Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 21:43:43

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Ønsker å starte med kampsport, men har et problem som gjør valget vanskelig. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

Ønsker å starte med kampsport, men har et problem som gjør valget vanskelig.

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #15 on: 06.08.11 at 13:45:05 »

i 2009 fikk jeg diagonosen bekhterevs sykdom. En kronisk leddsykdom som angriper leddene og da spesielt det bløte stoffet mellom beinet i ryggraden. Hvis man ikke får bra medisin eller behandling, så stivner ryggraden helt. Og i værste fall så skjer dette med hele skjelettet.

Kampsporter som fokuserer bare på stående teknikker som slag og spark, funket mye bedre for min del enn kampsporter som bruker bakkekamp eller akrobatikk som ruller og fallteknikker.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #16 on: 06.08.11 at 15:22:48 »

Kampsporter som fokuserer bare på stående teknikker som slag og spark, funket mye bedre for min del enn kampsporter som bruker bakkekamp eller akrobatikk som ruller og fallteknikker.

Jeg har ikke erfaring med den konkrete medisinske situasjonen som er nevnt tidlig i tråden, men ift erfaringen som Frode forteller - så har jeg motsatt erfaring. Både personlig og tilbakemeldinger fra folk som trener med oss, kontra kickboxingpartiene.

Bakkekamp har hjulpet særdeles godt på bevegeligheten både til kronisk og midlertidig skadde personer, men dette er IKKE noe jeg anbefaler uten anbefaling fra fastlege. Heldigvis har vi stadig innom både leger, fysioterapauter og naparapater innom gruppa vår. Det er betryggende at det gir oss gode tilbakemeldinger.

En viktig årsak til dette kan være fordi vi kjører høy fokus på kontrollert og rolig rulling. Såpass at det går faktisk utover 'konkurranseformen' vår. Men for oss som bare er lokale helter, og fokuserer mer på gode treningsrutiner (kontra skadeavbrekk) så er det en liten pris å betale.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #17 on: 06.08.11 at 16:47:20 »

Det finnes sikkert flere forskjellige situasjoner. Men når jeg var på det værste, så kunne jeg bare ligge på ryggen, uten å bruke hoftene eller ryggraden til å bevege med noen steder. Men trådstarter har vel ikke smerter. Han er bare stiv. Så da blir det kanskje anderledes.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #18 on: 06.08.11 at 17:22:23 »

Jeg har også hatt et alvorlig helseproblem som i utgangspunktet har utelukket det meste av fysisk aktivitet for resten av livet. Men, som sagt, man finner mellomløsninger og jeg har nå begynt å rulle igjen. Det blir rolig, teknisk rulling for min del, med treningspartere jeg stoler på og som kjenner meg. Alt handler om å tilpasse egen situasjon til mulighetene som finnes. Og det finnes mange mellomløsninger hvis man bare er motivert nok, vil nok, og leter nok.
Arild
Gammel ørn

Tigerclaw!
« Reply #19 on: 16.08.11 at 11:39:33 »

Hei sveis, gjør mitt comeback på forumet etter flertallige år i stillhet etter at jeg fikk tips om denne tråden. Det er jeg som er "venn med skoliose" som er nevnt tidligere her. Jeg er også operert, i år 2000, og begynte med kampsport ca 1,5 år etter det da jeg ikke fant motivasjon til å trene på treningssenter lenger.

Legen min anbefalte absolutt ikke at jeg begynte med kampsport, men han sa at det viktigste var at jeg trente noe jeg trivdes med. Stålet i ryggen tåler i utgangspunktet veldig mye, men det er festepunktene og overgangen i området hvor avstivingen slutter og vanlig ryggrad fortsetter at man vil få belastninger som kan være ganske kjipe.

Jeg har ingen smerter som følge av operasjonen, men det er flere ting jeg ikke kan utføre og flere ting jeg ønsker å unngå når jeg trener. Det jeg ikke KAN gjøre dreier seg mest om ulike typer rulling/krumning av ryggen. Den er avstivet i 30-40 cm lengde og er like stiv som et stålrør der. Det sier seg selv at det ikke kan bøyes. Dersom jeg forsøker rulle så blir den enten feil eller legger veldig press på området mellom stålet og ryggraden i midten av ryggen, noe som er ubehagelig og sannsynligvis skadelig.

