Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.11.17 at 06:17:41

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: 18?why... 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

18?why...

rød
« on: 15.12.11 at 22:32:02 »

Hvorfor er det 18 år på krav maga , og vil det være efektivt imot noen som for eks bedriver amatør boksing/kickboxing...
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 15.12.11 at 23:27:24 »

Hvorfor er det 18 år på krav maga
Godt spørsmål. Dette er for å sikre en viss fysisk og mental modenhet hos de involverte. Ikke fordi det kreves noe av myndigheter, eller er noen hemmelige teknikker.

og vil det være efektivt imot noen som for eks bedriver amatør boksing/kickboxing...
Krav Maga er i utgangspunktet et israelsk selvforsvarskonsept. Dette har andre rammer enn amatør boksing/kickboxing - som er sporter. Men - ja, krav maga vil også ha en effekt mot sportslig trente utøvere. Anbefaler at du går til en KM instruktør og spør han om hvordan. Både enklest og best å vise i person.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Mannen uten x
Veteran

« Reply #2 on: 16.12.11 at 08:14:07 »

Hvorfor er det 18 år på krav maga , og vil det være efektivt imot noen som for eks bedriver amatør boksing/kickboxing...

1. som over

2. I KM trener man på hele selvforsvarskonseptet. Kommer du i en fistfight med en bokser, vil jeg nok tro at hvem som vinner kommer ann  på hvem som sloss sitt game. Å bokse en bokser vil jeg nok ikke tro KM er så trent på.

Men er det SELVFORSVAR du er ute etter, er KM bra. Husk at målet med selvforsvar er ikke å bli en drapsmaskin, det er å komme seg ut av farlige situasjoner på en best mulig måte.

Mr. sexy!
rød
« Reply #3 on: 19.12.11 at 02:39:06 »

sant nokk det , men da igjen vil jeg jo si at er enn del som trener boksing mma thai boksing kickboxing osv , som går rundt og slåss på byen , og om man da skulle møte på enn bokser og KM ikke strekker til så vil jeg jo si at boksing vil faktisk være bedre selforsvar da om man kan enn liten del av for eks. komme seg løs om man blir grepet i osv så evnt enn mma fighter vil være det beste forsvar , ok jeg vet mma ikke er selvforsvar , men om man kan og komme seg løs så kan man bare bruke mma og banke dem så løpe.... hmm
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 19.12.11 at 04:11:09 »

Det korte svaret:
I Krav Maga lærer du å forsvare deg mot angrep uten regler og komme deg kjapt og trygt ut av en situasjon. I sporter som boksing, kickboxing, mma og tilsvarende lærer man å slå og sparke i runder, med regler. Så derfra må du finne ut hva du trenger/ønsker.

Det lange svaret:
Dette med selvforsvar mot sport er en ganske lang debatt. For å gi et skikkelig svar på dette, så krever det at begge parter er enige om hva som er hva (definering). Jeg antar at vi er enige i at sport er noe man gjør sammen med andre utøvere. Her følger det med en rekke regler, etiske rammer og sportslige verdier. Målet er som oftest poeng, seier og rankeringer. Man har tidsgrenser, områder som begrenser treningsfeltet, oppvarming, treningsklær, trygge omgivelser å trene i.

På den andre siden har vi selvforsvar som er noe man gjør mot andre menneskers urettmessige angrep mot deg. Det handler om å kunne komme seg unna et "feigt angrep" (urettmessig). Her er det mindre regler, i noen tilfeller ingen. Du blir kan bli utfordret, lurt, overfalt eller tilsvarende, og det er ingen tidsgrense, ingen som tar hensyn om du gir deg eller ikke. Det er harde overflater (asfalt, betong, ol). Det er ingen sjanser til oppvarming, oftest ujevne fordelinger (de er flere, han er større, du er ikke på hjemmebane, osv).

Så som du sikkert forstår, så er det to veldig forskjellige målsettinger i dette tilfellet. Disse to målsettingene fører til to veldig forskjellige 'tenkemåter' (mindsett).

