Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.07.18 at 17:31:54

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "The Bystander effect" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

"The Bystander effect"

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 06.06.11 at 15:51:08 »

.

Noen tanker?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Panzer
Gjenganger

« Reply #1 on: 06.06.11 at 16:11:00 »

Klassisk sosialpsykologi i praksis... Tror alle som ønsker å jobbe med konflikthåndtering vil ha veldig godt av å lese seg opp på sosialpsykologi smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 06.06.11 at 16:16:36 »

Klassisk sosialpsykologi i praksis... Tror alle som ønsker å jobbe med konflikthåndtering vil ha veldig godt av å lese seg opp på sosialpsykologi smile
Absolutt! Derfor syntes jeg også at det første klippet er best, med hvordan det forklarer om de sosiale reglene som går mot hverandre, og hvordan den sterkeste vinner.

Juggernaut Fight Group
olips
Gjenganger

mma
« Reply #3 on: 06.06.11 at 19:51:50 »

Blir ikke overasket etter å ha opplevd lignende selv. En gang var på bussen, en dame gikk på og begynte å angripe folk tilfeldig. Ingen sa eller gjorde noe før jeg stoppa dama.

En annen gang ble en fyr påkjørt, sjåføren stakk av og jeg og en kompis var de eneste som gjorde noe for å hjelpe han som ble påkjørt. Dette var rett ved Nationaltheateret og det var fullt av mennesker der.

blablabla
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 06.06.11 at 21:14:01 »

Hva sier det om oss som stopper opp? Dama og jeg har diskutert det her et par ganger, og vi begge har involvert oss i flere ulike situasjoner (fra ulykker, sovende personer og nedslagne personer). Jeg kan aldri huske å ha gått forbi noen som det har sett ut har trengt hjelp. Her om dagen fant kjæresten min ei gammel dame ligge ut i bogstadveien. Hun var svimmel og forvirret og kjæresten min brukte en halvtime på å følge henne til legen. I jobbtiden. Den gamle damen fortalte selv at hun hadde ligget slik i kanskje 30 minutter. Ingen hadde stoppet opp. Heller ikke når kjæresten min så henne og gikk bort for å hjelpe stoppet noen opp, dette var på en fredags formiddag. Midt i bogstadveien.

Jeg vet også om andre som ikke lar seg ramme av "bystander-fenomenet", men det ser dessverre ut til at majoriteten gjør det. Hvilke mekanismer ligger til grunn for hvorfor enkelte faktisk stopper opp, mens andre ikke gjør det?
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #5 on: 06.06.11 at 21:25:11 »

Tja, jeg har lyst til å si empati, men jeg tror ikke de som ikke stopper opp nødvendigvis mangler empati. Det kan derimot hende det mangler selvsikkerhet. Det er, for de fleste, en ukjent situasjon, og mange kan sikkert også oppleve det som truende og/eller ekkelt. Jeg er heller ikke helt overbevist over påstandene i den første videoen, at det er "peer pressure" som gjør at folk ikke hjelper. Det var svært interessant å se at fyren ble hjulpet mye raskere i dress, men skulle gjerne sett dem prøve å legge ham der i dress et par-tre ganger til, da den svært raske responsen kan ha vært helt tilfeldig. Det bringer meg igjen tilbake til ukjent situasjon, dårlig selvtillit og mulig frykt. Frykt for sykdommer, overfall eller gudene vet hva.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #6 on: 06.06.11 at 22:06:39 »

Ja, egentlig litt interessant dette med dressen. Det første som slår meg er vel kynisme. Jeg tenker at man går forbi uteliggere osv. hver dag uten å spørre hvordan det går. Flere av dem ligger og sover, men man vet jo ikke om de faktisk er dårlige. Jeg har også gått bort til uteliggere ved et par anledninger og vekket dem, men da har de ligget "alene" uten verdisakene sine. Husker godt at en ble sinna fordi jeg vekket ham, men det tåler jeg smile

Kan det være at folk, kanskje spesielt i storbyer, blir så vant til å "se så mye rart" at de skrur av evnen til å tenke utover sitt eget skall. Det er kanskje en grunn til at mange ofte opplever en større medmenneskelighet og "varme" i mindre byer. (Om ikke dette også er en konstruksjon)

