vanlig forover rulle, jeg aner ikke hvorfor, absolutt alle andre klarer den, men jeg har ikke sjans, ender opp med at jeg tar noe som ligner på en sittende 360 eller noe. Jeg har aldri likt å ha hodet under kroppen, så kan ha noe med det å gjøre, en slags sperre. Er det noen som har noen tips? Kjipt å ikke klare foroverrulle på graderingen.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 15.05.11 at 14:22:23 »

hehe, kjipt med slike sperrer. Det jeg ville gjort var å begynne heeeelt fra scratch. Sett deg på knærne på en myk matte og putt hodet ned i matten. Rull deretter forsiktig over. Gjenta dette noen ganger og så forsøker du med litt mer fart, fortsatt fra knærne. Når du får dette bra til, så gjentar du det samme, men denne gangen gjør du det stående. Hendene nedi matta og rull forsiktig fremover. Og så gjentar du dette med fart. Etter en stund klarer du et fullt tigersprang smile

Hvis krav maga rullen er rulle på skulderen (noe jeg antar at det er), så gjør du det samme, bare at du bruker skulderen istedenfor hodet. Uansett greit å øve seg på normal rulle og, for da er ingen rullevarianter skummel lenger smile
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #2 on: 15.05.11 at 17:34:18 »

Har du muligheten til å prøve deg på en tjukkas så vil det kanskje også kunne hjelpe. Det virker som om problemet ditt ikke er motorisk, men at du rett og slett føler deg ukomfortabel med selve bevegelsen. Så prøv noe som ligner, som å stupe kråke, og gjør dette et sted du er 100% sikker på at det ikke fører til fysisk ubehag, som på en tjukkas. Og gjør gjerne som Breiflabben hinter om, nemlig å starte på knærne. Bare pass på at du tar nok fart til at du faktisk kommer rundt, da en vanlig feil når man binder seg er at man ikke tar nok fart og dermed lander sidelengs i stedet. Så er det som med alt annet man lærer seg, å gå fremover med en progresjon som føles riktig for kroppen din.

Panzer
Gjenganger

« Reply #3 on: 15.05.11 at 17:55:44 »

Skal du over skuldera kan du prøve følgende for å bli vant med teknikken:

Knel ned på bakken med kne på bakken, med beinet strakt ut bak deg, og det andre beinet i 90 grader forran deg(som i en litt bred og lang utfallstilling), sett hånda på siden med det forrerste beinet ned i bakken litt forran foten din. Strekk slutten av underarmen til skuldra du skal rulle over mellom beina dine, parrarels med leggen til den bakerste foten og rull.

Dette er den mest basice måten å lære å rulle på om du er er redd, eller trekker deg, har funka på både 40åringer og 4 åringer. Etterhvert som du blir mer konfortabel med bevegelsen, kan du bare begynne å heve kroppen din lengre over bakken, så tar du tigersprang på 1-2-4  smile Fordelen med denne måten er også at du ikke trenger mye underlag når du kjører en så rolig og lav rulle Cool
gasman
« Reply #4 on: 15.05.11 at 17:58:53 »

Vanligste feilen hos våre nybegynnere er at man snur hodet feil og ser på den skulderen som skal i matta først. Hodet styrer rullen, så krum haka ned på motsatt side. Hvis du vil så kan du komme en tur ut til oss på Ås så skal jeg lære deg rulla for drop-in fee (50 spenn). Torsdag kl 1800 på Ås idrettshall!
Rebound
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 15.05.11 at 18:20:00 »

Takk for mange gode tips! Jeg tror jeg skal komme meg til ås så får jeg klart å rulle en gang for alle biggrin Så da ses vi på torsdag kl 18.
ibuster
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 16.05.11 at 11:08:16 »

Er det virkelig sånn at man MÅ ta forlengs rulle for å gradere i KM i noen klubber?
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #7 on: 16.05.11 at 14:31:16 »

Rebound: Ta kontakt med instruktøren din og fortell at du plages. Så får de ta deg tilside og hjelpe deg. Du betaler for det så det skulle bare mangle. Mange sliter litt i starten med rulla spesielt. Det er veldig vanlig.

