Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.07.18 at 17:28:15

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Down Print

SELVFORSVARSKURS FOR DAMER???

J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« on: 04.11.11 at 10:43:10 »

Mulig dette er et diskusjonstema andre steder på forumet. Men legger det her på RBSD hvor det hører hjemme..

Selvforsvarskurs for damer. Min påstand (etter selv å avholdt mange) er at slike korte kurs er bortkastede penger og i verste fall noe som skaper falsk trygghet. Spesielt hvis innholdet er fokus på fysikk og ikke bevistgjøring for å lage kognitive knagger til den enkelte deltager. Det som imidlertid er positivt er at flere jenter kan stimuleres til å trene RBSD til daglig basis. Da snakker vi! Synspunkter fra menigheten?

Johnny Brenna
www.defendo-norway.com
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #1 on: 04.11.11 at 11:17:04 »

jeg har nesten gitt opp å prøve å forklare til jenter at "føre var prinsippet" er veien å gå vist man er redd for overfall...  og det blir sett på som upolitisk korrekt vist man prøver å forklare at det finns fysiske forskjeller mellom en mann og en kvinne.

så det som blir hørt,er en sportslig jente som aldrig har trent fullkontakt noesomhelst,men som har tatt ett "krav maga" kurs og føler at nå kan jeg hjelpe jenter rundt i landet slik at de kan gå hvor de vil,og vist en mannegris kommer bakfra så gjør du "denne teknikken,og denne teknikken"

jeg forstår virkelig trangen til å føle at "jeg kan gå hvor jeg vil,med de klærne jeg vil og ikke være redd"

det er jo tross alt ikke jentene som er problemet her,det er jo selvsagt overgriper.

MEN verden er urettferdig,og man må tilpasse seg for å overleve....

når jeg er i brasil,så har jeg på meg stygge klær(vil ikke utstråle rikmann) og passer på hvor jeg går til enhver tid,og er overhøflig med alle. ser jeg en samling med bope eller fattige barn/ungdommer prøver jeg å gå rundt for å unngå eventuelt problemer...

det nytter liksom ikke å "ta på seg gullkjedet å ta snarveien gjennom favelaen fordi at jeg har rett til å gå hvor jeg vil"

poenget mitt er at man må bruke hjernen,og ikke det fysiske. det skal så lite til før det fysiske kommer til kort. enten det gjelder menn eller kvinner.

stomp on your ego!
J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #2 on: 04.11.11 at 11:39:17 »

Du peker på noe viktig der. Det er upolitisk riktig å påpeke det forebyggende aspekt ved å fokusere på risikoadferd.
Jeg er på linje med at det viktigste er å forebygge.

JB
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #3 on: 04.11.11 at 13:11:17 »

100 % enig med dere begge. Synes også det er veldig forfriskende å høre dette fra en som representerer 'selvforsvarsindustrien', og som sannsynligvis kunne ha brukt denne voldtektsbølgen selv for å skaffe seg og sine kurs PR.

Arte suave.
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #4 on: 04.11.11 at 13:19:58 »

^ kunne ikke vært mer enig

stomp on your ego!
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 04.11.11 at 13:21:18 »

100 % enig med dere begge. Synes også det er veldig forfriskende å høre dette fra en som representerer 'selvforsvarsindustrien', og som sannsynligvis kunne ha brukt denne voldtektsbølgen selv for å skaffe seg og sine kurs PR.

+1

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #6 on: 04.11.11 at 13:25:03 »

For å tilføye: Noe av det viktigste med kampsporttrening i mine øyne - ihvertfall hva relevansen for selvforsvar angår - er ydmykheten man med tid utvikler. For selv om en gjennom fullkontakttrening blir bevisst sin egen evne til å kunne 'dominere' andre individer, blir en også bevisst det faktum at det finnes individer som kan dominere en, enten pga. mer erfaring/ferdighet, eller rett og slett fordi de er fysisk overlegne/tøffere. En blir dessuten bevisst begrensningene i ens egen stilart (de færreste mestrer alle avstander/kampformer) og ikke minst virkelighetens uforutsigbarhet for øvrig (overraskelsesmoment, våpen, flere motstandere, generell uflaks). Sagt litt enklere, opplever jeg at man både blir trygg på at man kan gjøre det som gjøres kan hvis det må til, og samtidig varsom nok til ikke å oppsøke situasjoner hvor det kan bli nødvendig.

Denne sunne dobbeltheten kan, slik jeg ser det, kun oppnås ved trening i et 'ærlig' format over lengre tid. Med slike helgekurs som her diskuteres, erstattes den kun av falsk trygghet.

Arte suave.
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #7 on: 04.11.11 at 13:39:49 »

For å tilføye: Noe av det viktigste med kampsporttrening i mine øyne - ihvertfall hva relevansen for selvforsvar angår - er ydmykheten man med tid utvikler. For selv om en gjennom fullkontakttrening blir bevisst sin egen evne til å kunne 'dominere' andre individer, blir en også bevisst det faktum at det finnes individer som kan dominere en, enten pga. mer erfaring/ferdighet, eller rett og slett fordi de er fysisk overlegne/tøffere. En blir dessuten bevisst begrensningene i ens egen stilart (de færreste mestrer alle avstander/kampformer) og ikke minst virkelighetens uforutsigbarhet for øvrig (overraskelsesmoment, våpen, flere motstandere, generell uflaks). Sagt litt enklere, opplever jeg at man både blir trygg på at man kan gjøre det som gjøres kan hvis det må til, og samtidig varsom nok til ikke å oppsøke situasjoner hvor det kan bli nødvendig.

Denne sunne dobbeltheten kan, slik jeg ser det, kun oppnås ved trening i et 'ærlig' format over lengre tid. Med slike helgekurs som her diskuteres, erstattes den kun av falsk trygghet.
minner meg om opptakskurset på kickboksing jeg gikk på for endel år siden... 6 mnd med slag og spark på puter.... husker jeg gikk fra trening med oppblåst brystkasse og var tøffeste kar i gaten....

så ble vi flyttet over til den ordentlige klubben,og begynte å sparre med erfarne utøvere... herregud for en reality check!

jeg er veldig glad for at jeg fikk oppleve sparringen,eller så hadde jeg sikkert gått rundt med oppblåst brystkasse endå,vist jeg ikke allerede hadde fått juling pga av tuffguy-holdning;)

vi mannfolk har godt av litt kontrollert "juling" innimellom for å jekke oss ned å tenke klart;)

stomp on your ego!
Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #8 on: 04.11.11 at 14:40:12 »

"Reality Check" er også en kurstittel som Simon Flack har kjørt SECA-kurs under. Han kunne fortelle om relativt oppegående og veltrente folk som har trent selvforsvar, og det de selv mener er RBSD, lenge, som kommer på kurs og får seg en liten vekker.