Allikevel er jeg ganske overrasket over den episoden med den gamle dama feks. Det var tydelig at hun ikke var en beruset uteligger, men en gammel dame som hadde fått et illebefinnende. Da er jeg tilbøyelig til å tenke at deler av det her er kynisme - man gidder rett og slett ikke ta seg tid til å bry seg, kanskje noe grunnet i at man forventer at noen andre tar tak, men også fordi man i mengden enklere slipper unna sosiale konsekvenser ved å "gå forbi".
Panzer
Gjenganger

« Reply #7 on: 06.06.11 at 22:24:43 »

Det er påvist innen sosialpsykologisk forskning at bare det å være oppmerksom på selve bystanderfenomenet gjør det lettere å bryte ut av et slikt handlemønster. Det er nettop derfor awareness om slike fenomener er så viktig  smile

Det som er så paradoksalt med bystander effekten er at den baserer seg på hvordan mennesker henter informasjon om en situasjon fra menneskene rundt seg. Når en da er i en situasjon der alle benytter seg av denne fremgangsmåten, vil ingen få noen nyttig informasjon ut av strategien, og en lar derfor være å handle...
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 06.06.11 at 22:44:54 »

Men, hvis vi tar utgangspunkt i at responsen også beror på "hvem som trenger hjelp", så er det altså trolig flere elementer som utgjør bystandereffekten annet enn generell handlingsapati som strategi. Jeg tenker meg at både faktorer som kynisme, egosentrisme og kulturell variasjon også spiller inn. Jeg tror også at byens/folkegruppens størrelse, økonomi, sosial status osv. spiller inn. Er feks. bystandereffekten større i Oslo vest (eller eventuelt på steder der folk er gjennomreisende, som Oslo S, nasjonalteateret osv) enn i en småby på sørlandet. Dette har jo selvsagt også med "gruppens størrelse" å gjøre, men hadde vært interessant å se noe forskning på dette.
Panzer
Gjenganger

« Reply #9 on: 07.06.11 at 12:12:57 »

Selvfølgelig spiller andre faktorer inn, og da særlig kultur og empati, men kynisme er en svært liten del av bystandereffekten. Effekten dreier seg tross alt ikke mennesker som ikke ønsker å hjelpe, men heller om en psykologisk effekt som gjør det vansklig for mennesker å bryte inn. Når det gjelder sstørrelsen på by/folkegruppe kan dette ses i sammenheng med det som kalles "urban overload", altså at mennesker i et urbant miljø er avhenige av å utestenge deler av miljøet sitt for å ikke få inn for mange inntrykk på en gang. Det er jo påvist at jo flere "bystanders" det er i en hendelse, jo mindre sjanse er det for at noen av dem griper inn.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 07.06.11 at 12:45:28 »

Ja, akkurat. Ganske interessant egentlig. Men er fortsatt ikke helt med på hvorfor kynisme ikke spiller inn. Jeg tenker ikke først og fremst på bevisst kynisme, der man bevisst velger å ikke gripe inn, men mer som en slags ubevisst strategi, der man veier opp nytteverdien ved å hjelpe opp imot egne interesser. For å ta et eksempel: Der det er åpenbart at det å ikke hjelpe vil gi store sosiale konsekvenser, så vil man trolig motiveres av disse konsekvensene til å hjelpe. Hvis man derimot befinner seg i en stor "urban mengde", så er det ingen som kan arrestere en for å gå forbi. Man forblir anonym.

For å komme med et teit eksempel. Tisser man på utsiden av et offentlig toalett der det er relativt tilgriset fra før av, så tror jeg veldig få tørker opp etter seg. Delvis fordi ingen andre gjør det, delvis fordi man ikke er interessert i å tørke opp etter andre, men også fordi sjansen for å bli "tatt" for dette er så liten at man rett og slett ikke bruker tid på det/ser nytteverdien i det. Hvis man derimot gjør det samme på et mindre toalett, kanskje hjemme hos noen, så vil de fleste tørke opp etter seg.

