Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.07.18 at 06:54:23

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "Pre Assault Cues" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

"Pre Assault Cues"

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 25.12.11 at 03:20:43 »

PAC - Pre Assault Cues, tegn på et nærliggende angrep.

Å kunne lese en situasjon er helt kritisk for å gjøre kjappe og riktige beslutninger. Om man kan forutsi med relativt stor sikkerhet at et angrep er nærliggende (kommer snart), så kan man klargjøre seg fysisk, teknisk og mentalt. Om man ikke ser tegnene, er man et lettere bytte (soft target) for en angriper. Det er slagene som man ikke ser komme som skader mest/slår folk ut (knock out).

Under er det listet en video på 19 sekunder som viser en angriper med det jeg vil beskrive som tydelige hensikter.

http://sdstudyvideos.blogspot.com/2011/12/knocked-out.html

Spørsmålet kan da være: Hvilke PAC tegn kan vi se her? . Jeg ser iallefall fem.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Gone with the wind
Veteran

« Reply #1 on: 25.12.11 at 12:18:42 »

Første jeg legger merke til er at han kikker rundt seg om det er noen som ser han. Dette har jeg sett ganske ofte går igjen hos folk. Kikker litt rundt seg etter vitner å er det clear så er det go time.

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
Gone with the wind
Veteran

« Reply #2 on: 25.12.11 at 18:20:29 »

jo og hånden opp i ansiktet også virker ofte som ett tegn på at noe skal skje.

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 25.12.11 at 20:14:09 »

Første jeg legger merke til er at han kikker rundt seg om det er noen som ser han. Dette har jeg sett ganske ofte går igjen hos folk. Kikker litt rundt seg etter vitner å er det clear så er det go time.
Enig! Jeg ser han gjør "Witness Check" 2 ganger!

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 25.12.11 at 20:16:44 »

jo og hånden opp i ansiktet også virker ofte som ett tegn på at noe skal skje.
Ja, jeg var litt usikker på om jeg skulle liste den opp, men når du skriver det så er jeg enig. Fikling i ansiktet er et ganske sikkert tegn. Kan huske minst 2x tilfeller hvor dette var en klar indikator på et innkommende slagsmål.

Juggernaut Fight Group
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #5 on: 25.12.11 at 23:21:17 »

1. situasjon. ser at mannen er "PISSED"
2. hånd oppe i ansiktet
3. witness check
4. distanse (står der det er letter å slå. ikke altfor lang fra og ikke altfor nær)
5. hettegensern, hetta er oppe for å ikke bli kjent igjen?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 25.12.11 at 23:46:13 »

1. situasjon. ser at mannen er "PISSED"
Enig. Han har helt klart et aggressivt kroppspråk, men har gjør ikke så stor "monkey dance" (MD) som man kunne anta. Jeg mener at; manglende MD, men aggressive situasjon, øker sjansen for et angrep.

5. hettegensern, hetta er oppe for å ikke bli kjent igjen?
Dette kan være kulturelt betinget (kleskode), så det kommer vel an på hva slags setting/miljø disse to er. Hadde en tilfeldig fyr kommet så nærme meg, med hettegenseren på seg slik han har så er jeg helt enig at sjansen for et angrep er stor.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 26.12.11 at 01:29:27 »

De 5 PAC punktene jeg så for meg første gangen jeg så videoen:

1. Aggressiv, men ingen typisk "Monkey Dance" rituale - Det at angriperen lukker kjapt og effektivt distansen, uten å gjøre noen overdrevne kroppsholdninger (posturing/peacocking) eller kjefting (woofing) gjør at jeg mistenker han for å planlegge et fysisk anslag - kontra om angriperen hadde hatt et overdrevet kroppspråk og vært mer verbal, så ville jeg antatt at ego/hieraki var mål/motivasjon.

2. Witness Check - Denne diskre sjekken etter vitner er for meg et veldig farlig tegn. Jeg har aller mest erfaring med motsatt; Altså at vedkommende er rolig og balansert når det ikke er vitner, mens når det kommer vitner til så aggiterer vedkommende seg meget opp. Et helt klart tegn på en ego/hierakisk er motivatoren. Det eneste som bekymrer meg da, er om vedkommende får dekket sitt narsisstiske behov eller ikke - og dersom ikke - kan det føre til en gjengvoldsituasjon?

3. Vinkling av kroppen - Når han vinkler kroppen så er det størst sannsynlighet for at angrepet kommer fra den bakre armen. Jeg leste nylig en bok hvor skribenten fortalte at de aller fleste angrep med svingslag fra høyre, tilogmed venstrehendte (!?)

