Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.09.18 at 22:30:23

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: JFG - Personlig sikkerhet for jenter ... 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

JFG - Personlig sikkerhet for jenter ...

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 01.02.12 at 09:46:10 »

Utrolig bra skjemaer Dan T!
Takk smile

En svært så genial og oversiktlig måte å sette opp flyten på. Gir inspirasjon til MANGE idéer jeg har selv også. Ikke bare innen selvforsvar, men andre deler av kampsport.
Strålende! Da må vi møtes igjen! Har du noe viktig du gjør imellom 26.-30. mars?

Hvilket program bruker du forresten for å lage disse skjemaene?

http://www.omnigroup.com/products/omnigraffle/

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #16 on: 01.02.12 at 10:11:00 »

Opptil 80% av voldtekter utføres av en kjent person  en nær venn /kjæreste og ofte i hjemmet eller på etterfest.
mindre en 5 % er  overfallsvoldtekter .

Dette var litt det jeg tenkte på også. Og som jeg var i ferd med å kommentere når jeg leste det om asosial vold. De fleste voldtekter er jo ikke asosiale, og således passer vel ikke Miller sin "predator"/asosial vold-modell så godt for flertallet av voldtektene som skjer?
Ja, helt enig i at Miller sin modell ikke dekker nok. Her kommer erfaring fra psykriatrien, sikkerhet for jenter, dialoger med uheldige jenter, samtale med helsesøster og krisesentere inn bildet. Vi har bruktmye tid på 'trene' jentene i 'effektivt avslag'.

Men DT kommer litt inn på det sosiale aspektet litt lengre ned i innlegget også. Det jeg lurer på der - du skriver, DT, at det kan komme instruksjoner (McYoung). Hva går dette ut på? Er det snakk om ala "Ikke rop. Ikke gjør motstand så skal jeg ikke skade deg" type instruksjoner? Er det godt råd å følge slike instruksjoner? Det er jo intimidasjoner som nettopp har som hensikt å pasifisere. Eller misforstår jeg her?
Veldig godt poeng! Jeg hadde ikke tenkt på det i den sammenhengen! MacYoung sitt sitat passer helt klart bedre i de manlige MD, enn i de kvinnelige problemsettingene. Jeg kontrer egentlig MacYoung sitt poeng i et av de øverste diagrammene; Brukes det mest trusler? Verbal Panser!

Jeg har et spørsmål til også, med tanke på denne voldtekstsstatistikken. Når gjerningsmannen er kjent - er sjansen like stor da for at motstand kan føre til voldelig eskalering? Hvis det er andre personer til stede, f.eks. på en fest, så vil vel motstand være en god strategi åkke som, vil jeg tro, da det også forhåpentligvis vil tiltrekke hjelp? Men hva hvis det er kun de to til stede (kjæreste, eks-kjæreste, date, "venn" = kjente personer)?
Jeg har ikke konkrete statistiske tall å referere til. Noen som har? Det hadde vært veldig praktisk å ha tilgjengelig. Dette med 'venner' kan fort bli komplisert, så da gjelder det å ha klare fysiske/intimitetsgrenser. Her kommer "ROE" (Rules Of Engagement) inn bildet.

Et annet moment som slo meg er dette med det juridiske. Voldtekstoffere har jo en utrolig tøff kamp foran seg også etter voldtekten, både i møte med politiet, helsepersonell osv. Og rettsvesenet - hvis det i det hele kommer så lang og ikke blir henlagt før det.

Her er jeg usikker på hvordan jeg skal fordele tiden med jentene. Jeg ønsker å gi denne informasjonen, men jenter flest har fjernet seg selv fra en slik virkelighet at de mister interessen og følger stadig mindre med når jeg starter på dette. De som virkelig følger med er de jentene som har vært utsatt for overgrep, og de korrigerer meg stadig på mine uttallelser og deres erfaring.

Dessuten må jeg understreke at jeg IKKE er en terapaut som er egnet til å hjelpe noen etter et overgrep. Da henvender jeg dem videre. Jeg vil anbefale ALLE selvforsvarsinstruktører å finne et telefonnummer til en aktuelle nettverk som tar seg dette. Finn navn, prat med dem og ha disse klare til den dagen det kommer noen som trenger dem.

