Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 17:36:00

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: Avsporing Solkorset/Fred Ettish 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Avsporing Solkorset/Fred Ettish

Ola Berli
**
Stuntposter

« on: 30.06.12 at 16:27:15 »

Yepp, stort sett enig i betrakningene overfor!

Ser han har en tatovering som ser ut som et " solkors" Jeg kjenner ikke mannen, så vet ikke hvor mye jeg skal legge i det
og håper jeg tar grundig feil.

Jeg er veldig allergisk mot alt som har med white power og nynasisme å gjøre, nemlig.

Kyokushinkai ( BKK )

" Blessed be the Lord, my rock. Who trains my hands for war, and my fingers for battle " King David, Psalms 144
Ch_Omega
« Reply #1 on: 30.06.12 at 23:11:23 »

Selv om naziene er de mest kjente brukerne av swastikaen, er de hverken de eneste eller de første. I kampsportsammenheng brukes det bl.a. innenfor Shorinji Kempo, og det brukes også innenfor flere store religioner, som f.eks. buddisme og hinduisme. smile Med andre ord, om fyren har et swastika(om det faktisk skulle vise seg å være det) tattovert på kroppen, er det langt fra sikkert at dette har noe som helst å gjøre med white power bevegelsen/nynazisme.

Ola Berli
**
Stuntposter

« Reply #2 on: 30.06.12 at 23:30:12 »

Fullt klar over det!

Allikevel det som i denne sammenheng er interessant er hva man forbinder det med. De fleste som får tatovert svastika eller andre nasi/rasistiske symbol på huden gjør det med en hensikt.

Så meget mulig at denne kampsportutøver har gode hensikter og jeg tar feil......håper iallefall det!

Kyokushinkai ( BKK )

" Blessed be the Lord, my rock. Who trains my hands for war, and my fingers for battle " King David, Psalms 144
tøffen
Veteran

Kids are people too, you know!
« Reply #3 on: 01.07.12 at 01:32:29 »

Tja, hans far er av jødisk ætt ihvertfall.

His father, Peter, left the Old Continent in 1952 after surviving forced labor camps in Nazi Germany -- according to Ettish, “his heritage had a lot of Jewish blood in it”
(http://www.sherdog.com/news/articles/1/Fred-Ettish-Where-Is-He-Now-16706)

"Royce has a puncher's chance at catching Matt in a submission" - Randy Couture
Gone with the wind
Veteran

« Reply #4 on: 01.07.12 at 11:46:09 »

Fullt klar over det!

Allikevel det som i denne sammenheng er interessant er hva man forbinder det med. De fleste som får tatovert svastika eller andre nasi/rasistiske symbol på huden gjør det med en hensikt.

Så meget mulig at denne kampsportutøver har gode hensikter og jeg tar feil......håper iallefall det!

Så om man tattoverer f.eks en viking eller noe norrønt så er det mest sannsynlig av nazistiske hensikter? det er jo isåfall utrolig dømmende.

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
Ola Berli
**
Stuntposter

« Reply #5 on: 01.07.12 at 16:43:43 »

Hei,

regnet med å putte hodet inni et ormebol slik som kampforum enkelte ganger fungerer smile

Kunne dog ikke la være når jeg så tatoveringen som ihvertfall for meg lignet på Solkorset som var Nasjonalsamlingshovedsymbol ( Quisling )

Selvsagt om en taotoverer en viking eller noe annet norrønt på seg så har det ikke noe med nasisme å gjøre.

Se på alle UFC utøvere som er tatovert. Jeg har ikke en gang funnet noe som er " ulovlig " Det var vel derfor jeg denne

ene gangen ikke kunne la være å reagere. Som tidligere sagt overfor for meg går grensa ved rasisme og nasisymbol,

det bør en være på vakt imot og ha null toleranse for!

Kyokushinkai ( BKK )

ChristianSloper
**
Stuntposter

« Reply #6 on: 01.07.12 at 19:55:40 »

Så om man tattoverer f.eks en viking eller noe norrønt så er det mest sannsynlig av nazistiske hensikter? det er jo isåfall utrolig dømmende.

