Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 22:02:51

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Hoel sin treningslogg 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

Hoel sin treningslogg

Hoel
*
Forummedlem

« on: 18.06.11 at 02:24:14 »

Hei! smile

Etter jeg fant dette forumet så har jeg både lest og hentet en god mengde med motivasjon fra de ulike trådene her, og tenkte det var på tide at jeg kunne bidra med en egen tråd. Forhåpentligvis kan den hjelpe andre med motivasjon på tunge dager, samt hjelpe meg selv videre gjennom økt oversikt over egen framgang.

Personlig informasjon

Alder: 25

Høyde: 186 cm

Vekt: Varierer, utgangspunktet mitt var 160~ kg, men for tiden veier jeg rundt 135 kg.

Trener: Kickboxing og Taekwondo.

Treningsmengde: Jeg startet pent og rolig i fjor sommer med fem km lange gåturer, to ganger i uka. Rundt juletider begynte jeg med kickboxing to ganger ukentlig, og kuttet dermed ut en av gåturene (ble litt kaldt med -17 grader, brrr). I den seneste måneden har jeg gått opp til fem økter i uka. Økningen har vært problemfri hittil, og derfor skal jeg øke litt til framover. Dette grunnet en kombinasjon av egen og treningskameraters situasjon.

Ukeplan

Mandag: En time kickboxing, halvannen time Taekwondo.

Tirsdag: En time kickboxing.

Onsdag: En time kickboxing, halvannen time Taekwondo.

Torsdag: En time kickboxing.

Fredag: Halvannen time Taekwondo.

Jeg har som mål å fortsette vekttapet ned til 110-115 kg (helst uten å miste nevneverdig mye muskelmasse), begynne med organiserte kamper i kickboxing og Taekwondo, og generelt ha det moro.

Min største utfordring er kosthold.

Hvis noen har kommentarer, spørsmål eller annen tilbakemelding så er det hjertelig velkomment.

Tusen takk!

Bilde:

(Tatt 6.6.2011)
« Last Edit: 18.06.11 at 03:05:53 by Hoel » Logged
Hoel
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 18.06.11 at 02:30:39 »

Fredag 17.06.2011:
Dukket opp på Taekwon-Do trening. Master'en var opptatt med administrative oppgaver, "reserve-master'en" tok treningen og vi endte derfor opp med å spille fotball i en time. Etter det ble det litt lett tøying. 
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #2 on: 18.06.11 at 02:58:08 »

hvordan spiser du da? Hvordan ser en typisk dag ut sånn matmessig?

Og velkommen til forumet smile

Hoel
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 18.06.11 at 04:15:25 »

Prøver å holde kostholdet enkelt. Spiser når jeg er sulten og holder meg stort sett til sunne ting.

En vanlig dag starter med frokost som består av to skiver av lavkarbo brød med røkt laks og sennep. evt kalkunskinke + smøreost. Lunsj er som regel en 6 eggs omelett med en boks bogskinke. Spiser halvparten + litt salat til lunsj. Resten tar jeg 2 timer før trening. Etter trening blir det ofte en halv liter med litago og til middag spiser jeg som regel "vanlig" mat. Lager meg noe med protein og lager en salat ved siden av. Blir lite poteter og pasta. Villris noen ganger. Er jeg småsulten i løpet av dagen spiser jeg gjerne litt frukt e.l.
I tilegg så blir det litt sjokolade eller potetgull ca annen hver uke + litt brus. Og ca hver fjerde uke så blir det litt øl i sosiale lag. Kommer til å prøve å skrive det ned i loggen også.

Takk for raskt svar og hyggelig velkomst.
Yuan
Gammel ørn

« Reply #4 on: 18.06.11 at 11:02:20 »

Velkommen,kan av egen erfaring si at det å skrive ned hva man gjør motiverer mye til å gjøre mer. boxing

Hoel
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 20.06.11 at 20:08:16 »

Tung start på dagen i dag. Sovnet ikke før 06:30 på morningen og stod derfor ikke opp før i tre tiden. Lagde  5 eggs omelett med 200g smårettskinke og litt ost på. Spiste halvparten og endel salat. En time med kickboxing fra klokken 18:00, mellom treningene ble det en corny bar med tranbær før det var Taekwondo fra klokken 19:00. Masteren var ikke der i dag så da ble det fotball i en times tid. Etter det ble det litt frontspark på skjold.