Vi vet vel alle hvordan forholdet mellom anmeldte voldtekter kontra domsfellelser er. Og det er store mørketall.
Jepp. Det  min mening at dette kan kun bekjempes ved sterkere grensesetting fra jenter. Går det over grensene så blir det overfall, og vold blir en faktor.

Kan motstand og forsvar - i tillegg til hovedmålet som jo er å avverge voldtekten og komme seg i sikkerhet - kan motstand også være en strategi for å øke sjansene for at jæveln faktisk blir dømt? DNA fra fingermerker, kloremerker o.l. hos gjerningsmann, og synlige skader på deg selv som gjør at politiet tar deg alvorlig? At det blir hevet over enhver tvil hvorvidt det er snakk om en voldtekt eller ikke.
Ja, det øker iallefall sjansen. I tillegg øve jentene i å observere og etterpå forklare sitausjonen.
« Last Edit: 01.02.12 at 10:15:01 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #17 on: 01.02.12 at 10:19:05 »

I veldig mange tilfeller føler voldtektsforbryteren en enorm maktesløshet.og om en kvinne setter seg i motverge ,vil overgriper mest sansynlig finne et enklere offer å "ta" .jeg foreslår at du intervjuer noen overgripere for å få en bedre innsikt i hvordan noen av disse overgriperne tenker , En god venn/kollega, jobber blant annet med sexualforbrytere((og noen av de verste sikrings fangene vi har i landet) og han gir meg et mye mere nyansert bilde av hvordan en overgriper tenker.
Amerikanere har en tendens til å tenke litt for ensidig når det kommer til sexualforbrytere ,og det skinner litt igjennom her ..(at det er farget av en amerikansk modell)

Ja, helt enig i at Miller sin modell ikke dekker nok. Her kommer erfaring fra psykriatrien, sikkerhet for jenter, dialoger med uheldige jenter, samtale med helsesøster og krisesentere inn bildet. Vi har bruktmye tid på 'trene' jentene i 'effektivt avslag'.

Er det en idee å "kjenne fienden" dvs intervjue overgipere for å få en bedre innsikt i hvordan disse menneskene tenker ?

I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark.
Muhammad Ali
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #18 on: 01.02.12 at 11:00:40 »

Jepp. Det har noen av "oss" gjort.

Men slike individer kan være vanskelige å få konstruktive dialoger med. Det kan ofte være personer med "trippeldiagnoser" (rus, psykriatri og kriminaltiet), og dette kan gjøre det noe avansert. Tolkninger bør gjøres av fagfolk. Konkret eksempel: Skille narsissime/personlighetsforstyrrelse bort fra fakta, trekke ut informasjon uten å 'dyrke' den kriminelle handlingen.

Slikt tar tid, og i de sammenhenger vedkommende er tilgjengelig for slikt, så blir det taushetsbelagte samtaler. Derfor baseres mye rådene våre på råd fra folk som jobber med slike mennesker daglig. Informasjonsflyten blir ikke direkte, men den har allikevel veldig høy verdi.
« Last Edit: 01.02.12 at 11:11:48 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #19 on: 03.02.12 at 14:42:08 »

Kan motstand og forsvar - i tillegg til hovedmålet som jo er å avverge voldtekten og komme seg i sikkerhet - kan motstand også være en strategi for å øke sjansene for at jæveln faktisk blir dømt? DNA fra fingermerker, kloremerker o.l. hos gjerningsmann, og synlige skader på deg selv som gjør at politiet tar deg alvorlig? At det blir hevet over enhver tvil hvorvidt det er snakk om en voldtekt eller ikke.

Noe av grunnen til at voldtektssaker så ofte blir henlagt er at det ofte er veldig vanskelig å bevise at et samleie har skjedd uten samtykke. Det er mange voldtektsmenn som hevder at samleiet var frivillig, og det er veldig mange anmeldelser av voldtekt som senere viser seg å være falske anmeldelser. Om offeret har spor etter motstand, blir det lettere å bevise at samleiet ikke var frivillig.

Hadde ikke tenkt på akkurat dette før, men når du nevner det synes jeg dette er et veldig godt argument for å gjøre masse fysisk motstand, i tillegg til de argumentene som har blitt nevnt tidligere.

Edit: Skriveleif

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: JFG - Personlig sikkerhet for jenter ... « previous next »
Jump to:  

Social sharing