Hvis man tar et svasitika og viser det, uten noen kontekst, til en vestlig person så vil 99% forbinde dette med nazisme.  Det samme kan ikke sies om en viking.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #7 on: 02.07.12 at 13:13:11 »

Jeg begrenser meg til SS-tatovereringen jeg har på høyre skulder. Svastikaen blir litt dramatisk.
Ch_Omega
« Reply #8 on: 02.07.12 at 13:56:42 »

Noe som er litt interessant her, er jo at den swastika-varianten som ble brukt av nazi-partiet i Tyskland (og som idag brukes av nynazister og andre tilsvarende undermennesker), er høyre-rettet og har en 45 graders helning, slik at hjørnene peker rett opp, ned, til høyre og til venstre. Hvis du ser på f.eks. bildet av Doshin So som jeg postet over, ser du at denne swastikaen er venstre-rettet og har ingen slik helning. Det er altså ikke slik at alle swastikaer er like, og de har heller ikke samme betydning.

Jeg synes egentlig det er litt synd at swastikaen er så sterkt assosiert ned nazismen, siden symbolet i seg selv har en vanvittig lang historie før naziene kom på banen med sin variant, og ble bl.a. annet ansett som et lykkesymbol i Europa helt frem til tiden da Adolf Hitler bestemte seg for å kuppe symbolet.

Den dag idag, vet jeg om enkelte gamle bygninger i Oslo, bygget i tiden rundt forrige århundreskifte, som har swastikaer i fasademønstre og i f.eks. smijernsporter, og man kan faktisk gå så langt tilbake som til det gamle romeriket for å finne eksempler på swastikaer i gulvfliser. Det er også kjent at symbolet ble brukt oldtidssivilisasjonene i Indus-dalen i India. Dessuten benyttes swastikaen, som nevnt over, i stor grad den dag i dag innen flere religioner i østen, så det å øyeblikkelig tenke "nazi!" når man ser en person med swastika-symboler på kroppen, er i bunn og grunn litt kunnskapsløst. Fyren kan jo for alt vi vet være teosof, buddhist, hinduist, tilknyttet den japanske Hachisuka-familien, inspirert av oldstids-kulturer, veldig fan av øl fra Carlsberg-bryggeriet, en en kempo-utøver, eller tilknyttet det finske luftforsvaret kanskje?
 bleh
Mulighetene er iallfall temmelig endeløse, og jeg er rimelig sikker på at symbolet som herr Ettish har tattovert på kroppen ikke markerer noen sammenheng med nazisme iallefall.
smile
« Last Edit: 02.07.12 at 13:59:56 by C.O. » Logged
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #9 on: 02.07.12 at 14:05:31 »

Vet om flere gamle bygninger selv som har solkorset i fasadepynten. Artig å tenke på at symbolet har og fortsatt har andre assosiasjoner enn til 30 og 40tallets Tyskland. Det er som Christian sier, litt kunnskapsløst og utelukkende knytte symbolet til nazismen, selv om det i den vestlige verden er den mest naturlige assosiasjonen. Symboler eksisterer jo først og fremst som representasjoner for vårt følelsesliv.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #10 on: 02.07.12 at 14:06:48 »

Har svastika i gamle krigstårner i hjemmlandet, sett dem sjæl. Og med gamle mener jeg typ rundt 1000 år isj
ChristianSloper
**
Stuntposter

« Reply #11 on: 02.07.12 at 15:01:33 »

Jeg synes egentlig det er litt synd at swastikaen er så sterkt assosiert ned nazismen, siden symbolet i seg selv har en vanvittig lang historie før naziene kom på banen med sin variant, og ble bl.a. annet ansett som et lykkesymbol i Europa helt frem til tiden da Adolf Hitler bestemte seg for å kuppe symbolet.

Nazistene i Tyskland var jo eksperter på "reklame"/propeganda og brukte de symbolene de mente var de mest kraftfulle.  Svastika er jo det klareste eksempelet, men for eksempel er jo mye musikk nå forbundet til Nazityskland (Wagner f.eks) selv om den ble laget lenge før Nazismen kom på banen.  Det er jo meget dumt da symbolene og musikken  _er_ kraftfulle.

