Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.07.18 at 17:40:28

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

SELVFORSVARSKURS FOR DAMER???

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 04.11.11 at 18:09:21 »

hadde bare alle selvforsvars instruktører tenkt på denne måten... men forhåpentligvis så vil denne trenden fortsette å vokse,og svelge alt "teori basert" selvforsvar slik at man slipper å se plakater som denne hengende rundt om kring http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/195816_148565028550362_309254_n.jpg

Jepp. Nøkkelen bak "Reality Check" er ubehagelige opplevelser i kontrollerte former. Desverre, så selger ikke det like bra som en "wonderwoman"-kursene. MEN nå polariserer vi situasjonen selvfølgelig. Mange av kursene streber langt etter å gi jentene et realitisk forhold til sin kapasitet.

Et nøkkelord her er forskjellen mellom "nåværende kapasitet" og "fremtidig potensiale". Disse kursene bør være basert på 90% veiledning og utforskning av nåværende kapasitet (kunne bruke samme kveld), og 10% fremtidig potensiale. For meg er det også en selvfølge med "rollespill" for å sette alt i sammenheng.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #16 on: 05.11.11 at 22:47:26 »

Selvforsvarsrådene våre har fått et par endel artig respons. Noen takknemlige og noen provoserte.

Men språket mitt derimot... smile

Juggernaut Fight Group
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #17 on: 05.11.11 at 23:54:08 »

Selvforsvarsrådene våre har fått et par endel artig respons. Noen takknemlige og noen provoserte.

Men språket mitt derimot... smile
hvor er responsene då?

stomp on your ego!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #18 on: 06.11.11 at 00:09:06 »

Linken har blitt postet litt rundtomkring på Facebook. Kommentarene er koblet til hver av linkene smile

Juggernaut Fight Group
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #19 on: 06.11.11 at 00:20:02 »

Linken har blitt postet litt rundtomkring på Facebook. Kommentarene er koblet til hver av linkene smile
sikkert meg som er helt tett,men jeg finner ikke noe... hva slags link?
« Last Edit: 06.11.11 at 00:46:18 by oompa-loompaen » Logged

stomp on your ego!
Twimyo
Gjenganger

martial arts is a lifestyle
« Reply #20 on: 09.11.11 at 20:31:13 »

Gikk inn på linken som står på plakaten for å se hvem som holder et slikt kurs, kom fram til :http://selvforsvarskurs.com/kursplan/ at det er Oslo JJ som står for akkurat dette kurset, vet at de som er instruktører på Oslo JJ kan sine saker om selvforsvar, men som alle påpeker så kan bare ett slik kurs gi en falsk følese av "wonder woman" syndromet som er skummelt. Aner ikke om de kjører en "Reality- Check" basert kurs, men jeg håper virkelig at de promoterer eller råder alle som tar kurset bør trene videre i en eller annen kampstil med selvforsvars fokus (ikke teoretisk selvforsvar) med teknikker som virkelig fungerer..
Et annet problem er at man kan ikke lære personer uten kampsport erfaring å tenke klart i en nervepirrende situasjon på et kurs, ofte "fryser" man fast av redsel hvis det er virkelig noe som skjer.

Hvis jeg skal ta et eksempel:
Jeg har trent kamsport en del år og jeg føler meg faktisk ikke trygg å gå i gater som er utrygge, man har ingen 100%  garanti at man vil kunne gå fra en situasjon uten skader.
Har også selv opplevd å bli truet med kniv når jeg var liten (kunne ingen kampsport på den tiden) som gjorde at jeg frøs fullstendig av redsel fordi jeg følte meg truet og trodde kanskje gjerningmannen ville stikke meg med kniven (gjerningsmannen gjorde det bare for å tulle, men jeg visste ikke hvem det var), er ikke sikkert at jeg hadde turt å gjort noe den dag idag selv om jeg trener med daga/ kniv på kali sikaran så er det ikke sikkert jeg hadde turt noe hvis jeg også itillegg hadde "fryst" av redsel.
Så hvordan kan en dame som ikke har trent noe kunne klare seg fint med ETT LITE kurs? Skal være så frekk å si at det er naivt å tro noe annet. Det er ikke bare kroppen man må trene det er også psyken i en slik situasjon, og slikt tar mye lenger tid enn et lite kurs

