Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.09.18 at 22:30:12

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: JFG - Personlig sikkerhet for jenter ... 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

JFG - Personlig sikkerhet for jenter ...

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 24.01.12 at 22:16:19 »

Vi har nå veiledet over et 50-talls jenter i det vi kaller personlige sikkerhet - ikke selvforsvar. Grunnen til at vi kaller det personlig sikkerhet, er fordi vi mener det handler mye mer om de sikkerhetsvalgene vedkommende tar. Når man har blitt tvunget til selvforsvar, så har man allerede gjort en rekke uheldige vurderinger og sannsynligvis 'in a world of hurt'.

Vi mener ikke at vi er noen eksperter på noen måte, men har allikevel det vi mener er 'velmente råd'. Dette gjør vi alle jentene (og andre interesserte) klar over når det leier inn oss til konsultering. Vi har ingen fagbrev i feltet, men endel praktisk erfaring som vi mer enn gjerne deler.

Denne tråden vil jeg legge frem et par flytdiagram og andre oversikter som viser hvilke punkter vi vektlegger. Håper da på konstruktive tilbakemeldinger. Om det er noen som ønsker å kopiere dette til eget bruk, så er dere hjertelig velkommen til det, men fortell gjerne hvor det kom fra.

Mine kilder er fagfolk i psykriatri, diverse sikkerhetsjobbende (dørvakter, vektere, osv), lærere, miljøterapauter, sykepleiere og andre helsefagsarbeidere, narkomane, voldsdømte personer, politibetjenter, fengselsbetjenter, jenter som har vært utsatt for vold/voldtekt/overgrep og endel 'faglitteratur' (bøker).

« Last Edit: 24.01.12 at 23:06:42 by Agandhjin » Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 26.01.12 at 10:12:04 »

Juggernaut Fight Group
VW
Forumavhengig

« Reply #2 on: 26.01.12 at 10:29:39 »

Solid arbeid!

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 26.01.12 at 12:40:51 »

Solid arbeid!
Takk for det! Bare toppen av isberget smile

Juggernaut Fight Group
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #4 on: 26.01.12 at 17:39:56 »

det der er PRO! viktig at instruktør faktisk gir noe å tenke om. ikke bare lærer bort superninjakarateboxing:)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 28.01.12 at 05:01:55 »

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 30.01.12 at 17:30:26 »

Juggernaut Fight Group
VW
Forumavhengig

« Reply #7 on: 31.01.12 at 10:04:40 »

I tråden om jentevold var vi litt inne på hvordan det i en voldssituasjon kan komme inn et element av straff, spesielt hvis offeret gjør motstand - at dette kan føre til eskalering av volden som bestraffelse.

Hvordan forholder dette seg med tanke på voldtekt og sikkerhet/selvforsvar for jenter?

Jeg har alltid lest og hørt at jenter bør gjøre så mye fysisk motstand som mulig, kjempe tilbake med nebb og klør. At erfaring og forskning viser at kvinner som gjør motstand kommer seg fortere i etterkant, at de i mindre grad sliter med selvbebreidelse, skyld osv.

Nå er det en stund siden jeg har lest min Rory Miller. Men han nevner et par "personlighetstyper" hvor motstand mot et voldtekstsforsøk kan føre til eskalering og "straff". Han skriver f.eks. om menn som står nederst på den "maskuline rangstigen" eller hva man skal kalle det for, kan forgripe seg på en kvinne for å bekrefte sin status/posisjon ovenfor henne - og at hvis denne kvinnen da gjør motstand så utfordrer hun mannens dominans - noe som kan føre til et voldsom raseri med den følgen at overgrepet eskalerer til også å ha et sterkt element av vold. Altså at det går fra en voldtekt til seksualisert vold.

Mener også at dette kan gjelde i situasjoner hvor "wanna-be alfa-utfordrere" møter fysisk motsand fra en kvinne.

Spørsmålet mitt er vel da egentlig - er det et ubetinget godt råd å oppfordre kvinner til å gjøre motstand i enhver situasjon? Eller finnes det andre alternativer/løsninger? Finnes det motstand som er mer eller mindre egnet/intelligent?