Litt av budskapet hans var at trening blir aldri 100%. Det er vanskelig å simulere hvor stresset du faktisk blir i en reell situasjon, og hvor mye du ikke greier å huske av alt du har lært akkurat da. Når det er sagt, så vil jeg tro at jevnlig trening gjør deg bedre rustet enn to helgekurs. Uvisst hva som gjør at du overvurderer dine egne ferdigheter mest dog…

Han poengterte også, som dere også nevner ovenfor, at "size matters". 

Torkil Johnsen
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #9 on: 04.11.11 at 14:48:16 »

Et paradoks i mine øyne er alle PKerne som er ute med pekefinger hver gang jeg eller andre måtte nevne noe om gode taktiske valg som å vurdere hvor en går, om en går alene eller regulere promille. De samme folka er ofte veldig positive til at jenter skal tilbys gratis selvforsvarskurs osv, noe som gjør meg litt betenkt mtp hva folk flest tror inngår i et selvforsvarskurs som har kontakt med den virkelige verden. Det virker som at folk tror et sånt kurs utelukkende består av ting som man ser en autoritet i kampsportforbundet Shocked tilbyr på ymse VGTV-sekvenser.

Per B. Løvsletten
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 04.11.11 at 15:36:37 »

Kunne ikke vært mer enig med dere! Personlig har jeg alltid vært veldig skeptisk til "kurs" og dets funksjon innen selvforsvar, spesielt hvis kurset har en fysisk agenda. Jeg synes også at det Simon Flack skriver her inne er veldig interessant og har stort sett vært enig i alt han har skrevet siden han kom hit. Hans perspektiv, med "reality checks", tror jeg er med på å gi mange kompetente selvforsvars og kampsporteksperter aha-opplevelser i forhold til enkelte realiteter. Og andre ikke, selvsagt smile

Å trene RBSD vil definitivt gi deg mange fordeler i det lange løp med tanke på evnen til å overleve en situasjon, men å ta et kurs, tror jeg også kan gi den motsatte effekten - at man tar noen valg man ellers ikke hadde tatt fordi man sitter med en "falsk" trygghet.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #11 on: 04.11.11 at 16:40:13 »

+1
+1
+1
+1 og +1:)

Kurs er bra men som  intro til noe eller påbygging på det man allerede har.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #12 on: 04.11.11 at 17:36:59 »

"Reality Check" er også en kurstittel som Simon Flack har kjørt SECA-kurs under.

Nja.... uttrykket Reality Check er vi i Arendal som bruker aktivt smile

SECA (Simon og Gjøran) er gjesteinstruktør hos oss. Under samme kurset har også Johnny Brenna (Defendo), Kenneth Hamre (KFM), Sigurd Rage (Sunyata Aikido), Jarne Byhre (FCS), Roy Rolstad og flere undervist. Alle disse har undervist under Reality Check kurstittelen.

Det er min mening at jentene kan ha nytte av kurs, men det kan ikke bestå av "rene teknikker", ettersom har som regel store krav til fysikk og vedlikehold. Informasjon har også begrenset verdi, ettersom dette blir pøst ut i alle mulige former via media, bedrevitere, venniner, foreldre og wot-not.

Det Reality Check handler om (slik vi definerer det) er opplevelse! Jentene må oppleve hva de kan, og minst like viktig, hva de ikke kan! Dermed kan de gjøre mer riktig kalkulerte beslutninger. Et selvforsvarskurs, kan lett gi "wonderwoman-syndromet", og dette er nesten like farlig å tro at man ikke kan gjøre noe.

Jeg mener at kvaliteten til kurset vil være avhengig av hvor bra man kan overføre en ønsket opplevelse til deltageren. Med "ønsket", så mener jeg hva VI ønsker å overføre deltageren, og det er mitt ønske at dette at denne opplevelsen er så ubehagelig som praktisk mulig. Ikke så ille at gjennomføring feiler, men ubehagelig nok til at man utvider komfortsonen.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #13 on: 04.11.11 at 18:00:45 »

"Reality Check" er også en kurstittel som Simon Flack har kjørt SECA-kurs under.

Nja.... uttrykket Reality Check er vi i Arendal som bruker aktivt smile

SECA (Simon og Gjøran) er gjesteinstruktør hos oss. Under samme kurset har også Johnny Brenna (Defendo), Kenneth Hamre (KFM), Sigurd Rage (Sunyata Aikido), Jarne Byhre (FCS), Roy Rolstad og flere undervist. Alle disse har undervist under Reality Check kurstittelen.

Det er min mening at jentene kan ha nytte av kurs, men det kan ikke bestå av "rene teknikker", ettersom har som regel store krav til fysikk og vedlikehold. Informasjon har også begrenset verdi, ettersom dette blir pøst ut i alle mulige former via media, bedrevitere, venniner, foreldre og wot-not.

Det Reality Check handler om (slik vi definerer det) er opplevelse! Jentene må oppleve hva de kan, og minst like viktig, hva de ikke kan! Dermed kan de gjøre mer riktig kalkulerte beslutninger. Et selvforsvarskurs, kan lett gi "wonderwoman-syndromet", og dette er nesten like farlig å tro at man ikke kan gjøre noe.

