Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 07:09:24

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Grappling og våpen. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Grappling og våpen.

Gjerding
**
Stuntposter

« on: 23.05.12 at 01:26:48 »

Skummleste noe av ninjatråden vår og kom da over den klassiske "MMA har regler og da er det ett dårlig alternativ som selvforsvars trening" argumentet. Kom da til å tenke på ett klipp av southnarc/shivworks ang. bjj og hvordan det kan brukes under andre forhold enn dojoen.

http://www.youtube.com/watch?v=xeX1PyKKuYk

Kakudokan Oslo
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 23.05.12 at 10:25:57 »

Bra fyr! Han er på listen min over "must-meet"

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #2 on: 23.05.12 at 12:17:05 »

Mhm. Har du sett ecqc klippene hans? Mye bra.

Kakudokan Oslo
Ch_Omega
« Reply #3 on: 23.05.12 at 13:07:06 »

Likte dette veldig godt. smile

Dette minner meg forøvrig litt om enkelte driller i Modern Army Combatives (MAC), det nåværende nærkampsystemet til den amerikanske hæren (som forøvrig er basert på Gracie Jiu Jitsu). Interesserte kan sjekke denne boka, der MAC-instruktør (og BJJ/GJJ sortbelte) Greg Thompson tar for seg flere grapplingdriller/løsninger både stående og på bakken, med både kniv, pistol og rifle inne i bildet.

« Last Edit: 23.05.12 at 13:08:41 by C.O. » Logged
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 23.05.12 at 13:13:29 »

Mhm. Har du sett ecqc klippene hans? Mye bra.

Jepp smile Det finnes endel annet videomaterial av han også. Vurderte å kjøpe knivserien hans, men de var litt dyre. Iallefall på en studentlønn. Mulig jeg revurderer det kjøpet iløpet av sommer/høst.

Det var forresten en av videoen hans som inspirerte til disse øktene.

http://www.youtube.com/watch?v=yVrqvsil7B4

Juggernaut Fight Group
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #5 on: 24.05.12 at 10:04:24 »

En video av ecqc.

http://www.youtube.com/watch?v=_R4ajSiXARM

Og en review.

https://thedishwasherstears.wordpress.com/2011/11/07/ecqc-los-angeles-2011/

Får en viss formening om at virkeligheten er mer slit enn rene fine teknikker i hverfall hehe.

Kakudokan Oslo
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 24.05.12 at 12:34:30 »

Får en viss formening om at virkeligheten er mer slit enn rene fine teknikker i hverfall hehe.

Det er iallefall min erfaring.  smile

I tillegg: Jo mer levende og hard trening man har, jo roligere og mer kontrollert kan man møte og håndtere sitausjonen.

Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #7 on: 24.05.12 at 14:00:55 »

Og en review.

https://thedishwasherstears.wordpress.com/2011/11/07/ecqc-los-angeles-2011/

Kult review!

My brother and I were rolling around in the mud, getting pelted by driving hailstones, fighting over a gun in a lightning storm, and he pauses in the middle of the fight and looks at me, grinning, and says, “Well, it’s official. This is the best fucking training ever!”
Then he kicked my ass, took the gun from me, and shot me in the face.

Priceless!!

Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #8 on: 08.06.13 at 19:40:34 »

En til av det samme. Fortsatt ikke veldig aktuelt for oss i Norge med forholdsvis få situasjoner med skytevåpen, men interessant lell.

http://vimeo.com/4349691

Edit: Stående grappling del 1 og 2 over den videoen er også interessante.
« Last Edit: 08.06.13 at 19:55:45 by Gjerding » Logged

Kakudokan Oslo
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #9 on: 09.06.13 at 14:35:44 »

Kontroll på våpenarmen bør etter min mening ha førsteprioritet hvis man er så uheldig å måtte konfrontere noen med våpen (uten selv å ha våpen), og da er grappling et ganske livsnødvendig verktøy. Særlig stående bryting med fokus på armdrag, vanlig og omvendt '2 on 1', Kimura-grep og andre former for armkontroll, er etter min mening noe av det mest nyttige man kan lære i så måte.