« Last Edit: 09.11.11 at 20:36:21 by Twimyo » Logged

-"Bær hver dag en kurv grus til samme sted, og du skal bygge et fjell" av konfucius (fra master Jan Erik Lehn sitt kompendium).
- All kunnskap er bra smile
- Øvelse gjør mester
Trener: Kali sikaran,  BJJ/ SW og MMA
Trent: Tk-d, JJ Norge, kickboxing, MMA
Lyst å prøve alt innen kampsport Tongue
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #21 on: 10.11.11 at 10:26:42 »

Helt enig med siste skribent!
Ch_Omega
« Reply #22 on: 10.11.11 at 10:38:46 »

sikkert meg som er helt tett,men jeg finner ikke noe... hva slags link?

Denne:
http://marceliussen.com/wiki/index.php/Personlig_Sikkerhetsrutiner_for_damer
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #23 on: 10.11.11 at 20:49:26 »

Nok et kurs, som jeg ikke så nevnt andre steder: http://www.side2.no/helse/article3269039.ece

Gjort meg noen tanker, det var et par taktikker her som jeg stusser på. Især det å endre retning og gå "inn i" motstanderen med grep som den fellingen på slutten er ikke noe jeg har tro på. Overkjøring med teknikker og deretter full fart vekk er det jeg ville fokusert på om jeg skulle ha foreslått noe. Her får jeg derimot mer følelsen av "ett slag her, ett slag der, og så griper vi der"-type trening som karakteriserte TMA-tilnærmingen jeg har vært borti, og som slo meg som veldig lite realistisk når jeg fikk litt innblikk i taktikk og prinsipper i bl.a KM.

Nå vet jeg dog ikke hvor langt dette er på en eventuell progresjonskurve, men direkte farlig og ivrig på å få seg noe virka nå ikke han gjerningsmannen heller.

Per B. Løvsletten
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #24 on: 10.11.11 at 22:38:10 »

Nok et kurs, som jeg ikke så nevnt andre steder: http://www.side2.no/helse/article3269039.ece

Gjort meg noen tanker, det var et par taktikker her som jeg stusser på. Især det å endre retning og gå "inn i" motstanderen med grep som den fellingen på slutten er ikke noe jeg har tro på. Overkjøring med teknikker og deretter full fart vekk er det jeg ville fokusert på om jeg skulle ha foreslått noe. Her får jeg derimot mer følelsen av "ett slag her, ett slag der, og så griper vi der"-type trening som karakteriserte TMA-tilnærmingen jeg har vært borti, og som slo meg som veldig lite realistisk når jeg fikk litt innblikk i taktikk og prinsipper i bl.a KM.

Nå vet jeg dog ikke hvor langt dette er på en eventuell progresjonskurve, men direkte farlig og ivrig på å få seg noe virka nå ikke han gjerningsmannen heller.
"grab my arm.... no the other arm..... no MY other arm! ...ok,now watch this!...."      alt funker når motstander står apatisk og strekker ut en knytteneve i super-slow-motion

stomp on your ego!
Ryan
Gammel ørn

« Reply #25 on: 12.11.11 at 23:58:08 »

Min påstand (etter selv å avholdt mange) er at slike korte kurs er bortkastede penger og i verste fall noe som skaper falsk trygghet. Spesielt hvis innholdet er fokus på fysikk og ikke bevistgjøring for å lage kognitive knagger til den enkelte deltager.

1. De aller fleste kurs er dessverre slik, men det er ingen "naturlov." Det mest essensielle er at kvinnene får betydelig styrket sin fighting spirit. Dette kan bare autentisk skje gjennom utfordrende adrenalisert scenariotrening og felles refleksjon på kurset (om spesielt survival instinct og individuelle kognitive sperringer). Typiske/ukonstruktive "knee-jerk reactions" kan faktisk fort avlæres gjennom slik state dependant learning. Det er derfor jeg faktisk er tilhenger av kurs som er bra lagt opp og gir ærlig informasjon om hva kurset kan gjøre og ikke gjøre.   