KM fremover rulle i motsetning til de fleste andre rullene bruker armene mye mer til å dempe støtet, så å lære en judorulle eller lignende vil bare gjøre ting vanskligere for deg igjen. Lær det du skal testes på så går det bra. Uansett stryker du ikke på denne teknikken.

ibuster: ja fall og rulleteknikker er på pensumet i KM.  Men avhengig av alder og ferdigheter er det ikke det som vektlegges høyest på selve graderingen. Men du blir testet på det ja. Slik vi ser det er det større sansynelighet for å skli på isen i Norge og slå seg en at vanlige folk kommer i slosskamp. Så fall og rulleteknikker utgjør en viktig del i å beskytte seg mot skade.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 16.05.11 at 16:12:12 »

Slik vi ser det er det større sansynelighet for å skli på isen i Norge og slå seg en at vanlige folk kommer i slosskamp. Så fall og rulleteknikker utgjør en viktig del i å beskytte seg mot skade.

Godt poeng smile
Rebound
*
Forummedlem

« Reply #9 on: 16.05.11 at 18:50:23 »

Hmm.. Det var kanskje en bedre ide det Rune, synd å lære seg feil! Skal snakke med en av trenerene mine på torsdag, så da ses vi ikke i Ås allikevel Sigurd, men takk for tilbudet smile

gasman
« Reply #10 on: 19.05.11 at 16:00:25 »

NP
Ryan
Gammel ørn

« Reply #11 on: 01.06.11 at 22:48:46 »

http://www.wonderhowto.com/how-to-do-forward-roll-210594/

http://www.youtube.com/watch?v=7wV49Q9mpUI

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #12 on: 03.06.11 at 06:37:37 »

Problemet med begge disse videoene er at det er judotype ruller de demonstrerer. KM bruker ikke denne rulla, men bruker en fremoverrulle med mye mer bruk av hendene til å fjære av det første støtet. Samt at man snur i det man kommer opp.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Cedolf
Veteran

« Reply #13 on: 03.06.11 at 21:06:22 »

Det der er langt ifra noen judorulle Rune. Den første er en Jujitsu-rulle. Den andre er en aikido-rulle. Husker jeg slet noe jævlig for å få til jujitsu-rullen da jeg gikk over fra judo til jujitsu. For meg var det totalt unaturlig å bøye foten under den andre for å lettere komme i stående posisjon.

http://www.youtube.com/watch?v=rizlP_I0E6c
Der har du judorulle. Med litt erfaring så ender man i stående posisjon så framt framdriften og slaget er god nok.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #14 on: 03.06.11 at 22:08:20 »

Jada, jeg viste forsåvidt det. Det var en generalisering av judo/Jiu jitsu/aikido ruller som hovedsakelig utføres på matter, og du ruller relativt mye på skuldra som første treffpunkt.

Så det jeg mente var egentlig at det var en matterulle i motsetning til KM rulla som mer er ment benyttet på asfalt, stein, grus etc.

Rune Lind
Apefisk
Forumavhengig

« Reply #15 on: 03.06.11 at 22:15:28 »

Er KM-rulla tilsvarende Parkour-rullen, bare at dere snur når dere reiser dere?

Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #16 on: 04.06.11 at 09:58:05 »

Ja. Hvis du ser på den utgaven rundt 3.10 med "dive roll" så er det ganske likt. Som du sier vi snur oss med en gang.

Vi underviser ikke på samme måten men resultatet ser ut til å bli likt.

Vi bruker kun rulla ved balansebryting med stort momentum fremover. Dvs hele familien av balansetap deles opp i steg for å gjenvinne balanse, fremover fall, fremover rulle. Så vi gjør ikke ruller med mindr vi absolutt må.

Rune Lind
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Krav Maga Rulle « previous next »
Jump to:  

Social sharing