4. Telegraferende løft av armen - En fortsettelse av forrige punkt, men allikevel separat. Når han trekker skulderen tilbake, armen opp, så bør man 'innta posisjonen' eller 'skape distanse'.

5. Adrenalin pregede bevegelser - Skulderbevegelsene er kjappe, bråe og litt stive. Dette er helt klare tegn på en hyperaktivisert tilstand. Jeg har prøvd mye å gjenskape dette i scenariotrening, men det har vist seg ekstremt vanskelig uten de 'biokjemiske stresssfaktorene' tilstede.

Juggernaut Fight Group
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #8 on: 26.12.11 at 18:05:09 »

6. Hettegenser Tongue

Arte suave.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #9 on: 27.12.11 at 00:26:33 »

6. Hettegenser Tongue
"Hoodies" er et slenguttrykk på ungdom som driver 'dank' i sentrum av de store britiske byene.
Beskrevet som 'loitering'. Så i London, så kan jo dette være et varseltegn iallefall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loitering

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 27.12.11 at 02:01:19 »

.

Juggernaut Fight Group
VW
Forumavhengig

« Reply #11 on: 27.12.11 at 13:26:24 »

Veldig interessant tråd!

Dette er vel kanskje noe av det viktigste en kan lære seg rundt "situational awareness"?

Noen som har tips om literatur rundt dette?

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #12 on: 27.12.11 at 13:58:16 »

Magnus anbefalte meg denne: "Meditations on Violence" av Sgt Rory Miller. Den har veldig mye bra. En del forteller de kjemiske prosessene som skjer i kroppen, hvordan man skal tolke dem, hvordan de føles inni deg, hvordan de hemmer deg, hvordan de ser ut på andre og hvordan jobbe effektivt når du vet hva du trenger å vite.

Egentlig ikke en bok spesifikt om dette temaet, men allikevel veldig bra og mye relavant.
http://www.amazon.com/Meditations-Violence-Comparison-Martial-Training/dp/1594391181

Boka er billig! Ca 12 amerikanske dollar = 71,516264 norske kroner

Juggernaut Fight Group
Hans Erik Hornell
Gammel ørn

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« Reply #13 on: 27.12.11 at 15:08:42 »

Veldig interessant tråd!

Dette er vel kanskje noe av det viktigste en kan lære seg rundt "situational awareness"?

Noen som har tips om literatur rundt dette?

Ett par tips er bøkene 'Dead or alive' og 'Fighting without fighting' av Geoff Thompson. Pluss mange av bøkene til Marc MacYoung. En litt utdatert bok på enkelte områder, men som alikevel er propfull av nyttig informasjon er 'The truth about self protection' av Massad Ayoob (boka er nøkternt skrevet av en tidligere amerikansk politimann, og tar for seg mange aspekter rundt det å holde seg trygg, derav bruk av protection kontra defense i tittelen)

"Learn from the mistakes of others. You may not live long enough to make them all yourselves."
-Kano Jigoro
"Science is built upon facts much the same way that a house is built from bricks, but the mere collection of facts is no more a science than a pile of bricks is a house."
-Henri Poincare
Ch_Omega
« Reply #14 on: 27.12.11 at 16:30:21 »

Magnus anbefalte meg denne: "Meditations on Violence" av Sgt Rory Miller. Den har veldig mye bra. En del forteller de kjemiske prosessene som skjer i kroppen, hvordan man skal tolke dem, hvordan de føles inni deg, hvordan de hemmer deg, hvordan de ser ut på andre og hvordan jobbe effektivt når du vet hva du trenger å vite.

Egentlig ikke en bok spesifikt om dette temaet, men allikevel veldig bra og mye relavant.
http://www.amazon.com/Meditations-Violence-Comparison-Martial-Training/dp/1594391181

Boka er billig! Ca 12 amerikanske dollar = 71,516264 norske kroner

Hehe, skjønte du hadde lest noe av enten Marc Macyoung eller Rory Miller, pga. bruken av begrepet Monkey Dance. smile

Har selv "Facing Violence - Preparing for the unexpected" av Rory Miller, som tar for seg "alt det andre" som ofte må vike når selvforsvarstrening tendenserer til å fokusere på kun det tekniske.

Det er kun ett lite kapittel med teknisk fokus i Facing Violence, mens resten stort sett er targethardening, legale issues, de-eskaleringsstrategier/unngåelsestaktikk og inføring i ritualene og mekanismene forrut for ulike former for menneskelige konflikter, bl.a. endel om denne trådens emne. Vet ikke hvor mye stoffet i Meditations on violence overlapper med Facing violence, men har iallefall ingen problemer med å anbefale Facing Violence på generelt grunnlag.
smile
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "Pre Assault Cues" « previous next »
Jump to:  

Social sharing