Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.07.18 at 17:34:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "...Guy Metzger fighting a guy with knife..." 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

"...Guy Metzger fighting a guy with knife..."

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 21.01.12 at 04:01:36 »

Bas Rutten:"Look what Guy Metzger send me after I asked if he was OK, fighting a dude with a knife!"

http://www.cagepotato.com/awesome-story-of-the-day-guy-mezger-saved-a-woman-from-knife-wielding-scumbag-last-month/

“I didn’t expect him to get up. I figured [he'd do] one of two things: he’s either back off and talk shit, which I expected because he got handled pretty east, or he’s coming. I was acting like I wasn’t really paying attention, but I was paying attention. Somehow in there he pulled a knife out, but I really didn’t see it because I really was paying attention up until then. I work with law enforcement and I work with our military. I have a contracting company that teaches hand-to-hand [combat]. I might even consider myself an expert at it. I didn’t see him pull it out,” he recalled. “He came at me and I knew he was coming, so I kind of pushed him away and side-stepped. He was throwing a really kind of wild punch, which I thought was a punch — I didn’t know he had a knife in his hand — and I kind of blocked it with my left and hit him with the right and knocked him out again. When he fell down, the knife fell out of his hand and I was like, ‘Oh, shit. I got lucky. I could have got stuck.’ I didn’t even see it. When I looked at my hand I saw a little bit of blood, so I just put pressure on it. I didn’t realize how bad it was.”

Bas Rutten "So Guy had the cut, this is what "the other guy" had: Broken eye socket,Broken orbital bone,Separated shoulder,3 broken ribs,Broken wrist"

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
unsafe
Gjenganger

« Reply #1 on: 21.01.12 at 05:42:29 »

ajj, det så ikke godt ut.

flere som har nattevakt idag?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 21.01.12 at 06:27:11 »

Jepp. Syntes denne saken er bra!

Viktig at alle som "driver med knivforsvar" forstår at dette er virkeligheten. Jo bedre de forstår det, jo mindre sjokk får de om situasjonen skulle oppstå. Først gang jeg så en seriøs kuttskade i virkeligheten, så tenkte jeg:"Jøss, der kom det tyttende ut gitt".

flere som har nattevakt idag?
Kan man godt si smile

Juggernaut Fight Group
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #3 on: 21.01.12 at 10:30:52 »

Jepp. Syntes denne saken er bra!

Viktig at alle som "driver med knivforsvar" forstår at dette er virkeligheten. Jo bedre de forstår det, jo mindre sjokk får de om situasjonen skulle oppstå. Først gang jeg så en seriøs kuttskade i virkeligheten, så tenkte jeg:"Jøss, der kom det tyttende ut gitt".

jepp, må bare forvente at du kommer å få noen kutt:)
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 21.01.12 at 14:05:04 »

Når guy mezger blir stukket så illustrerer bare det nok en gang hvor farlig det er å møte en med kniv. Godt han fikk knocket ham ut....
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 21.01.12 at 18:35:57 »

Artikkelen forteller at gjerningsmannen blir slått i bakken opp til flere ganger, men reiste seg stadig. Guy forteller også at han undervist mye om knivforsvar, og anser seg selv som en 'somewhat expert', allikevel så han ikke kniven bli trukket.

KM har som mantra at man skal forsvare alle angrep som om det er kniv. Rett og slett fordi man vet ikke. Dårlig lys, et uoppmerksomt øyeblikk, en dårlig vinkel, distrahering, en masse faktorer gjør at man ikke kan bedømme om det er noe spisst/skarpt/hardt eller bare en knytteneve.

Juggernaut Fight Group
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #6 on: 21.01.12 at 22:41:12 »

Skumle greier. Har blitt truet med kniv og andre våpen et par ganger og d er ikke noe behagelig. Da er det ingen regler som gjelder hvis det smeller og om du må dytte angriperen foran en bil i fart eller slå han helseløs med et skilt så er det bare å kjøre på.

Kjenner to karer som begge nesten døde etter knivangrep. Det er ikke til å spøke med.
richo
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 21.01.12 at 22:41:35 »

Veldig tankevekkende sak, dette her.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 22.01.12 at 03:44:48 »

Jeg har blitt stukket selv en gang og kan skrive under på at man absolutt ikke kjenner noe til smerten... Kniv er djevelens herk, feigt og farlig. Jussen burde definitivt vært hardere her og sidestilt knivangrep med drapsforsøk...
Ryan
Gammel ørn

« Reply #9 on: 27.01.12 at 22:40:13 »

Noen beskjedne tanker herfra:

1. Det er mange som sier: "Expect to get cut" i selvforsvarskretser. Min personlige mening er at dette er noe upresist og uheldig, og egentlig er mest ment som en mental forberedelse for å fortsette å kjempe hvis man bevisst er oppmerksom på at man blir stukket/skjært. Man bør ikke "programmere" seg selv i gal retning heller (!).

