Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.07.18 at 08:26:11

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Ønsker å starte med kampsport, men har et problem som gjør valget vanskelig. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Ønsker å starte med kampsport, men har et problem som gjør valget vanskelig.

makri
*
Posts: 6
Forummedlem
Offline Offline

« on: 03.08.11 at 23:42:51 »

Hei og hopp. Antar at man har tusen millioner andre tråder om hva slags kampsport man bør velge og enkelte begynner helt sikkert å gå litt lei. Har derimot et lettere unikt problem i forhold til resten av trådene jeg har lest. Jeg ble for tre år siden diagnostisert med lidelsen skoliose, hvor ryggraden bender seg ut. Grunnet en udugelig fastlege gikk denne lidelsen til det ekstreme (altså at spesialister på det som så meg første gang svarte med: jøss, du burde vært her før) som gjorde at jeg tilslutt fikk og kunne fått mer alvorlige problemer.

 Lang historie kort, jeg ble operert, og har nå to stenger på hver sin side av ryggraden som er naglet ganske godt fast øverst og nederst, noe som etterlater meg med sånn omtrent 10% bøyelighet i overkroppen. Jeg er på tross av dette i ganske god form (mye trening hele tiden) og vil gjerne starte med kampsport. Har ikke mer innsikt i hver stilart enn det man kan få av noen dagers intens tråling av youtube-filmer, og kunne trengt litt hjelp med å finne en stilart som jeg i det hele tatt kan utføre (ingen wrestling eller lignende på meg altså). Det jeg ønsker er å ha det gøy, bli sliten og få god trening, samt at stilarten helst ikke skal være bare for show, men at den har noe for seg for å si det sånn. Har tittet litt på stiler som Muay Thai, Aikido og kyokushin karate som virker som mulige valg. Utover det trenger jeg litt hjelp av flinke folk.

Takker på forhånd
Makri
Logged
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #1 on: 04.08.11 at 01:43:44 »

Alt er i utgangspunktet mulig, men jeg ville spurt legen din først hva han mener du kan/kan ikke gjøre med dine medisinske utfordringer. Ettersom du har noe redusert bevegelighet i ryggen, så ville jeg først satset på å øke bevegelighet og etter dette (eller samtidig) fokusere på generell fysikk. Alt fra kardio, styrke, eksplosivitet osv.

Det finnes en treningskonsept som heter crossfit. Dette handler om generell trening av kroppen. Om du finner en etablert gruppe i nærheten av deg, så vil de sannsynligvis lede deg igjennom det tekniske du trenger for øvelsene med din gitte fysikk. Dette er noe ganske adskilt fra kampsport, kampkunst og selvforsvar - men jeg tror det vil hjelpe deg veldig mye i din forklarte situasjon.

Og når du har jobbet deg igjennom disse knallharde WOD'ene (Work Out of the Day) så føler du deg som supermann! Selv om du ligger som en slakt på gulvet. Den verste og beste formen for treningsnarkomani! ENDORFINER!





Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
makri
*
Posts: 6
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #2 on: 04.08.11 at 08:17:37 »

Takker  biggrin
Glemte å si litt om meg selv ellers, om det har noe å si: Er 18 år, går snart siste år på videregående, bor på Skedsmokorset utenfor Oslo/Lillestrøm.
Skal sjekke ut det, må prøves. Har egentlig bare trent isolasjonsøvelser, noe vekt/mye kroppsvekt og kjernemuskulatur i et år for å ikke legge byrden på skjelettet, og dermed lite kondisjon og lignende. Noen er så redde for å trene etter operasjonen at de ødelegger seg selv av små ting som f.eks. en fartsdump og inn på operasjon igjen... Virket uansett som et morsomt treningsprogram.

Tenkte meg litt om, kan være dumt uansett  å begynne å trene en type kampsport her i mitt område nå, når jeg ikke vet hvor jeg evt. ender opp etter videregående. Men kom gjerne med flere forslag til kampsporter som er mulig, vil gjerne lære selvforsvar, gjennomgå tøffe treninger og helst komme noen vei med den stilarten jeg velger.
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #3 on: 04.08.11 at 08:46:53 »

Redusert bevegelighet i ryggen vil nok være ei utfordring i de fleste kampsporter / kampkunster, men med pågangsmot og noe tilpasning trur jeg nok det finnes mange stilarter som du fint vil kunne trene likevel. Uansett trur jeg Agandhjin er inne på noe viktig her: snakk med legen din om hva hun mener er bra i din situasjon.

