Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.09.18 at 06:05:52

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Alder noe å si for å starte med en ny stilart? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Alder noe å si for å starte med en ny stilart?

Twimyo
Gjenganger

martial arts is a lifestyle
« on: 17.08.11 at 01:17:42 »

Hei

Kan man si at alder skal ikke være en hindring eller "for sent " til å starte med en ny kampsport/ kampkunst? Vurderer å starte med en ny kampstil, men tenker på det med alder om det kan ha noe å si for å starte med noe nytt.
Tenker på f.eks judo, bjj, bryting, muay thai, kickboxing eller andre som man kan konkurrere med

Leste et sted at man bør være rimlig ung for å starte med f.eks judo

-"Bær hver dag en kurv grus til samme sted, og du skal bygge et fjell" av konfucius (fra master Jan Erik Lehn sitt kompendium).
- All kunnskap er bra smile
- Øvelse gjør mester
Trener: Kali sikaran,  BJJ/ SW og MMA
Trent: Tk-d, JJ Norge, kickboxing, MMA
Lyst å prøve alt innen kampsport Tongue
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #1 on: 17.08.11 at 12:37:17 »

Alder er naturligvis ikke uten betydning, men du skal være nokså gammel og skrøpelig før det hindrer deg i å starte med en ny kampkunst. Det handler om å ta hensyn til sine styrker og svakheter/begrensninger, og tilpasse forventningene til de fysiske forutsetningene.

Jeg trener sammen med en fyr som begynte med kickboxing som 48-åring. Han er nå 52, og henger godt med, for å si det mildt. Så lenge du er frisk og under pensjonsalder og tar hensyn til kroppen din, trur jeg ikke det skal være noe problem å trene noen av de kampsportene du nevner.

Dersom du har ambisjoner om å konkurrere, stiller ting seg imidlertid noe annerledes. Én ting er regelverket. I de fleste striking-stilarter (alle?) her i landet, må du vel være under 35 for å få konkurrere i fullkontakt.

En annen ting er at det sikkert er en fordel å begynne i ganske ung alder om man skal bli best mulig. Man er vel på topp både fysisk og læringsmessig et sted tidlig i 20-årene, hvis jeg ikke husker feil. Dette har jeg imidlertid ingen dyptgående kjennskap til, så det blir ikke mer enn kvalifisert gjetning fra min side.

- livet er en lang rappell
Gibson
« Reply #2 on: 18.08.11 at 08:19:03 »

Menn er fysisk på topp mellom 24-32 år, kvinner mellom 21-28 år Wink

Kilde: Studieboken min i treningsfysiologi (den er engelsk, men dette er også en kinesisk teori som blir brukt av landslag der og faktisk).
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #3 on: 18.08.11 at 12:41:00 »

Takk for saksopplysninga!

Hmmm. Teoretisk sett kan jeg altså være i mitt siste toppår...

- livet er en lang rappell
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #4 on: 19.08.11 at 11:07:51 »

Tenker på f.eks judo, bjj, bryting, muay thai, kickboxing eller andre som man kan konkurrere med

Selv begynte jeg å trene judo for 5 år siden, når jeg var 28. Synes jeg har fått veldig mye ut av det, og det var helt uproblematisk.

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Twimyo
Gjenganger

martial arts is a lifestyle
« Reply #5 on: 19.08.11 at 23:51:58 »

Selv begynte jeg å trene judo for 5 år siden, når jeg var 28. Synes jeg har fått veldig mye ut av det, og det var helt uproblematisk.

Det likte jeg høre. Vurderer å starte med judo/ bjj/ MMA (har trent litt MMA fra før), men ble "gretten" for at det stod på en judo side at 7år er anbefalt alder å starte med judo. Har kampsport erfarng, men vil lære mer på kasteavstand, lås og bakke Tongue

Når man f.eks vurderer MMA er man for "gammel" hvis man er sent i 20 års alderen? Tongue .. Er jo mange steder det er 18 års grense for å trene dette.

Selvfølgelig har jo alder litt å si med prestasjon (man er kanskje ikke like spretten som da man var når man var 14, men har sett jaggu meg 40til 50 åringer sprette rundt uten problem i sparring).  Men trodde faktiskt at kroppen var på topp fra 18 til 25 år, men da lærte jeg noe nytt Gibson smile , takk smile

-"Bær hver dag en kurv grus til samme sted, og du skal bygge et fjell" av konfucius (fra master Jan Erik Lehn sitt kompendium).
- All kunnskap er bra smile
- Øvelse gjør mester
Trener: Kali sikaran,  BJJ/ SW og MMA
Trent: Tk-d, JJ Norge, kickboxing, MMA
Lyst å prøve alt innen kampsport Tongue
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #6 on: 20.08.11 at 10:22:24 »

Kanskje det de egentlig prøver å si på den judosiden er at man ikke skal starte _før_ man er 7?
For alt jeg vet kan være at det er judoklubber der ute som ikke har noe parti som passer for voksne nybegynnere, men i de klubbene jeg har besøkt har voksne nybegynnere alltid vært veldig velkomne.

Kan ikke forestille meg at man er for gammel til å trene mma i slutten av 20 årene heller.

Er flere i klubben som er 40-50 som fortsatt er aktive på trening. Jeg gikk newaza mot en 60 åring i fjor smile

Hvis du vil lære kast, lås og bakke er jo typisk judo det beste valget for deg, men som det sies i den andre tråden, det er forskjellig hvor mye fokus det er på bakkekamp i judoklubber. Hos oss er det ca 50/50 stående/bakke. Andre steder kan det være mer fokus på stående.

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Ch_Omega
« Reply #7 on: 20.08.11 at 13:46:08 »

This.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #8 on: 20.08.11 at 23:13:15 »

Takk for saksopplysninga!

Hmmm. Teoretisk sett kan jeg altså være i mitt siste toppår...

Phø!!

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Alder noe å si for å starte med en ny stilart? « previous next »
Jump to:  

Social sharing