Jeg mener at kvaliteten til kurset vil være avhengig av hvor bra man kan overføre en ønsket opplevelse til deltageren. Med "ønsket", så mener jeg hva VI ønsker å overføre deltageren, og det er mitt ønske at dette at denne opplevelsen er så ubehagelig som praktisk mulig. Ikke så ille at gjennomføring feiler, men ubehagelig nok til at man utvider komfortsonen.
hadde bare alle selvforsvars instruktører tenkt på denne måten... men forhåpentligvis så vil denne trenden fortsette å vokse,og svelge alt "teori basert" selvforsvar slik at man slipper å se plakater som denne hengende rundt om kring http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/195816_148565028550362_309254_n.jpg

ser man en nyfrelst "grappler" lære ut håpløse teknikker,så betyr det liksom ikke så mye... men når det gjelder selvforsvar så ser jeg mye mer alvorlig på det siden det kan medføre skade/død vist man i god tro gjør feile valg til feil tid... i dag kan hvem som helst bli selvforsvars-instruktør... er det slik vi vil ha det? jeg mener det bør taes endel mer seriøst en det gjør i dag.
« Last Edit: 04.11.11 at 18:12:00 by oompa-loompaen » Logged

stomp on your ego!
J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #14 on: 04.11.11 at 18:03:46 »

Synes dette sier det meste, fra Linda i Krav Maga klubben. Hun har fått kjørt seg litt i "reality check" Hun har trent to ganger i uka i 4 år og er en av de tøffeste damene jeg har sett. Derfor blir jeg skeptisk til korte selvforsvarskurs som selges ut i disse dagene pga voldtektsfrykt. Dette er kopiert fra tilsvarende debatt på facebook:

Det er mange gode, viktige poenger her! Vi kan trene mye på fysikk, og lære hva som funker, og hva som overhodet ikke funker da vi faktisk er "det svake kjønn". Ved et overfall er fokus å komme seg unna- bruke stemme, gå etter svake punkter osv. Men det essensielle her er faktisk det psykiske- man vet faktisk ikke hvordan man vil reagere før man er i situasjonen. Scenario-trening er en aha-opplevelse for de aller fleste; når du, som Johnny skriver, kjenner adrenalinet pumpe, og du får tunnelsyn. Jeg tror det er viktig å trene så "reelt" som mulig, vise aggresjon, og lære noen enkle, effektive teknikker. Og et kurs er en oppstart, men jeg må si at selv etter å ha trent i fire år, vet jeg ikke om jeg vil komme meg unna et overfall. Jeg håper selvsagt at jeg vil klare å bruke det jeg har lært og ikke "fryse", men det er utrolig viktig å være klar over at det motsatte kan skje.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 04.11.11 at 18:09:21 »

hadde bare alle selvforsvars instruktører tenkt på denne måten... men forhåpentligvis så vil denne trenden fortsette å vokse,og svelge alt "teori basert" selvforsvar slik at man slipper å se plakater som denne hengende rundt om kring http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/195816_148565028550362_309254_n.jpg

Jepp. Nøkkelen bak "Reality Check" er ubehagelige opplevelser i kontrollerte former. Desverre, så selger ikke det like bra som en "wonderwoman"-kursene. MEN nå polariserer vi situasjonen selvfølgelig. Mange av kursene streber langt etter å gi jentene et realitisk forhold til sin kapasitet.

Et nøkkelord her er forskjellen mellom "nåværende kapasitet" og "fremtidig potensiale". Disse kursene bør være basert på 90% veiledning og utforskning av nåværende kapasitet (kunne bruke samme kveld), og 10% fremtidig potensiale. For meg er det også en selvfølge med "rollespill" for å sette alt i sammenheng.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #16 on: 05.11.11 at 22:47:26 »

Selvforsvarsrådene våre har fått et par endel artig respons. Noen takknemlige og noen provoserte.

Men språket mitt derimot... smile

Juggernaut Fight Group
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #17 on: 05.11.11 at 23:54:08 »

Selvforsvarsrådene våre har fått et par endel artig respons. Noen takknemlige og noen provoserte.

Men språket mitt derimot... smile
hvor er responsene då?

stomp on your ego!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #18 on: 06.11.11 at 00:09:06 »

Linken har blitt postet litt rundtomkring på Facebook. Kommentarene er koblet til hver av linkene smile

Juggernaut Fight Group
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #19 on: 06.11.11 at 00:20:02 »

Linken har blitt postet litt rundtomkring på Facebook. Kommentarene er koblet til hver av linkene smile
sikkert meg som er helt tett,men jeg finner ikke noe... hva slags link?
« Last Edit: 06.11.11 at 00:46:18 by oompa-loompaen » Logged

stomp on your ego!
Twimyo
Gjenganger

martial arts is a lifestyle
« Reply #20 on: 09.11.11 at 20:31:13 »

Gikk inn på linken som står på plakaten for å se hvem som holder et slikt kurs, kom fram til :http://selvforsvarskurs.com/kursplan/ at det er Oslo JJ som står for akkurat dette kurset, vet at de som er instruktører på Oslo JJ kan sine saker om selvforsvar, men som alle påpeker så kan bare ett slik kurs gi en falsk følese av "wonder woman" syndromet som er skummelt. Aner ikke om de kjører en "Reality- Check" basert kurs, men jeg håper virkelig at de promoterer eller råder alle som tar kurset bør trene videre i en eller annen kampstil med selvforsvars fokus (ikke teoretisk selvforsvar) med teknikker som virkelig fungerer..
Et annet problem er at man kan ikke lære personer uten kampsport erfaring å tenke klart i en nervepirrende situasjon på et kurs, ofte "fryser" man fast av redsel hvis det er virkelig noe som skjer.

Hvis jeg skal ta et eksempel:
Jeg har trent kamsport en del år og jeg føler meg faktisk ikke trygg å gå i gater som er utrygge, man har ingen 100%  garanti at man vil kunne gå fra en situasjon uten skader.
Har også selv opplevd å bli truet med kniv når jeg var liten (kunne ingen kampsport på den tiden) som gjorde at jeg frøs fullstendig av redsel fordi jeg følte meg truet og trodde kanskje gjerningmannen ville stikke meg med kniven (gjerningsmannen gjorde det bare for å tulle, men jeg visste ikke hvem det var), er ikke sikkert at jeg hadde turt å gjort noe den dag idag selv om jeg trener med daga/ kniv på kali sikaran så er det ikke sikkert jeg hadde turt noe hvis jeg også itillegg hadde "fryst" av redsel.
Så hvordan kan en dame som ikke har trent noe kunne klare seg fint med ETT LITE kurs? Skal være så frekk å si at det er naivt å tro noe annet. Det er ikke bare kroppen man må trene det er også psyken i en slik situasjon, og slikt tar mye lenger tid enn et lite kurs

« Last Edit: 09.11.11 at 20:36:21 by Twimyo » Logged

-"Bær hver dag en kurv grus til samme sted, og du skal bygge et fjell" av konfucius (fra master Jan Erik Lehn sitt kompendium).
- All kunnskap er bra smile
- Øvelse gjør mester
Trener: Kali sikaran,  BJJ/ SW og MMA
Trent: Tk-d, JJ Norge, kickboxing, MMA
Lyst å prøve alt innen kampsport Tongue
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #21 on: 10.11.11 at 10:26:42 »

Helt enig med siste skribent!
Ch_Omega
« Reply #22 on: 10.11.11 at 10:38:46 »

sikkert meg som er helt tett,men jeg finner ikke noe... hva slags link?