Det minner meg litt om noe Loren Christensen skrev. Han ga en teori på hvorfor han så sjeldent har blitt truffet i ansiktet i hele sin harde politikarriere. Han mente det var fordi han absolutt hatet å bli truffet der i trening. Med en forventning og godtakelse om at det er normalt å få seg en på tygga, ville han nok derimot mottatt flere slag. Ikke forveksle dette med manglende realismeforståelse nødvendigvis.

Såfremt f.eks. ens knivforsvarstrening er god, vil autentisk og erfaringsbygd tro på et godt resultat, bedre det nødvendige fokuset, viljestyrken og evnen til å takle en eh.. skarp situasjon.

2. Det er nå, som mange her vel har fått med seg, meget godt dokumentert at mange ofre aldri ser kniven (eller først ser den etterpå), og også får en instant bedøvelse gitt av kroppen selv ved mange knivskader. Det er vel naturens ironi at f.eks. papercuts på kontoret kan gi mer umiddelbar og reaktiv smerte, enn alvorlige skader forårsaket av skarpe kniver.

Rett etter alle slåsskamper man havner i, bør man derfor ta en visuell og taktil sjekk av ens kropp.

3. At denne Guy her egentlig ikke har etablert situasjonskontroll på bad-guy'en (selv om han har potensiale til det) er en vanlig felle å gå i. Dette er ikke en spillefilm eller et dataspill (der vi er vante til at slikt er en fram-og-tilbake-greie).

Man bør sørge for å få ekte kontroll på viruset, gjennom f.eks. kontrollteknikk etter knockout, hurtig rekruttering av andre good-guys/vakter, bruk av improvisert og avskrekkende skjold/våpen, komme seg raskt vekk o.l. Det er allikevel klart at det ikke nødvendigvis er lett å handle optimalt selv om man har skills. Strategisk og taktisk klokskap gjennom trening, kunnskap og refleksjon er selvsagt positivt, men merkelige garantier får man på Elkjøp. Og ordet livsforsikring betyr nok ikke det vi skulle ønske.

4. For å bidra til lett underholding av KF-leserne, så kan jeg nevne at knivskaden min fikset jeg selv på en skogstur. Skjærte over en sene i fingeren. Flaut. Det var en ekstremt skarp kniv jeg nettopp hadde vunnet i et lotteri. Er det flaks å vinne da, er det filosofiske spørsmålet? Den andre opplevelsen er at jeg fikk en kniv mot halsen på barneskolen (inne på skolen) i fjerde klasse omtrent. Noen yngre? hehe. Han skulle finne en annen, og hadde ikke noe med meg å gjøre. Bare så det er nevnt. Ganske koko.

5. Gjennom god scenariotrening kan man faktisk dramatisk forbedre sin evne til å se en trukket kniv, som man ikke ville sett før. Avslørende kroppsspråk og atferd er en faktor, men det å kognitivt lagre muligheten "kniv i hånd" mange ganger, gjør at spesielt underbevisstheten ser kniven fortere. I Senshido har angriperen en gang i blant en trekniv skjult på kroppen i hvilken som helst drill, bare for å få studentene skjerpet på at den kan komme ut når som helst. En martial arts-felle er jo at de vet når knivangrep kommer i trening. Enda verre er det når de vet hvilket angrep som kommer. Enda verre igjen er når selve angrepet er urealistisk. Enda verre igjen igjen er når man insisterer på at noen angrepet på feil måte, eller at man må starte på nytt fordi man selv gjorde en feil. Og så videre... Don't get me started, hehe.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 28.01.12 at 02:43:12 »

Jeg tror den "expect to be cut" greia først og fremst er en strukturell form for nedbrytning av gamle og alt for utbredte myter om knivforsvar alla det vi ser på film. Det er ikke realiteten, og det måinnen visse kretser noenganger gjentas til det banalt kjedsommelige...
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #11 on: 28.01.12 at 12:12:48 »

KM har som mantra at man skal forsvare alle angrep som om det er kniv. Rett og slett fordi man vet ikke. Dårlig lys, et uoppmerksomt øyeblikk, en dårlig vinkel, distrahering, en masse faktorer gjør at man ikke kan bedømme om det er noe spisst/skarpt/hardt eller bare en knytteneve.

Dette er grunnen til at jeg i stående bryting har lagt meg til den vane at jeg alltid vil komme meg rundt til utsiden, ASAP - f. eks. med armdrag, duckunder eller liknende, og sikre en 2 on 1, bearhug med én arm fanget etc.

Slik kan jeg ihvertfall kanskje få en viss oversikt, samtidig som jeg er i en posisjon hvor motstanderen har atskillig færre muligheter til å angripe meg, og jeg i verste fall har mulighet til å dytte ham unna og løpe i motsatt retning.

Arte suave.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: "...Guy Metzger fighting a guy with knife..." « previous next »
Jump to:  

Social sharing