Overfall på gata?
Om du blir overfalt, slått på, slengt i bakken, sparket i - så handler det om din mulighet til skifte innstilling fra 'snill man gående langs veien' til 'kampmodus'. Dette er ingen enkel prosess, men Krav Maga er med på klargjøre deg til dette.

Du går rolig nedover gaten. Aner fred og ingen fare. Tenker på noe å spise. Plutselig blir du slått i nakken. Du dekker deg til når du skjønner at du blir slått på, blokkerer bort de videre slagene, sparker han i ballene, ser han går ned, gir han et spark til imens du sjekker området etter neste angriper. Du ser at han har en kompis, og snur deg mot han og gjør deg klar til forsvar. Den andre fyren sier at han ikke vil deg noe vondt - men han gjør seg klar til å slå allikevel. Du dekker og slår samtidig, imens du kjenner at du er nær nok til et kne og en albue. Du gir begge deler, og deretter legger på spring mot folk for å spørre om hjelp. Alt dette skjer innen 3-8 sekunder + at du løper 100 meter i maksimal sprint, før du skjønner at du er utenfor rekkevidden deres - og du er blant folk.

Denne mentale verdien og de tekniske prinsippene som kreves for å meste denne situasjonen, er helt anderledes en det som faktisk trengs av deg i en boksering.

Sportslig trening?
Fra du planlegger å gå på trening (hjemme) gjør du deg mentalt klar. Du pakker utstyr, kjører til trening, skifter, varmer opp. Det har allerede gått 2 timer hvor du har jevnt og trutt tenkt på trening. Først nå begynner du å varme opp fysisk, men du har allerede klart for deg hvordan du skal fordele energien iløpet av trening, alle sparringsrundene, kanskje litt styrke og bevegelsestrening etterpå. Her må du varme opp skikkelig, gjøre det mentalt klar, vite hvilkene slag/taktikker/strategier du kan bruke (god til?) og hvilkene slag/taktikker/strategier din motstander bruker. Dette utvikles litt på forhånd, endel utveis, og litt imellom og etter runder. Her jobber du jevnt og trutt, sparer energi til å holde ut runden, holde ut slagkombinasjonene hans og følger instruksjonene til din instruktør.  Tidsmessig har du kanskje brukt 4 timer hjemmefra, til trening, og hjem igjen. Hele tiden i et mentalt behagelig, men utfordrende mindsett.

Denne lange forklaringen er ment til å forklare hvor stor forskjell det er i utbytte på sportslig trening, og selvforsvarstrening. Hvor høy kvalitet av treningen, vil selvfølgelig variere fra sted til sted - men det er slik det SKAL være. Bøller/Kriminelle vil alltid det være i samfunnet, og iblant trener de også Krav Maga, kickboxing og MMA. Dette tar som regel klubbene høyde for, og trener deretter. Om de ikke gjør det - bør du skifte treningssted.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 19.12.11 at 04:23:40 »

En annen side av saken er hvordan man bør trene disse to ganske forskjellige sakene. Ikke alle sportslige klubber trener like intenst, på like høyt nivå, konkurrenerer like aktivt eller har like høy teknisk og taktisk kompetanse/erfaring. Ikke alle selvforsvarsklubber trener like realistisk, klargjør deg både mentalt, taktisk og fysisk eller tar høyde for andre faktorer som det juridiske, etiske, det verbale aspektet (praten), førstehjelp, årvåkenhet (awareness) og annet som måtte være relevant.

Det er min mening at i selvforsvar, så er det fysiske biten minst viktig og din forståelse av verden (årvåkenhet) mest viktig. Men når man skal trene fysisk (teknikker o.l.) så bør treningen være så ubehagelig at man egentlig ikke vil trene. Den skal aller helst være verre en det som kan skje på gata, slik at man er 'klar nok'. Dette er selvfølgelige balansegang som en teknisk veileder (instruktør) må styre og føle på. Desverre så ønsker ikke folk å trene slik. Folk kommer sjeldent tilbake om du utsetter dem for tilstrekkelig ubehag - MEN de får et virkelig bilde av hvordan en konflikt KAN bli, og de vil forhåpentligvis gjøre tilstrekkelig riktig valg for å unngå at de noensinne kommer i denne situasjonen. Og dette er litt av paradokset til selvforsvarstrening. Man kan investere 2-6 timer i uken, trene knallhardt på noe man aldri trenger...... Og dersom man blir 'flink', så får man ofte 'bedre selvtillit' og dermed er man som oftest et mindre aktuelt offer.

