Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.07.18 at 06:45:36

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Down Print

SELVFORSVARSKURS FOR DAMER???

Ryan
Gammel ørn

« Reply #30 on: 19.11.11 at 23:03:19 »

Jepp. Det er jo faktisk 2 "reality check-innganger" (ideelt sett bør begge med). Den ene er gjennom å prøve seg i adrenaliserte scenarioer, og den andre er gjennom kunnskapsformidling som treffer både hjerte og intellekt, og som motiverer positivt og setter ting i perspektiv.

Det er mye derfor jeg har sansen for f.eks. Richard Dimitri og Tony Blauer. De gjør så mye mer enn å vise "moves" og andre tekniske aspekter, som å også fortelle relevante historier, fokusere på kunnskap og psykologi, og å gi et realistisk helhetsbilde på ulike måter. Her er et eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=1RROfS6tznw       (Fra 1.10)

Alle de norske TV-klippene jeg har sett om selvforsvarskurs for kvinner, inneholder alltid noen av deltakerne som sier en eller annen variant av følgende: "Nå vet jeg at jeg kan forsvare meg. Det føles godt å nå være tryggere. Det er bra å kunne noen triks."   Aj, aj, aj.

Mange menn i siviliserte, vestlige land har liten kontakt med aggresjon etc., men kvinner har naturlig nok enda mindre forhold til de sidene av seg selv. Så når de kommer på slike kurs, så føles det så befriende og overstimulerende på en måte som lett naivt kan selvtolkes som at man nå mestrer å forsvare seg. Dette vil bare skje når det er overdreven teknikk-fokus (som jo er det vanlige), og når instruktørene ikke snakker om begrensningene (jeg antar at også kommersielle hensyn gjør at instruktørene heller legger på enn trekker fra på feel-good-greia).

Oslo-politiets egne råd når det gjelder å unngå voldtekt er bra, men hvordan kan en kvinne FØLE nødvendigheten i slikt, og deretter implementere dette effektivt i sine vaner? Hvis man eksempelvis jobber på akutt-medisinsk, så har man blitt overbevist om at det er lurt å ha på bilbelte, fordi de pasientene i ulykker som ikke hadde det på, ser ut som kjøttkaker (hvis de overlever). Erfaring er den beste læreren, men den kan være tøff. Mye av et selvforsvarskurs bør inneholde verbal informasjon om andres erfaringer, hva det kontekstuelt EGENTLIG handler om, og på en eller annen måte få kvinnene til å forstå at intelligent forebygging ikke er anti-feminisme eller noe slikt. 

Jeg mener igjen at kurs har sin plass, men at de må gjøres på en god måte. Hvis de gir falsk trygghet, så er det instruktørens ansvar, utfra det man kan se er typisk for kvinner her. "Hvis han gjør sånn, så gjør du bare slik. Problem solved."  Felle. Det er ikke matematikk, det er mennesker. Under ekstremt stress, de som rammes. Og som ofte kunne ha unngått alt, men som dessverre kan få en livserfaring de kunne ha vært foruten.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #31 on: 22.11.11 at 22:52:02 »

Ole Boe i Aftenposten: http://oslopuls.aftenposten.no/aktivitet_friluft/article636509.ece

Det første jeg biter meg merke i er omsider en artikkel uten "Video: Slik gjør du..."-klipp. I tillegg likte jeg veldig godt det at det nevnes viktigheten av å være (situasjons)bevisst, noe som er det viktigste jeg mener er mulig å lære bort på et kortere kurs. Er du bevisst nok til å ikke velge den mørke stien alene i blautfylla med iPoden på øret og øynene på sms-skjermen har du gjort adskillig mye med tanke på selvforsvar enten du er mann eller kvinne mtp på å unngå blind vold.
« Last Edit: 22.11.11 at 23:02:32 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
Ryan
Gammel ørn

« Reply #32 on: 23.11.11 at 01:55:20 »

Som tidligere nevnt, så kan kvinner paradoksalt nok øke sin egen risikoatferd etter å ha gått på kurs. I forrige artikkel får man kanskje et eksempel på det igjen:

"Mari Groven Holmboe er 20 år og klinkende klar på hvorfor hun er på selvforsvarskurs.
- Jeg er lei av å føle at jeg ikke kan gå trygt hjem alene uten å ringe kjæresten min for å be ham komme og møte meg. Det er på tide å la telefonen ligge, sier hun."