Kickboxing timen startet med litt lett oppvarming, spenst/step trening før vi tøyde litt. Deretter var det fokus på bakspark. Både direkte og indirekte(med et steg). Indirekte ble øvd begge veier, først snu framover så spark. Deretter snu bakover så spark. Veldig lærerikt. Uvant med sparket.

Middag står på komfyren nå. 300g flatbiff av svin, god del salat og litt ris med soyasaus.
Hoel
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 21.06.11 at 23:34:06 »

Nok en sein start på dagen. Var ikke oppe før i fire tiden. Synes det er litt i seneste laget å spise veldig mye mat når det er under to timer til trening. Så frokosten ble en halv liter appelsinjuice og 2 knekkebrød med leverpostei.

Merker at sommeren har kommet til Oslo, var kun jeg og en til på kickboxingen, både i går og i dag. Veldig greit med å være få, siden man får terpet litt mer teknikk, men det er også litt kjedelig siden det ikke blir så mye liv. Masteren var endelig på plass så det ble en litt ordentlig trening i dag.Lang oppvarming som jeg ble ganske sliten av. Rolig uttøying etter det. Sekkarbeid i to minutter over tre perioder. Først bare slag, så bare spark og siste periode var miks. Deretter litt styrke. Først planken i ett minutt,  løpe en runde, albue-kne i ett minutt, løpe en runde, ganger tre.

Det ble også en Taekwondo økt i dag. Ett par flere som dukket opp. Startet med oppvarming(Ikke det at jeg var varm fra før av). Litt lett uttøying. Så var det på med legg og armbeskyttere for 10 minutter med "Taekwondo-har den". To stykker "har den" og de kan velge hvem de vil gå mot. Det ble et par gode dueller, men bokseguarden sitter som en refleks. Positivt i forhold til kickboksingen,  ikke like bra når man driver med Taekwondo. Fikk sparket fra meg for det. De fleste blir overrasket over korte slag i kropp.  boxing

Etter "har den" ble det teknikk terping på bakspark, veldig fint siden jeg hadde gjort det samme i går. Den sitter fortsatt ikke helt, kommer for langt rundt når jeg skal se over skulderen. Må bli bedre på å stoppe kroppen i rett stilling og ikke fortsette rotasjon etter sparket. Til slutt ble det 4 runder fram og tilbake med spark på pute. Først framspark med bakre ben, bytte stance mellom hvert spark. Deretter framspark med fremre ben, bytte halvveis. Så dobble spark med bakre ben før vi avsluttet med sparkespader og høye spark.

Etter treningen ble det pizza på den lokale sjappa, treningskamerat som hadde bursdag. Etter pizzaen var fortært dro vi hjem til han og da ble det litt pai og is.

Alt i alt en bra dag, vanvittig tungt med dobbel økt to dager på rad. Kostholdet er det litt så som så med, men pga bursdag synes jeg det var greit i dag. Må få inn litt ordentlig søvn framover sånn at jeg ikke sover bort dagene. I morgen blir det nok en dobbel økt, men masteren kommer ikke til å være der så da blir det antagligvis fotball i Taekwondo timen.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 21.06.11 at 23:52:11 »

Kan jeg komme med et kostholdstips?

Marker gjerne all maten du spiser med bold tekst, eller en farge. Dette gjør at du blir litt mer oppmerksom på hva du faktisk spiser iløpet av dagen, og hvordan det endrer seg. Så etterhvert når du har fått litt tid til å kartlegge matvanene dine, så kanskje begynne å skrive lister?