Mens i sportslig trening, så er det helt anderledes. Man har det hyggelig, og trener akkurat etter det målet man har satt for seg. Her trenger man egentlig ikke å skyve seg lenger enn man føler for, og dersom man har 'midt på treet' ambisjoner (holde meg i god form?) så trenger man egentlig sjeldent å oppleve noe ubehag. Hele treningsopplevelsen er egentlig basert på dine krav til degselv

- mens i selvforsvar er hele opplevelsen opp til kravene/planene til din angriper!

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 19.12.11 at 06:10:11 »

Beklager bombingen smile

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #7 on: 19.12.11 at 14:02:24 »

Takk for informativ info
men sliter fortsatt litt med at tanken min er sånn boksing kickboxing mma osv er jo helt sikkert morro og konkurere i , men da igjen er jo sikkert KM morro og drive med graderinger osv , hele saken er igrunn jeg ikke klarer og bestemme meg for hva jeg vil trene av disse tingene , altså jeg vil ha det morro se fremgang i min holdning fysisk og phykisk , er også opptatt av og kunne ha det morro i sport/selvforsvare altså enten konkurere eller bare øve teknikker osv og om jeg for eks velger sport vil jeg være opptat av at det funker på gata , noe sikker mange andre også er opptatt av
litt rotete skrivd , men som du sikkert skjønner er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge mellom Boksing og KM har forøvrig bare mulighet til og trene mellom boksing kickboxing  eller KM

takk for alle svar , nei er ikke bombing jeg er gla du tar deg tid til og gi meg gode svar som kan hjelpe meg , og ja selvfølgelig velg det DU synes er morsomt har hørt det , har også tatt 2 KM prøve timer 2 Kickboxing timer klarer fortsatt ikke se hva som vil være mest efektivt på gata og morsomt og drive med
kan jo også si at jeg liker belte systemer og gradering osv , og at jeg har altid lyst til og gå bokse kamp
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #8 on: 19.12.11 at 15:10:36 »

Punktum er en fin ting.

Arte suave.
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #9 on: 19.12.11 at 20:14:27 »

Jeg trur nok nesten du blir nødt til å prioritere. Hva er viktigst for deg, sportslig aktivitet, moro og mulighet til å konkurrere, eller mest mulig realistisk selvforsvar?

Selvfølgelig kan kampsport gi deg noen verktøy du kan bruke til å forsvare deg selv og andre, men skal du ha best mulig selvforsvar for pengene, ville jeg helt klart gått for KM eller noe annet reint selvforsvarsretta.

Hvis du først og fremst vil trene kampsport, og ser på det som en god bonus at du lærer noe du kan bruke i selvforsvarssammenheng, vill jeg gått for MMA, BJJ eller judo. Jeg er veldig glad i kickboxing sjøl, men jeg er rimelig sikker på at MMA er et par hakk mer realistisk som grunnlag for selvforsvar. Jeg trur også BJJ eller judo ville gi meg minst like matnyttige selvforsvarsteknikker som kickboxinga.

Hvis du (som meg) synes det er morsommere å slå og sparke enn å bryte og kaste, er kickboxing en rasende festlig sport. Det er nok heller ikke totalt ubrukelig i en selvforsvarssituasjon, men du bør være klar over at det ikke på noen måte gjør deg uovervinnelig. Kickboxing er og blir en kampsport, med fokus på sport. Det du lærer er først og fremst ment å gjøre deg i stand til å vinne konkurranser. At noe av det også kan brukes i en selvforsvarssammenheng er bare en bonus.
« Last Edit: 19.12.11 at 20:16:26 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
rød
« Reply #10 on: 19.12.11 at 21:25:56 »