Denne:
http://marceliussen.com/wiki/index.php/Personlig_Sikkerhetsrutiner_for_damer
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #23 on: 10.11.11 at 20:49:26 »

Nok et kurs, som jeg ikke så nevnt andre steder: http://www.side2.no/helse/article3269039.ece

Gjort meg noen tanker, det var et par taktikker her som jeg stusser på. Især det å endre retning og gå "inn i" motstanderen med grep som den fellingen på slutten er ikke noe jeg har tro på. Overkjøring med teknikker og deretter full fart vekk er det jeg ville fokusert på om jeg skulle ha foreslått noe. Her får jeg derimot mer følelsen av "ett slag her, ett slag der, og så griper vi der"-type trening som karakteriserte TMA-tilnærmingen jeg har vært borti, og som slo meg som veldig lite realistisk når jeg fikk litt innblikk i taktikk og prinsipper i bl.a KM.

Nå vet jeg dog ikke hvor langt dette er på en eventuell progresjonskurve, men direkte farlig og ivrig på å få seg noe virka nå ikke han gjerningsmannen heller.

Per B. Løvsletten
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #24 on: 10.11.11 at 22:38:10 »

Nok et kurs, som jeg ikke så nevnt andre steder: http://www.side2.no/helse/article3269039.ece

Gjort meg noen tanker, det var et par taktikker her som jeg stusser på. Især det å endre retning og gå "inn i" motstanderen med grep som den fellingen på slutten er ikke noe jeg har tro på. Overkjøring med teknikker og deretter full fart vekk er det jeg ville fokusert på om jeg skulle ha foreslått noe. Her får jeg derimot mer følelsen av "ett slag her, ett slag der, og så griper vi der"-type trening som karakteriserte TMA-tilnærmingen jeg har vært borti, og som slo meg som veldig lite realistisk når jeg fikk litt innblikk i taktikk og prinsipper i bl.a KM.

Nå vet jeg dog ikke hvor langt dette er på en eventuell progresjonskurve, men direkte farlig og ivrig på å få seg noe virka nå ikke han gjerningsmannen heller.
"grab my arm.... no the other arm..... no MY other arm! ...ok,now watch this!...."      alt funker når motstander står apatisk og strekker ut en knytteneve i super-slow-motion

stomp on your ego!
Ryan
Gammel ørn

« Reply #25 on: 12.11.11 at 23:58:08 »

Min påstand (etter selv å avholdt mange) er at slike korte kurs er bortkastede penger og i verste fall noe som skaper falsk trygghet. Spesielt hvis innholdet er fokus på fysikk og ikke bevistgjøring for å lage kognitive knagger til den enkelte deltager.

1. De aller fleste kurs er dessverre slik, men det er ingen "naturlov." Det mest essensielle er at kvinnene får betydelig styrket sin fighting spirit. Dette kan bare autentisk skje gjennom utfordrende adrenalisert scenariotrening og felles refleksjon på kurset (om spesielt survival instinct og individuelle kognitive sperringer). Typiske/ukonstruktive "knee-jerk reactions" kan faktisk fort avlæres gjennom slik state dependant learning. Det er derfor jeg faktisk er tilhenger av kurs som er bra lagt opp og gir ærlig informasjon om hva kurset kan gjøre og ikke gjøre.   

2. På kurs er det for stort teknikk-fokus, og for lite informasjon om hm.. ALT det andre, rett og slett. Man bør minne om begrensningene og de vanlige fellene man kan gå i med overdreven selvtillit etc. Det er jo et ironisk paradoks at kvinner kan øke egen risikoatferd etter å ha deltatt på kurs. Dette ansvaret for falsk trygghet faller til en viss grad på instruktører som tror at "moves" fikser alt (ofte ikke optimale dessuten), og som ikke forstår at forebygging og det mentale i hver person er det viktigste. Et selvforsvarskurs for kvinner bør ikke være en feministiskt feel-good selvutviklingsgreie der realismeforståelsen teflon-behandles. 

3. Når jeg ser f.eks. på Dagsrevyen nylig om selvforsvarstrening, og det de viser er knyttneveslag mot puter og deltakere som stressende og ganske motorisk ukontrollert fyrer løs teknikker raskest mulig uten bevisst forhold til hva de egentlig gjør mot statiske og snille angripere, så ser jeg at man har en vei å gå. Deltakerne bør også få med skriftlig materiale. Dette må være lettfattelig og er ment som forsterkning, men er meget viktig.

5. Ikke lær de 1-2-3-4-teknikker etc. Jeg har lest på nettaviser i det siste at noen på kurs sier at det var vanskelig men gøy. Da tenker jeg "lykke til." Det som fungerer i virkeligheten må være enkelt å lære seg. Og om noe er gøy er ikke en relevant faktor, men mestring er det selvsagt. Adrenalisert tools and targets-trening er best.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
sabumnim
Veteran

« Reply #26 on: 13.11.11 at 00:18:19 »

Er det noen av dere her inne som kan linke til noen studier eller statistikker i forhold til om weekend kurs hjelper på noen måte eller ikke?

Kan noen av dere linke til noen studier eller statistikker om at at en "teoretisk del" på ett "selvforsvarskurs" har noen verdi?

Finnes det noe materiale som viser den angrepnes fysiske og psykiske tilstand i forkant av ett angrep?

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Simon Flack
Survival Stress Response Trainer
*
Veteran

« Reply #27 on: 15.11.11 at 21:28:46 »

Selvforsvarskurs for damer. Min påstand (etter selv å avholdt mange) er at slike korte kurs er bortkastede penger og i verste fall noe som skaper falsk trygghet. Spesielt hvis innholdet er fokus på fysikk og ikke bevistgjøring for å lage kognitive knagger til den enkelte deltager. Det som imidlertid er positivt er at flere jenter kan stimuleres til å trene RBSD til daglig basis. Da snakker vi! Synspunkter fra menigheten?

100% Agree!