Arte suave.
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #10 on: 10.06.13 at 11:58:08 »

En annen ting å tenke på under slike clinsh forhold (stående og liggende) er å gå ut i fra at det kan komme ett våpen inn i bildet selv om det ikke var slik fra starten. Så kontroll på arm og situasjoner hvor du kan være sårbar for våpenbruk bør kanskje motarbeides uansett?

Kakudokan Oslo
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 10.06.13 at 15:05:58 »

Kontroll på våpenarmen bør etter min mening ha førsteprioritet hvis man er så uheldig å måtte konfrontere noen med våpen (uten selv å ha våpen), og da er grappling et ganske livsnødvendig verktøy. Særlig stående bryting med fokus på armdrag, vanlig og omvendt '2 on 1', Kimura-grep og andre former for armkontroll, er etter min mening noe av det mest nyttige man kan lære i så måte.
Armdrag er helt sentral for meg, når vi jobber i den denne distansen (Struggeling). Men minst like viktig er det jeg kaller "Wrist Fighting". Her handler det ikke bare om a) å få grepet, men også om å b) beholde grepet, og c) fase over til mer dominante posisjoner. Selv om det ofte blir misforstått, så har faktisk Aikido gitt meg et par viktig verktøy ... når jeg blander det i riktige porsjoner med grappling.

En annen ting å tenke på under slike clinsh forhold (stående og liggende) er å gå ut i fra at det kan komme ett våpen inn i bildet selv om det ikke var slik fra starten. Så kontroll på arm og situasjoner hvor du kan være sårbar for våpenbruk bør kanskje motarbeides uansett?
"Accessing" (Trekk) er helt klart viktig. Begge sider, og begge sider (!?) smile

Juggernaut Fight Group
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #12 on: 11.06.13 at 19:42:20 »

Håndleddskontroll er veldig viktig, ja - om ikke som primærverktøy, så i det minste som inngangsteknikk før man får kontroll på overarmen - men jeg føler selv at brytere er de beste å lære dette fra (har hatt gleden av å jobbe i døra med noen veldig flinke gresk-romerske brytere i noen år, og lært noen reale ninjagrep), selv om aikido sikkert har et par nyttige moves.

Hva dette med uforutsett trekk av våpen i clinch angår, er det enda en grunn av mange til at jeg mener en standard '2 on 1', dvs. å gå på utsiden av armen, aka. 'russerarm', er det beste utgangspunktet for stående kontroll (i motsetning til bare å skulle gjøre mest mulig skade) i en selvforsvars- eller sikkerhetssituasjon. Forutsatt at man har litt skills i posisjonen, selvsagt.

Én ting er at en 2 on 1 egner seg til å få kontroll på selve våpenarmen, men hvis motstanderen skulle rekke å bytte hånd, eller fremprodusere f. eks. en kniv i den frie hånden, er man på utsiden på motsatt side, og kan - hvis man kan bruke grepet skikkelig - bruke balansebrytning kombinert med press på armen/skulderen til å tvinge fyren fremover, enten for å gjøre det umulig for ham å snu seg inn (og dermed holde den frie armen med kniven utenfor rekkevidde), eller evt. presse ham ned i mageleie, kaste med uchi mata eller liknende.

Det finnes også noen fine måter å bytte arm på, skulle vedkommende klare å snu seg inn (dette er selvfølgelig worst case-løsning hvis han har kniv), men kanskje viktigere, siden man er på utsiden, kan man gå til ryggen hans, for så å fange den borteste armen (som han f. eks. trekker kniv med) bakfra i en slags bear hug, eller evt. bevege seg helt rundt til 2 on 1 på andre siden.

(Nå høres jeg kanskje ut som en som har trent veldig mye på knivforsvar; det er jeg ikke.)
« Last Edit: 12.06.13 at 12:13:03 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #13 on: 12.06.13 at 10:49:03 »

Håndleddskontroll er veldig viktig, ja - om ikke som primærverktøy, så i det minste som inngangsteknikk før man får kontroll på overarmen - men jeg føler selv at brytere er de beste å lære dette fra (har hatt gleden av å jobbe i døra med noen veldig flinke gresk-romerske brytere i noen år, og lært noen reale ninjagrep), selv om aikido sikkert har et par nyttige moves.
Om man skal sammenligne gjennomsnittet, så sier min erfaring at brytere har helt klart en fordelaktig teknisk base når det gjelder clinchen. Problemet er at mye av denne tekniske basen er veldig fysisk basert. Et annet problem er at mengdeerfaringen deres er sportslig basert.