Dette gjør det greit for 'gode kokker' på forumet å gi deg et par sunne og gode alternativer til de mindre sunne måltidene dine.

smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 21.06.11 at 23:53:52 »

Han reservemasteren din...hadde han egentlig et ønske om å spille på det lokale fotballaget, men var aldri god nok smile Hadde blitt forbannet om de hadde prakket på meg fotball i en kampsportøkt - det er en grunn til at jeg valgte kampsport foran ballsport smile

Anyways: Bra start det her! Du er en kraftig kar, men neste sommer har du nok nådd målet ditt om du fortsetter slik smile Du må gjerne legge ut bilder til sammenligning underveis - kan bidra til å holde motivasjonen oppe!

Vil du systematisere det hele litt, så begynn med ca kaloritelling. Tungvint i begynnelsen, men ettersom du har gjort det noen uker slipper du å "regne" noe særlig, da du vet hva de ulike måltidskombinasjonene inneholder. Regn ut forbruket ditt og legg deg på et langsiktig tap. 7000 kalorier forbrent er ca en kg kroppsfett - så vet du det smile Hvis du legger deg på en halv kg+ i uka, så merker du ikke så mye til sult etc. heller. Og etter 52 uker vil du da ha gått ned 26 kg!

Mange trives også med å regne et ukesforbruk og ligger lavere i begynnelsen av uken og litt høyere i helgen, men at totalttapet blir det samme.

Du kan med fordel også trene endel styrke. Med så mye fett å ta av kan du øke endel i styrke samtidig som du faktisk mister fett. Det er vanskeligere å gjøre det samme når fettprosenten blir lavere.

Stå på! Virker som starten på noe bra det her smile
Hoel
*
Forummedlem

« Reply #9 on: 22.06.11 at 02:44:47 »

Takk Agandhjin, tips er alltids velkomment. Ofte er det lett å overse ting eller ikke tenke lengre en til nesetippen. Dette hørtes jo veldig bra ut. Skal fremheve alt som har med kosthold å gjøre i framtidige poster.  Hva tenker du på når du sier lister? Kunne du lagd et kjapt eksempel?

Hehe, reservermastern er veldig glad i fotball. Personlig ser jeg på det som en god kardio økt, blir litt intervallish. Men når vi har han i kickboxing så er det fullt fokus og ikke noe tull. Han er vel den som er strengest av de to når vi har kickboxing. Men det er stikk motsatt på Taekwondoen smile Det virker ikke som det er noen som har noe i mot fotball av de som er der i alle fall. Men det begrenser seg ofte til oppvarming, i alle fall det jeg har observert tidligere i vår smile
Kalloritelling har jeg så smått begynt med, eller jeg har begynt å lese innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper og prøver å styre unna alt som det står sukker(arter) på. Prøver også å være bevist i forhold til kallorimengde per 100g. Kan prøve å komme med noen overslag i de framtidige postene så får evt dere bare rope ut om noe virker helt feil smile

Vi har endel situps, pushups og utfall i øktene våre. Skal se om ikke jeg kan sette opp et opplegg jeg kan ta i helgene + en rolig dag for armer og ben. Mangler litt styrke i biceps og triceps i alle fall. Triceps får kjørt seg med dipps og pushups i alle fall. Biceps henger nok etter. Utfallene vi tar i øktene gjøres med en 10 kg's stav og det merker jeg ikke akkurat. Dessverre er det ikke et apparat for knebøy med vekter der, men jeg pleier å ta en av treningskameratene mine på 85kg og tar noen sets med knebøy. Hvis det finnes andre gode øvelser for styrketrening av benene så tar jeg i mot tips der også.

Takk for en varm velkomst smile Skal poste så ofte det passer og legge ved noen bilder etterhvert. Det er morsomt å se progresjon, selv etter et halv år merker jeg en vanvittig forskjell.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 22.06.11 at 03:56:21 »

Takk Agandhjin, tips er alltids velkomment. Ofte er det lett å overse ting eller ikke tenke lengre en til nesetippen. Dette hørtes jo veldig bra ut. Skal fremheve alt som har med kosthold å gjøre i framtidige poster.  Hva tenker du på når du sier lister? Kunne du lagd et kjapt eksempel?

