Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 19:20:43

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Hadde det virkelig hjulpet med Krav maga? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Hadde det virkelig hjulpet med Krav maga?

rød
« on: 20.01.12 at 01:17:25 »

Hei tenkte og vise dere enn film der det skjer ett grovt overfall
Selv har jeg blitt angrepet av 11 personer 1 gang , jeg har riktig nokk veldig liten kamp erfaring hadde ingen da dette skjedde . Jeg var 13 år den gammel hadde så høy promille at jeg ikke klarte og stå på bena (BOKSTAVELIG TALT)
Jeg hører mange sier om enn person som detter 1-2 ganger "du klarer ikke stå på bena enn gang" , Vell jeg datt ikke 1-2 ganger jeg klarte ikke hva jeg enn gjorde og stå på bena , var på godt norsk VELDIG Dritings likefør pomping var vertfall det dem sa på legevakta . Og her kommer jeg i enn fase hvor jeg neste Sovner/klakner så kommer 11 ungdommer sparker meg ned enn trapp ganske stor trapp . sparker løs på meg i ringen kaster is-klumper flasker i hode mitt. Ja mange spør seg kanskje hvordan husker du alt dem gjorde i og med du var såå full? , vell dette var ikke vanlige fjortis fylla hvor vedkomende lukter på enn kork . Dette var sterk alkohol forgifting og vitner så overgrepet mot meg og har forklart senere , husker delvis noe av det som skjedde når folk sa det husket jeg glimt av hendelser

Ifertvall vil jeg bare si denne gutten på filmen ser ikke full  ut, men som meg selv som har vært i enn sånn situasjon , altså jeg mener selv om jeg hadde trent krav mange i 10-20-30 år så ville jeg ikke være i stand til og forsvare meg mot min episode siden jeg var sanseløs dritings .

Men vil gjerne høre deres mening om dette : HVA om han var enn god krav maga student ? hva om han kunne krav maga eller andre kamsporter også for all del , men siden KM er det som jeg vet som går på flere motstandere så velger jeg og poste det slik . Jeg har som dere ser over vært i lignende situasjon og er veldig intresert i og høre deres mening om hvordan kanskje kamsport erfaring kunne hjulpet ham.

http://www.youtube.com/watch?v=zPgXcFMIf4A&feature=share
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #1 on: 20.01.12 at 01:21:50 »

Det er aldri noen garantier for noe som helst, samme hva man kan. Det beste man kan gjøre er å være smart, unngå potensielt farlige situasjoner, ikke oppføre seg om en tulling, eller drikke seg dritings (kremt...).

Kan man Krav Maga eller andre lignende metoder/stiler, så stiller man som regel sterkere enn om man ikke kan noe som helst, men som sagt, det er ALDRI noen garantier for noe som helst..

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 20.01.12 at 01:30:18 »

En proffessor blir ubrukelig i matte på fylla. En rørlegger blir ubrukelig på fylla. En baker blir ubrukelig til å snekre (??) på fylla. En person som er bøttefylla blir ganske ubrukelig til det aller meste.

Når det gjelder denne situasjonen (7vs1) så er ikke den så uvanlig som man kanskje skulle tro. Tilogmed i Norge så skjer slike overfall ukentlig, hvis ikke daglig. Det spesielle i denne situasjonen er at tilfellet er godt dokumenert, og fyren reiser seg opp mange ganger og dermed blir utsatt for mer vold.

Skal man unngå noe slikt, så finnes det mange trinn før selve volden. Når volden har startet, så er alternativene mye mindre og mye mer alvorligere.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #3 on: 20.01.12 at 01:40:49 »

Mulig jeg ikke utrykket meg godt nokk , Men (JEG var full under MIN episode) og mener selv at jeg ikke kunne ha forsvart meg noe bedre i mitt tilfelde fordi jeg var uner sterk alkohol forgiftning

Men nå gjaldt altså kamsport - Krav maga spørsmålet ang. denne fyren i Videon i følge det jeg ser virker han ikke beruset så ang. fylla så er det ikke det denne posten handler om , ang forvidt enn person som er full kan forsvare seg når han har kamsport erfaring , Men hvorvidt Krav maga kan forsvare seg mot flere enn 1 og hoved sak  overgrep som i denne videon og ang denne videon

