Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 02:08:06

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Grunnprinsippene - jurist 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Grunnprinsippene - jurist

Nevian
*
Forummedlem

« on: 05.05.12 at 22:17:06 »

Master Per Andresen - som nestor å betegne innen Taekwon-Do - er en mann som er glad i å prate. Jeg gjorde meg bare en tanke her en dag da jeg hørte ham snakke langt og lenge om grunnprinsippene (høflighet, ærlighet, osv.). Dette er jo prinsipper hvis overordnede mål er å gjøre verden til et sted med mer trivsel, mer harmoni, mindre konflikter etc. Per Andresen er jo jurist - en yrkesgruppe jeg nærmest betegner som noe konfliktsøkende. Er det ikke en slags dissonans her?
Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 06.05.12 at 10:04:03 »

Master Per Andresen - som nestor å betegne innen Taekwon-Do - er en mann som er glad i å prate. Jeg gjorde meg bare en tanke her en dag da jeg hørte ham snakke langt og lenge om grunnprinsippene (høflighet, ærlighet, osv.). Dette er jo prinsipper hvis overordnede mål er å gjøre verden til et sted med mer trivsel, mer harmoni, mindre konflikter etc. Per Andresen er jo jurist - en yrkesgruppe jeg nærmest betegner som noe konfliktsøkende. Er det ikke en slags dissonans her?

Jeg synes du stereotyper jurister veldig. Noen er det fordi de er intressert i juss også. Å være intressert i juss, er langt i fra å være noen konfliktsøkende kranglefant smile

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 06.05.12 at 10:09:23 »

Noen, ja, men jeg er enig med Nevian at juristfaget går mye ut på å argumentere ihjel hverandre. En viss dissonans opplever jeg, men aller mest inne i midt hodet. Jobbmenneske og dagliglivsmenneske kan greit ha forskjellige verdier.

Dette fører også litt inn på debatten: "Work to live, or live to work?" smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Dr. Pepper
« Reply #3 on: 06.05.12 at 16:25:40 »

Dette er jo prinsipper hvis overordnede mål er å gjøre verden til et sted med mer trivsel, mer harmoni, mindre konflikter etc. Per Andresen er jo jurist - en yrkesgruppe jeg nærmest betegner som noe konfliktsøkende. Er det ikke en slags dissonans her?

Så jurister prøver å gjøre verden til et sted med mindre trivsel, mindre harmoni og flere konflikter? Er dette seriøst ment?
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 06.05.12 at 18:58:10 »

Jeg reagerte også på den fremstillingen. I mine øyne er advokatembedet noe av det mest nøytrale som finnes. Hvor er motsetningene? Man må også kunne skille funksjon og person. Tror neppe feks lippestad blir sett på som usympatisk selv om mannen han forsvarer er det. Han utøver derimot sin rolle på en tilfredsstillende måte.
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #5 on: 06.05.12 at 23:07:10 »

Jurister jobber med å løse konflikter.

Arte suave.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #6 on: 07.05.12 at 15:49:52 »

Er utdannet jurist og tror du har misforstått, enig med Shemhazai her. Der løsning som er interessen.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 07.05.12 at 17:08:31 »

Løsning i klientens favør.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #8 on: 07.05.12 at 17:28:02 »

Løsning i klientens favør.

Det er fortsatt løsning fremfor konfliktskapning, og det finnes veldig mange juristyrker foruten advokat. Jeg kan f. eks. ikke tenke meg noe stort mer løsningsorientert enn en dommer - eller lovmakerne på Stortinget.

At mange kranglete mennesker blir jurister, er en helt annen sak.  biggrin
« Last Edit: 07.05.12 at 17:30:09 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Grunnprinsippene - jurist « previous next »
Jump to:  

Social sharing