2. På kurs er det for stort teknikk-fokus, og for lite informasjon om hm.. ALT det andre, rett og slett. Man bør minne om begrensningene og de vanlige fellene man kan gå i med overdreven selvtillit etc. Det er jo et ironisk paradoks at kvinner kan øke egen risikoatferd etter å ha deltatt på kurs. Dette ansvaret for falsk trygghet faller til en viss grad på instruktører som tror at "moves" fikser alt (ofte ikke optimale dessuten), og som ikke forstår at forebygging og det mentale i hver person er det viktigste. Et selvforsvarskurs for kvinner bør ikke være en feministiskt feel-good selvutviklingsgreie der realismeforståelsen teflon-behandles. 

3. Når jeg ser f.eks. på Dagsrevyen nylig om selvforsvarstrening, og det de viser er knyttneveslag mot puter og deltakere som stressende og ganske motorisk ukontrollert fyrer løs teknikker raskest mulig uten bevisst forhold til hva de egentlig gjør mot statiske og snille angripere, så ser jeg at man har en vei å gå. Deltakerne bør også få med skriftlig materiale. Dette må være lettfattelig og er ment som forsterkning, men er meget viktig.

5. Ikke lær de 1-2-3-4-teknikker etc. Jeg har lest på nettaviser i det siste at noen på kurs sier at det var vanskelig men gøy. Da tenker jeg "lykke til." Det som fungerer i virkeligheten må være enkelt å lære seg. Og om noe er gøy er ikke en relevant faktor, men mestring er det selvsagt. Adrenalisert tools and targets-trening er best.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
sabumnim
Veteran

« Reply #26 on: 13.11.11 at 00:18:19 »

Er det noen av dere her inne som kan linke til noen studier eller statistikker i forhold til om weekend kurs hjelper på noen måte eller ikke?

Kan noen av dere linke til noen studier eller statistikker om at at en "teoretisk del" på ett "selvforsvarskurs" har noen verdi?

Finnes det noe materiale som viser den angrepnes fysiske og psykiske tilstand i forkant av ett angrep?

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Simon Flack
Survival Stress Response Trainer
*
Veteran

« Reply #27 on: 15.11.11 at 21:28:46 »

Selvforsvarskurs for damer. Min påstand (etter selv å avholdt mange) er at slike korte kurs er bortkastede penger og i verste fall noe som skaper falsk trygghet. Spesielt hvis innholdet er fokus på fysikk og ikke bevistgjøring for å lage kognitive knagger til den enkelte deltager. Det som imidlertid er positivt er at flere jenter kan stimuleres til å trene RBSD til daglig basis. Da snakker vi! Synspunkter fra menigheten?

100% Agree!

As I have said a million times before. SECA is not a martial art. Our courses inform participants of the effects of adrenal stress and the realities of physical attributes like strength and size. We also introduce participants to a "training method" we call Full Force Adrenal Stress Scenario Training. One of the main goals of this training is to allow each participant to get an idea of what they actually can achieve in a realistic situation. We hope that this "Reality Check" (as used by JFG) will encourage people interested in self defense to spend less time training complicated martial arts and focus more training time on basic stuff like getting stronger, fitter and wiser.

I have spent the past 8 years or so warning people of the money machine that is RBSD. How much time do Soldiers, Police Officers, Prison Guards, Security Guards etc etc spend training complicated systems of combat... The truth is they spend very little time doing this. Much less time than most RBSD instructors will tell you they do. They just dont have time and basically they know it has little to zero value.

Its much more important to learn to handle stressful situations so that you can make rational, informed decisions that dont require complicated combative training to put into effect. For example I know of one case where Social Workers working in an institution handled an armed aggressor by simply throwing a blanket over the person and then jumping on them. The aggressor could not see and was easily brought down with no harm to anyone. This was possible because regular exposure to a stressful working environment conditioned them to be able to stay calm and avoid excessive SNS activation allowing for cognitive processing and rational thought.