Grunnet til at jeg dro frem min hendelse , var pga. jeg ville bare si jeg har vært i enn sånn situasjon og vet hvor jevli det er . og hadde jeg ikke verdt full da MIN hendelse tok sted ville je kanskje spurt dere om hvorvidt JEG kunne vært bedre rustet om jeg hadde KM erfaring , men da igjen  må påpeke jeg ikke har noe som helst alkohol problem , men alle har vell vert full i livets løp altså ALT for full , i mitt tilfelde handlet det ikke om at jeg hadde vært frekk elle lignende , men at jeg rett og slett hadde klakna og enn gjeng så sitt snitt med og angripe meg altså personer på 19-20 år på enn 13 åring er i dag veldig mye eldre enn dette hehe og lærte om alkohol , men la oss ikke henge oss opp i MIN situasjon og heller diskutere denne videon og hvorvidt man faktisk kan få bruk for km mot flere eller om det faktisk funker og om denne gutten hadde kommet seg godt ut av det med KM erfraring

Nytter ikke med gode råd om hvor og hvordan man burde opptre for og ungå , når man faktisk er i situasjonen til denne gutten , nå har jeg INGEN beskjentskap med denne eller vet hvem han er , men han ser tilsynelatende uskyldig og ser for meg ut som total blind vold
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #4 on: 20.01.12 at 01:43:36 »

Og forsvare seg mot flere på en gang er aldri noen enkel affære, selv ikke om man kan Krav Maga, men det høyner vel oddsen for å klare seg litt bedre vil jeg tro, hehe!  smile

rød
« Reply #5 on: 20.01.12 at 01:47:11 »

Forøvrig når det først har kommet frem hvorvidt man ikke kan gjøre noe i fylla så må jeg fortelle enn liten artig historie

Enn rørlegger som hadde vært full gjennom hele skolen og lære tiden sin , fikk sparken han hadde gått rykte av bra arbeid han hadde utført . Og vært god til go skjule sitt alkohol problem , men enn dag ble det oppdaget han fikk sparket gikk på rehabiliterings program , fikk jobben tilbake og i edru tilstand skjønte han rett og slett ikke hvordan han skulle gjøre sin jobb . fikk sparken nokk engang . begynte og drikke og søkte jobb i annet firma  . og skjulte det gjorde enn utmerket jobb shock

Dette er enn historie jeg har hørt av enn alkoholiker . helt enig at folk ikke fungerer bra i fylla , men skulle jammen meg vært artig og sett tester og studier på dette felte om faktisk folk kan lære enn ting i fylla og ikke få det til uten alkohol
 eek
Har jo forøvrig artig film også som heter drunken fighter hehe boxing
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 20.01.12 at 01:48:00 »

Det som blir aktuelt i denne sammenhengen, er ikke selve KM-kampkonseptet i seg selv, men den visdom instruktørene kan gi deg for å unngå en slik situasjon. Alt fra å a) unngå, b) rømme, c) de-eksalering, eller d) taktisk klargjøring.

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #7 on: 20.01.12 at 02:03:08 »

Det er forsåvidt sant , men er jo enn grunn til at KM folk ofte trener på flere motsandere og i det hele tatt trener på fysiske ting , Fordi er ikke altid du kan rømme , eller du kan prate deg ut , se fare signaler osv

Ta det vanlige fylleslagsmålet 1 mot 1 som deler ut ett par smeller til værandre kanskje bryter litt osv
Dette er noe man fint kan prate seg ut av i de fleste tilfelder og om man er trent til og se faresignaler lese situasjon kroppspråk osv osv alt det er som man kan ta i betrakning for og ungå ting

MEN!!! om man befinner seg itt oppi dette og hendelsen forløp var faktisk bare at du har blitt angrepet fra "Fra ingen steder"! så må man jo se på hele KM systemet og de fysiske tingene man lærer der som angrep mot dit defence mot datt osv . Og kunne si noe om hvorvidt dette ville fungert og ikke bare det pedagogiske og filosofiske man lærer i forkjelige selfvorsvar systemer

For da hadde vell enn psykolog rustet seg bedre enn hvilken som helst kamsport utøver eller selfvorsvr erfarne menesker

Jeg forstår godt er mye annet og se på , en er igrunn den fysiske og de triksene man lærer jeg er intresert i og høre deres mening om . I og med denne filmen begynner jo nettop midt oppi

Hadde det vært enn film hvor du ser 2 diskuter og det urtarter seg til noe veldig mye mere eller flere mot enn ange mot mange osv
Så hadde det såklart vært naturlig og fokusere mer på nettop debatten om hvordan dem kunne ungått dette...