As I have said a million times before. SECA is not a martial art. Our courses inform participants of the effects of adrenal stress and the realities of physical attributes like strength and size. We also introduce participants to a "training method" we call Full Force Adrenal Stress Scenario Training. One of the main goals of this training is to allow each participant to get an idea of what they actually can achieve in a realistic situation. We hope that this "Reality Check" (as used by JFG) will encourage people interested in self defense to spend less time training complicated martial arts and focus more training time on basic stuff like getting stronger, fitter and wiser.

I have spent the past 8 years or so warning people of the money machine that is RBSD. How much time do Soldiers, Police Officers, Prison Guards, Security Guards etc etc spend training complicated systems of combat... The truth is they spend very little time doing this. Much less time than most RBSD instructors will tell you they do. They just dont have time and basically they know it has little to zero value.

Its much more important to learn to handle stressful situations so that you can make rational, informed decisions that dont require complicated combative training to put into effect. For example I know of one case where Social Workers working in an institution handled an armed aggressor by simply throwing a blanket over the person and then jumping on them. The aggressor could not see and was easily brought down with no harm to anyone. This was possible because regular exposure to a stressful working environment conditioned them to be able to stay calm and avoid excessive SNS activation allowing for cognitive processing and rational thought.

My advice to any women out there looking for self defense advice/training due to the current media hype is to ask a male friend to simulate attacking them. If there is a significant size and strength ratio you will not stand a chance in a physical confrontation.

Prevention is better than the cure.
  • Dont go out alone. Always move around in groups
  • Ask your male friends to walk you home or take a taxi
  • Dont drink so much you loose control and awareness of your surroundings
  • Run, Scream, Bite and Run, Scream bite some more. Throw stuff - Avoid close quarters combat at all costs

Stay Safe!
« Last Edit: 15.11.11 at 22:09:41 by Simon Flack » Logged

Simon Flack
Senior Instructor, SECA-Group,Norway
web: www.seca-group.com,email: simon@seca-group.com
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #28 on: 16.11.11 at 10:10:08 »

100% Agree!

As I have said a million times before. SECA is not a martial art. Our courses inform participants of the effects of adrenal stress and the realities of physical attributes like strength and size. We also introduce participants to a "training method" we call Full Force Adrenal Stress Scenario Training. One of the main goals of this training is to allow each participant to get an idea of what they actually can achieve in a realistic situation. We hope that this "Reality Check" (as used by JFG) will encourage people interested in self defense to spend less time training complicated martial arts and focus more training time on basic stuff like getting stronger, fitter and wiser.

I have spent the past 8 years or so warning people of the money machine that is RBSD. How much time do Soldiers, Police Officers, Prison Guards, Security Guards etc etc spend training complicated systems of combat... The truth is they spend very little time doing this. Much less time than most RBSD instructors will tell you they do. They just dont have time and basically they know it has little to zero value.

Its much more important to learn to handle stressful situations so that you can make rational, informed decisions that dont require complicated combative training to put into effect. For example I know of one case where Social Workers working in an institution handled an armed aggressor by simply throwing a blanket over the person and then jumping on them. The aggressor could not see and was easily brought down with no harm to anyone. This was possible because regular exposure to a stressful working environment conditioned them to be able to stay calm and avoid excessive SNS activation allowing for cognitive processing and rational thought.

My advice to any women out there looking for self defense advice/training due to the current media hype is to ask a male friend to simulate attacking them. If there is a significant size and strength ratio you will not stand a chance in a physical confrontation.

Prevention is better than the cure.
  • Dont go out alone. Always move around in groups
  • Ask your male friends to walk you home or take a taxi
  • Dont drink so much you loose control and awareness of your surroundings
  • Run, Scream, Bite and Run, Scream bite some more. Throw stuff - Avoid close quarters combat at all costs

Stay Safe!

helt enig
CDS
Forumavhengig

« Reply #29 on: 19.11.11 at 20:50:49 »

Innen emnet konflikthåndtering er instruktører fra Sør-Afrika kommet lenger enn de fleste og det er også sant innen området denne tråden handler om. For et par dager siden fikk jeg delta i et "safety-kurs" i en corporate setting, for primært kvinnelige deltakere, med Sør-Afrikas kanskje fremste instruktører og det var tydelig at bare et par timer med et pedagogisk gjennomtenkt opplegg var nok til å fullstendig endre deltakernes tankesett om emnet. Fysiske øvelser var forøvrig kun en ekstremt liten del av opplegget.

"Var du aldri redd?"
"Nei, jeg kommer fra Rjukan, vet du"
Gunnar "Kjakan" Sønsteby
Ryan
Gammel ørn

« Reply #30 on: 19.11.11 at 23:03:19 »

Jepp. Det er jo faktisk 2 "reality check-innganger" (ideelt sett bør begge med). Den ene er gjennom å prøve seg i adrenaliserte scenarioer, og den andre er gjennom kunnskapsformidling som treffer både hjerte og intellekt, og som motiverer positivt og setter ting i perspektiv.

Det er mye derfor jeg har sansen for f.eks. Richard Dimitri og Tony Blauer. De gjør så mye mer enn å vise "moves" og andre tekniske aspekter, som å også fortelle relevante historier, fokusere på kunnskap og psykologi, og å gi et realistisk helhetsbilde på ulike måter. Her er et eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=1RROfS6tznw       (Fra 1.10)

Alle de norske TV-klippene jeg har sett om selvforsvarskurs for kvinner, inneholder alltid noen av deltakerne som sier en eller annen variant av følgende: "Nå vet jeg at jeg kan forsvare meg. Det føles godt å nå være tryggere. Det er bra å kunne noen triks."   Aj, aj, aj.

Mange menn i siviliserte, vestlige land har liten kontakt med aggresjon etc., men kvinner har naturlig nok enda mindre forhold til de sidene av seg selv. Så når de kommer på slike kurs, så føles det så befriende og overstimulerende på en måte som lett naivt kan selvtolkes som at man nå mestrer å forsvare seg. Dette vil bare skje når det er overdreven teknikk-fokus (som jo er det vanlige), og når instruktørene ikke snakker om begrensningene (jeg antar at også kommersielle hensyn gjør at instruktørene heller legger på enn trekker fra på feel-good-greia).