Basert på egne erfaringer, trur jeg jeg kan slå fast at capoeira nok ikke er kampkunsten for deg. Ellers vil jeg gjette på at tradisjonell karate, taekwondo eller andre striking-stilarter med en ganske oppreist kampstilling vil kunne funke bra, men det blir egentlig bare gjetting.

Igjen: Lytt til erfarne fagfolk. Snakk med legen din, still gjerne konkrete spørsmål, f.eks. "jeg har lyst til å trene kampsport. Trur du det går bra?" eller "Jeg har litt lyst til å trene Muay Thai, som er en slags kickboxing. Det kan bli noen harde trøkker fra slag og spark. Er det lurt i min situasjon, eller kan det gjøre problemene mine verre?".

Jeg trur også det er en god idé å snakke med trenerne i gruppene du vurderer å trene med. Forklar dem hvilke begrensninger du har, og spør om de trur det vil være mulig for deg å trene deres stilart.

Til slutt vil jeg bare ønske deg lykke til. Kom gjerne med oppdateringer om hvordan det går her på forumet!



Logged

- livet er en lang rappell
makri
*
Posts: 6
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #4 on: 04.08.11 at 09:40:34 »

Det var litt forventet. Med såpass redusert bevegelighet vil jeg jo ha problemer med endel ting. Men nå etter en tung tid etter jeg ble operert har jeg bestemt meg for å heller se mulighetene. Karate er selvfølgelig en mulighet som du sier. Jeg får nok heller bare ta meg en tur til lege og spørre litt. Og forresten, ang. kontakt og slag/spark får vi jo se hvordan går til vinteren, spiller nemlig Ishockey og da begynner jeg igjen biggrin Det sånn sett eneste problemet mitt med ryggen blir hvis jeg blir dratt bortover gulv og huden på ryggen strekkes. Det er den mest ekstreme smerten jeg kjenner sånn sett, så judo og lignende er vel ikke helt i målgruppa. Men får bare fortsette å lete, for jeg skal iaf. prøve biggrin
Logged
AndersBreiflabb
*
Posts: 2634
Veteran
Offline Offline

« Reply #5 on: 04.08.11 at 10:24:20 »

Hva med boksing?
Logged
Eirich
******
Posts: 1590
Veteran
Offline Offline

Ad Astra Per Aspera
« Reply #6 on: 04.08.11 at 10:32:06 »

Jeg har ei venninne som hadde ryggproblemer, ikke så alvorlig som trådstarter, men hun fikk beskjed om å prøve bosking for å få opp bevegeligheten i ryggen.

Samtidig vil jeg, og merk jeg personlig, styre litt unna crossfit om man har ryggproblemer. Det har ikke noe med crossfit i seg selv å gjøre da det er utrolig bra trening, men å drive å kjøre mark og olympisktype løft som rykk og støt etc i et høyt tempo der målet er mest mulig reps innenfor en tidsrammer slår som regel særdeles negativt ut på utførelse/teknikk, noe som ikke er hensiktsmessig om man sliter med rygg/knær osv.

Men det er bare min personlige mening. Klarer man å ha fokuset på dette på de ryggintesive ryggøvelsene ser jeg ingen problem. Men har sett noen skrekkeksempler på "utførelse"
Logged

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
VW
*****
Posts: 721
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #7 on: 04.08.11 at 10:51:11 »

Hva med Wing Chun?

Både muay thai, karate, tkd osv vil jeg kunne være vel hardt for ryggen, med kraftige vridninger, m.m. Samt at de krever en del bevegelighet/tøyelighet.

Wing chun derimot, er noe mer "oppreist" eller hva man skal si, og bruker ikke mye vridning i ryggen osv. Rimelig rett og og ned, "square on".

Kan være noe å vurdere i alle fall.
Logged

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #8 on: 04.08.11 at 10:57:54 »

Jeg har ei venninne som hadde ryggproblemer, ikke så alvorlig som trådstarter, men hun fikk beskjed om å prøve bosking for å få opp bevegeligheten i ryggen.

Jeg vil absolutt tru at boksing er fint for å øke bevegeligheten i ryggen. Imidlertid krever boksing også at man har en viss bevegelighet. Jeg forsto trådstarter sånn at operasjonen gjør det vanskelig for ham å øke bevegeligheten i ryggen noe særlig. I så fall trur jeg kanskje ikke boksing er det enkleste.
Logged

- livet er en lang rappell
AndersBreiflabb
*
Posts: 2634
Veteran
Offline Offline

« Reply #9 on: 04.08.11 at 11:14:33 »

Jeg har ei venninne som hadde ryggproblemer, ikke så alvorlig som trådstarter, men hun fikk beskjed om å prøve bosking for å få opp bevegeligheten i ryggen.