Og når det kommer til rømme faktoren .så er det vell enn grunn til at folk som trenner selvforsvar ikke trener 100m sprint istede for selvforsvar , nå driver jo sikekrt mange med både KM og 100m , men man kan ikke basere seg på og være raskere til beins enn andre isåfall ville jo all evnt KM trening være forgjeves
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #8 on: 20.01.12 at 02:10:58 »

I Krav Maga lærer man å bevege seg på utsiden og prøve å få motstanderne på linje/bruke én som skjold mot en annen, men jeg vil nå påstå at slikt har begrenset verdi. For all del, det hjelper nok, men det er grenser for hvilket forbedringspotensial man har med et så vanskelig utgangspunkt. Jeg tror ikke noen kampsportekspert hadde klart seg regelmessig (én gang med flaks finnes det vel eksempler på) mot syv angripere, med mindre han enten var bevæpnet, eller det var snakk om de syv dverger.

Arte suave.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #9 on: 20.01.12 at 02:13:11 »

Sannheten er: Dersom du blir fanget i en "Group Monkey Dance" som dette, så er du ferdig med din del av bidraget.

Da gjenstår det bare juling til folkene er ferdig. Det finnes et par alternativer for å balansere forholdet, men de tar jeg ikke på et åpent forum. Krav Maga ...er bra ... på riktig sted, til riktig tidspunkt. I dette tilfellet er det nesten for sent. Hadde gutten gjort mye motstand, så vil jeg med ganske stor sikkerhet anta at de hadde brukt mer alvorlig vold på gutten - kanskje drept han.

For å utdype den forrige posten min litt:

#1 Unngå (Avoidance): Å lese opptakten til noe slikt er faktisk mulig. At det samler seg flere mennesker av en kjent gruppe, spesifikke tider/situasjoner/steder hvor man treffer den aktuelle gruppen.

#2 Rømme (Escape & Evade): Rømme inntil man blir ute av stand, eller det blir mer taktisk å ikke bevege seg. Dette innebærer bevegelse i situasjonen. Dersom man skal rømme, så kan det være kritisk at du kjenner nærmiljøet godt. På denne måten kan man rømme, og potensielt gjemme seg for sine angripere. Det hjelper ogå å ha god kardo, hjelper noe å ha bra fotarbeid og bra overkroppsstyrke til å sprenge seg ut av situasjoner.

#3 De-eskalere: Dersom man ikke klarte å unngå, ikke klarte å rømme, og er fanget i en GMD situasjon*, så er valgene få. Et av de bedre vil være å underkaste seg så inderlig som alfamannen måtte ønske. Dette er lett for å si, men dette kan faktisk være vanskelig for mange offer. Om man tviholder på 'ære/ansikt', så vil man oftest få mer juling.

#4 Taktisk klargjøring: Det finnes et par skritt som er rettslig akseptable, og noen som er uakseptable. En fornuftig måte å klargjøre seg, er å mønstre en egen gjeng til beskyttelse.

* GMD = Group Monkey Dance. Når en større gruppe går til angrep på et mindre offer i hensikt av dominans. Dette er en meget farlig situasjon. Volden kan ofte spiralisere ut av kontroll pga "lojalitets-akselerasjonen". For mer om dette les: http://www.amazon.com/Facing-Violence-Unexpected-Rory-Miller/dp/1594392137
« Last Edit: 20.01.12 at 03:08:26 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #10 on: 20.01.12 at 02:21:17 »

Så med andre ord. burde han ikke prøve og gjøre motstand . Den ser jeg
Men burde han prøve og skrike for og vekke oppmerksomhet bland evnt forbipaserende eller noen i nerheten? da  MEN igjen så må jeg virkelig si KM markedsfører seg til og bli litt mer efektivt enn det bunn og grunn ER!

Derfor må jo det perfekte selfvorsfar være gå pedagogisk utdanelse , skaff deg våpen enn stor hund tren løping/sprint

Igrunn artig og tenke på at jeg ikke oppfattet dette før jeg hadde skrivd det , men den beskrivelsen rett ovenfor virker jo so enn polis hmm...
rød
« Reply #11 on: 20.01.12 at 02:23:20 »

http://www.youtube.com/watch?v=rae6j9Ayl7E

Hva med denne karen ? kunne han ha klart 7 stykker og slåss seg ut fra ett angrep på 7...
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #12 on: 20.01.12 at 02:37:23 »

Så med andre ord. burde han ikke prøve og gjøre motstand . Den ser jeg
Det er iallefall en av flere løsninger. Ikke alltid det riktige svaret, men jeg tror det kunne vært riktig i dette tilfellet.

Men burde han prøve og skrike for og vekke oppmerksomhet bland evnt forbipaserende eller noen i nerheten?
Ja, det kunne vært fornuftig det også. Men igjen... så kunne dette bli oppfattet som 'motstand', og føre til mer vold.