Vil man komme seg lettere fra en voldtekt hvis man har gjort motstand - men som en følge blitt utsatt for massiv seksualiset vold?

Er dette et tema som tas opp i selvforsvarskurs for jenter? Altså, bevissthet/kunnskap om hvordan motstand kan føre til en slik rekasjon?

Eller hører en slik straffereaksjon/eskalering til sjeldenhetene?

(Hvis det ikke passer å ta denne posten her, så bare re-post den i den andre tråden? Men tenkte det var mer on-topic her.)

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 31.01.12 at 17:21:26 »

I tråden om jentevold var vi litt inne på hvordan det i en voldssituasjon kan komme inn et element av straff, spesielt hvis offeret gjør motstand - at dette kan føre til eskalering av volden som bestraffelse. Hvordan forholder dette seg med tanke på voldtekt og sikkerhet/selvforsvar for jenter?

Godt spørsmål.

Igjen hvis vi skal se på dette ut ifra inndelingsmodellene til Miller, så anser jeg voldtekt som asosial vold. Dermed vil jeg tro at det ikke sjeldent er "straff" som mange jenter tror, og dermed underkaster seg, men mer et maktmiddel for å gjøre situasjonen mer praktisk håndterlig. Jeg tenker også at trusselen av vold er vanligere enn selve volden, men jeg har et par stygge eksempler som egentlig går imot denne teorien min.

Men i asosiale situasjoner, så vil jeg anbefale jenter å anse situasjonen som livsalvorlig. Iallefall dersom det virker som vedkommende prøver å få henne til et annet mer avlukket sted. Jentene kan 'gamble' på at han vil gjøre seg ferdig, og la henne være i fred, men dette er et valg som jentene må selv kjenne på. I boken til Gavin De Becker ("Gift Of Fear") åpner han med en historie hvor hun valgte en slik løsning, hvor hun deretter valgte å rømme når hun forsto at dette ble livstruende.

Jeg har alltid lest og hørt at jenter bør gjøre så mye fysisk motstand som mulig, kjempe tilbake med nebb og klør. At erfaring og forskning viser at kvinner som gjør motstand kommer seg fortere i etterkant, at de i mindre grad sliter med selvbebreidelse, skyld osv.
Jeg har hørt/lest det samme.

MEN dersom jentene velger å bevæpne seg, og velger å stole på dette våpenet som trygghet så kan dette inneholde flere feller!
a) Dersom jentene blir tatt på fersken uten verktøyet sitt innen rekkevidde, så blir hjelper ikke verktøyet.Tilgjengelighet er en faktor.
b) Jenter som "fryser" mentalt, og ikke klarer å bruke verktøyet når de trengte det skylder mer på seg selv enn de som ikke hadde verktøy.
c) Noen jenter blir fratatt verktøyet sitt fordi de ikke klarte å bruke det, og det blir brukt mot dem.

Nå er det en stund siden jeg har lest min Rory Miller. Men han nevner et par "personlighetstyper" hvor motstand mot et voldtekstsforsøk kan føre til eskalering og "straff". Han skriver f.eks. om menn som står nederst på den "maskuline rangstigen" eller hva man skal kalle det for, kan forgripe seg på en kvinne for å bekrefte sin status/posisjon ovenfor henne - og at hvis denne kvinnen da gjør motstand så utfordrer hun mannens dominans - noe som kan føre til et voldsom raseri med den følgen at overgrepet eskalerer til også å ha et sterkt element av vold. Altså at det går fra en voldtekt til seksualisert vold.

Mener også at dette kan gjelde i situasjoner hvor "wanna-be alfa-utfordrere" møter fysisk motsand fra en kvinne.

Spørsmålet mitt er vel da egentlig - er det et ubetinget godt råd å oppfordre kvinner til å gjøre motstand i enhver situasjon? Eller finnes det andre alternativer/løsninger? Finnes det motstand som er mer eller mindre egnet/intelligent?

Dette er en situasjon hvor jeg antar at det er en sosial faktor (SSS/MD/EDB), og dermed så er det stor sjanse for at situasjonen kommer med noen 'instruksjoner' (MacYoung). Dersom de gjør det, så vil det da være aktuelt å følge dem. Men om situasjonen er av en asosial faktor (uten publikum) så stuper prosentsjansen for å prate seg ut av dette.

