Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.07.18 at 06:52:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "The Bystander effect" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

"The Bystander effect"

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 30.12.11 at 11:21:11 »

Enda et trist tilfelle hvor "bystander-effekten" desverre rammer vitner. Shake it of - and act!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #16 on: 30.12.11 at 12:49:04 »

Tanken min om den første videon er helt klart at jeg blir forbanna på folk som bare går forbi , jeg mener personlig at dette er like ille som og kjøre fra ett ulykkested (førstemann til ulykkestedet) som faktisk kan indra førekort om man ie yter førstehjelp , altså jeg skal innrøme dette , jeg hadde sikkert ikke tatt munn til munn , men jeg haadde helt klart stoppet og sjekket personen , og hvertfall ringt ambulanse og gjort det som måttes til

Ang ikke gi munn til munn er faktisk ganske logsik om jeg ikke hatt hatt sånn maske ting , men i statene har jeg hørt dem har sluttet med munn til munn og bare gir hjertemasasje nå vet jeg ikke helt hva det skulle fårestille i dette tilfelde men mitt poeng er bare

STOPP! for F""""" og i det minste ring ambulanse !!!! shock
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #17 on: 30.12.11 at 13:12:30 »

Grunnen til at mann flere steder har sluttet med munn til munn, er at kompresjoner er mye viktigere. Det er som regel nok oksygen i blodet til å holde noen i live lenge nok til at ambulansefolk kan ta over (med normal/urban responstid, ihvertfall), og da er det bedre at man fokuserer på effektive, sammenhengende kompresjoner, enn at man fikler med å få til innblåsingen riktig. Det er ihvertfall jeg blitt forklart av folk med peiling.

Arte suave.
Panzer
Gjenganger

« Reply #18 on: 30.12.11 at 13:22:56 »

Kompresjoner holder i massevis, det er fortsatt noe oksygen i blodet, og det er bedre å fokusere på kompresjoner som sørger for et gjevnt blodomløp, selv med oksygenfattig blod, enn at noen som ikke veit hva de driver med skal begynne å fikle med både kompresjoner OG munn til munn, og derfor ikke klarer å foreta skikkelige kompresjoner. Oppgaven er tross alt bare å holde personen i live til ambulansepersjonell ankommer, og det vil da i de aller fleste tilfeller være tilstrekkelig med utelukkende kompresjoner.

Tilbake til topic - det er ganske skremmende å se hvordan folk blir helt tafatte i en situasjon som krever handling. Det minste en kan gjøre er jo å kontakte politiet...

Edit: så at Shemhazai hadde poengtert det samme.
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "The Bystander effect" « previous next »
Jump to:  

Social sharing