Jeg vil absolutt tru at boksing er fint for å øke bevegeligheten i ryggen. Imidlertid krever boksing også at man har en viss bevegelighet. Jeg forsto trådstarter sånn at operasjonen gjør det vanskelig for ham å øke bevegeligheten i ryggen noe særlig. I så fall trur jeg kanskje ikke boksing er det enkleste.

Sant nok, men jeg tror ikke trådstarter er ute etter å bli en topp-utøver. Han vil trene noe gøy, som gir ham selvforsvarsverdi og som kan være forenelig med ryggen hans. Boksing er jo ikke bare sparring smile
Logged
Bullshit Man
***
Posts: 147
Gjenganger
Offline Offline

Bullshit!
« Reply #10 on: 04.08.11 at 12:43:53 »

Jeg har en venn med skoliose som har operert og har stenger i ryggen. Han trener Filipinsk kampsport og bortsett fra å måtte si ifra til ukjente treningspartnere at de må være forsiktig med nedtakninger og andre ting som kan gå utover ryggen, pluss at han ikke er så veldig aktiv på grapplingfronten, har han klart seg veldig bra der. Han har trent i mange år og har skadet helt andre ting enn ryggen på den tiden Wink.

Jeg vil ikke anbefale grapplingsporter med det første, siden her er det mye bøying og bending i alle retninger. Men det finnes mange stående stilarter o.l. som nok vil være midt i blinken. Du må selvfølgelig passe på å følge kroppen din så godt du kan. Ikke ta for store sjanser og slikt. Samme regla går jo for fall og slikt. Klabb og babb skjer jo så klart iblandt, men det er jo greit å ikke invitere til det ved å trene judo f.eks. ;P.

Men det er ikke så mye annet som burde stoppe deg. I all hovedsak må du rett og slett bare være åpen og si ifra om tilstanden din, til trenere og treningspartnere. Jeg tror nok ikke folk gir deg noen dårlig trening eller dårlig motstand pga. det, så kampsport er virkelig fantastisk trening om du finner en stil du liker.

Logged

sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #11 on: 04.08.11 at 12:52:56 »

Jeg har en venn med skoliose som har operert og har stenger i ryggen. Han trener Filipinsk kampsport og bortsett fra å måtte si ifra til ukjente treningspartnere at de må være forsiktig med nedtakninger og andre ting som kan gå utover ryggen, pluss at han ikke er så veldig aktiv på grapplingfronten, har han klart seg veldig bra der. Han har trent i mange år og har skadet helt andre ting enn ryggen på den tiden Wink.

Endelig noen som veit hva de snakker om, i motsetning til oss vanlige synsere biggrin! Jammen er det et oppmuntrende budskap meneer de Vries kommer med også!
Logged

- livet er en lang rappell
AndersBreiflabb
*
Posts: 2634
Veteran
Offline Offline

« Reply #12 on: 04.08.11 at 13:53:42 »

Det er nok flere her som vet hva de prater om, vi kjenner vel alle eller har et eller annet handikap selv. Min personlige erfaring er at det går hvis man er motivert nok, finner den riktige klubben eller de riktige treningspartnerne og tar de forhåndsregler som er nødvendig.

Det er klart at man skal være forsiktig om man har et helserelatert problem, men samtidig skal man også leve livet med verdighet. Det er en balansegang. Det tryggeste er jo å sperre seg inne på et rom, slå av lyset og vente på å dø. Men ikke særlig meningsfylt smile
Logged
slemmo
*****
Posts: 960
Forumavhengig
Offline Offline

yoyo
« Reply #13 on: 04.08.11 at 17:55:52 »

Det første som slo meg var filipinske kampsporter, og ser at det er blitt nevnt allerede, her er det jo mye fokus på flytende driller o.l. og jeg vil tro det må være midt i blinken for noen som er "redd" for ryggen"
Logged

makri
*
Posts: 6
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #14 on: 04.08.11 at 22:15:03 »

