Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.09.18 at 19:20:18

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Sjekkliste for jenter - Kommentarer? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

Sjekkliste for jenter - Kommentarer?

Mannen uten x
Veteran

« Reply #15 on: 30.08.11 at 06:50:09 »

Agandhjin: Skulle likt å sett litt oppbacking på det du kaller fakta at lettkledde kvinner utsetter seg mer for voldtekt.

Og isåfall: Burde det føre til at man vurderer kleskoden annerledes?

Svarer man ja på sistnevnte, så tenker jeg at man angriper problemet fra helt feil retning. Man skaper en mental forestilling om at lettkledde kvinner har delansvar i en overgrepssituasjon. Det er veldig farlige holdninger imo. Kvinner skal og burde kle seg slik de vil i Norge - selvfølgelig uten at det faller innenfor kategorien "blotting" smile

Jeg er enig i at det er farlig å gi kvinner skylda for at de blir utsatt for overgrep, men.. En del av voldtektsmenn har psykiske problemer, eller sterkt forvridde kvinnesyn. Jeg vil sammenligne disse menneskene med de som er syke i hodet.  Å ikke være horete kledd, vil virke mindre provoserende på disse personene, enn å være det. Såklart kan man kle seg som man vil, men det er faktisk en høyere sjanse at ustabile personer med psykiske problemer reagerer.

Jeg sammenligner dette med å jobbe på en intutisjon der det ligger pasienter som liker å slå. Om du er redd for å bli slått, tar man forholdsregler. Man har ikke noe "ansvar" om en innlagt slår deg, men man burde da tatt forhondsregler, for ikke å kommet i den possisjonen. 

Det er litt slik jeg ser på voldtektsmenn osv. dette er folk med problemer, men som ikke er fanget opp av samfunnet. Når en jente kler seg for å dra på byen, bør hun tenke på at ikke alle hun møter er friske i hodet.

Mr. sexy!
Ryan
Gammel ørn

« Reply #16 on: 09.09.11 at 22:47:18 »

Fin liste (det regnet jeg med fra den kanten da)!     Noen kjappe tanker herfra:

Ang. mobiltelefon; så er det for meg påfallende at mange jenter tror at det i seg selv virker veldig avskrekkende å snakke (eller å late som man snakker) i mobiltelefon. For meg ser det ut til å være en falsk trygghetsstrategi. I hvert fall overvurdert, ut fra mange cases jeg har sett.

Hvis man velger å skaffe seg forsvarsspray, carry-alarm og lignende, så bør man ikke tro at slikt nødvendigvis fikser alt. Man bør på forhånd tørrtrene også på slike tilsynelatende enkle hjelpemidler. Og noen selvforsvarsteknikker bør i hvert fall være i bakhånd uansett. Det er lettere å få hjelpemidler til å fungere, hvis man ikke er totalt avhengig av de. Det er en paradoksal psykologisk effekt. Det handler jo om at man vet at man må satse alt på ett kort ellers.

Du kan kanskje legge til kort dette veldig sentrale med at alle fungerer annerledes under ekstremt stress (at dette må forventes, at spesialisert trening ideelt bør inn). At kvinner ikke bør tro at selvtilliten man får fra et kort kurs betyr at man i en feministisk rus nærmest er usårbar. Forebyggingstiltak er kanskje ikke så kul action på slike kurs, men er det aller viktigste.

En måte å vekke litt fighting spirit i kvinner, er å ta dem kort i gjennom et tankeeksperiment der de forespeiles at en bad-guy skal til å skade/drepe deres barn, foreldre eller lignende. Hva er de villig til å gjøre? Kan de i forlengelsen av dette gjøre slikt for seg selv? (Et barn kan også kanskje miste sin mor, andre trenger deg osv.). Kvinner må avklare bevisst på forhånd sine tanker om: Hva slags motstand de tror de kan gjøre, ”snill pike-syndrom”, ev. religiøse/moralske begrensninger, at de faktisk må motangripe og ikke bare forsvare seg.

Mange sier at en kvinne ikke har en sjanse mot en mann uansett, pga. at kvinner er gjennomsnittlig svakere og ikke kan slåss osv. Dette vil flere kvinner høre ofte, og det vil programmere dem i feil retning. Fighting spirit gjør en at en katt som ikke vil bli holdt, kan bli et mareritt. At frykten og adrenalinet kan kanaliseres til økt styrke og tøffhet. Menn har uansett øyne, hals og testikler som er ekstra sårbare.

Voldtektsmenn er ofte normal til tynn i kroppsbygning (!).  Dessuten er ikke offerets rolle nødvendigvis å beseire angriperen i en klassisk fram og tilbake TV-slåsskamp, men i utgangspunktet gjøre eksplosiv/tøff/overraskende motstand og komme seg raskt vekk. Og hvis man ikke får gjort motstand med en gang, så er åpningene for effektivt motangrep gjerne tilgjengelige enda mer senere, når mannen jo oftest eksponerer vital targets ytterligere.

Tallenes tale er faktisk at mange overgrepsmenn bare trenger å kontrollere det kvinnelige offeret gjennom ren frykt-påvirkning (snakking, kroppsspråk og lett fysisk kontroll). Anti-frys-trening/anti-denial og bevissthet på dette fenomenet er derfor ekstra viktig.

Hvis overmakten blir for stor, så kan det være naturlig å ”reise bort i hodet”, men kvinnen bør prøve ideelt sett heller å observere og huske kjennetegn på overgriperen, stedet man er osv. Faktisk så tror jeg ikke dette forverrer traumen, men heller bidrar til at man tenkte at man gjorde noe klokt i etterkant. Det er viktig å komme seg raskt til voldtektsmottak/legevakt for å kunne få DNA-bevis, hvis det har kommet så langt.

Selvforsvarskurs og vold som tema er noe som kvinner ikke føler seg tiltrukket av, men bør ses på som nødvendig å gjennomføre på linje med f.eks. selvangivelsen. Minn de på at "det ikke hjelper å kjøpe forsikring etter at huset har brent ned.”

Forstår at teknikker ikke kan gjennomgås så mye, men bør allikevel nevnes at knyttneveslag bør unngås (enda mer for kvinner). 

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #17 on: 10.09.11 at 00:41:28 »

Ettersom dette er en åpent forum, så la jeg et ekstra notis bunnen av siden, angående ditt innlegg og råd mtp listen. Si ifra om du ønsker det moderert eller fjernet.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Shinobi
Gjenganger

« Reply #18 on: 10.09.11 at 14:49:38 »

Flott liste, Dan, og virkelig bra at du legger den ut slik at alle kan se. Rådene kan bidra i seg selv på å bevisstgjøre kvinner til å begynne å tenke i slik preventive baner som kanskje gjør at de unngår overgripere.
Blåøyd som de fleste av oss nordmenn er, trenger man å trene opp oppmerksomheten ift slikt.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #19 on: 04.12.11 at 20:07:29 »

En kort fjesbok-artikkel som ble skrevet i sammenheng med en debatt og engasjement som oppsto der:

"Innerst inne er guttene redd for jentene skal le av dem. Innerst inne er jentene redd for at guttene skal ta livet av dem"

Dette gjør at jenter og gutter grunnleggende tenker og prioriterer forskjellig når det gjelder selvforsvar, egne sikkerhetsrutiner, stolthet og tilsvarende. Du kan være så feminist du bare vil, men den statistiske fakta er at jenter veier mindre enn gutter - og dermed har de mindre fysisk gjennomslagskraft. På den andre siden er jentene også det fagre kjønnet. De er fuglene med de flotte fjærene, og guttene lar seg lett fortrylle. I vårt siviliserte samfunn har jentene helt kart RETT til å gå ifred, og se så flotte ut som de bare ønsker, men desverre så er virkeligheten noe mer urettferdig.

En dårlig sammenligning kan være at jeg burde få lov til å la MIN gressklipper stå på utsiden av huset mitt hele året. Den er jo MIN! Jeg har kjøpt den for mine penger. Andre har ingen RETT til å stjele den i mørket av natten. Allikevel forstår folk at dette ikke blir praksisen i vår tidsalder.

På den samme måten bør jenters forstå at de har absolutt retten på sin side, men i dagens samfunn så er det veldig trist å ligge på sykehuset - voldtatt, men med retten på sin side.

Så hvordan kan vi sikre og ivareta jentenes rettigheter?

Det er mange bra forslag. Et flott forslag har vært mer borgervern. Altså mennesker som bryr seg, som tar på seg rollene som natteravner og tilsvarende, for å gjøre 'jaktmarkene' for voldtektsmannen mindre åpne og tilgjengelige. Allikevel, så mener jeg at dette er litt sent i 'forebyggingskjeden'.

Borgervern, tillater fremdeles voldtekstmannen å være der ute. Han finner bare ikke sine offer, og sine muligheter like enkelt. Problemet er at han vil fremdeles lete etter offer. Han vil bare oppsøke andre steder hvor offerene er mer tilgjengelige. Dermed har borgervern en veldig utfordring i å være ALLE steder på en gang. Noe som i praksis ikke funker.

Men om man går ett ledd bakover i forebyggingskjeder - til jentene selv, så har vi flere muligheter.

Jentene blir nå pepret med selvforsvarsreklame. "Kom til oss og lære effektivt selvforsvar!" Dette er også et bra forslag. Tenk om alle jenter hadde hatt selvforsvarskurs på skolen? I teorien ville jo dette omgjort alle offerene om til "farlige hunder". Det verste scenarioet for voldtektsulven. Problemet er at dette er teoretisk og utopisk.

For det første, så er den norske kulturen altfor naiv og godtroende til at man føler nødvendigheten til å lære ALLE jenter selvforsvar. Underbevisst så tenkes; "Dette skjer ikke meg", dermed vil aldri dette bli stemt frem av beslutningstagerene. De som tar beslutningene vil også være eldre mennesker(stay-at-home-people), som ikke lenger har samme adferdsmønsteret som de yngre menneskene (moderne bykultur) . Dermed vil de ikke bli utsatt for samme utrygghetsfølelsen, og vil ikke føle på behovet.

Det andre er dette med fysikken. En kg vil alltid veie en kg. En meter vil alltid være en meter lang. Så lenge et menneske med mindre kg, må forsvare seg mot en menneske med mer kg, så vil det statitiske resultatet være i favør til det tyngre mennesket. Dette er logikk, ikke en kjønnsdebatt.

Vi i JFG underviser selvforsvar til jenter med noe anderledes rammer enn de fleste andre 'åpne kurs'. Jeg velger å utsette jentene for tilpassede angrep, som er i kanten av deres kapasitet og komfortsone. Denne selvforsvarstreningen er ofte så ubehagelig at jentene sjeldent ønsker gjenta den. Man kan da spørs seg selv; Hva er poenget når de ikke kommer tilbake? Min mening er at jentene må få oppleve ett 'kontrollert angrep', for å deretter forstå hva dette er snakk om og hvordan de mentalt og fysisk takler dette. Dette kaller vi 'guided self-discovery'. Da lærer jentene at enten: a) holder seg unna situasjoner hvor de blir eksponert for et mulig angrep (bedrer sikkerhetsrutiner), eller de tøffere jentene velger b) De kommer tilbake for å lære seg taktiske tiltak som kan håndtere en virkelig overfall.

Denne metoden er såpass effektiv at jeg (!!!) klarer ikke å overfalle jentene som har fullført kursene våre. Jeg veier 100 kg og har trent MYE kampsport. Men ... det er kun få som fullfører programmene! Så derfor passer ikke slike programmer for jenter flest. Vi trenger altså noe mer tilgjengelig enn en det å 'slåss mot en angriper på regelmessig basis'.

Så jeg mener at man bør bevege seg enda lengre bakover til den 'taktiske biten' av selvforsvar.

Helt tilbake til det jeg kaller 'personlige sikkerhetsrutiner'. Dette er rutiner som de aller fleste jentene vil se på som selvfølgeligheter, men allikevel så gjennomfører de synder de mot sin egen logikk - gang på gang. Her kan vi effektivt kutte voldteksmannen tilgang på hans offer.

Tenk deg en ulv som er ute en sau. Han titter først ut på åkeren. Der ser han en saueflokk. Men han tør ikke angripe en stor sauefolk. Han ser heller etter en enslig sau, som kanskje vandrer litt i utkanten av åkeren. Han ser en sau. Denne sauen virker fullstendig oppslukt av en busk med bær på. Ulven sniker seg nærmere og nærmere. Etterhvert som ulven kommer såpass nærme at sauen kan kan høre noen mistenkelige lyder i buskene. Sauen blir skremt, og løper tilbake til saueflokken og gjeterhunden (borgervernet).

Denne sauen overlevde fordi den hadde ikke mp3 spiller i ørene. Den var ikke overstadig beruset, så den klarte å oppdage noe mistenkelig i omgivelsene sine. Den hadde på seg fornuftige klær som gjorde at den kunne løpe kjapt og effektivt bort fra situasjonen. Denne sauen hadde med seg tilogmed en mobiltelefon i hånden, som gjorde at den kunne ringe til en av hundene som var i nærheten på det tidspunktet.

Smart sau?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Sjekkliste for jenter - Kommentarer? « previous next »
Jump to:  

Social sharing