Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.09.18 at 22:29:00

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

SELVFORSVARSKURS FOR DAMER???

J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« on: 04.11.11 at 10:43:10 »

Mulig dette er et diskusjonstema andre steder på forumet. Men legger det her på RBSD hvor det hører hjemme..

Selvforsvarskurs for damer. Min påstand (etter selv å avholdt mange) er at slike korte kurs er bortkastede penger og i verste fall noe som skaper falsk trygghet. Spesielt hvis innholdet er fokus på fysikk og ikke bevistgjøring for å lage kognitive knagger til den enkelte deltager. Det som imidlertid er positivt er at flere jenter kan stimuleres til å trene RBSD til daglig basis. Da snakker vi! Synspunkter fra menigheten?

Johnny Brenna
www.defendo-norway.com
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #1 on: 04.11.11 at 11:17:04 »

jeg har nesten gitt opp å prøve å forklare til jenter at "føre var prinsippet" er veien å gå vist man er redd for overfall...  og det blir sett på som upolitisk korrekt vist man prøver å forklare at det finns fysiske forskjeller mellom en mann og en kvinne.

så det som blir hørt,er en sportslig jente som aldrig har trent fullkontakt noesomhelst,men som har tatt ett "krav maga" kurs og føler at nå kan jeg hjelpe jenter rundt i landet slik at de kan gå hvor de vil,og vist en mannegris kommer bakfra så gjør du "denne teknikken,og denne teknikken"

jeg forstår virkelig trangen til å føle at "jeg kan gå hvor jeg vil,med de klærne jeg vil og ikke være redd"

det er jo tross alt ikke jentene som er problemet her,det er jo selvsagt overgriper.

MEN verden er urettferdig,og man må tilpasse seg for å overleve....

når jeg er i brasil,så har jeg på meg stygge klær(vil ikke utstråle rikmann) og passer på hvor jeg går til enhver tid,og er overhøflig med alle. ser jeg en samling med bope eller fattige barn/ungdommer prøver jeg å gå rundt for å unngå eventuelt problemer...

det nytter liksom ikke å "ta på seg gullkjedet å ta snarveien gjennom favelaen fordi at jeg har rett til å gå hvor jeg vil"

poenget mitt er at man må bruke hjernen,og ikke det fysiske. det skal så lite til før det fysiske kommer til kort. enten det gjelder menn eller kvinner.

stomp on your ego!
J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #2 on: 04.11.11 at 11:39:17 »

Du peker på noe viktig der. Det er upolitisk riktig å påpeke det forebyggende aspekt ved å fokusere på risikoadferd.
Jeg er på linje med at det viktigste er å forebygge.

JB
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #3 on: 04.11.11 at 13:11:17 »

100 % enig med dere begge. Synes også det er veldig forfriskende å høre dette fra en som representerer 'selvforsvarsindustrien', og som sannsynligvis kunne ha brukt denne voldtektsbølgen selv for å skaffe seg og sine kurs PR.

Arte suave.
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #4 on: 04.11.11 at 13:19:58 »

^ kunne ikke vært mer enig

stomp on your ego!
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 04.11.11 at 13:21:18 »

100 % enig med dere begge. Synes også det er veldig forfriskende å høre dette fra en som representerer 'selvforsvarsindustrien', og som sannsynligvis kunne ha brukt denne voldtektsbølgen selv for å skaffe seg og sine kurs PR.

+1

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #6 on: 04.11.11 at 13:25:03 »

For å tilføye: Noe av det viktigste med kampsporttrening i mine øyne - ihvertfall hva relevansen for selvforsvar angår - er ydmykheten man med tid utvikler. For selv om en gjennom fullkontakttrening blir bevisst sin egen evne til å kunne 'dominere' andre individer, blir en også bevisst det faktum at det finnes individer som kan dominere en, enten pga. mer erfaring/ferdighet, eller rett og slett fordi de er fysisk overlegne/tøffere. En blir dessuten bevisst begrensningene i ens egen stilart (de færreste mestrer alle avstander/kampformer) og ikke minst virkelighetens uforutsigbarhet for øvrig (overraskelsesmoment, våpen, flere motstandere, generell uflaks). Sagt litt enklere, opplever jeg at man både blir trygg på at man kan gjøre det som gjøres kan hvis det må til, og samtidig varsom nok til ikke å oppsøke situasjoner hvor det kan bli nødvendig.

Denne sunne dobbeltheten kan, slik jeg ser det, kun oppnås ved trening i et 'ærlig' format over lengre tid. Med slike helgekurs som her diskuteres, erstattes den kun av falsk trygghet.