Oslo-politiets egne råd når det gjelder å unngå voldtekt er bra, men hvordan kan en kvinne FØLE nødvendigheten i slikt, og deretter implementere dette effektivt i sine vaner? Hvis man eksempelvis jobber på akutt-medisinsk, så har man blitt overbevist om at det er lurt å ha på bilbelte, fordi de pasientene i ulykker som ikke hadde det på, ser ut som kjøttkaker (hvis de overlever). Erfaring er den beste læreren, men den kan være tøff. Mye av et selvforsvarskurs bør inneholde verbal informasjon om andres erfaringer, hva det kontekstuelt EGENTLIG handler om, og på en eller annen måte få kvinnene til å forstå at intelligent forebygging ikke er anti-feminisme eller noe slikt. 

Jeg mener igjen at kurs har sin plass, men at de må gjøres på en god måte. Hvis de gir falsk trygghet, så er det instruktørens ansvar, utfra det man kan se er typisk for kvinner her. "Hvis han gjør sånn, så gjør du bare slik. Problem solved."  Felle. Det er ikke matematikk, det er mennesker. Under ekstremt stress, de som rammes. Og som ofte kunne ha unngått alt, men som dessverre kan få en livserfaring de kunne ha vært foruten.

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #31 on: 22.11.11 at 22:52:02 »

Ole Boe i Aftenposten: http://oslopuls.aftenposten.no/aktivitet_friluft/article636509.ece

Det første jeg biter meg merke i er omsider en artikkel uten "Video: Slik gjør du..."-klipp. I tillegg likte jeg veldig godt det at det nevnes viktigheten av å være (situasjons)bevisst, noe som er det viktigste jeg mener er mulig å lære bort på et kortere kurs. Er du bevisst nok til å ikke velge den mørke stien alene i blautfylla med iPoden på øret og øynene på sms-skjermen har du gjort adskillig mye med tanke på selvforsvar enten du er mann eller kvinne mtp på å unngå blind vold.
« Last Edit: 22.11.11 at 23:02:32 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
Ryan
Gammel ørn

« Reply #32 on: 23.11.11 at 01:55:20 »

Som tidligere nevnt, så kan kvinner paradoksalt nok øke sin egen risikoatferd etter å ha gått på kurs. I forrige artikkel får man kanskje et eksempel på det igjen:

"Mari Groven Holmboe er 20 år og klinkende klar på hvorfor hun er på selvforsvarskurs.
- Jeg er lei av å føle at jeg ikke kan gå trygt hjem alene uten å ringe kjæresten min for å be ham komme og møte meg. Det er på tide å la telefonen ligge, sier hun."

Hvis det er det forebyggende som faktisk direkte svekkes etterpå, der jo de beste tiltakene er, så er det skremmende hva de kan få ut av kurs. Dette mønsteret må instruktører snart få med seg og motvirke. Da syndes det på de to nevnte realisme-overføringene, som bunner i at disse kvinnene fortsatt ikke vil forstå hvor vanskelig det kan være å forsvare seg (spesielt adrenalin/frykt/voldsomhet/det verbale/styrkeforskjell), og at preventive tiltak  heller må styrkes ytterligere.

Deltakerne tøffer seg opp på et kurs for å liksom da kunne gå uten frykt, nærmest når som helst og hvor som helst, men balansert frykt kan være en venn også. Men her bygger man en illusjon av trygghet og "motstandskamp som protest." Fighting spirit er bra, men må være i en klok kontekst. Man forebygger fordi det er smart, ikke fordi man ikke er tøff nok eller ev. mangler selvforsvarsteknikker som skal fikse på problemet og gjøre en angstfri.

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #33 on: 23.11.11 at 08:58:17 »

Som tidligere nevnt, så kan kvinner paradoksalt nok øke sin egen risikoatferd etter å ha gått på kurs. I forrige artikkel får man kanskje et eksempel på det igjen:

"Mari Groven Holmboe er 20 år og klinkende klar på hvorfor hun er på selvforsvarskurs.
- Jeg er lei av å føle at jeg ikke kan gå trygt hjem alene uten å ringe kjæresten min for å be ham komme og møte meg. Det er på tide å la telefonen ligge, sier hun."

Hvis det er det forebyggende som faktisk direkte svekkes etterpå, der jo de beste tiltakene er, så er det skremmende hva de kan få ut av kurs. Dette mønsteret må instruktører snart få med seg og motvirke. Da syndes det på de to nevnte realisme-overføringene, som bunner i at disse kvinnene fortsatt ikke vil forstå hvor vanskelig det kan være å forsvare seg (spesielt adrenalin/frykt/voldsomhet/det verbale/styrkeforskjell), og at preventive tiltak  heller må styrkes ytterligere.

Deltakerne tøffer seg opp på et kurs for å liksom da kunne gå uten frykt, nærmest når som helst og hvor som helst, men balansert frykt kan være en venn også. Men her bygger man en illusjon av trygghet og "motstandskamp som protest." Fighting spirit er bra, men må være i en klok kontekst. Man forebygger fordi det er smart, ikke fordi man ikke er tøff nok eller ev. mangler selvforsvarsteknikker som skal fikse på problemet og gjøre en angstfri.

Forsåvidt enig i dette, jeg leste egentlig mest hva instruktørene uttalte seg om.

Per B. Løvsletten
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #34 on: 24.11.11 at 07:49:10 »

+1

stomp on your ego!
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #35 on: 24.11.11 at 10:25:34 »

+2

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #36 on: 24.11.11 at 15:56:01 »

+3
Shinobi
Gjenganger

« Reply #37 on: 25.11.11 at 07:30:17 »

http://web.cecs.pdx.edu/~tellner/sd/Review.html
Ryan
Gammel ørn

« Reply #38 on: 25.11.11 at 21:55:30 »

Ingen tvil om at verbal og hardtslående motstand kan fungere. Men altså bare for noen. Og man må ikke glemme at det kan være meget traumatiserende i seg selv å ha vært utsatt for et skikkelig FORSØK på voldtekt, som man kom seg unna. Forebygging kan naturlig nok i høyere grad få en til å unngå situasjoner som dette også.

Kal-El
*
Forummedlem

« Reply #39 on: 27.11.11 at 02:05:23 »

[

Veldig bra artikkel,og nettopp det Ole  Boe snakker om,og det Krav Maga,fokuser veldig på. Krav Maga funker! Det er grunnen til at jeg aldri har sett meg tilbake etter at jeg prøvde det for snart 8 år siden! Selvforsvarsmessig så har jeg ikke sett dets like. Og jeg har trent mye forskjellige kampsporter,bl.a. Tae Kwon Do,Jiu Jitsu,Karate,Kung Fu. (Trener også grappling ved siden av,og det funker jo veldig bra en mot en,men ikke på gata,med alle farene der.)
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #40 on: 27.11.11 at 02:24:29 »

(Trener også grappling ved siden av,og det funker jo veldig bra en mot en,men ikke på gata,med alle farene der.)