1 x porsjon havregryn
2 x brødskiver med ost og skinke
3 x dl h-melk
1 x stor porsjon middag (fisk, poteter, grønnsaker)

Dette kan være første fase. Fargekoding (bra mat, medium, under middels) er selvfølgelig en smaksak. Andre fase kan være å bli kjent med de vanligste rettene/produktene du spiser, på forhånd regne ut næringsverdier (protein, karbo, fett, kcal) og tilslutt regne dagens inntak/forbruk. Dette kan selvfølgelig være litt overvelde i starten, så jeg anbefaler å starte med å lage lister. Deretter det viktigste å fortsette med logging (!!), ikke avansere for tidlig!

Jo mer du vet, jo større sjanse er det for at du velger (etterhvert foretrekker) de sunnere alternativene.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #11 on: 22.06.11 at 09:56:28 »

Dette med fargekoding var en god idé!

Jeg skal se om jeg ikke kan klare å gjennomføre det i oppskriftstråden: http://kampforum.no/forum/index.php/topic,23110.msg252175.html#msg252175

Dagens rett er i hvert fall både sunn og god!

Et annet tips når det gjelder kostholdet er å sette opp en ukemeny søndag, og handle inn alt på mandag. Ikke bare sparer du tid og penger i butikken, men det gjør det lettere å strukturere kostholdet og styre unna fristelsene. Det er vanskelig å spise usunn mat når du ikke har kjøpt den! Jeg er på ingen måte noen kostholdsfanatiker, men jeg forsøker å spise sunt og variert. Jeg har funnet ut at en ukemeny med to fiskemiddager og en veggismiddag i uka er et godt utgangspunkt som gjør det mye lettere å holde et relativt sunt kosthold uten for mye styr og mas.
« Last Edit: 22.06.11 at 09:59:33 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Hoel
*
Forummedlem

« Reply #12 on: 22.06.11 at 22:00:23 »

Takk for flere gode tips! Utrolig hvor hjelpsomme dere er! smile

Skal vi se på kostholdet i dag:
Frokost(fortært klokken fire på ettermiddagen)
300g flatbiff av svin ca 270 kcal. To stekte egg ca 200 kcal.
Middag(Etter trening): Taco med karbonadedeig, salat, løk, agurk, rømme, mais, tacosaus(uten sukker) og fullkorns lefser. Burde vel være et sted rundt 700 kcal. Ble 3 store lefser.
0.33 L Øl ca 150 kcal
Mellommåltid :
0.5 L Litago. Ca 315 kcal.
Is Ca 100 kcal.
Totalt ca 1735 kcal.

Trening:
En time med kickboxing, masteren var ikke der i dag. Så reservermastern var der. Lett oppvarming med spenst/step trening. Lette slag mot stående tjukkas. Fortsatte teknikkterpingen fra mandag med bakspark. Begynner å sitte litt bedre nå, har fortsatt vanskeligheter med å få sett hvor jeg sparker.
Hadde også planer om Taekwondo trening i dag, men masteren og reservemasteren var opptatt med skoleavsluttning.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #13 on: 22.06.11 at 23:33:42 »

Is - 100 kalorier? Spiste du en t-skje da eller? smile Synes også de tre lefsene med taco høres litt kalori-lavt ut...litt avhengig av hvor mye fyll det er, tipper jeg det ligger på nærmere 1500 kalorier. En stor tacolefse er 200 kalorier i seg selv - uten fyll smile
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #14 on: 23.06.11 at 09:19:37 »

Ingen flere tips fra meg i denne omgang, men et par spørsmål av rein nysgjerrighet: Hvordan synes du det funker å krysstrene TKD og kickboxing? Er det lett å blande teknikker og surre med hva som hører hjemme i hvilken stilart, eller går det greit? Du skriver et sted at bokseguarden sitter som en refleks, også i TKD-sparring. Har du noen vaner du drar med den andre veien?

- livet er en lang rappell
Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Hoel sin treningslogg « previous next »
Jump to:  

Social sharing