Hvis det er det forebyggende som faktisk direkte svekkes etterpå, der jo de beste tiltakene er, så er det skremmende hva de kan få ut av kurs. Dette mønsteret må instruktører snart få med seg og motvirke. Da syndes det på de to nevnte realisme-overføringene, som bunner i at disse kvinnene fortsatt ikke vil forstå hvor vanskelig det kan være å forsvare seg (spesielt adrenalin/frykt/voldsomhet/det verbale/styrkeforskjell), og at preventive tiltak  heller må styrkes ytterligere.

Deltakerne tøffer seg opp på et kurs for å liksom da kunne gå uten frykt, nærmest når som helst og hvor som helst, men balansert frykt kan være en venn også. Men her bygger man en illusjon av trygghet og "motstandskamp som protest." Fighting spirit er bra, men må være i en klok kontekst. Man forebygger fordi det er smart, ikke fordi man ikke er tøff nok eller ev. mangler selvforsvarsteknikker som skal fikse på problemet og gjøre en angstfri.

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #33 on: 23.11.11 at 08:58:17 »

Som tidligere nevnt, så kan kvinner paradoksalt nok øke sin egen risikoatferd etter å ha gått på kurs. I forrige artikkel får man kanskje et eksempel på det igjen:

"Mari Groven Holmboe er 20 år og klinkende klar på hvorfor hun er på selvforsvarskurs.
- Jeg er lei av å føle at jeg ikke kan gå trygt hjem alene uten å ringe kjæresten min for å be ham komme og møte meg. Det er på tide å la telefonen ligge, sier hun."

Hvis det er det forebyggende som faktisk direkte svekkes etterpå, der jo de beste tiltakene er, så er det skremmende hva de kan få ut av kurs. Dette mønsteret må instruktører snart få med seg og motvirke. Da syndes det på de to nevnte realisme-overføringene, som bunner i at disse kvinnene fortsatt ikke vil forstå hvor vanskelig det kan være å forsvare seg (spesielt adrenalin/frykt/voldsomhet/det verbale/styrkeforskjell), og at preventive tiltak  heller må styrkes ytterligere.

Deltakerne tøffer seg opp på et kurs for å liksom da kunne gå uten frykt, nærmest når som helst og hvor som helst, men balansert frykt kan være en venn også. Men her bygger man en illusjon av trygghet og "motstandskamp som protest." Fighting spirit er bra, men må være i en klok kontekst. Man forebygger fordi det er smart, ikke fordi man ikke er tøff nok eller ev. mangler selvforsvarsteknikker som skal fikse på problemet og gjøre en angstfri.

Forsåvidt enig i dette, jeg leste egentlig mest hva instruktørene uttalte seg om.

Per B. Løvsletten
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #34 on: 24.11.11 at 07:49:10 »

+1

stomp on your ego!
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #35 on: 24.11.11 at 10:25:34 »

+2

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #36 on: 24.11.11 at 15:56:01 »

+3
Shinobi
Gjenganger

« Reply #37 on: 25.11.11 at 07:30:17 »

http://web.cecs.pdx.edu/~tellner/sd/Review.html
Ryan
Gammel ørn

« Reply #38 on: 25.11.11 at 21:55:30 »

Ingen tvil om at verbal og hardtslående motstand kan fungere. Men altså bare for noen. Og man må ikke glemme at det kan være meget traumatiserende i seg selv å ha vært utsatt for et skikkelig FORSØK på voldtekt, som man kom seg unna. Forebygging kan naturlig nok i høyere grad få en til å unngå situasjoner som dette også.

