Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.09.18 at 19:19:51

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Trusselbilde... 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Trusselbilde...

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 23.12.11 at 06:01:50 »

I likhet med tråden om personlige verdier, så mener jeg dette er relevant til RBSD (Reality Based Self Defense, virkelighetsbasert trening). Jeg mener mange har et feil inntrykk av hvordan trusselbildet egentlig er. Noen overdriver sterkt, mens andre undervurderer farlig mye. Ved å ha en virkelighetsorientert trusselbilde, så vil man selvfølgelig gjøre flere riktige beslutninger. Hva som er under/overdrevet er selvfølgelig veldig avhengig av hvem du er, hva du gjør og hvor man befinner seg/skal reise i verden.

Foreksempel...
I Norge vil fyllebråk være mer sentralt enn pistolavbevæpning. I sør-afrika vil det å gjenkjenne en potensiel farlig situasjon (ran? bortføring?) være mer sentralt enn fyllebråk. Fylleidioter vil være et større problem for folk som jobber i dørvertbransjen, enn for lærere på en skole. Utaggerende ungdom vil være mer sentralt for en lærer, enn fulle folk.

Så det jeg ser for meg som aktuelt her, er:

a) Hvem er du - Jobber du med vold og utaggering daglig, eller er du fullstendig skjermet?
b) Hvem er dine mest aktuelle trusselgrupper? - Er det den skumle nabokjerringa, eller fulle folk i døra?
c) Hvilke undergrupper av de aktuelle trusselgruppene?

Her har jeg sett for meg et par roller. Folk flest fyller selvfølgelig flere roller, og dermed vil også trusselbilde variere. Men om vi kan ta utgangspunkt i en sentral rolle i livet ditt, så kan vi finner variasjoner etterhvert.

Med helsefagsarbeider, så kan vi egentlig inkludere personer som jobber i utdanningssektoren også, ettersom dette er personer som oftest har fysiske rammebetingelser som begrenser dem fra å slå tilbake på studenter, pasienter og tilsvarende. Med myndigheter tenker jeg på alle som må håndheve regelverk som er utenfor deres subjektive beslutning. Kan vi inkludere parkeringsvakter og folk på trygdekontoret? Med sikkerhetsansvarlig, så tenker jeg alle som har en sikkerhetsrelatert jobb. Kanskje en veldig stor boks, men vi kan jo definere undergrupper etterhvert. Er du avholdsmenneske? Gjør dette at du blir utsatt for minimalt med fyllebråk? Er familierollen din aller mest sentralt i livet ditt?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 24.12.11 at 03:43:41 »

a) Hvem er du - Jobber du med vold og utaggering daglig, eller er du fullstendig skjermet?

Jeg er føler meg noe utsatt igjennom jobben min, men godt skjermet i mitt daglig liv. Min ukentlige jobb for øyeblikket er miljøterapaut ved en lukket psykriatisk post. Jeg skriver for øyeblikket fordi det er par baller i luften, og som trekke meg inn et mer utsatt yrke - eller fullstendig bort.

Tidligere var mesteparten av min erfaring med alkoholpåvirkede mennesker (dørvert), deretter ruspåvirkede og vrange (ungdomsarbeid), mens nå er det kun psykriatri. Dette inkluderer endel rusutløste psykoser. Siden avdelingen får inn endel pasienter som kan være en fare for seg selv eller samfunnet, så krever det ganske mye av det involverte helsepersonalet. Dette gjør at jeg føler jeg jobber med mye flinke mennesker, og har et trygt og effektivt arbeidsmiljø.

Iblant får jeg kjenne på hvordan det er når noen 'ikke har ryggen min'. Både fysisk (hjelper til under utaggeringer), juridisk (er uenige med mine handlinger) og/eller ikke er mentalt modne nok til en såpass krevende jobb. Dette kan utgjøre en vesentlig stressfaktor for min del. Det er dette jeg mener med 'indre nettverk' i senere i posten.

b) Hvem er dine mest aktuelle trusselgrupper? - Er det den skumle nabokjerringa, eller fulle folk i døra?

Som nevnt tidligere, så kommer det veldig an på hvor jeg er og hva slags rolle jeg har. Men som et utgangspunkt velger jeg den sivile versjonen av meg. Den versjonen som labber rundt daglig, er student ved Universitetet i Agder, er treningsaktiv og har et medium stort nettverk av venner.

Det mest aktuelle truslene har jeg nevnt fra minst farlig, til aller farligst.

Som nevnt tidligere så har jeg et godt arbeidsmiljø, og føler derfor at mitt indre nettverk er den minst trusselen. Men om allikevel skulle bli fanget i en situasjon hvor jeg trenger støtte, eller trenger å 'redde noen ut' som gjør mange dårlige beslutninger - så er mitt indre miljø en trussel. For noen så kan en mishandlende ektemann være en del av det indre nettverket, og dermed kommer denne høyt på farlighetsskalaen.

Med sosialt krevende, mener jeg alle de som krever mye oppmerksomhet av meg, men ikke utgjør en direkte fysisk trussel. Da tenker jeg på fulle folk som er meget pågående, svindlere som ikke vil ta nei til svar, lommetyver som ser etter huller i oppmerksomheten min, emosjonelt overladede mennesker (strigråter, kjefter, desperate). Det som skiller denne gruppen fra psykotiske, er at de handler som regel rasjonelt, og man kan dermed profilere handlingsmønsteret til en viss grad.

Psykotiske personer derimot kan være verre å profilere dersom man ikke har lang erfaring med psykriatri eller det aktuelle pasienten. Her kommer vrangforestillinger har blitt et sentralt uttrykk i media det siste året, og vi vet nå hvor galt det KAN gå. Allikevel så vil de fleste psykotiske personer rømme, kontra angripe - om de blir gitt sjansen. Det er derfor mulig å unngå de aller fleste slike 'trefninger' ute i det sivile livet.

En fighter (slåsskjempe) kan både være en sportslig trent person, en slu gatebølle eller det jeg kaller en "Goliath" (abnorme store, eks "bolere"). Undergruppene er mange, men det som er likt med dem, er at som oftest er fysisk, mentalt og kanskje teknisk klare til å gå til kamp. Dermed så øker sjansen for å bli skadet sterkt. Vi snakker fremdeles om det sivile liv, og er derfor ikke beskyttet av sportslige rammer som dommere, regler og rundertider.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Trusselbilde... « previous next »
Jump to:  

Social sharing