MEN igjen så må jeg virkelig si KM markedsfører seg til og bli litt mer efektivt enn det bunn og grunn ER!
Denne filmen du refererer til er et håpløst tilfelle. Å tro at en man kan trene noe som kan løse dette vil være litt selvbedrag. Som nevnt tidligere, så har KM mye bra når det gjelder bevegelse og kontringer. Som iogforseg dekker nivå #2 (rømning). Men... det kan også være at fyren blir svermet, og at denne motstanden fører til mer vold.

Derfor må jo det perfekte selfvorsfar være gå pedagogisk utdanelse , skaff deg våpen enn stor hund tren løping/sprint
Det kan være vi har litt forskjellige definisjoner av hva en pedaogisk utdannelse er, men det vil nok ikke hjelpe denne gutten om han kan 'lære fra seg'. Dette med våpen er en ikke en rettslig akseptabel løsning, og bærer med seg en rekke juridiske konsekvenser hvis man 'blir tatt'. Å skaffe seg en hund er for meg en rettslig akseptabel taktisk klargjøring. Å løpe/sprinte, er for meg en del av løsning #1 og #2

Igrunn artig og tenke på at jeg ikke oppfattet dette før jeg hadde skrivd det , men den beskrivelsen rett ovenfor virker jo so enn polis hmm...
Vi leser nok innlegget ditt forskjellig, men jeg ser tankelinjen din. Hva slags skole sikter du på?

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #13 on: 20.01.12 at 02:39:13 »

Dette er en av våre programmer som tar for seg 'gjengvold':

For mer innsikt i hva som betyr hva, så trenger man å trene med oss. Dette tar jeg ikke over nettforumet.

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #14 on: 20.01.12 at 03:01:39 »

Mente litt er av at og kunne løpe fort ha våpen og hund
Minner om enn polis Tongue

Men tusen takk for svar du virker som og ha mye bra kunnskap

Vell ang KM markedsføring vil jeg si . Jeg stoler på mye Km har , men dem tar i litt ektstra når det gjelder efektiviteten av det hele

Det med hund , vil jeg bare si at dette er ett veldig fint verktøy , da mener jeg ikke at du må ha enn topptrent angreps hund

Men sånn som jeg liker veldig godt Scheffer/German shepherd , Rottweiler , Dobberman Great dane osv

Selv har jeg enn Jakt hund nå , men har hatt 2 rottweilere før og har veldig lyst på Scheffer

Men du trenger ikke ha enn veldig avskrekende hund eller enn kamp trant hund , Men de ferreste vill gått bort til enn som går ned over gata med for eks. enn rottweiler scheffer eller lignende

Nå vil jeg bare påpeke at jeg liker ikke disse hundeslagende fordi dem bare er vakthunder og har rykte på seg , selv vil jeg være med og ta livet av disse ryktene om at det er farlige hunder , og jeg brukte mine rottweilere på Andejakt av alle ting til og aportere biggrin

Men nå har rottweileren og schefferen trosallt ganske hardt bitt og hunden i seg selv ser jo litt skummel ut og mange er redd for dem , og være redd er ikke bra . Men at folk skal ha respekt for sånne hunder er viktig og vite hva man gjør . Mange jeg kjenner har scheffer og er det enn hund som går igjennom ild og vann for deg uten trening er det denne og rottwielren

Nå synes jeg forsåvitt ikke man burde skaffe seg hund bare pga. Vakt , og at man burde ha såpass dresur at hunden ikke biter siden dette går utover hunden . Men alle hunder vil vokte huset ditt iform av bjeffing noe som gir enn tryghet på at du vet når det er folk rundt huset ditt osv

kanskje ikke alle men de aller fleste Wink
rød
« Reply #15 on: 20.01.12 at 03:04:39 »

Apropo det sjemaet det virker veldig intresant . har sett ett sånt før også av noen som trente Selvforsvar , nå skal et sies jeg ikke aner hva denne personen trente . i og med var noen jeg møtte som var på ferie her i norge (engelsk folk)
Og jeg klarte fint og komunisere med dem , men dem hadde slags dialekt og var svert mumlette og orde dem sa når jeg spurte hvordan stil system dem trente fikk jeg aldri med meg aldri hørt før heller , Men dem påpekte det var likt Krav maga . Btw hva trener du ?  smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #16 on: 20.01.12 at 03:16:33 »

Meg? Jeg trener så mye rart. Litt av alt egentlig. Om du dukker opp på et av seminarene som holder i Oslodisktriktet så møter du meg før eller senere.