Jeg veileder jentene til alle tilgjengelige midler, strategier og verktøy som mulig - før de blir fysiske. Dette med tanke på en brå voldsspiral om man bruker vold tidlig, og at man utelukker alle andre taktikker (non-physical tactics) ved å slenge det første slaget. Enda mer kritisk er at jentene da gå inn i en 'kampdistanse' hvor de sannsynligvis er underlegne fysisk, og dersom de da skal komme seirende ut av dette trenger de å gjøre et stort hopp på 'ladder of aggression', og det kreves mye mental kapasitet og egeninnsikt for å fungere optimalt på dette nivået.

Så om jentene klarer å 'exhaust all non-physical options' først, så vil de i teorien velge den smarteste taktikken - dersom en brå voldsspiral ligger latent i situasjonen. Men om de blir alene med vedkommende, eller prøver å få henne til annet sted - flatt jern!

Vil man komme seg lettere fra en voldtekt hvis man har gjort motstand - men som en følge blitt utsatt for massiv seksualiset vold?
De jeg spør, bekrefter at jenter som gjorde motstand har stor sjanse for å komme seg. Men det er ikke sikkert at det selve motstanden, men faktisk personlighetstrekkene til kvinnen før selve angrepet. Dersom hun er en jente som tar handling, tar ansvar, ikke lar seg vippe av pinnen, så er det stor sjanse for at hun gjør motstand når hun blir utsatt for overgrep - men også at hun kommer seg kjappere etterpå.

Er dette et tema som tas opp i selvforsvarskurs for jenter? Altså, bevissthet/kunnskap om hvordan motstand kan føre til en slik rekasjon?
Ja, men forsiktig. Jeg må føle meg frem. Noen er mer ømfintlige enn andre. Har skremt bort iallefall 2 jenter ved at jeg er for ærlig, og sikkert kjedet noen andre ihjel.

En kvinnelig jobbkollega gjorde "en feil" å spurte meg om dette temaet når vi var ute å gikk en "vaktrunde". Jeg fortalte mer enn gjerne om risikofaktorer osv uten å tenke over hva slags mental baggasje hun hadde å behandle dette. Etter jobben skulle hun gå hjem, alene. Ikke lenge etter det sluttet hun i jobben.

Senere fortalte hun at hun ble bevisst på sin egen sikkerhet og fikk litt angst av det. Dermed var ikke denne jobben noe for henne. Om dette var en virkelighetsorientering, eller en upassende tildeling av informasjon kan diskuteres. Uansett så tenker jeg meg litt mer om når jeg begynner å prate etter dette.

Eller hører en slik straffereaksjon/eskalering til sjeldenhetene?
Godt spørsmål. Jeg skal føre spørsmålet videre....

Juggernaut Fight Group
Ole J. Hagen
Forumavhengig

« Reply #9 on: 31.01.12 at 21:28:37 »

Hei,

De flytdiagrammene var veldig bra (på mitt språk: Et djevelsk bra utført arbe!)
Og viser hvor omfattende selvforsvar faktisk kan være.

Si ifra om du noensinne skal skrive bok om emnet.
Det, ville ha vært en bok verdt en gullplass i bokhylla!
Og skriv boka på engelsk også, så flere hadde fått lest arbeidet ditt.

Ole

Ole J. Hagen
Karate og kobujutsu
http://kampforum.no/forum/index.php/topic,29.msg71884.html#msg71884

Even monkeys fall from tree....
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 01.02.12 at 01:37:06 »

Takk for flotte ord, men jeg kan ikke ta skryt for alt dette. Mye er inspirert av folk jeg prater med, treningskollegaer jeg debatterer her, folk her inne (kampforum), litteratur (Gavin De Becker, Miller, Loren Christensen, MacYoung, osv), noen uheldige mennesker med dårlig erfaring (!!) og tilslutt.... mine løse tolkninger.

Det jeg KAN skryte på meg, er at dette er mine tolkninger. Hvordan folkene jeg prater med mente ting når de sa det, eller hvordan artikkelen egentlig ville ha frem budskapet sitt - er ikke nødvendigvis gjengitt korrekt av meg. Dette er mine tolkninger, mine tanker og de detaljer som jeg mener er logiske for de aktuelle situasjonene...