Er litt slikt jeg har tenkt også , og få enn bonus forsvarmidel samtidig og bedrive sport som jeg ser på som VELDIG mye morroere enn og drive me ren selvforsvar tror jeg om jeg vil ha det beste selvforsvare ville jeg nokk skaffe meg enn 9mm hehe neida , men tror jeg går for sporten gitt

Men da igjen er opptatt av all kamsport , og se KM videor kommer jeg nokk aldri til og slutte med , jeg har enn kompis som vi prøver ut ting vi ser på nette og ser om det funker dette er veldig få teknikker , men det jeg har SITTER virkelig og det er vell og bra ,men om dette er noe jeg ville drivd med i mange år vil nokk sporten gi meg så mye mer altså boksing

Men ett spørsmål om Kickboxing - jeg ser på norse amatør kamper og ingen av dem bruker skjorte trøye
altså ikke no plagg på overkroppen... hmmm det jeg da lurer på er , er det fordi  gutta skal vise hvor veltrent dem er , eller er det regler mot det? vet jeg hørt ett sted at det ikke er lov me trøye i proff vanlig boksing og proff kickboxing ... men er det virkelig ikke lov og bruke trøyei amatør kickboxing?....

Btw har resonert litt nå og valget står mellom boksing eller kickboxing har desverre ikke mulighet til og trene mma
og unskyld om jeg fornermer noen , men jeg synes ikke det ser så fett ut og ligge i 2 timer på gymmet og kose intimt intil verandre på gulvet med enn annen mann * shock

men såklarrt er jo sikkert mye mer enn det , men sånn jeg ser det så tar boksing for seg mere mitt aspekt nemlig slå og teknikk for og ungå slag fot arbeid osv  , selv om jeg liker og sparke på sekk osv når jeg trener på det
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 19.12.11 at 22:21:09 »

Mindre prat - mer trening!
Er litt slikt jeg har tenkt også , og få enn bonus forsvarmidel samtidig og bedrive sport som jeg ser på som VELDIG mye morroere enn og drive me ren selvforsvar tror jeg om jeg vil ha det beste selvforsvare ville jeg nokk skaffe meg enn 9mm hehe neida , men tror jeg går for sporten gitt
Skjønner at du mente det som en spøk, men det å skaffe seg en 9 mm vil mer sannsynligvis føre deg til en dom - enn et effektivt selvforsvar.

Men da igjen er opptatt av all kamsport , og se KM videor kommer jeg nokk aldri til og slutte med , jeg har enn kompis som vi prøver ut ting vi ser på nette og ser om det funker dette er veldig få teknikker , men det jeg har SITTER virkelig og det er vell og bra ,men om dette er noe jeg ville drivd med i mange år vil nokk sporten gi meg så mye mer altså boksing
Du virker noe ung i tankene, derfor anbefaler jeg at du - tenker mindre, trener mer! Kom deg på treningen du liker, og tren hardt!

Men ett spørsmål om Kickboxing - jeg ser på norske amatørkamper og ingen av dem bruker skjorte trøye
altså ikke no plagg på overkroppen... hmmm det jeg da lurer på er , er det fordi  gutta skal vise hvor veltrent dem er , eller er det regler mot det? vet jeg hørt ett sted at det ikke er lov me trøye i proff vanlig boksing og proff kickboxing ... men er det virkelig ikke lov og bruke trøyei amatør kickboxing?....
Dette med 'uten t-skjorte' har med at utøverene skal bevege seg friere og være relativt likt uniformert. Altså minst mulig sponsorlogoer og oppmerksomhetsfangende farger. 

Btw har resonert litt nå og valget står mellom boksing eller kickboxing har desverre ikke mulighet til og trene mma
og unskyld om jeg fornermer noen , men jeg synes ikke det ser så fett ut og ligge i 2 timer på gymmet og kose intimt intil verandre på gulvet med enn annen mann * shock
Når jeg slåss med jenter, så anser jeg de som motstandere - ikke sengepartnere. Det samme gjelder gutter. Dermed er ikke rulling gulvet intimt for meg - men en kamp om dominans i en fysisk og teknisk krevende sport.

men såklarrt er jo sikkert mye mer enn det , men sånn jeg ser det så tar boksing for seg mere mitt aspekt nemlig slå og teknikk for og ungå slag fot arbeid osv  , selv om jeg liker og sparke på sekk osv når jeg trener på det
Da gjenstår det bare mer trening og mindre prat.

