Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:55:44

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Vrikket ankel og helingstid 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Vrikket ankel og helingstid

Jons
*
Forummedlem

« on: 19.03.12 at 09:09:34 »

Hei!

I morgen er det 2 uker siden jeg vrikket venstre ankel. Hvordan det skjedde vet jeg ikke. Men vi trente på kast, og etter en stund gikk både jeg og sparringspartneren min i bakken. Da jeg reiste meg opp igjen merket jeg at det var noe som var galt med foten. Jeg la på en ispose i 30 min og gikk deretter hjem.

Dagen etter var foten noe hoven og jeg hadde store problemer med å gå. Så jeg holdt meg helt i ro. Den påfølgende dagen hadde jeg ikke noe problem med å gå normalt igjen men jeg kjente enda at det var smerter om jeg vridde litt på leddet og la vekt på.

Så jeg har tatt det rolig nå i to uker. Problemet er at jeg har vært noe hoven hele tiden og lurer på om det er noe vits å fortsette å ise foten? Eller det for seint?

I går var jeg en tur på stranden, så der vrikket jeg foten på nytt. Det skulle ikke så mye til tydeligvis. Så nå er den hoven og vond igjen.

Har dere noen tips til hvordan jeg skal gjøre det for å komme tilbake igjen fortest mulig? Kompress og ising kanskje?  smile
Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 19.03.12 at 10:53:34 »

Det første du må, er å være veldig forsiktig så du ikke slår det opp! Is osv, er etter min oppfattning meningsløst nå (så sant du ikke får en liten smell, da er det lurt å ise med en gang!).

Et overtråkk kan være veldig langtekkelig. Jeg mente å høre fra en fysioterapaut (ta det med en klype salt), at ankelen ikke er tilnærmet 100% før etter 4 mnd med opptrening.

Det betyr ikke at du skal ta 4 mnd inaktivitet, men at du må være veldig nøye med å trene opp ankelen. Skal du gjøre "risiko-aktivitet" er det viktig å teipe ankelen skikkelig!

Jeg ville tatt helt fri fra trening, til det ikke gjør vondt å gjøre vanlige ting (at det gjør vondt å strekke den helt ut, kan sitte i veldig lenge). Så teip,teip,teip!

Mr. sexy!
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #2 on: 19.03.12 at 11:48:46 »

Jeg er enig med mannen uten X. To uker er ingenting, du må nok belage deg på minst seks uker uten kampsporttrening, og deretter teiping eller grundig støttebandasjering en god stund til. Det er også viktig å trene opp ankelen ordentlig. Om du er usikker på hvordan du skal trene, teipe etc. kan det være en god idé å få fastlegen din til å henvise deg til en fysioterapeut.

Strandkommentaren din tyder på at du ikke er i Norge for tida, men du har kanskje mulighet for å finne lege, fysioterapeut eller andre fagpersoner der du er?

« Last Edit: 19.03.12 at 12:04:35 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Jons
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 19.03.12 at 11:54:33 »

Takker for svar folkens! smile Jeg gikk bare en tur på stranden og er i norge. Men ja, kanskje jeg skal prøve å få en henvisning til Fysioterapeut.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Vrikket ankel og helingstid « previous next »
Jump to:  

Social sharing