Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
14.08.18 at 08:03:26

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: Valg av stilart og diverse 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Valg av stilart og diverse

petmyh
*
Forummedlem

« on: 06.04.12 at 16:06:02 »

Hei!

Jeg vurderer å begynne på ju jitsu, og da hovedsaklig ved en av avdelingene på Romerike. Nærmere bestemt Kløfta eller Strømmen, og da så jeg at de har to forskjellige stilarter? Kløfta har Yamaue Aiki Jutsu og Strømmen Kei Wa Ryu. Så da kommer spørsmålet, hva er forskjellene mellom disse?

Jeg lurer også på om Ju Jitsu er et smart valg for meg i det hele tatt. Vil si jeg er en kar i god form, 19 år og 192cm høy (92kg). Har drevet med Krav Maga i halvannet år og ønsker å drive noe mer kampbasert og teknisk i tillegg. Noen som har erfaring med kombinering av treningsformer som dette? Det er jo egentlig to vidt forskjellige grener så er nok ikke av det vanligste smile

For såvidt jeg har forstått det så er Ju Jitsu for de aller fleste, og selv om det kan lønne seg å være kjapp og smidig så er det vel ikke et must så lenge man kan fylle ut andre deler av stilen? Eller bommer jeg fullstendig nå?

Setter pris på alle svar og hvert minste hint på vegen!

Petter
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #1 on: 09.04.12 at 12:47:42 »

Det er begge stilarter som har Yamaue som opphav, han er også hovedtrener for begge klubbene. Geir Gilje som driver Yamaue Aiki Jutsu på Kløfta trente på Strømmen før (og gjør det muligens fremdeles, har i hvert fall sett ham på seminarer der). Nå har jeg ikke trent hos Geir, men trent med ham på Strømmen, jeg antar i hvert fall at eplet ikke har falt veldig langt fra stammen.

Jujutsu passer for de fleste ja, det er blant de mer komplette av "pysjamas"-stilartene, men det gjør også at det kan være veldig stor forskjell fra klubb til klubb. Noen er veldig sportsrettet (duo eller fighting, som er sportsgrenene innen jujutsu), andre er mer selvforsvarsrettet, mens noen er mer tradisjonelt rettet. Jeg tror jeg ville plassert begge de to nevnte klubber i sistnevnte kategori.

petmyh
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 09.04.12 at 21:32:28 »

Hei, og takk for svar!

Nå driver jeg jo allerede med selvforsvarstrening, så det er ikke like attraktivt. Men hvor vil nærmeste klubb som bedriver litt mer fighting-preget finnes da? Må jeg til Oslo?
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #3 on: 09.04.12 at 22:12:32 »

http://www.romerikebjj.com/

Blir ikke mer fighting-preg enn MMA og BJJ.
Addey
*
Veteran

« Reply #4 on: 10.04.12 at 06:03:41 »

Hei, og takk for svar!

Nå driver jeg jo allerede med selvforsvarstrening, så det er ikke like attraktivt. Men hvor vil nærmeste klubb som bedriver litt mer fighting-preget finnes da? Må jeg til Oslo?

Med "sistnevnte" mente jeg mer tradisjonelt rettet, ikke selvforsvarsrettet... Men hvis det er fighting du er ute etter ville jeg også anbefalt BJJ-klubben smile

Skolsegg
Gjenganger

« Reply #5 on: 10.04.12 at 09:05:29 »

Som du helt riktig har observert, så har begge klubbene stilarter, og driver derfor jujutsu-trening etter en forholdsvis tradisjonell modell med mye teknisk trening. Det er absolutt et selvforsvarsfokus, men mer teknisk fra starten enn du nok er vant til fra Krav Maga. Den formen for "sparring" som det bedrives mest av på vanlig trening hos oss, er angrepssirkler med en i midten og 2-4 stk som angriper med forutbestemt tempo og intensitet, men med fritt valg av angrep. Dette skal bygge flyt og rutine i bruk av teknikk og bevegelser.

Mvh.
Hans Petter Skolsegg

Hans Petter Skolsegg
Romerike Jujutsu Klubb     www.jujutsu.no
Kei Wa Ryu Jujutsu
Yamaue Ryu Aiki Jutsu
petmyh
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 11.04.12 at 15:18:28 »

Takker og bukker!

Merker det at jeg har litt å prøve ut før jeg begynner noe sted! smile
Addey
*
Veteran

« Reply #7 on: 11.04.12 at 17:51:42 »

Og det er alltid den beste strategien, IMHO. Prøv ut absolutt alle kampsportklubber i rimelig nærhet, og begynn der du føler deg mest vel.

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: Valg av stilart og diverse « previous next »
Jump to:  

Social sharing