Slik jeg ser det, så er det også en form for kynisme. Man er så kynisk som det lar seg gjøre i de gitte rammer, både bevisst og ubevisst. Mye av dette handler jo om vår egosentristiske natur, og dermed ikke spesielt avvikende, men det er likevel mulig å se sammenhenger mellom materialistiske samfunn og graden av kynisme. Man tjener rett og slett ikke nok på å hjelpe andre sammenlignet med mindre materialistiske samfunn.
Panzer
Gjenganger

« Reply #11 on: 07.06.11 at 13:20:28 »

Hvis du snakker om kynisme som en "risk-belønning" sammenheng så er det jo klart det har noe å si, det er jo ikke mange som ønsker å utsette seg selv for n oe som ikke har noen belønning for dem eller for samfunnet, så slike tenkemåter vil alltid virke inn på menneskers handlinger. Den kynismen jeg trodde du mente var det å unnlate å hjelpe rett og slett fordi en ikke "gidder", eller tenker at det ikke er sitt "ansvar". Poenget mitt da var at bystandereffekten heller handler om et sosialpsykologisk fenomen som gjør oss handlingslammede enn et fenomen som går på vilje til å hjelpe smile Nå skal det nevnes at en kynisk person ofte ikke vil hjelpe uansett, men bystandereffekten rammer også mennesker som vanligvis er svært emaptiske og ofte hjelper folk i situasjoner der det står entydig frem for dem at dette er det riktige å gjøre.

Men det er utrolig interessant hvordan det å gjøre mennesker oppmerksomme på sine handlinger kan påvirke dem. Jeg merker det særlig når jeg kommenterer på unger(og voksne) som forsøppler, det er ofte nok med en liten slengbemerkning for å få folk til å plukke opp dritten sin etter seg  Roll Eyes
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #12 on: 07.06.11 at 13:38:38 »

Hvis du snakker om kynisme som en "risk-belønning" sammenheng så er det jo klart det har noe å si, det er jo ikke mange som ønsker å utsette seg selv for n oe som ikke har noen belønning for dem eller for samfunnet, så slike tenkemåter vil alltid virke inn på menneskers handlinger. Den kynismen jeg trodde du mente var det å unnlate å hjelpe rett og slett fordi en ikke "gidder", eller tenker at det ikke er sitt "ansvar". Poenget mitt da var at bystandereffekten heller handler om et sosialpsykologisk fenomen som gjør oss handlingslammede enn et fenomen som går på vilje til å hjelpe smile Nå skal det nevnes at en kynisk person ofte ikke vil hjelpe uansett, men bystandereffekten rammer også mennesker som vanligvis er svært emaptiske og ofte hjelper folk i situasjoner der det står entydig frem for dem at dette er det riktige å gjøre.

Men det er utrolig interessant hvordan det å gjøre mennesker oppmerksomme på sine handlinger kan påvirke dem. Jeg merker det særlig når jeg kommenterer på unger(og voksne) som forsøppler, det er ofte nok med en liten slengbemerkning for å få folk til å plukke opp dritten sin etter seg  Roll Eyes

Ja, da tror jeg nok vi forstår hverandre bedre smile Angående det med forsøpling: Helt utrolig hvordan folk kaster fra seg et par meter fra søplekassa. Og enda mer artig hvordan folk reagerer når de "blir fersket" i det. De aller fleste, med kanskje unntak av tenåringer i opposisjon, plukker opp etter seg når de blir snakket til. Som om handlingen deres ikke har noen som helst validitet i seg selv - hvorfor plukke opp etter seg bare fordi en annen sier det hvis hensikten var å gi faen i utgangspunktet? biggrin
Ch_Omega
« Reply #13 on: 07.06.11 at 15:07:12 »

Her er en forskningsrapport fra et eksperiment som utforsker bystander-effekten i en laboratoriesetting, med en interessant diskusjon rundt mulige mekanismer/årsaker. Vel verdt å lese for interesserte. Et lite utdrag under:

"Subjects who failed to report the emergency showed few signs of the apathy and indifference thought to characterize "unresponsive bystanders." When the experimenter entered her room to terminate the situation, the subject often asked if the victim was "all right." "Is he being taken care of?" "He’s all right isn’t he?" Many of these subjects showed physical signs of nervousness; they often had trembling hands and sweating palms. If anything, they seemed more emotionally aroused than did the subjects who reported the emergency.

