Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.09.18 at 22:31:28

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Sjekkliste for jenter - Kommentarer? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Sjekkliste for jenter - Kommentarer?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 28.08.11 at 14:44:58 »

Jeg har skrevet en rekke råd til jenter i forskjellige aldre her: http://marceliussen.com/wiki/index.php/Personlig_Sikkerhetsrutiner_for_damer

Noen som har noen jeg kan tilføye, kommentarer eller lignende?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Cedolf
Veteran

« Reply #1 on: 28.08.11 at 15:38:34 »

Personlig alarm
F.eks http://www.lefdal.com/search?webform-id=WFSimpleSearch&DefaultButton=findSimple&remove_All=true&WFSimpleSearch_NameOrID=Ila+Dusk+personlig+alarm

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
Hoel
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 28.08.11 at 23:59:44 »

Det virket veldig fornuftig. Har ikke så mye å komme med, men det er lurt å spørre om noen vil følge deg hjem av guttevenner. Personlig stiller jeg alltid opp ;-)

Kan man linke til denne andre steder? FB feks?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 29.08.11 at 03:48:51 »

Kan man linke til denne andre steder? FB feks?

Ja, gjerne det!

Juggernaut Fight Group
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #4 on: 29.08.11 at 08:06:16 »

Ser under punktet Ta kontakt med folk rundt deg... står det:
Velg noen som er edru og ser velstelt ut. Bikere gir bedre beskyttelse enn menn i dress.

Høres kanskje litt selvmotsigende ut?

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 29.08.11 at 08:25:09 »

Ser under punktet Ta kontakt med folk rundt deg... står det:
Velg noen som er edru og ser velstelt ut. Bikere gir bedre beskyttelse enn menn i dress.

Høres kanskje litt selvmotsigende ut?

Både og. Om jeg skal være pirkete, så kan det være litt generaliserende å si at alle velstelte menn i dress er edru, og alle motorsykliste er fulle. Tanken er: En 'biker' vil ofte være mer villig til å trø til, enn en som er velstelt og finkledd. Jeg ser allikevel poenget ditt. Skal se hva jeg kan gjøre med den ordlyden.

Juggernaut Fight Group
MisterFister
Veteran

Med krutt og kvinner skal man trå varsomt
« Reply #6 on: 29.08.11 at 08:46:12 »

Samboeren min ble overfalt for noen år siden, og det som forhindret en fullbyrdet voldtekt var at hun skrek så høyt hun kunne.

"You got kicked in the head with a kick" - Ken Shamrock
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 29.08.11 at 08:56:14 »

Samboeren min ble overfalt for noen år siden, og det som forhindret en fullbyrdet voldtekt var at hun skrek så høyt hun kunne.

Flott! Håper hun kom seg styrket ut av det hele. En god historie til andre jenter!

Juggernaut Fight Group
MisterFister
Veteran

Med krutt og kvinner skal man trå varsomt
« Reply #8 on: 29.08.11 at 12:39:45 »

Hun har problemer med kroppskontakt og intimitet, så hun har dessverre ikke kommet styrket ut av det. Men det kunne gått så mye verre, så på en måte er hun heldig.

Lærdommen fra episoden er 1) Ikke gå alene når det er mørkt ute og 2) Hyl, skrik og rop om hjelp.

Et annet punkt, som kanskje er kontroversielt, er at jenter bør vurdere hvordan de kler seg. Det er flere som kler seg på en måte som ikke etterlater noe til fantasien, og det er som agn for voldtektsmenn. Jenter må jo såklart kle seg slik de selv vil, men jeg mener dette er noe de bør tenke over når de skal ut på byen.

"You got kicked in the head with a kick" - Ken Shamrock
Hans Erik Hornell
Gammel ørn

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« Reply #9 on: 29.08.11 at 12:50:51 »

Vet ikke om det helt er på tema du skriver om, men for de som føler seg spesielt utsatt og som har mulighet for det så kan det være greit å vurdere å skaffe seg en hund, helst en mellomstor som er trent etter behov. En voksen Schæfer kan virke avskrekkende nok på utseende alene.

"Learn from the mistakes of others. You may not live long enough to make them all yourselves."
-Kano Jigoro
"Science is built upon facts much the same way that a house is built from bricks, but the mere collection of facts is no more a science than a pile of bricks is a house."
-Henri Poincare
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 29.08.11 at 16:25:03 »

Hun har problemer med kroppskontakt og intimitet, så hun har dessverre ikke kommet styrket ut av det. Men det kunne gått så mye verre, så på en måte er hun heldig.

Lærdommen fra episoden er 1) Ikke gå alene når det er mørkt ute og 2) Hyl, skrik og rop om hjelp.

Et annet punkt, som kanskje er kontroversielt, er at jenter bør vurdere hvordan de kler seg. Det er flere som kler seg på en måte som ikke etterlater noe til fantasien, og det er som agn for voldtektsmenn. Jenter må jo såklart kle seg slik de selv vil, men jeg mener dette er noe de bør tenke over når de skal ut på byen.