Kal-El
*
Forummedlem

« Reply #39 on: 27.11.11 at 02:05:23 »

[

Veldig bra artikkel,og nettopp det Ole  Boe snakker om,og det Krav Maga,fokuser veldig på. Krav Maga funker! Det er grunnen til at jeg aldri har sett meg tilbake etter at jeg prøvde det for snart 8 år siden! Selvforsvarsmessig så har jeg ikke sett dets like. Og jeg har trent mye forskjellige kampsporter,bl.a. Tae Kwon Do,Jiu Jitsu,Karate,Kung Fu. (Trener også grappling ved siden av,og det funker jo veldig bra en mot en,men ikke på gata,med alle farene der.)
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #40 on: 27.11.11 at 02:24:29 »

(Trener også grappling ved siden av,og det funker jo veldig bra en mot en,men ikke på gata,med alle farene der.)

For en kvinne som er redd for å bli voldtatt, er vel grappling noe av det lureste hun kan trene av kampsport.

Arte suave.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #41 on: 27.11.11 at 13:32:17 »

Tenker stadig på den historien om judo-svartbeltet fra japan som ble forsøkt voldtatt og brakk begge armene på overgrepsmannen smile
Simon Flack
Survival Stress Response Trainer
*
Veteran

« Reply #42 on: 27.11.11 at 15:19:25 »

Bra!

Simon Flack
Senior Instructor, SECA-Group,Norway
web: www.seca-group.com,email: simon@seca-group.com
Ch_Omega
« Reply #43 on: 27.11.11 at 15:50:19 »

Appropos sitatet over, og diskusjonen rundt hvordan det å ta enkle og korte selvforsvarskurs, uten fokus på minimering av risikoatferd, kan resultere i en overdreven tro på at en kan kjempe seg ut av farlige situasjoner -  denne mannlige kampsportutøveren fra Fredrikstad fikk grisejuling av fire menn da han forsøkte å hjelpe en ung jente som ble forsøkt antastet.

Dette belyser vel kanskje litt hvorfor awareness og minimering av risikoatferd alltid er å foretrekke fremfor å gå rundt og tro en er badass fordi en har tatt et selvforsvarskurs, og hvilket ansvar for å kommunisere dette videre som ligger på folk som holder slike kurs. At kvinnen over uttrykker at hun nå ikke skal ta forhåndsregler i like stor grad som før, som følge av selvforsvarskurset, tyder på total skivebom i forhold til hva som læres bort kurset hun har deltatt på, imho.

Selv har jeg trent en rekke forskjellige kampsporter fra jeg var 14 år og frem til idag(er 33), og det viktigste jeg anser å ha fått med meg i løpet av alle disse årene relatert til selvforsvar, er fokuset på nettopp å unngå potensielt farlige situasjoner.

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #44 on: 27.11.11 at 22:18:15 »

Tenker stadig på den historien om judo-svartbeltet fra japan som ble forsøkt voldtatt og brakk begge armene på overgrepsmannen smile

Jepp. Slag og spark kan virke avskrekkende på en overfallsmann som ønsker seg et lett offer, men selv Cecilia Brækhus vil neppe knocke ut en noenlunde sprek mann på 100 kg, og med tanke på at slike overfall fort havner på bakken hvis ikke en klarer å stikke av (hvilket bør være option # 1 uansett), hvor slag og spark gjør liten nytte (og balletak og fingre i øynene er lettere for en i topposisjon å forsvare seg mot enn mange liker å tro) er grappling neppe det dummeste en kan trene. En kvinnelig grappler på blåbeltenivå (la oss si 3 år med regelmessig trening og gjennomsnittlig talent) kan definitivt choke ut en uforberedt angriper fra guard.
« Last Edit: 27.11.11 at 22:21:21 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: SELVFORSVARSKURS FOR DAMER??? « previous next »
Jump to:  

Social sharing