My advice to any women out there looking for self defense advice/training due to the current media hype is to ask a male friend to simulate attacking them. If there is a significant size and strength ratio you will not stand a chance in a physical confrontation.

Prevention is better than the cure.
  • Dont go out alone. Always move around in groups
  • Ask your male friends to walk you home or take a taxi
  • Dont drink so much you loose control and awareness of your surroundings
  • Run, Scream, Bite and Run, Scream bite some more. Throw stuff - Avoid close quarters combat at all costs

Stay Safe!
« Last Edit: 15.11.11 at 22:09:41 by Simon Flack » Logged

Simon Flack
Senior Instructor, SECA-Group,Norway
web: www.seca-group.com,email: simon@seca-group.com
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #28 on: 16.11.11 at 10:10:08 »

Selvforsvarskurs for damer. Min påstand (etter selv å avholdt mange) er at slike korte kurs er bortkastede penger og i verste fall noe som skaper falsk trygghet. Spesielt hvis innholdet er fokus på fysikk og ikke bevistgjøring for å lage kognitive knagger til den enkelte deltager. Det som imidlertid er positivt er at flere jenter kan stimuleres til å trene RBSD til daglig basis. Da snakker vi! Synspunkter fra menigheten?

100% Agree!

As I have said a million times before. SECA is not a martial art. Our courses inform participants of the effects of adrenal stress and the realities of physical attributes like strength and size. We also introduce participants to a "training method" we call Full Force Adrenal Stress Scenario Training. One of the main goals of this training is to allow each participant to get an idea of what they actually can achieve in a realistic situation. We hope that this "Reality Check" (as used by JFG) will encourage people interested in self defense to spend less time training complicated martial arts and focus more training time on basic stuff like getting stronger, fitter and wiser.

I have spent the past 8 years or so warning people of the money machine that is RBSD. How much time do Soldiers, Police Officers, Prison Guards, Security Guards etc etc spend training complicated systems of combat... The truth is they spend very little time doing this. Much less time than most RBSD instructors will tell you they do. They just dont have time and basically they know it has little to zero value.

Its much more important to learn to handle stressful situations so that you can make rational, informed decisions that dont require complicated combative training to put into effect. For example I know of one case where Social Workers working in an institution handled an armed aggressor by simply throwing a blanket over the person and then jumping on them. The aggressor could not see and was easily brought down with no harm to anyone. This was possible because regular exposure to a stressful working environment conditioned them to be able to stay calm and avoid excessive SNS activation allowing for cognitive processing and rational thought.

My advice to any women out there looking for self defense advice/training due to the current media hype is to ask a male friend to simulate attacking them. If there is a significant size and strength ratio you will not stand a chance in a physical confrontation.

Prevention is better than the cure.
  • Dont go out alone. Always move around in groups
  • Ask your male friends to walk you home or take a taxi
  • Dont drink so much you loose control and awareness of your surroundings
  • Run, Scream, Bite and Run, Scream bite some more. Throw stuff - Avoid close quarters combat at all costs

Stay Safe!

helt enig
CDS
Forumavhengig

« Reply #29 on: 19.11.11 at 20:50:49 »

Innen emnet konflikthåndtering er instruktører fra Sør-Afrika kommet lenger enn de fleste og det er også sant innen området denne tråden handler om. For et par dager siden fikk jeg delta i et "safety-kurs" i en corporate setting, for primært kvinnelige deltakere, med Sør-Afrikas kanskje fremste instruktører og det var tydelig at bare et par timer med et pedagogisk gjennomtenkt opplegg var nok til å fullstendig endre deltakernes tankesett om emnet. Fysiske øvelser var forøvrig kun en ekstremt liten del av opplegget.

"Var du aldri redd?"
"Nei, jeg kommer fra Rjukan, vet du"
Gunnar "Kjakan" Sønsteby
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? « previous next »
Jump to:  

Social sharing