Ett konkret eksempel er en Ninjutsu instruktør i mitt nærmiljø. Han sier mye rart, og han er mye inkludert i mine "teorier", men ikke nødvendigvis hva han sier - men mer som et dårlig eksempel.
« Last Edit: 01.02.12 at 01:46:50 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 01.02.12 at 01:41:24 »

Men du vil ikke finne disse listene/diagrammene i noen bøker. Dette er mine produkter. Min måte å skape en oversikt over aktuelle faktorer. Føl fullstendig frihet til å bruke dem. Men fortell gjerne her i tråden om du gjør, og fortell gjerne om kilden (kampforum)

Kom gjerne med punkter vi kan legge til også! Sammen tenker vi mer fullstendig...

Juggernaut Fight Group
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #12 on: 01.02.12 at 08:26:00 »

Utrolig bra skjemaer Dan T!

En svært så genial og oversiktlig måte å sette opp flyten på. Gir inspirasjon til MANGE idéer jeg har selv også. Ikke bare innen selvforsvar, men andre deler av kampsport.

Hvilket program bruker du forresten for å lage disse skjemaene?

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #13 on: 01.02.12 at 08:35:08 »

Opptil 80% av voldtekter utføres av en kjent person  en nær venn /kjæreste og ofte i hjemmet eller på etterfest.
mindre en 5 % er  overfallsvoldtekter .
« Last Edit: 01.02.12 at 08:59:40 by Zeppelin » Logged

I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark.
Muhammad Ali
VW
Forumavhengig

« Reply #14 on: 01.02.12 at 09:37:02 »

Opptil 80% av voldtekter utføres av en kjent person  en nær venn /kjæreste og ofte i hjemmet eller på etterfest.
mindre en 5 % er  overfallsvoldtekter .

Dette var litt det jeg tenkte på også. Og som jeg var i ferd med å kommentere når jeg leste det om asosial vold. De fleste voldtekter er jo ikke asosiale, og således passer vel ikke Miller sin "predator"/asosial vold-modell så godt for flertallet av voldtektene som skjer? Men DT kommer litt inn på det sosiale aspektet litt lengre ned i innlegget også. Det jeg lurer på der - du skriver, DT, at det kan komme instruksjoner (McYoung). Hva går dette ut på? Er det snakk om ala "Ikke rop. Ikke gjør motstand så skal jeg ikke skade deg" type instruksjoner? Er det godt råd å følge slike instruksjoner? Det er jo intimidasjoner som nettopp har som hensikt å pasifisere. Eller misforstår jeg her?

Jeg har et spørsmål til også, med tanke på denne voldtekstsstatistikken. Når gjerningsmannen er kjent - er sjansen like stor da for at motstand kan føre til voldelig eskalering? Hvis det er andre personer til stede, f.eks. på en fest, så vil vel motstand være en god strategi åkke som, vil jeg tro, da det også forhåpentligvis vil tiltrekke hjelp? Men hva hvis det er kun de to til stede (kjæreste, eks-kjæreste, date, "venn" = kjente personer)?

Et annet moment som slo meg er dette med det juridiske. Voldtekstoffere har jo en utrolig tøff kamp foran seg også etter voldtekten, både i møte med politiet, helsepersonell osv. Og rettsvesenet - hvis det i det hele kommer så lang og ikke blir henlagt før det.

Vi vet vel alle hvordan forholdet mellom anmeldte voldtekter kontra domsfellelser er. Og det er store mørketall.

Kan motstand og forsvar - i tillegg til hovedmålet som jo er å avverge voldtekten og komme seg i sikkerhet - kan motstand også være en strategi for å øke sjansene for at jæveln faktisk blir dømt? DNA fra fingermerker, kloremerker o.l. hos gjerningsmann, og synlige skader på deg selv som gjør at politiet tar deg alvorlig? At det blir hevet over enhver tvil hvorvidt det er snakk om en voldtekt eller ikke.

Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: JFG - Personlig sikkerhet for jenter ... « previous next »
Jump to:  

Social sharing