Arte suave.
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #7 on: 04.11.11 at 13:39:49 »

For å tilføye: Noe av det viktigste med kampsporttrening i mine øyne - ihvertfall hva relevansen for selvforsvar angår - er ydmykheten man med tid utvikler. For selv om en gjennom fullkontakttrening blir bevisst sin egen evne til å kunne 'dominere' andre individer, blir en også bevisst det faktum at det finnes individer som kan dominere en, enten pga. mer erfaring/ferdighet, eller rett og slett fordi de er fysisk overlegne/tøffere. En blir dessuten bevisst begrensningene i ens egen stilart (de færreste mestrer alle avstander/kampformer) og ikke minst virkelighetens uforutsigbarhet for øvrig (overraskelsesmoment, våpen, flere motstandere, generell uflaks). Sagt litt enklere, opplever jeg at man både blir trygg på at man kan gjøre det som gjøres kan hvis det må til, og samtidig varsom nok til ikke å oppsøke situasjoner hvor det kan bli nødvendig.

Denne sunne dobbeltheten kan, slik jeg ser det, kun oppnås ved trening i et 'ærlig' format over lengre tid. Med slike helgekurs som her diskuteres, erstattes den kun av falsk trygghet.
minner meg om opptakskurset på kickboksing jeg gikk på for endel år siden... 6 mnd med slag og spark på puter.... husker jeg gikk fra trening med oppblåst brystkasse og var tøffeste kar i gaten....

så ble vi flyttet over til den ordentlige klubben,og begynte å sparre med erfarne utøvere... herregud for en reality check!

jeg er veldig glad for at jeg fikk oppleve sparringen,eller så hadde jeg sikkert gått rundt med oppblåst brystkasse endå,vist jeg ikke allerede hadde fått juling pga av tuffguy-holdning;)

vi mannfolk har godt av litt kontrollert "juling" innimellom for å jekke oss ned å tenke klart;)

stomp on your ego!
Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #8 on: 04.11.11 at 14:40:12 »

"Reality Check" er også en kurstittel som Simon Flack har kjørt SECA-kurs under. Han kunne fortelle om relativt oppegående og veltrente folk som har trent selvforsvar, og det de selv mener er RBSD, lenge, som kommer på kurs og får seg en liten vekker.

Litt av budskapet hans var at trening blir aldri 100%. Det er vanskelig å simulere hvor stresset du faktisk blir i en reell situasjon, og hvor mye du ikke greier å huske av alt du har lært akkurat da. Når det er sagt, så vil jeg tro at jevnlig trening gjør deg bedre rustet enn to helgekurs. Uvisst hva som gjør at du overvurderer dine egne ferdigheter mest dog…

Han poengterte også, som dere også nevner ovenfor, at "size matters". 

Torkil Johnsen
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #9 on: 04.11.11 at 14:48:16 »

Et paradoks i mine øyne er alle PKerne som er ute med pekefinger hver gang jeg eller andre måtte nevne noe om gode taktiske valg som å vurdere hvor en går, om en går alene eller regulere promille. De samme folka er ofte veldig positive til at jenter skal tilbys gratis selvforsvarskurs osv, noe som gjør meg litt betenkt mtp hva folk flest tror inngår i et selvforsvarskurs som har kontakt med den virkelige verden. Det virker som at folk tror et sånt kurs utelukkende består av ting som man ser en autoritet i kampsportforbundet Shocked tilbyr på ymse VGTV-sekvenser.

Per B. Løvsletten
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 04.11.11 at 15:36:37 »

Kunne ikke vært mer enig med dere! Personlig har jeg alltid vært veldig skeptisk til "kurs" og dets funksjon innen selvforsvar, spesielt hvis kurset har en fysisk agenda. Jeg synes også at det Simon Flack skriver her inne er veldig interessant og har stort sett vært enig i alt han har skrevet siden han kom hit. Hans perspektiv, med "reality checks", tror jeg er med på å gi mange kompetente selvforsvars og kampsporteksperter aha-opplevelser i forhold til enkelte realiteter. Og andre ikke, selvsagt smile

Å trene RBSD vil definitivt gi deg mange fordeler i det lange løp med tanke på evnen til å overleve en situasjon, men å ta et kurs, tror jeg også kan gi den motsatte effekten - at man tar noen valg man ellers ikke hadde tatt fordi man sitter med en "falsk" trygghet.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #11 on: 04.11.11 at 16:40:13 »

+1
+1
+1
+1 og +1:)

Kurs er bra men som  intro til noe eller påbygging på det man allerede har.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #12 on: 04.11.11 at 17:36:59 »

"Reality Check" er også en kurstittel som Simon Flack har kjørt SECA-kurs under.

Nja.... uttrykket Reality Check er vi i Arendal som bruker aktivt smile

SECA (Simon og Gjøran) er gjesteinstruktør hos oss. Under samme kurset har også Johnny Brenna (Defendo), Kenneth Hamre (KFM), Sigurd Rage (Sunyata Aikido), Jarne Byhre (FCS), Roy Rolstad og flere undervist. Alle disse har undervist under Reality Check kurstittelen.

Det er min mening at jentene kan ha nytte av kurs, men det kan ikke bestå av "rene teknikker", ettersom har som regel store krav til fysikk og vedlikehold. Informasjon har også begrenset verdi, ettersom dette blir pøst ut i alle mulige former via media, bedrevitere, venniner, foreldre og wot-not.