Det går kjapt å lære disse gutta et par tekniske løsninger, men det generelle mindsettet er tar betraktelig lengre tid. Som dørvakt er man selvfølgelig godt kjent med "tankene". Jeg vil bare påstå at "tankerekken" er ikke alltid fullstendig.

Hva dette med uforutsett trekk av våpen i clinch angår, er det enda en grunn av mange til at jeg mener en standard '2 on 1', dvs. å gå på utsiden av armen, aka. 'russerarm', er det beste utgangspunktet for stående kontroll (i motsetning til bare å skulle gjøre mest mulig skade) i en selvforsvars- eller sikkerhetssituasjon. Forutsett at man har litt skills i posisjonen, selvsagt.

Hvis jeg skal generalisere, så føler jeg meg tryggere når har kontrollgrep på noen (russerarm) kontra gjøre klar til å levere en bråte med slag og spark. Men dette er nok noe for generaliserende, ettersom mengdeerfaringen min (jobbmessig) har blitt løst ifra "soft approach". Dermed føler jeg dette er viktigst, men hva jeg føler er ikke nødvendig riktigst.

Det som mangler her er "vurderingskriteriene" av situasjonen. Her kommer uttrykk som "strategi & taktikk" inn i bildet. Dette kan lett føres oss inn på en sidetråd som jeg foretrekker å diskutere i person.

Én ting er at en 2 on 1 egner seg til å få kontroll på selve våpenarmen, men hvis motstanderen skulle rekke å bytte hånd, eller fremprodusere f. eks. en kniv i den frie hånden, er man på utsiden på motsatt side, og kan - hvis man kan bruke grepet skikkelig - bruke balansebrytning kombinert med press på armen/skulderen til å tvinge fyren fremover, enten for å gjøre det umulig for ham å snu seg inn (og dermed holde den frie armen med kniven utenfor rekkevidde), eller evt. presse ham ned i mageleie, kaste med uchi mata eller liknende.
 Ja, men det å kontrollere en person er mye på denne måten er mye mer avansert, enn rett og slett å skifte hånd. Dette har vi jobbet mye med, og vi erfarer at "nivået av vold" er det som skifter kontrollen frem eller tilbake. Man må introdusere vold, for å provosere frem smerte - for å forstyrre tankerekken, for å unngå "re-navigering" av våpenet.

Det finnes også noen fine måter å bytte arm på, skulle vedkommende klare å snu seg inn (dette er selvfølgelig worst case-løsning hvis han har kniv), men kanskje viktigere, siden man er på utsiden, kan man gå til ryggen hans, for så å fange den borteste armen (som han f. eks. trekker kniv med) bakfra i en slags bear hug, eller evt. bevege seg helt rundt til 2 on 1 på andre siden.

(Nå høres jeg kanskje ut som en som har trent veldig mye på knivforsvar; det er jeg ikke.)
Jeg har jobbet mye med kniv, og du tenker slik jeg ønsker at alle mine debattanter/motdebattanter skal tenke. Dette fører til produktive debatter.

Hva med å teste dette? Vi har det som trengs av verktøy i Arendal. Det finnes også folk i Drammen og Oslo jeg kan anbefale.
« Last Edit: 13.06.13 at 02:48:27 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #14 on: 08.11.13 at 14:08:17 »

Tenkte jeg poster enda en jeg.

http://www.youtube.com/watch?v=BT5stC-SBF0&app=desktop

Kakudokan Oslo
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 11.11.13 at 12:24:05 »

Mange av Shivworks (Craig Douglas) og AMOK! (Tom Sotis) sine programmer henter inspirasjon fra hverandre. Jeg skal prøve å "finne han" iløpet av 2014. Noen andre som kunne tenke seg en tur?

Juggernaut Fight Group
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Grappling og våpen. « previous next »
Jump to:  

Social sharing