Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 19:19:44

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Gradering, tid og nivåer i Krav Maga 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Gradering, tid og nivåer i Krav Maga

roarge
*
Forummedlem

« on: 21.06.11 at 11:37:09 »

Et spørsmål fra en uten erfaring fra KM:

Hva ligger i de forskjellige nivåene, og hvor lang tid tar det å oppnå dette?

For å vise hva jeg mener, så kan jeg vise til to andre eksempler fra egen bakgrunn, karate og BJJ:

I de fleste stilarter karate er det ikke unormalt å klare 1 grad sort belte på 3-4 år, og det er heller ikke uhørt at enkelte spesielt begavede og motiverte individer kan klaere dette på 1-2 år. Sort belte etter 1 år er heller ikke unormalt om man trener judo i Japan. Her er derimot sort belte å regne som avansert nybegynnernivå, og vil si at man nå har lært seg kjernepensum og kan begynne prosessen med å mestre.

I BJJ er det annerledes. Normal tid til sort belte er gjerne 10+ år, og dette regnes som ekspertnivå. Blått belte kan derimot oppnås på 1-2 års trening, og dette skal tilsvare evnen til å kunne forsvare seg i en realistisk situasjon mot en motstander uten nevneverdig trening i bakkekamp.

Hvordan ville dere beskrevet graderingssystemet i Krav Maga?

Hva er normaltid/minimumstid for å nå forskjellige nivåer, og hva vil det egentlig si at man er gradert til et gitt nivå rent praktisk?

Jeg er nysjerrig på dette spesielt siden Krav Maga markedsfører seg selv som noe som rask gir praktiske resultater i selvforsvar, men samtidig har svært mange nivåer sammenligned med f.eks judo eller BJJ.
ibuster
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 21.06.11 at 11:43:12 »

Det er så vidt jeg har oppfatta litt forskjellige i de ulike forbundene som driver med KM i Norge. Noen har belter mens IKMF har sitt eget gradsystem. Du finner sikkert info på de forskjellige hjemmesidene! Wink
roarge
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 21.06.11 at 11:46:23 »

Problemet er at de kun lister de forskjellige nivåene uten nærmere forklaring.

Da blir det som sort belte i Nanbudo, Kyukushin karate og BJJ. Samme navn, tre vidt forskjellige betydninger.
ibuster
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 22.06.11 at 11:57:35 »

Ja, ikke alltid godt å vite hva som ligger i det. Men det er vel en tommelfingerregel at i seriøse kampsportklubber tar det normalt en 5-6  år med jevn trening for å nå toppgraderingen (første nivå av den), enten det heter svart belte eller Ekspert eller hva. 
roarge
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 22.06.11 at 16:26:14 »

Det er intet fasitsvar her på dette her generelt. Jeg anser det på ingen måte som useriøst å få sort belte på kort tid dersom hva man er klare på hva som ligger i dette.

Normal tid til sort belte i deler av Asia er vesentlig kortere enn i vesten, ikke fordi de er bedre, men fordi forventet nivå på sort belte er lavere.

Derfor er mitt spørsmål hvor lang tid det tar normalt, og hvilket ferdigheter som foventes, fordi hvert graderingssystem må vurderes på egne premisser.
« Last Edit: 23.06.11 at 12:19:46 by roarge » Logged
rambo
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 08.07.11 at 15:06:47 »

Oversikten her er veldig fin (for Krav Maga Global tidl. IKMF). smile

http://kravmaga.se/information.asp?menu=info&info_id=33
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #6 on: 11.07.11 at 10:52:04 »

Den oversikten er ganske så bra, og det er jo viktig å poengtere at det også er opp til antall mulige graderinger arrangert til enhver tid. Det pleier vel å være 2 graderinger i året tror jeg per klubb, men så hender det jo at det kan gå an å gradere seg oftere om man benytter flere klubber ved gradering, om disse har likt pensum og anser det som OK å gjøre det på den måten.

Jeg vil tippe at mellom G1 og G5 et sted ville man kalt dette sort belte, som da er kjernepensum og litt erfaring sett på et sort belte sitt ståsted.
Dette er jo bare anslagsvis, siden det er bygd opp på en annen måte.
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #7 on: 11.07.11 at 10:55:32 »

Et spørsmål fra en uten erfaring fra KM:

Hva er normaltid/minimumstid for å nå forskjellige nivåer, og hva vil det egentlig si at man er gradert til et gitt nivå rent praktisk?

Det som er viktig å ta i betraktning er muligheten for å trene så mye som trengs.
Det er svært vanlig (grunnet tidsklemma) at man har kun 2 treninger per uke x ca 2 timer per trening.
Dette vil jo da på sikt medføre at fremdriften og progresjon er tregere enn ved folk som trener 6-7 ganger i uken, som jeg antar at de gjør i enkelte land.
rambo
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 11.07.11 at 16:38:44 »

Jeg vil tippe at mellom G1 og G5 et sted ville man kalt dette sort belte, som da er kjernepensum og litt erfaring sett på et sort belte sitt ståsted.

Ikke for å være smartass med dette står lengre ned på siden:smile

Vad graderna motsvarar i färger
Practitioner 1 & Practitioner 2 motsvarar gult bälte.
Practitioner 3 & Practitioner 4 motsvarar orange bälte.
Practitioner 5 & Graduate 1 motsvarar grönt bälte.
Graduate 2 & Graduate 3 motsvarar blått bälte.
Graduate 4 & Graduate 5 motsvarar brunt bälte.

Expert 1 motsvarar svart bälte 1.
Expert 2 motsvarar svart bälte 2.
Expert 3 motsvarar svart bälte 3.
Expert 4 motsvarar svart bälte 4.
Expert 5 motsvarar svart bälte 5.
Ch_Omega
« Reply #9 on: 11.07.11 at 17:50:36 »

Gult belte i hva? Orange belte i hva? Etc.
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #10 on: 11.07.11 at 22:00:48 »

I en periode før 90 tallet brukte KM beltesystem som var hentet fra Judo. Noen få plasser, som usa, bruker de fortsatt betegnelsene. Det er dette gamle systemet som henvises til i teksten.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #11 on: 12.07.11 at 10:37:01 »

Ikke for å være smartass med dette står lengre ned på siden:smile

Vad graderna motsvarar i färger
Practitioner 1 & Practitioner 2 motsvarar gult bälte.
Practitioner 3 & Practitioner 4 motsvarar orange bälte.
Practitioner 5 & Graduate 1 motsvarar grönt bälte.
Graduate 2 & Graduate 3 motsvarar blått bälte.
Graduate 4 & Graduate 5 motsvarar brunt bälte.

Expert 1 motsvarar svart bälte 1.
Expert 2 motsvarar svart bälte 2.
Expert 3 motsvarar svart bälte 3.
Expert 4 motsvarar svart bälte 4.
Expert 5 motsvarar svart bälte 5.

Jeg sammenlignet den generelle reflekteringen av hva sort belte står for rundt forbi.
Jeg også leste at det sto direkte oversatt, men jeg føler ikke det kan sammenlignes direkte opp mot det beltesystemet som benyttes ennå i USA.

Men du har jo rett nok.
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #12 on: 12.07.11 at 20:33:36 »

Joda. Svart belte graden er det samme pensumet som Expert 1 er i dag. Eller var når vi sluttet å bruke gradsbetegnelsen. Når jeg begynte med KM het det fortsatt Practitioner1 /yellow belt osv. Da hadde vi bare P gradene. Etter et par år kom G-level også.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Gradering, tid og nivåer i Krav Maga « previous next »
Jump to:  

Social sharing