For en kvinne som er redd for å bli voldtatt, er vel grappling noe av det lureste hun kan trene av kampsport.

Arte suave.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #41 on: 27.11.11 at 13:32:17 »

Tenker stadig på den historien om judo-svartbeltet fra japan som ble forsøkt voldtatt og brakk begge armene på overgrepsmannen smile
Simon Flack
*
Veteran

« Reply #42 on: 27.11.11 at 15:19:25 »

Bra!

Simon Flack
Ch_Omega
« Reply #43 on: 27.11.11 at 15:50:19 »

Appropos sitatet over, og diskusjonen rundt hvordan det å ta enkle og korte selvforsvarskurs, uten fokus på minimering av risikoatferd, kan resultere i en overdreven tro på at en kan kjempe seg ut av farlige situasjoner -  denne mannlige kampsportutøveren fra Fredrikstad fikk grisejuling av fire menn da han forsøkte å hjelpe en ung jente som ble forsøkt antastet.

Dette belyser vel kanskje litt hvorfor awareness og minimering av risikoatferd alltid er å foretrekke fremfor å gå rundt og tro en er badass fordi en har tatt et selvforsvarskurs, og hvilket ansvar for å kommunisere dette videre som ligger på folk som holder slike kurs. At kvinnen over uttrykker at hun nå ikke skal ta forhåndsregler i like stor grad som før, som følge av selvforsvarskurset, tyder på total skivebom i forhold til hva som læres bort kurset hun har deltatt på, imho.

Selv har jeg trent en rekke forskjellige kampsporter fra jeg var 14 år og frem til idag(er 33), og det viktigste jeg anser å ha fått med meg i løpet av alle disse årene relatert til selvforsvar, er fokuset på nettopp å unngå potensielt farlige situasjoner.

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #44 on: 27.11.11 at 22:18:15 »

Tenker stadig på den historien om judo-svartbeltet fra japan som ble forsøkt voldtatt og brakk begge armene på overgrepsmannen smile

Jepp. Slag og spark kan virke avskrekkende på en overfallsmann som ønsker seg et lett offer, men selv Cecilia Brækhus vil neppe knocke ut en noenlunde sprek mann på 100 kg, og med tanke på at slike overfall fort havner på bakken hvis ikke en klarer å stikke av (hvilket bør være option # 1 uansett), hvor slag og spark gjør liten nytte (og balletak og fingre i øynene er lettere for en i topposisjon å forsvare seg mot enn mange liker å tro) er grappling neppe det dummeste en kan trene. En kvinnelig grappler på blåbeltenivå (la oss si 3 år med regelmessig trening og gjennomsnittlig talent) kan definitivt choke ut en uforberedt angriper fra guard.
« Last Edit: 27.11.11 at 22:21:21 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Kal-El
*
Forummedlem

« Reply #45 on: 28.11.11 at 00:55:53 »

(Trener også grappling ved siden av,og det funker jo veldig bra en mot en,men ikke på gata,med alle farene der.)

For en kvinne som er redd for å bli voldtatt, er vel grappling noe av det lureste hun kan trene av kampsport.

Jepp. Helt enig. En mot en,så er grappling/BJJ supereffektivt. Som sagt. smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #46 on: 28.11.11 at 09:47:47 »

Det finnes enda mer effektive metoder, men de egner seg ikke på trykk...

Juggernaut Fight Group
Ch_Omega
« Reply #47 on: 28.11.11 at 11:14:01 »

Tenker du på Kino Mutai? Nå er jo det avhengig av god grappling for å kunne benyttes effektivt da... 
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #48 on: 28.11.11 at 11:25:35 »

Tenker du på Kino Mutai? Nå er jo det avhengig av god grappling for å kunne benyttes effektivt da... 

Det blir hakket "under" isåtilfelle. Jeg kan illustrere en dag vi møtes. Eller enda bedre, jeg kan få en av våre kvinnlige treningspartnere til å vise deg.

smile

Juggernaut Fight Group
Ch_Omega
« Reply #49 on: 28.11.11 at 20:54:53 »

Det blir hakket "under" isåtilfelle.

Øh... er Kino Mutai hakket "under" deres løsning?  shock Hva er det dere egentlig driver med der borte?  ohmy

Eller misforsto jeg deg her?
« Last Edit: 28.11.11 at 20:57:11 by Christian O. » Logged
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #50 on: 29.11.11 at 00:44:17 »

Nei, jeg tror vi forstår hverandre ganske langt.

Slikt vi definerer det: Kino Mutai er først og fremst en mental kapasitet. Når vi ser at vedkommende har kapasitet til å oppnå en slik tilstand under gitte forhold, så gir vi dem mønster og mål å jobbe etter. Dette er opp imot toppen av LAG (Ladder of Aggression).

Juggernaut Fight Group
Panzer
Gjenganger

« Reply #51 on: 02.12.11 at 00:51:03 »

Kom over dette innlegget på facebooksiden til Kamp-sport.no, og tenkte jeg skulle poste det her.

"Kamp-sport.no
JENTER!!!
Sist lørdag ble en 17 år gammel jente forfulgt av en mannsperson på vei hjem etter fest i Sandvika. Hun oppdaget vedkommende i tide og klarte å løpe unna og gjemme seg i en hage. Mannspersonen lette etter henne med LYKT.... Dette viser at overfallsmennene kan være godt forberedt. Dette endte heldigvis bra!!! kom dere på kurs!!!!!!!

kamp-sport.no har kurs førstkommende helg (3. og 4. desember)."

Sitert fra http://www.facebook.com/pages/Kamp-sportno/

Nå skal det sies at jeg mener selvforsvarskurs for jenter er en god ide. Jeg synes i midlertid at det virker som at dette innlegget er ment til å skape frykt, for så å tjene penger på det. Virker som rimelig shady markedsføring, spørr du meg...

Noen andre syn på saken?
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #52 on: 02.12.11 at 00:58:54 »

Kom over dette innlegget på facebooksiden til Kamp-sport.no, og tenkte jeg skulle poste det her.