Det Reality Check handler om (slik vi definerer det) er opplevelse! Jentene må oppleve hva de kan, og minst like viktig, hva de ikke kan! Dermed kan de gjøre mer riktig kalkulerte beslutninger. Et selvforsvarskurs, kan lett gi "wonderwoman-syndromet", og dette er nesten like farlig å tro at man ikke kan gjøre noe.

Jeg mener at kvaliteten til kurset vil være avhengig av hvor bra man kan overføre en ønsket opplevelse til deltageren. Med "ønsket", så mener jeg hva VI ønsker å overføre deltageren, og det er mitt ønske at dette at denne opplevelsen er så ubehagelig som praktisk mulig. Ikke så ille at gjennomføring feiler, men ubehagelig nok til at man utvider komfortsonen.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #13 on: 04.11.11 at 18:00:45 »

"Reality Check" er også en kurstittel som Simon Flack har kjørt SECA-kurs under.

Nja.... uttrykket Reality Check er vi i Arendal som bruker aktivt smile

SECA (Simon og Gjøran) er gjesteinstruktør hos oss. Under samme kurset har også Johnny Brenna (Defendo), Kenneth Hamre (KFM), Sigurd Rage (Sunyata Aikido), Jarne Byhre (FCS), Roy Rolstad og flere undervist. Alle disse har undervist under Reality Check kurstittelen.

Det er min mening at jentene kan ha nytte av kurs, men det kan ikke bestå av "rene teknikker", ettersom har som regel store krav til fysikk og vedlikehold. Informasjon har også begrenset verdi, ettersom dette blir pøst ut i alle mulige former via media, bedrevitere, venniner, foreldre og wot-not.

Det Reality Check handler om (slik vi definerer det) er opplevelse! Jentene må oppleve hva de kan, og minst like viktig, hva de ikke kan! Dermed kan de gjøre mer riktig kalkulerte beslutninger. Et selvforsvarskurs, kan lett gi "wonderwoman-syndromet", og dette er nesten like farlig å tro at man ikke kan gjøre noe.

Jeg mener at kvaliteten til kurset vil være avhengig av hvor bra man kan overføre en ønsket opplevelse til deltageren. Med "ønsket", så mener jeg hva VI ønsker å overføre deltageren, og det er mitt ønske at dette at denne opplevelsen er så ubehagelig som praktisk mulig. Ikke så ille at gjennomføring feiler, men ubehagelig nok til at man utvider komfortsonen.
hadde bare alle selvforsvars instruktører tenkt på denne måten... men forhåpentligvis så vil denne trenden fortsette å vokse,og svelge alt "teori basert" selvforsvar slik at man slipper å se plakater som denne hengende rundt om kring http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/195816_148565028550362_309254_n.jpg

ser man en nyfrelst "grappler" lære ut håpløse teknikker,så betyr det liksom ikke så mye... men når det gjelder selvforsvar så ser jeg mye mer alvorlig på det siden det kan medføre skade/død vist man i god tro gjør feile valg til feil tid... i dag kan hvem som helst bli selvforsvars-instruktør... er det slik vi vil ha det? jeg mener det bør taes endel mer seriøst en det gjør i dag.
« Last Edit: 04.11.11 at 18:12:00 by oompa-loompaen » Logged

stomp on your ego!
J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #14 on: 04.11.11 at 18:03:46 »

Synes dette sier det meste, fra Linda i Krav Maga klubben. Hun har fått kjørt seg litt i "reality check" Hun har trent to ganger i uka i 4 år og er en av de tøffeste damene jeg har sett. Derfor blir jeg skeptisk til korte selvforsvarskurs som selges ut i disse dagene pga voldtektsfrykt. Dette er kopiert fra tilsvarende debatt på facebook:

Det er mange gode, viktige poenger her! Vi kan trene mye på fysikk, og lære hva som funker, og hva som overhodet ikke funker da vi faktisk er "det svake kjønn". Ved et overfall er fokus å komme seg unna- bruke stemme, gå etter svake punkter osv. Men det essensielle her er faktisk det psykiske- man vet faktisk ikke hvordan man vil reagere før man er i situasjonen. Scenario-trening er en aha-opplevelse for de aller fleste; når du, som Johnny skriver, kjenner adrenalinet pumpe, og du får tunnelsyn. Jeg tror det er viktig å trene så "reelt" som mulig, vise aggresjon, og lære noen enkle, effektive teknikker. Og et kurs er en oppstart, men jeg må si at selv etter å ha trent i fire år, vet jeg ikke om jeg vil komme meg unna et overfall. Jeg håper selvsagt at jeg vil klare å bruke det jeg har lært og ikke "fryse", men det er utrolig viktig å være klar over at det motsatte kan skje.
Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? « previous next »
Jump to:  

Social sharing