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #12 on: 19.12.11 at 23:10:58 »

1 sant nokk
2joa bare hånda blir fiksa skal jeg nok få kjørt meg
3. fair enough , men da igjen fikk jeg ikke no skikelig svar på om det faktisk ikke var lov og ha t-shorte eller ikke....
4. For det første sloss jeg aldri med jenter , jeg ser på enn jente som sårbar og om jeg vil gå kamp vil jeg gå kamp med noen på mitt nivå min fysikk og samme kjønn , jeg sier ikke jenter ikke er go til og slåss faktisk så er jeg stor fan av Cecilia Brekhus ...  det er klart jeg ser jo heller ikke på motstanderen som senge partner var ikke sånn jeg mente heller igrunn , det jeg egentlig mente var det blir litt feil for meg og ligge så tett intil enn annen kar , men for all del jeg har prøvd ut grapling triangle locks etc me kompisen min for og lære noen teknikker siden han driver mma , men da igjen så foretrekker jeg heller stå på beina og slåss , siden også at jeg anser slåsskamper som over når 1 er nede , men det er bare mitt syn på slåssing/kamsport
5, klart det Wink
Lillegutt79
Forumavhengig

« Reply #13 on: 19.12.11 at 23:52:40 »

Men ett spørsmål om Kickboxing - jeg ser på norse amatør kamper og ingen av dem bruker skjorte trøye
Haha..jeg ser i hvertfall ikke særlig veltrent ut..  blush
I fullkontakt kb går vi kamper i bar overkropp,mens man i lettkontakt kb bruker t-skjorte/singlet..

men da igjen vil jeg jo si at er enn del som trener boksing mma thai boksing kickboxing osv , som går rundt og slåss på byen
Dette har du tydeligvis erfart..da tror jeg nok det er tilfeldigheter..de fleste som kan sloss holder seg faktisk unna slossing.Hvis det er snakk om folk som har holdt på en stund på har man; ikke så mye å bevise,man er som regel edru på byen (og forøvrig fryktlig sjeldent på byen),aggresjon slår man fra seg på trening, pluss at man vet at man ligger tynt an rettslig hvis man skulle slå ned noen.Når det gjelder folk som akkurat har begynt så er man vel kanskje  kjekkas i begynnelsen, men den lærekurven pleier å være ganske bratt.. smile

"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #14 on: 20.12.11 at 00:08:05 »

4. For det første sloss jeg aldri med jenter , jeg ser på enn jente som sårbar og om jeg vil gå kamp vil jeg gå kamp med noen på mitt nivå min fysikk og samme kjønn , jeg sier ikke jenter ikke er go til og slåss faktisk så er jeg stor fan av Cecilia Brekhus ...  det er klart jeg ser jo heller ikke på motstanderen som senge partner var ikke sånn jeg mente heller igrunn , det jeg egentlig mente var det blir litt feil for meg og ligge så tett intil enn annen kar , men for all del jeg har prøvd ut grapling triangle locks etc me kompisen min for og lære noen teknikker siden han driver mma , men da igjen så foretrekker jeg heller stå på beina og slåss , siden også at jeg anser slåsskamper som over når 1 er nede , men det er bare mitt syn på slåssing/kamsport

Beklager men dette provosrer litt, ikke fordi jeg synes det er utrolig morro å drive med grapling, men fordi vis folk har den holdningen du har, hvordan skal jenter da få trent på selvforsvar? tro meg, gjennom mine år med kampsport/nærkamp har jeg møtt mange jenter som IKKE under noen omstendigheter kan omtales som sårbare. For min del så liker jeg best å trene med gutter, men det er langt i fra det og til å mislike å trene med jenter, ja faktisk så liker jeg det også.