Akkurat det siste punktet der er litt skummelt å lufte med tanke på at man indirekte gir ansvaret til jentene. Til en viss grad er det jo sant, vi er alle ansvarlige for hvor fornuftige vi skal være, men når det kommer til hvordan man kan/vil/burde kle seg, så er jeg av den oppfatningen at samfunnet ikke er tjent med at vi kompromisser med overgriperne.

Det er en vanskelig balansegang og det er fort gjort å tippe over i feil ende, men generelt sett mener jeg at alkoholinntak, ukritisk nachspielaktivitet og enkle sikringsgrep, som generell awareness, gå flere jenter sammen hjem, planlegge ruten, gå på tidspunkter gatene er fulle av mennesker, velge gater som er godt befolket, få noen til å møte seg, ha en man kan ringe som er i nærheten, benytte seg av transport etc. er de beste tipsene uten at det går for mye utover enhvers rett til frihet og eksponering.

Å anklage noen som er kledd "lett" for å indirekte være delvis ansvarlig for et overgrep mener jeg er feil - selv hvor fornuftig det enn måtte høres. Da er det kanskje heller bedre å peke på prevantive faktorer som at man må passe på alkoholinntak hvis man ferdes på utrygge steder etc.

Det gjelder jo også i stor grad oss menn. Statistikken er ganske drepende når det kommer til voldshandlinger og promille. De aller fleste som er offer for tilfeldig og blind vold har som regel vært i overkant beruset.

Og angående hvordan man kler seg. Helt klart at man er tjent med å kle seg til omgivelsene. Men at ei jente som fester i oslo sentrum opptrer ukritisk og uansvarlig fordi hun har utringning eller miniskjørt, mener jeg er feil. Slik skal ikke Norge være, da gir man etter for de som utfører disse grusomme handlingene. Derimot ville det kanskje vært ufornuftig å gjort det samme i Kabul.

Jeg vil leve i et land der man kan kle seg slik man vil. Eneste måten å oppnå dette, er å ikke gi etter for frykten. Når alt kommer til alt tror jeg ikke et miniskjørt er den overveiende grunnen til at noen blir utpekt som offer - her kommer helt andre faktorer inn i bildet.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 29.08.11 at 21:53:29 »

Selv om det er kontroversielt, så er det et bra viktig poeng/tema. Kvinner har helt klart rett til å kle seg som de vil, uten å bli trakassert. Det kan også oppfattes som en protest fra kvinners side, i de tilfeller de kler seg i det jeg vil kalle 'i overkant lettkledd'.

Men fakta er allikevel at de utsetter seg selv for større fare. Om de velger å utsette seg for denne faren, som en protest, så er det en risiko de bør være smertelig klar over. Om man velger å overse denne fakta, samtidig som man går til byen alene, samtidig som man drikker seg for full, så tar man veldig mange sjanser på en gang. Dette er ikke rettferdigjøring, men understrekking av odds og statistikk.

Vet ikke om det helt er på tema du skriver om, men for de som føler seg spesielt utsatt og som har mulighet for det så kan det være greit å vurdere å skaffe seg en hund, helst en mellomstor som er trent etter behov. En voksen Schæfer kan virke avskrekkende nok på utseende alene.
Et godt poeng/ide, og i tillegg godt selskap smile

Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #12 on: 29.08.11 at 22:01:18 »

Agandhjin: Skulle likt å sett litt oppbacking på det du kaller fakta at lettkledde kvinner utsetter seg mer for voldtekt.

Og isåfall: Burde det føre til at man vurderer kleskoden annerledes?

Svarer man ja på sistnevnte, så tenker jeg at man angriper problemet fra helt feil retning. Man skaper en mental forestilling om at lettkledde kvinner har delansvar i en overgrepssituasjon. Det er veldig farlige holdninger imo. Kvinner skal og burde kle seg slik de vil i Norge - selvfølgelig uten at det faller innenfor kategorien "blotting" smile

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #13 on: 29.08.11 at 22:30:24 »

Agandhjin: Skulle likt å sett litt oppbacking på det du kaller fakta at lettkledde kvinner utsetter seg mer for voldtekt.
Jeg har ikke noe hard statistikk på dette, desverre. Men rent logisk; Vil en jente med høyt skjørt, og stor utringning være like utsatt som en med lang kjole? Isåtilfelle hvorfor, og hvor begynner forskjellen?

Jeg er ikke en forkjemper for 'mer anstendig kleskode', men at man kler seg etter forholdene.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #14 on: 29.08.11 at 22:33:45 »

Svarer man ja på sistnevnte, så tenker jeg at man angriper problemet fra helt feil retning. Man skaper en mental forestilling om at lettkledde kvinner har delansvar i en overgrepssituasjon. Det er veldig farlige holdninger imo. Kvinner skal og burde kle seg slik de vil i Norge - selvfølgelig uten at det faller innenfor kategorien "blotting" smile
Ønsker ikke skape noe justis/moralsk rett for trakassering, men noen ting er bare mer prinsippielle enn praktiske. Noen jeg kjenner leser 'bli frisk med tanken' bøker. De mener at alt kommer til dem om de tenker positivt. jeg er fan av positive tanker, og tror de har mye fint med seg. But you can't wish away rain..... But you can dress accordingly!

Juggernaut Fight Group
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Sjekkliste for jenter - Kommentarer? « previous next »
Jump to:  

Social sharing