Jiha! Kult å se oppslutning om tråden biggrin Nei, noen verdensmestertitler blir det nok aldri, men skal sjekke ut filipinske kampsporter og kanskje ta en prøvetime på boksing også biggrin Litt utdyping igjen: bevegelsesproblemet er rett forover og bakover, vridnign går nogenlunde greit. Kan også til en viss grad "trene" bevegelighet ved å tøye fra side til side, og rett og slett bare være litt drittsekk mot meg selv sånn sett samt å trene mye rygg/mage og kjernemuskulatur og lår. På den måten har jeg begynt å få en bedre bevegelighet ved å bevege hele torsoen helt fra lårene og opp.
Egentlig det eneste jeg er redd for når det gjelder ryggen er når huden blir strukket. Da snakker vi tusen kniver i ryggen, men ellers går det ok, litt sjanser må man ta i det ene livet man er tildelt. Har fått mine kort og skal spille dem som en royal flush. Takk for tips og tilbakemeldinger! biggrin
Logged
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Posts: 7939
Veteran
Offline Offline

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #15 on: 06.08.11 at 13:45:05 »

i 2009 fikk jeg diagonosen bekhterevs sykdom. En kronisk leddsykdom som angriper leddene og da spesielt det bløte stoffet mellom beinet i ryggraden. Hvis man ikke får bra medisin eller behandling, så stivner ryggraden helt. Og i værste fall så skjer dette med hele skjelettet.

Kampsporter som fokuserer bare på stående teknikker som slag og spark, funket mye bedre for min del enn kampsporter som bruker bakkekamp eller akrobatikk som ruller og fallteknikker.

Logged

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #16 on: 06.08.11 at 15:22:48 »

Kampsporter som fokuserer bare på stående teknikker som slag og spark, funket mye bedre for min del enn kampsporter som bruker bakkekamp eller akrobatikk som ruller og fallteknikker.

Jeg har ikke erfaring med den konkrete medisinske situasjonen som er nevnt tidlig i tråden, men ift erfaringen som Frode forteller - så har jeg motsatt erfaring. Både personlig og tilbakemeldinger fra folk som trener med oss, kontra kickboxingpartiene.

Bakkekamp har hjulpet særdeles godt på bevegeligheten både til kronisk og midlertidig skadde personer, men dette er IKKE noe jeg anbefaler uten anbefaling fra fastlege. Heldigvis har vi stadig innom både leger, fysioterapauter og naparapater innom gruppa vår. Det er betryggende at det gir oss gode tilbakemeldinger.

En viktig årsak til dette kan være fordi vi kjører høy fokus på kontrollert og rolig rulling. Såpass at det går faktisk utover 'konkurranseformen' vår. Men for oss som bare er lokale helter, og fokuserer mer på gode treningsrutiner (kontra skadeavbrekk) så er det en liten pris å betale.
Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Posts: 7939
Veteran
Offline Offline

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #17 on: 06.08.11 at 16:47:20 »

Det finnes sikkert flere forskjellige situasjoner. Men når jeg var på det værste, så kunne jeg bare ligge på ryggen, uten å bruke hoftene eller ryggraden til å bevege med noen steder. Men trådstarter har vel ikke smerter. Han er bare stiv. Så da blir det kanskje anderledes.
Logged

AndersBreiflabb
*
Posts: 2634
Veteran
Offline Offline

« Reply #18 on: 06.08.11 at 17:22:23 »

Jeg har også hatt et alvorlig helseproblem som i utgangspunktet har utelukket det meste av fysisk aktivitet for resten av livet. Men, som sagt, man finner mellomløsninger og jeg har nå begynt å rulle igjen. Det blir rolig, teknisk rulling for min del, med treningspartere jeg stoler på og som kjenner meg. Alt handler om å tilpasse egen situasjon til mulighetene som finnes. Og det finnes mange mellomløsninger hvis man bare er motivert nok, vil nok, og leter nok.
Logged
Arild
****
Posts: 310
Gammel ørn
Offline Offline

Tigerclaw!
« Reply #19 on: 16.08.11 at 11:39:33 »

Hei sveis, gjør mitt comeback på forumet etter flertallige år i stillhet etter at jeg fikk tips om denne tråden. Det er jeg som er "venn med skoliose" som er nevnt tidligere her. Jeg er også operert, i år 2000, og begynte med kampsport ca 1,5 år etter det da jeg ikke fant motivasjon til å trene på treningssenter lenger.

Legen min anbefalte absolutt ikke at jeg begynte med kampsport, men han sa at det viktigste var at jeg trente noe jeg trivdes med. Stålet i ryggen tåler i utgangspunktet veldig mye, men det er festepunktene og overgangen i området hvor avstivingen slutter og vanlig ryggrad fortsetter at man vil få belastninger som kan være ganske kjipe.