Det neste er at det er flott at du ser på en sloss kamp som over når 1 er nede... eller det er litt feil for slosskamper er noe av det dummeste som finnes, enten skal man drive med konkuranse/trening eller selvforsvar. for meg er en slosskamp, noe som oppstår når noen på ett eller annet nivå, er enige om å sloss, vis ikke så er det selvforsvar. OG i selvforsvar som er det du burde drive med i gitt situasjon, kan det hende du må holde han nede, eller det kan hende det er DU som er nederst, og hva gjør du da? turtle og håpe på det beste? Skal du drive selvforsvar er bakke helt esensielt.

Neida, du trenger ikke å være en mester på bakken, men det å ha muligheten til å holde noen i bakken og muligheten til å komme deg opp er alfa omega!!

Ju Jitsu Norge
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 20.12.11 at 00:12:10 »

I selvforsvar så lærer man grappling, for å unngå grappling - boksing for å unngå boksing - kniv for å unngå kniv .... osv.

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #16 on: 20.12.11 at 00:33:37 »

Vell nå skal det jo sies jeg skrev Slåssing/kamsport
altså i slåsskamp for eks. ute på  byen.. og det viser seg jeg har kommet til og slått ned noen eller dyttet dem i bakken så ville de ikke være riktig og fortsette og sparke ham slå etc , men ofc viss du har dytta ham i bakken gang på gang eller dytta ham unna deg slik at han har falt i bakken og vedkomende oppfører seg som enn trussel ville det ikke være feil i mine øyne og holde ham nede til evnt vakt/polti ankommer stede

i enn kamsport situasjon så anser jeg kampen som over når han går i bakken og ikke reiser seg fit for fight om du skjønner

Btw ang det første vil jeg bare si at selvfølgelig må jenter lære kamsport , men min mening er at jenter sparrer mot jenter gutter mot gutter samme med kamp , og skille dem på samme måte man skiller enn 12 åring og enn 24 åring på selv om det er mange tøffe 12 åringer der ute er det ikke sikker du kan sparre(ja jeg vet sparring ikke går ut på og slåss mot verandre men med verandre men likevel smile
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #17 on: 20.12.11 at 09:50:38 »

Som lillegutt er inne på, konkurrerer gutta i bar overkropp i fullkontakt, mens lettkontaktkampene er med t-skjorte eller singlet. Så vidt jeg husker, står det faktisk i fullkontaktreglementet at antrekket skal være kickboxingbukse og bar overkropp.

Det er veldig fint at du ikke vil slåss med jenter. Det vil ikke jeg heller. Faktisk vil jeg ikke slåss i det hele tatt. Men jeg har ingenting i mot å trene med jenter. Statistisk sett har jenter mindre muskelmasse i forhold til kroppsvekt enn oss gutter. Derfor ville det være direkte ufint å matche gutter med like tunge jenter i en fullkontaktkonkurranse.Men når vi sparrer på trening, går vi sjelden veldig hardt. Målet er heller ikke å "vinne" sparringa, men å lære av hverandre, og hjelpe hverandre til å bli bedre. Da synes jeg det er viktigere at man holder noenlunde samme tekniske nivå enn at man er akkurat like sterke.

Selvfølgelig er det en fordel å få mest mulig sparring med partnere i omtrent samme vektklasse og på omtrent samme nivå som deg sjøl. Likevel går det fint an å lære en del av å sparre med både mindre og større, bedre og dårligere partnere av begge kjønn. Faktisk er det slett ikke noen ulempe å sparre med utøvere av forskjellig vekt og styrke, og med ulike stiler. Særlig med tanke på selvforsvarsaspektet kan det nok være lurt å venne seg til å møte motstandere i forskjellige størrelser og fasonger.

I tillegg er vi ikke så voldsomt mange som trener kickboxing her i landet. Hvis du ikke trener i en veldig stor klubb, må du rett og slett finne deg i at ikke alle sparringspartnerne matcher hundre prosent. Joda, hvis du skal hevde deg i konkurranser, er gode sparringspartnere viktig. Men kamperfaring handler også om mengdetrening. Derfor er mange sparringstimer bedre enn få. Da kan du ikke være altfor kresen på sparringspartnerne.

EDIT: Retta opp i litt grammatisk slurv.
« Last Edit: 20.12.11 at 09:53:37 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: 18?why... « previous next »
Jump to:  

Social sharing