Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 17:32:30

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Bruk av vest og masker i WKF 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Bruk av vest og masker i WKF

Shingi Ichinyo
Gjenganger

« on: 18.08.11 at 22:00:36 »

Ser på kampsportforbundet at det blir innført bruk av vest for alle aldersgrupper i WKF stevner.  I tillegg skal juniorene begynne med masker.
http://www.kampsport.no/portal/page/portal/ks/forbund/nyhet?element_id=6698317

Som shotokanutøver som konkurrerer i shobu ippon så blir dette forbudet rett og slett for dumt!

Jeg mener bestemt at de av shotokanklubbene i Norge som nå fotsatt ønsker å konkurrere i WKF og som ikke satser på shobu ippon vil på sikt ødelegge det særegne med shotokan karate. Disse klubbene vil med årene gradvis viske ut sporene til tradisjonell shotokan karate.

Svensei
Gammel ørn

« Reply #1 on: 01.09.11 at 18:16:15 »

Personlig synes jeg at flest mulig karatestiler skal konkurrere sammen. At regler forandrer seg over tid har jeg et pragmatisk forhold til. Kan jo være spennende at karate som sport utvikler seg. Shotokan som stilart er jo også et resultat av en utvikling. Blir spennende å se hvordan kumitetreninga blir fremover når vi får på oss vester (og masker).

Når det er sagt har jeg ingen ting imot shobu ippon. De som er interessert i fighting burde også konkurrere på kryss av kampsporter, og delta i Kickboxing, TKD osv. Selvfølgelig med riktig utstyr og god kunnskap om reglene.

Sven Dårflot
Shotokan
www.nippon-karate.com
Ramius
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 01.09.11 at 23:56:45 »

I JKA bruker vi ikke vest eller masker, og vi benytter Shobu Ippon-regler.
sAke
Forumavhengig

« Reply #3 on: 05.09.11 at 19:33:18 »

Noen som har prøvd de nye vestene enda?

Andreas Kjelsrud Evensen
http://shotokan-karate.no/
Yoshitaka
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 07.09.11 at 14:39:41 »

I JKA bruker vi ikke vest eller masker, og vi benytter Shobu Ippon-regler.

I Norge bruker ikke JKA vester eller maske, men i internasjonale mesterskap som JKA EM og JKA VM så oppfordres de aller yngste utøverene til å bruke vest.
yojimbo
*
Forummedlem

Brittle bricks break, bendy boards bounce back!
« Reply #5 on: 01.11.11 at 22:45:23 »

Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne når jeg så at det faktisk skulle innføres krav om VEST i karate.... Jeg er IKKE positivt engasjert. Faktisk er jeg så lite positivt engasjert at jeg måtte børste støv av den gamle kampforum loginnen min for å finne noen å skrike til mad

Min påstand: Mer padding = dårligere karate. Fokuset forsvinner langt unna det jeg mener kumite burde handle om og vi ender opp med putesisten...

Selvfølgelig er det bra med utvikling, og ja det finnes fortsatt muligheter for å konkurere med ordentlig karate. Hvis ikke så hadde jeg LAGA et eget stevne og invitert alle som ville komme Wink

Rage: Hvis du ikke klarer å kontrollere teknikkene dine så har du ingenting på matta å gjøre! Hvis du ikke klarer å ta en trøkk i magan, så har du heller ingenting på matta å gjøre!!

Karate SKAL være farlig, beskyttelsen må komme fra utøveren selv og ikke ved å pakke inn en hoppende sinnasmurf i bobleplast...

Christian Øygarden 2.Dan JKS
Vestby Karateklubb
Ch_Omega
« Reply #6 on: 24.11.11 at 19:18:32 »

Hmm, hva er egentlig hensikten med disse maskene?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 24.11.11 at 20:08:19 »

Primært å beskytte nesa, ser det ut som...

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
yojimbo
*
Forummedlem

Brittle bricks break, bendy boards bounce back!
« Reply #8 on: 15.12.11 at 17:51:48 »

Sekundært: Beskytte nese. Primært: Å få samtliga andre kampsporter til å le seg tussete av oss...

Jeg dro på meg godkjent padding før trening her om dagen, det resulterte i latterannfal blant alle de 40+ av elevene mine som var på trening da. Virker som jeg er en røver på verdiformidling Cool

Vesten, som nå er inkjøpt og testet, har fått karakter 0. Den beskytter INGENTING! Virkelig ingenting... Alternative bruksområder er som setedekke under lengre bilturer, solskjerm i syden eller maxibind for kyr...

Christian Øygarden 2.Dan JKS
Vestby Karateklubb
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #9 on: 24.12.11 at 14:20:15 »

Er dette et forsøk å gjøre Karate mer smakelig for IOC? Det ser jo ut som om man prøver å gjøre karate mer lik konkurransetaekwondo - snakk om historiens ironi.

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
sabumnim
Veteran

« Reply #10 on: 31.12.11 at 01:23:39 »

Er dette et forsøk å gjøre Karate mer smakelig for IOC? Det ser jo ut som om man prøver å gjøre karate mer lik konkurransetaekwondo - snakk om historiens ironi.
Jeg mer å huske at jeg skrev ett lite innlegg her om det samme... var det kanskje så "usmakelig" at det måtte slettes?  biggrin

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Robert
*
Forummedlem

« Reply #11 on: 29.11.13 at 20:49:44 »

Noen som har satt seg mer inn i hvordan dette blir gjennomført? Jeg kan ikke huske å ha sett noen fullkontakt kumite i det siste med noe slikt utstyr? Eller har kyokushinkai-folket klart å snike seg unna dette?
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Bruk av vest og masker i WKF « previous next »
Jump to:  

Social sharing