Jeg har ingen smerter som følge av operasjonen, men det er flere ting jeg ikke kan utføre og flere ting jeg ønsker å unngå når jeg trener. Det jeg ikke KAN gjøre dreier seg mest om ulike typer rulling/krumning av ryggen. Den er avstivet i 30-40 cm lengde og er like stiv som et stålrør der. Det sier seg selv at det ikke kan bøyes. Dersom jeg forsøker rulle så blir den enten feil eller legger veldig press på området mellom stålet og ryggraden i midten av ryggen, noe som er ubehagelig og sannsynligvis skadelig.

Det jeg prøver å unngå er:
* harde nedtakninger hvor jeg ikke kan kontrollere fallet til en viss grad selv. basic fallteknikk og litt forutsigbare nedtakninger gjør at de fleste kast og takedowns kan gjennomføres. Har dog erfart at det er bedre å kjøre dette når man er godt oppvarmet.
* spinecranks/låser som vrir ryggen (Piter har sikkert noen eksempler her  happy ) er ekstremt ubehagelig og sannsynligvis skadelig. Jeg tapper ut veldig fort hvis jeg merker at noen prøver på sånne ting.
* veldig harde støt mot ribben/nyre/rygg. Mot rygg er vanligvis ikke noe problem, men jeg er litt ekstra på vakt dersom vi trener ting hvor jeg kan risikere harde spark/knær/albuer mot siden av ribbeinene. De gangene det går inn og skaper en kjedereaksjon inn mot ryggen så er det ingen god følelse.

Det er disse tingene jeg kommer på i farten, men man må nesten bare prøve seg fram i litt kontrollerte former. Operasjonene er gjerne litt ulike fra person til person og nerveskader med mer varierer. Jeg har for eksempel ikke noe problem med dette med at "huden blir strukket" som du nevner Makri. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at arret ditt ikke har grodd så lenge, eller at du har litt andre typer nerveskader.

Basert på mine erfaringer har jeg funnet at Kali Sikaran er en veldig god stil for kroppen min. Fordelene jeg ser der er:
* Man trener ikke for å konkurrere. Jeg ville sannsynligvis aldri konkurrert i en idrett hvor jeg risikerer harde takedowns, vridninger eller slag som jeg ikke har kontroll på. Inkludert ishockey.. smile
* Jeg kan gjøre treningen så fysisk som jeg vil - når man får inn en del grunnteknikker så kan man kjøre de ganske fysisk uten at man risikerer å skade seg og uten at noen må ta spesielle hensyn til meg.
* jeg føler at jeg lærer noe som kan gi meg fortrinn i en selvforsvarssituasjon
* treningen er variert og jeg får et inntrykk av hvordan låser/takedowns/etc fungerer uten at jeg er avhengig av å bli utsatt for det på hver trening

Av de teknikkene jeg bruker oftest så er det nok høye spark som er min nemesis. Dette skyldes delvis avstivningen i ryggen som gjør at jeg ikke kan holde meg så oppreist når jeg sparker, men også at jeg ikke er veldig fleksibel i korsrygg og hoftene også.

Utfra min kjennskap til andre kampsporter vil jeg nok si at boksing, andre filippinske stiler, wing chun, kickboxing, krav maga, og sikkert mange fler med samme fysiske krav er gode kandidater. Akkurat thaiboxing eller kickboxing konkurranser ville jeg nok kanskje vært litt forsiktig med, men det må du jo kjenne etter selv.

Submission, BJJ, mma type trening ville jeg nok kanskje unngått med en avstivet rygg, i alle fall på konkurransenivå, men det er selvfølgelig ikkeno i veien for å trene det litt for mosjon og "arten" sin del. For en uoperert person med skoliose ville jeg dog vært veldig rask med å anbefale noen stilarter som har mer grappling i seg da jeg mistenker at de er mer oppbyggende for muskulaturen i mage/rygg, noe som er veldig viktig for de med skoliose som ikke er operert.

Jeg kommer forøvrig til å holde et selvforsvarskurs for folk med skoliose på årets skoliosetreff i regi av Ryggforeningen i september smile

Og du behøver ikke være redd for å begynne å trene noe nå, selv om du muligens flytter etter VGS. Selv om det kan bli kortvarig i din første klubb så er all erfaring god erfaring! Vel, nesten i alle fall...  boxing
Logged

Arild Rugsveen - Kadua Guro, Kali Sikaran
www.oslokalisikaran.com -=- www.kalisikaran.com -=- www.kalisikaran.info
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Ønsker å starte med kampsport, men har et problem som gjør valget vanskelig. « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines