Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
16.01.18 at 10:38:45

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Brazilian Jiu Jitsu / Grappling (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Ego Free BJJ 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Down Print

Ego Free BJJ

bjorn
Forumavhengig

If you think you can, or can not, you are right..
« on: 24.10.11 at 11:05:39 »

Hei!

Jeg og Alex Mendis er to wannabies  clown2 fra Bodø som har bestemt oss for å trene BJJ. Vi har ingen klubb i Bodø og timeplanene våre gjør det umulig å trene Judo eller MMA, derfor skal vi prøve så godt vi kan på egenhånd samt få hjelp/dra på seminar og liknende så ofte vi har mulighet.

Vi skal blogge om eksperimentet vårt og har da valgt "Self Schooled" som navn på nettsia: http://selfschooled.com (Opprettet sia for to dager siden så er ingenting på sidene enda men det kommer. Foreløpig bare en post fra gårdagens trening.)

Første mål er regelmessig trening og strukturerte økter med minst mulig død-tid. Vi har som sagt travle dager begge to og ønsker mest mulig igjen for tiden vi tilbringer på mattene. På sikt ønsker vi å gradere oss til blått belte. Jeg ønsker å konkurere i bjj/submission wrestling, Alex ønsker å konkurere i shootfighting/bjj/sub.wrestling.

Vi kommer også til å blogge om styrketreningen/utholdenhetstreningen vi gjør i tillegg til bjjen.

Håper at dere kan gi oss tilbakemelding på videoer, peke ut feil og mangler og kommentere i bloggen vår. Vi ser på dette som et slags eksperiment og gjør litt mer ut av det i håp om at vi føler større forpliktelse til å være regelmessig og nå målene våre, samt kanskje inspirere andre.

Video fra første økt er postet her: http://selfschooled.com/bjj-practice-1.html

« Last Edit: 31.10.11 at 06:51:38 by Christian O. » Logged

Grappling-blogg: http://egofreejj.com
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 24.10.11 at 12:10:16 »

*like*

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #2 on: 24.10.11 at 16:24:41 »

Kjempeinitiativ! Skal komme med litt konstruktiv kritikk nå smile Jeg syns teknikkene dere har valgt er veldig bra. Det er grunnleggende og enkle ting dere har valgt. Utførelsen ville jeg ha gjort annerledes, men skal prøve å finne noen gode instruksjonsvideoer til dere fremfor å forklare for mye. I en av sparringene deres så gikk den ene av dere for lockdown på bunn i halfguard. Det er en teknikk jeg ville droppet helt. Lockdown er en statisk teknikk hvor man låser hoftene sine fast fremfor å bevege dem, noe som er essensielt når man er nederst i en halfguard. Det er mye bedre å bruke hipescape til å komme seg på siden sin.

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
bjorn
Forumavhengig

« Reply #3 on: 24.10.11 at 16:45:22 »

Takk for tommelen opp Agandhjin! smile

Takk for tilbakemelding MrSiegal! Ja, var jeg som gikk for lockdown i sparringa. Er som sagt nybegynnere så det som kommer i sparringa er vel det jeg har gjort mest i sparring tidligere. Er medlem på 10thplanetjj.com og det er selvfølgelig dær jeg har plukket det opp. Spørsmålet mitt blir da: Er det slik at lockdown er unnerdanig "åpen" halvgard eller handler dette om "stil" og "preferanser"? Jeg spør da jeg ikke vet og vil gjerne høre fra flere om dette.

Begynner jo flotters dette! Første post i dag og allerede teknisk tilbakemelding! Keep it coming!!

MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #4 on: 24.10.11 at 17:10:41 »

Jeg mener lockdown er underdanig rett og slett fordi den hindrer deg i å bevege hoftene dine, og det største ankepunktet mitt er at dette vil hindre fremgangen din. Litt på samme måte som rubberguard. Teknikkene i seg selv vil kanskje virke, men for å lære seg halfguard og guard ordentlig så er det viktig å lære seg å bevege hoftene sine. Disse teknikkene hindrer nettopp denne fremgangen. Prøver å lete frem gode videoer til deg, men nettet mitt kuker seg i dag smile Håper ikke jeg virker for kvass nå, jeg syns fremdeles det er steinbra av dere å starte opp. Prøver å få til en Bodø-tur ila høsten eller vinteren, da hadde det vært fett å hilse på!

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
bjorn
Forumavhengig

« Reply #5 on: 24.10.11 at 17:44:34 »

Jeg mener lockdown er underdanig rett og slett fordi den hindrer deg i å bevege hoftene dine, og det største ankepunktet mitt er at dette vil hindre fremgangen din. Litt på samme måte som rubberguard. Teknikkene i seg selv vil kanskje virke, men for å lære seg halfguard og guard ordentlig så er det viktig å lære seg å bevege hoftene sine. Disse teknikkene hindrer nettopp denne fremgangen. Prøver å lete frem gode videoer til deg, men nettet mitt kuker seg i dag smile Håper ikke jeg virker for kvass nå, jeg syns fremdeles det er steinbra av dere å starte opp. Prøver å få til en Bodø-tur ila høsten eller vinteren, da hadde det vært fett å hilse på!

Jeg skjønner hva du mener og jeg oppfatter deg overhodet ikke som krass..smile Dette er et forum og jeg ber jo om tilbakemelding fordi jeg har lite erfaring med dette og ønsker å lære/bli dyktig i bjj. Setter stor pris på at du tar deg tid til å gi tilbakemelding. Vi skal ha neste økt i morgen tidlig, så da blir det forhåpentligvis ny video på formiddagen i bloggen.

Ja, ta kontakt når du kommer! Jeg heter Bjørn Granum og mobilnummeret mitt er: 90936403. Det gjelder forøvrig alle og enhver som er gira på samme sakerne her inne..Wink Var så heldig å fikk ei økt med Trond Saksenvik og en som het Thomas I fjor på grunn av litt snakk her på forumet.. ganske crazy å rulle med en sortbelte.. shy

TJ
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 24.10.11 at 23:20:58 »

Hei Bjørn!

Flott initiativ! Beklageligvis fikk jeg ikke tid til å trene i Bodø i sommer, men satser på en økt eller tre i jula. Mulig Trond skal nordover også, i såfall blir han sikkert med! Jeg er i området 20-29 des.

Forøvrig har jo Oda Pleym, dyktig blåbelte fra Frontline, migrert til Bodø for studier. Hun er garantert gira på BJJ-trening.

Hilsen Thomas, Frontline
bjorn
Forumavhengig

« Reply #7 on: 25.10.11 at 07:21:16 »

Hei Bjørn!

Flott initiativ! Beklageligvis fikk jeg ikke tid til å trene i Bodø i sommer, men satser på en økt eller tre i jula. Mulig Trond skal nordover også, i såfall blir han sikkert med! Jeg er i området 20-29 des.

Forøvrig har jo Oda Pleym, dyktig blåbelte fra Frontline, migrert til Bodø for studier. Hun er garantert gira på BJJ-trening.

Hilsen Thomas, Frontline

Hei Thomas, og takk for sist!

Genialt! Da ser jeg fram til mulig jule-trenings!

Har du e-post/mobilnr. til henne? Sende på PM?

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #8 on: 25.10.11 at 10:19:45 »

Oda er kjempeflink, hun kan nok lære dere mye. smile

Når det kommer til halvguard, lockdown og slikt, synes jeg selv at jeg fikk mye mer ut av halvguard etter at jeg byttet ut lockdown med halv butterfly, altså å sette inn en butterfly hook hvis motstanderen fikk flatet meg ut - noe som gjerne skjer en del i begynnelsen. Etter å ha trent i et halvt års tid og utrettet lite annet i halvguard enn å ligge og strekke på motstanderens bein, begynte jeg plutselig å sweepe folk.

Ellers kan det vel sies at halvguard en krig om insidekontroll (f. eks. underhooks, men ikke bare) og avstand. Når du låser beina i lockdown - eller tom. på tradisjonelt vis - blir ikke bare hoftene mindre mobile, men du frasier deg det sterkeste våpenet du har for å holde motstanderens vekt på avstand, nemlig beina dine. Ser du på hvordan de aller fleste på toppnivå bruker halvguard i dag, vil du se at de som oftest bruker kneet som 'skjold', ofte med foten på hoften i en type åpen halvguard. Dette er ingen veldig offensiv posisjon i seg selv, men den gjør det svært vanskelig for motstanderen å passere, samtidig som de fleste offensive posisjonene er få bevegelser unna (sette seg opp med underhook/dykke til dyp halvguard, sette inn butterfly hook, sette opp spider guard/De La Riva, rulle opp-ned, gå for Kimura etc.).

Hvis det er ønskelig å lære mer om dette med posisjonell dominans i halvguard, vil jeg anbefale 'Deep Half Guard'-DVD-settet til Ryan Hall. Det er på ingen måte nybegynnermateriale, men han forklarer ting på et konseptuelt nivå som sannsynligvis vil oppklare litt av hvert for de fleste.

Ellers, hva angår medlemskap på nettsider, er det min (for så vidt ubetydelige) mening at enhver BJJ-utøver som først er villig til å betale for slike tjenester, burde være medlem på MGinaction.com. Ikke bare lærer Marcelo bort enkle og effektive teknikker som han selv bruker, men siden er lagt opp etter en vanvittig smart pedagogisk modell (designeren er et ganske kjent sjakkgeni som har brunt belte under Marcelo, og har skrevet boken 'The Art of Learning').
« Last Edit: 25.10.11 at 10:21:21 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #9 on: 25.10.11 at 10:46:47 »

Når det kommer til halvguard, lockdown og slikt, synes jeg selv at jeg fikk mye mer ut av halvguard etter at jeg byttet ut lockdown med halv butterfly, altså å sette inn en butterfly hook hvis motstanderen fikk flatet meg ut - noe som gjerne skjer en del i begynnelsen. Etter å ha trent i et halvt års tid og utrettet lite annet i halvguard enn å ligge og strekke på motstanderens bein, begynte jeg plutselig å sweepe folk.

Hehe, dette får meg til å trekke på smilebåndet, for jeg har gjort akkurat det samme selv. Akk om jeg bare klarte å mestre kunsten å lære av andre og ikke bare av egen bitter erfaring =P

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #10 on: 25.10.11 at 11:29:51 »

Hehe, dette får meg til å trekke på smilebåndet, for jeg har gjort akkurat det samme selv. Akk om jeg bare klarte å mestre kunsten å lære av andre og ikke bare av egen bitter erfaring =P

Kjenner følelsen så altfor godt. Tongue

Arte suave.
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #11 on: 25.10.11 at 12:51:50 »

Demian Maia er en av de beste grapplerne i mma. Fant klipp av halfguard sweepen hans mot Nate Quarry i denne videoen. Det kommer som klipp nr to. Du ser litt av det jeg mener med halfguard der med at han jobber med å escape hoftene sine osv.

Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #12 on: 25.10.11 at 19:53:24 »

Sånn til info for de som trener på BBGym i Bodø og ikke har fått det med seg. Oda er på senteret, trener med MMA gjengen og skal starte BJJ gruppe på senteret..

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
bjorn
Forumavhengig

« Reply #13 on: 25.10.11 at 21:53:12 »

Oda er kjempeflink, hun kan nok lære dere mye. smile

Ellers kan det vel sies at halvguard en krig om insidekontroll (f. eks. underhooks, men ikke bare) og avstand. Når du låser beina i lockdown - eller tom. på tradisjonelt vis - blir ikke bare hoftene mindre mobile, men du frasier deg det sterkeste våpenet du har for å holde motstanderens vekt på avstand, nemlig beina dine. Ser du på hvordan de aller fleste på toppnivå bruker halvguard i dag, vil du se at de som oftest bruker kneet som 'skjold', ofte med foten på hoften i en type åpen halvguard. Dette er ingen veldig offensiv posisjon i seg selv, men den gjør det svært vanskelig for motstanderen å passere, samtidig som de fleste offensive posisjonene er få bevegelser unna (sette seg opp med underhook/dykke til dyp halvguard, sette inn butterfly hook, sette opp spider guard/De La Riva, rulle opp-ned, gå for Kimura etc.).

Hvis det er ønskelig å lære mer om dette med posisjonell dominans i halvguard, vil jeg anbefale 'Deep Half Guard'-DVD-settet til Ryan Hall. Det er på ingen måte nybegynnermateriale, men han forklarer ting på et konseptuelt nivå som sannsynligvis vil oppklare litt av hvert for de fleste.

Ellers, hva angår medlemskap på nettsider, er det min (for så vidt ubetydelige) mening at enhver BJJ-utøver som først er villig til å betale for slike tjenester, burde være medlem på MGinaction.com. Ikke bare lærer Marcelo bort enkle og effektive teknikker som han selv bruker, men siden er lagt opp etter en vanvittig smart pedagogisk modell (designeren er et ganske kjent sjakkgeni som har brunt belte under Marcelo, og har skrevet boken 'The Art of Learning').
Ang. lockdown så er det jo mange teknikker bortsett fra å bare ligge å strekke ut bena; whip up, dog fight, stomp og superstomp, men det du sier er at du kom deg raskere videre når du gikk bort fra selve lockdown posisjonen?

Ja, har medlemsskap på mginaction men har faktisk ikke sjekket ut annet enn videoene hvor han sparrer med andre..smile Har du tips til hvor jeg bør starte (skal selvfølgelig svuppe rett over å lete nå..)?

Takk for et inngående innlegg! Keep them coming!

Sånn til info for de som trener på BBGym i Bodø og ikke har fått det med seg. Oda er på senteret, trener med MMA gjengen og skal starte BJJ gruppe på senteret..

Doh!   blush Bra du ikke ventet et par uker til med å informere oss Rune!  clown2 Vet du noe om oppstart og hvilke dager/tidspunkter det blir bjj på?

Dagens økt: http://selfschooled.com/bjj-practice-2.html

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #14 on: 25.10.11 at 22:13:33 »

Ang. lockdown så er det jo mange teknikker bortsett fra å bare ligge å strekke ut bena; whip up, dog fight, stomp og superstomp, men det du sier er at du kom deg raskere videre når du gikk bort fra selve lockdown posisjonen?

Alle disse teknikkene blir jo brukt også uten lockdown - dog uten de tullete navnene. Tongue Jeg kom meg ihvertfall raskere videre da jeg sluttet med lockdown, og jeg vet om veldig mange andre som har gjort det samme.

Ja, har medlemsskap på mginaction men har faktisk ikke sjekket ut annet enn videoene hvor han sparrer med andre..smile Har du tips til hvor jeg bør starte (skal selvfølgelig svuppe rett over å lete nå..)?

Tja ... du kan jo jobbe deg gjennom alle 'fundamentals'-videoene først? Det er ikke så grusomt mange. Deretter hadde jeg nok bare brukt søkefunksjonen og lett etter ting jeg lurte på. Det er det jeg gjør nå, ihvertfall. Samt sjekker ut dagens nye teknikker over morgenkaffen. biggrin

Arte suave.
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Brazilian Jiu Jitsu / Grappling (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Ego Free BJJ « previous next »
Jump to:  

Social sharing