Det jeg prøver å unngå er:
* harde nedtakninger hvor jeg ikke kan kontrollere fallet til en viss grad selv. basic fallteknikk og litt forutsigbare nedtakninger gjør at de fleste kast og takedowns kan gjennomføres. Har dog erfart at det er bedre å kjøre dette når man er godt oppvarmet.
* spinecranks/låser som vrir ryggen (Piter har sikkert noen eksempler her  happy ) er ekstremt ubehagelig og sannsynligvis skadelig. Jeg tapper ut veldig fort hvis jeg merker at noen prøver på sånne ting.
* veldig harde støt mot ribben/nyre/rygg. Mot rygg er vanligvis ikke noe problem, men jeg er litt ekstra på vakt dersom vi trener ting hvor jeg kan risikere harde spark/knær/albuer mot siden av ribbeinene. De gangene det går inn og skaper en kjedereaksjon inn mot ryggen så er det ingen god følelse.

Det er disse tingene jeg kommer på i farten, men man må nesten bare prøve seg fram i litt kontrollerte former. Operasjonene er gjerne litt ulike fra person til person og nerveskader med mer varierer. Jeg har for eksempel ikke noe problem med dette med at "huden blir strukket" som du nevner Makri. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at arret ditt ikke har grodd så lenge, eller at du har litt andre typer nerveskader.

Basert på mine erfaringer har jeg funnet at Kali Sikaran er en veldig god stil for kroppen min. Fordelene jeg ser der er:
* Man trener ikke for å konkurrere. Jeg ville sannsynligvis aldri konkurrert i en idrett hvor jeg risikerer harde takedowns, vridninger eller slag som jeg ikke har kontroll på. Inkludert ishockey.. smile
* Jeg kan gjøre treningen så fysisk som jeg vil - når man får inn en del grunnteknikker så kan man kjøre de ganske fysisk uten at man risikerer å skade seg og uten at noen må ta spesielle hensyn til meg.
* jeg føler at jeg lærer noe som kan gi meg fortrinn i en selvforsvarssituasjon
* treningen er variert og jeg får et inntrykk av hvordan låser/takedowns/etc fungerer uten at jeg er avhengig av å bli utsatt for det på hver trening

Av de teknikkene jeg bruker oftest så er det nok høye spark som er min nemesis. Dette skyldes delvis avstivningen i ryggen som gjør at jeg ikke kan holde meg så oppreist når jeg sparker, men også at jeg ikke er veldig fleksibel i korsrygg og hoftene også.

Utfra min kjennskap til andre kampsporter vil jeg nok si at boksing, andre filippinske stiler, wing chun, kickboxing, krav maga, og sikkert mange fler med samme fysiske krav er gode kandidater. Akkurat thaiboxing eller kickboxing konkurranser ville jeg nok kanskje vært litt forsiktig med, men det må du jo kjenne etter selv.

Submission, BJJ, mma type trening ville jeg nok kanskje unngått med en avstivet rygg, i alle fall på konkurransenivå, men det er selvfølgelig ikkeno i veien for å trene det litt for mosjon og "arten" sin del. For en uoperert person med skoliose ville jeg dog vært veldig rask med å anbefale noen stilarter som har mer grappling i seg da jeg mistenker at de er mer oppbyggende for muskulaturen i mage/rygg, noe som er veldig viktig for de med skoliose som ikke er operert.

Jeg kommer forøvrig til å holde et selvforsvarskurs for folk med skoliose på årets skoliosetreff i regi av Ryggforeningen i september smile

Og du behøver ikke være redd for å begynne å trene noe nå, selv om du muligens flytter etter VGS. Selv om det kan bli kortvarig i din første klubb så er all erfaring god erfaring! Vel, nesten i alle fall...  boxing

Arild Rugsveen - Kadua Guro, Kali Sikaran
www.oslokalisikaran.com -=- www.kalisikaran.com -=- www.kalisikaran.info
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Ønsker å starte med kampsport, men har et problem som gjør valget vanskelig. « previous next »
Jump to:  

Social sharing