Why, then, didn’t they respond? It is our impression that nonintervening subjects had not decided not to respond. Rather they were still in a state of indecision and conflict concerning whether to respond or not. The emotional behavior of these nonresponding subjects was a sign of their continuing conflict, a conflict that other subjects resolved by responding."
Panzer
Gjenganger

« Reply #14 on: 07.06.11 at 16:04:04 »

Ja, da tror jeg nok vi forstår hverandre bedre smile Angående det med forsøpling: Helt utrolig hvordan folk kaster fra seg et par meter fra søplekassa. Og enda mer artig hvordan folk reagerer når de "blir fersket" i det. De aller fleste, med kanskje unntak av tenåringer i opposisjon, plukker opp etter seg når de blir snakket til. Som om handlingen deres ikke har noen som helst validitet i seg selv - hvorfor plukke opp etter seg bare fordi en annen sier det hvis hensikten var å gi faen i utgangspunktet? biggrin

Det er nettopp der det å bevistgjøre andre sine handlinger kommer inn i bildet. Senest i går var det en kar i 20åra som gikk opp forbi leiligheten og knaska sjokolade, og selvfølgelig kasta han han plasten på bakken, selv om det var en offentlig søppelkasse ved busskuret 1 meter unna han. Når jeg da kommenterte "Synes du det er greit å slenge dritten din fra deg, eller vet du bare ikke bedre" krympa han seg bare sammen, plukka opp søpla si og kasta den... Har 100 sånne historier, er helt utrolig hvordan folk forrandrer handlemønsteret sitt når de skjønner at folk legger merke til dem smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 30.12.11 at 11:21:11 »

Enda et trist tilfelle hvor "bystander-effekten" desverre rammer vitner. Shake it of - and act!

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #16 on: 30.12.11 at 12:49:04 »

Tanken min om den første videon er helt klart at jeg blir forbanna på folk som bare går forbi , jeg mener personlig at dette er like ille som og kjøre fra ett ulykkested (førstemann til ulykkestedet) som faktisk kan indra førekort om man ie yter førstehjelp , altså jeg skal innrøme dette , jeg hadde sikkert ikke tatt munn til munn , men jeg haadde helt klart stoppet og sjekket personen , og hvertfall ringt ambulanse og gjort det som måttes til

Ang ikke gi munn til munn er faktisk ganske logsik om jeg ikke hatt hatt sånn maske ting , men i statene har jeg hørt dem har sluttet med munn til munn og bare gir hjertemasasje nå vet jeg ikke helt hva det skulle fårestille i dette tilfelde men mitt poeng er bare

STOPP! for F""""" og i det minste ring ambulanse !!!! shock
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #17 on: 30.12.11 at 13:12:30 »

Grunnen til at mann flere steder har sluttet med munn til munn, er at kompresjoner er mye viktigere. Det er som regel nok oksygen i blodet til å holde noen i live lenge nok til at ambulansefolk kan ta over (med normal/urban responstid, ihvertfall), og da er det bedre at man fokuserer på effektive, sammenhengende kompresjoner, enn at man fikler med å få til innblåsingen riktig. Det er ihvertfall jeg blitt forklart av folk med peiling.

Arte suave.
Panzer
Gjenganger

« Reply #18 on: 30.12.11 at 13:22:56 »

Kompresjoner holder i massevis, det er fortsatt noe oksygen i blodet, og det er bedre å fokusere på kompresjoner som sørger for et gjevnt blodomløp, selv med oksygenfattig blod, enn at noen som ikke veit hva de driver med skal begynne å fikle med både kompresjoner OG munn til munn, og derfor ikke klarer å foreta skikkelige kompresjoner. Oppgaven er tross alt bare å holde personen i live til ambulansepersjonell ankommer, og det vil da i de aller fleste tilfeller være tilstrekkelig med utelukkende kompresjoner.

Tilbake til topic - det er ganske skremmende å se hvordan folk blir helt tafatte i en situasjon som krever handling. Det minste en kan gjøre er jo å kontakte politiet...

Edit: så at Shemhazai hadde poengtert det samme.
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "The Bystander effect" « previous next »
Jump to:  

Social sharing