"Kamp-sport.no
JENTER!!!
Sist lørdag ble en 17 år gammel jente forfulgt av en mannsperson på vei hjem etter fest i Sandvika. Hun oppdaget vedkommende i tide og klarte å løpe unna og gjemme seg i en hage. Mannspersonen lette etter henne med LYKT.... Dette viser at overfallsmennene kan være godt forberedt. Dette endte heldigvis bra!!! kom dere på kurs!!!!!!!

kamp-sport.no har kurs førstkommende helg (3. og 4. desember)."

Sitert fra http://www.facebook.com/pages/Kamp-sportno/

Nå skal det sies at jeg mener selvforsvarskurs for jenter er en god ide. Jeg synes i midlertid at det virker som at dette innlegget er ment til å skape frykt, for så å tjene penger på det. Virker som rimelig shady markedsføring, spørr du meg...

Noen andre syn på saken?

Vet i hvertfall at det er Aron fra "Team Hellboy" som er med på de kurset siden han er coach for amatør MMA der, men det er ikke han som organiserer kurs.
Ja eiern prøver å pushe klubben sin med "bølgen" spør du meg...
Simon Flack
*
Veteran

« Reply #53 on: 02.12.11 at 16:36:32 »

Noen andre syn på saken?

Sad

Simon Flack
Mannen uten x
Veteran

« Reply #54 on: 02.12.11 at 16:41:53 »

slik det ser ut som, er kurset en innføring i MMA. Siden det er "bakke" og "stående". Det virker ut som om det er mer markedsføring enn et tiltak!

Jeg savner "teori-kurs" for da er det faktisk MYE å lære på noen timer.

Mr. sexy!
lennarn
*
Forummedlem

« Reply #55 on: 18.01.12 at 13:15:32 »

det er jo tross alt ikke jentene som er problemet her,det er jo selvsagt overgriper.

"MEN verden er urettferdig,og man må tilpasse seg for å overleve....

når jeg er i brasil,så har jeg på meg stygge klær(vil ikke utstråle rikmann) og passer på hvor jeg går til enhver tid,og er overhøflig med alle. ser jeg en samling med bope eller fattige barn/ungdommer prøver jeg å gå rundt for å unngå eventuelt problemer...

det nytter liksom ikke å "ta på seg gullkjedet å ta snarveien gjennom favelaen fordi at jeg har rett til å gå hvor jeg vil
"

Som en kvinne så vil jeg ikke sammenligne min kropp med verdien av klær.
Jeg nekter å være med på victim blaming, jeg nekter å godta at kroppen min blir seksualisert.
Det er muslimer som blir voldtatt, de gjemmer bort kroppene i hijab. Klærne er ikke problemet. Man kan ikke kle seg annerledes i håp om ikke å bli voldtatt.

Det er en global sykdom som så og si alle i samfunnet er smittet av, og det er seksualiseringen av kvinnekroppen!
Jeg nekter nekter nekter å være med på den der!!!!

MVH Julianne

Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #56 on: 18.01.12 at 14:27:48 »

Raske selvforsvarskurs er jo egentlig ikke matnyttig. Det tror jeg vi alle er enige om.
Det er bedre enn ingenting, men det er i grunn alt.

Og Julianne..

Jeg skreiv en lang jævlig post om hvor sterkt uenig jeg er, men jeg tror jeg lar det ligge i frykt for å bli bannet for en del overskridelser av forumreglementet. Jeg håper du med litt tid bak deg forstår hvor livsfarlig en slik tåpelig knee-jerk reaction er til ett såpass tragisk og alvorlig tema.

MOD: Fikset litt på ordlyden...
« Last Edit: 18.01.12 at 14:46:38 by perbl » Logged

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #57 on: 18.01.12 at 14:43:34 »

Jeg nekter å være med på victim blaming, jeg nekter å godta at kroppen min blir seksualisert.
Det er muslimer som blir voldtatt, de gjemmer bort kroppene i hijab. Klærne er ikke problemet. Man kan ikke kle seg annerledes i håp om ikke å bli voldtatt.

Det er en global sykdom som så og si alle i samfunnet er smittet av, og det er seksualiseringen av kvinnekroppen!

Seksualisering er kun en liten del av et stort bilde i mine øyne. Jeg har heller ikke sansen for de som fokuserer veldig mye på påkledning, selv om jeg rent rasjonelt mistenker at man vil kunne observere en statistisk økning i risiko uansett hvor galt jeg synes det er.

Jeg er derimot mye mer enig med dem som fokuserer på ting som rus og rutevalg, samt det å generelt være bevisst sine omgivelser og adferd. Kort sagt, ting som jeg også lever etter som mann. Når vi snakker overfallsvoldtekt er det litt for ofte at jeg biter meg merke i å stusse litt når jeg leser om pirattaxier, spasering alene langs "kjente" utrygge områder osv.

Det er derimot ingen garanti for å ikke bli utsatt for jævelskap uansett hvor paranoid og forsiktig man er, ref oppslag om folk som blir overfallsvoldtatt eller utsatt for annen vold i eget hjem. Men jeg tror nok du reduserer sjansen for å havne i offerstatistikken vesentlig ved å ta noen forholdsvis enkle forholdsregler.
« Last Edit: 18.01.12 at 14:51:55 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #58 on: 18.01.12 at 15:38:05 »

Det er ingen (i denne tråden) som sier at problemet er kvinners atferd - alle er enige i at overgriperne er problemet. Men så er spørsmålet: Hva skal man gjøre med det? Tror du det finnes noe realistisk tiltak fra politiets/regjeringens side som kunne ha fått bukt med fenomenet én gang for alle?

Faktum er at verden er et farlig sted, og folk utsettes for all mulig dritt jevnlig. Kvinner blir voldtatt, menn blir utsatt for blind vold, brutale ran skjer støtt og stadig, og politiet vil som regel ikke ha mulighet til å avverge dette i noen særlig grad, kun etterforske og straffeforfølge. Inntil status quo blir en annen, gjør en veldig lurt i å unngå potensielt farlige situasjoner, enten en er mann eller kvinne. Nå mener ikke jeg at bekledning spiller noen særlig stor rolle (selv om utfordrende klær HAR en viss effekt i noen tilfeller, f. eks. når det kommer til utested-stalkers), men ting som promille, hvor man befinner seg til hvilken tid og med hvem, er helt avgjørende.

« Last Edit: 18.01.12 at 15:40:29 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? « previous next »
Jump to:  

Social sharing