Juggernaut Fight Group
rød
« Reply #17 on: 20.01.12 at 03:21:36 »

Nice!
Skulle ønske jeg hadde enn kompis som deg . Har altid drømt om og ha enn kompis jeg kunne trene alsidig selvforsvar osv med teste ulike ting osv

Nå har jeg riktig nokk 1 sånn kompis , men han flytta til oslo og jeg bor 2 og enn halv time unna ham , og blir desverre ikke ofte lengre vi møtes og vi har hatt det mye morro , med på "Leke slåssing" Konspirasjons teorier testet teknikker og filosofert hvordan ungå smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #18 on: 20.01.12 at 03:24:10 »

Takk for det!

Juggernaut Fight Group
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #19 on: 20.01.12 at 09:28:59 »

MEN igjen så må jeg virkelig si KM markedsfører seg til og bli litt mer efektivt enn det bunn og grunn ER!

Imponerende hvordan du har gått fra "Hva skal jeg begynne å trene?" for noen uker siden til å bli skråsikker på KMs effektivitet og markedsføring.

Finnes få fasitsvar i situasjoner som dette. Masseangrep er litt som "men hva hvis han hadde en pistol og kan å bruke den"-type spørsmål, det er noe du får satse på å aldri komme borti. Skjer det er det i mange tilfeller for sent til å gå derfra hel.

Per B. Løvsletten
rød
« Reply #20 on: 20.01.12 at 18:46:15 »

Vell synes ikke det er så veldig rart  .Siden jeg  har ikke i bare noen uker sett på KM systemet , har lest og sett på videor vært innom klubber laang tid , men hadde enda ikke klart og bestemme meg på hva jeg burde trene

Nå har jeg i får så meg det , og valgt KamSPORT i mitt tilfelde Boksing ,men synes KM ser bra ut

Men er jo virkelig ett system som markedsfører seg som VELDIG efektivt iforhold til mange andre systemer stiler som kanskje ikke går så mye innpå og si vi er best vi lærer deg mest efektivt , Og i visse tilfelder har jeg til og med hørt KM folk sagt  "Dont learn that kung-fu shit out there . this is the real deal" 

Men jeg har vært forvirra er forvirra over kanskje hva som vil være best og mest efektivt av Selvforsvar systemer.
Men har igrunn fått fastslått min ide om at KM folk skal ha det til og være bedre enn det er .
MEN! jeg mener fortsatt KM ser veldig efektivt ut og tviler ikke på det , men ikke overlegent

Ch_Omega
« Reply #21 on: 21.01.12 at 08:08:19 »

Rød:
Kjøp boka Dan Thomas refererte til tidligere i tråden. Les den fra perm til perm. Les den deretter igjen. Klarer du å forstå og internalisere(gjøre til ditt eget) det som står i den boka, vil du være adskillig bedre rustet til å unngå å bli utsatt for gruppevold enn det den gjennomsnittlige, norske kampsportutøveren er.
« Last Edit: 21.01.12 at 08:10:19 by C.O. » Logged
rød
« Reply #22 on: 21.01.12 at 09:13:28 »

Hørtes ut som enn intresang bok
Jeg kan godt komunisere (Chate) med engelske folk dette er noe jeg gjør daglig . Men tror nokk jeg aldri kommer til og forstå boka på engelsk ... Så vet du om noen steder jeg kan kjøpe den på norsk? (Helst nettsteder..)
rød
« Reply #23 on: 21.01.12 at 09:17:13 »

Btw må unskylde om noen følte jeg "diskriminerte" og snakket om KM som inefektiv system . Var ikke det jeg mente smile

Og btw har begynt på boksing nå så kommer til og fokusere mest på selve den sporten . Men er fortsatt veldig intresert i Selvforsvar smile
Ch_Omega
« Reply #24 on: 22.01.12 at 08:47:18 »

Hørtes ut som enn intresang bok
Jeg kan godt komunisere (Chate) med engelske folk dette er noe jeg gjør daglig . Men tror nokk jeg aldri kommer til og forstå boka på engelsk ... Så vet du om noen steder jeg kan kjøpe den på norsk? (Helst nettsteder..)

Tror desverre ikke den er oversatt til norsk, da markedet for slike bøker er forbeholdt spesiellt interesserte i norge, og kostnadene ved oversettelse neppe vil bli inntjent på grunnlag av etterspørsel...
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Hadde det virkelig hjulpet med Krav maga? « previous next »
Jump to:  

Social sharing