Likevel, hvis du først skal begynne å reklamere for din dojo, eller nye bedrift eller hva du nå starter opp.   Så bør man kanskje likevel tenke seg om før man velger solkorset som symbol.  For det første kommer mange til å avvise deg og mistolke deg , og for det andre må du bruke mye tid på å forklare at "nehei, dette er ikke noe nazisymbol, dette er urgammmelt ... blabla".

Jeg tenker, at man bør tenke i samme banene før man tatoverer seg med solkorset også, det er jo mer personlig og du kan oftere velge når du skal vise det frem, men du risikere å forvirre/agitere mange mennesker.  Ikke fordi du har gjort noe galt, men fordi gjennomsnittspersonen som du møter ikke nødvendigvis har de kunnskapene du har. 

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #12 on: 05.07.12 at 07:33:26 »

Men måten man behandler rasister på i Norge idag er faktisk verre enn hvordan jødene ble behandlet før andre verdenskrig.

Den bør du tenke over en gang til. Bortsett fra det rent faktiske er forfølgelse pga (påstått) etnisk tilhørighet noe helt annet enn kritikk av ideologier.

Idag er det værken lov å være rasist eller islam kritiker/motstander. Så tenk litt på det og føl litt på det.

Her blander du igjen to ting: Rasistiske holdninger er vel neppe noen ville kunne forsvare (eller vil du prøve?), religionskritikk er noe helt annet.

« Last Edit: 05.07.12 at 08:37:38 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #13 on: 05.07.12 at 08:13:04 »

Men måten man behandler rasister på i Norge idag er faktisk verre enn hvordan jødene ble behandlet før andre verdenskrig. Idag er det værken lov å være rasist eller islam kritiker/motstander. Så tenk litt på det og føl litt på det.

Interessant. Dette burde du fortelle Lars Gule om, som sist jeg sjekket med jevne mellomrom kommer med svært knusende kritikk til Islam om blant annet kvinnesyn, og som faktisk gjør det med såpass presis og kunnskapsrik retorikk at motstanderne ikke kan avfeie det som meningsløs fremmedfiendtlighet.

Eksempel her: http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8606

Det man derimot med rette bør arresteres på er den type overforenklede generaliseringer du nettopp kom med, som kan plukkes fra hverandre ca like lett som anti-knockout-retorikken til Oftedal.

Per B. Løvsletten
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #14 on: 05.07.12 at 09:53:05 »

For det første, jeg er ikke rasist.

Vil du bli tatt seriøst i debatter omkring rasehat er dette aldri en god start smile Dette er ikke noe man erklærer seg som eller ikke, dette er noe du eventuelt stemples som utfra retorikk og handlemønster.

Tror Dere missforstod, blir forbanna hver gang jeg ser leser eller hører noen som mener att nazisme må utryddes for enhver pris. Man kan faktisk ikke med lover,regler og moral få andre til å tenke som seg selv.

Dette er gode poeng jeg er helt enig i, enten det gjelder uønskede holdninger eller mye kriminalitetsforebygging. Jeg er dog litt usikker på hva du mener med moral, dette anser jeg som noe den enkelte utvikler på egen hånd, og er noe man til en viss grad kan påvirke ved bra informasjon, grundige og faktabaserte politiske debatter etc

Det andre er ordet rasist, det ER å tenke eller handle etter en tanke at en rase er bedre enn den andre.

Også et godt poeng, utvanningen er ganske heftig. (Plumbo anyone? Eller hva med Schjenken/ambulanse-saken?)

Men idag brukes ordet rasist på alle som har innvendiger imot invandring muslimer islam osv. Rasist kortet er alt for enkelt å ta frem i alle sammenhenger.

Det er egentlig ganske relevant all den tid folk omtaler muslimer som homogene grupper, og betegner dem bortimot som en rase. Så dette er jeg ikke enig i. Jeg har ikke fått med meg mye utskjelling av tidligere nevnte Lars Gule som rasist hvertfall.

"Men måten man behandler rasister på i Norge idag er faktisk verre enn hvordan jødene ble behandlet før andre verdenskrig. Idag er det værken lov å være rasist eller islam kritiker/motstander. Så tenk litt på det og føl litt på det. "
Dette skrev jeg selvfølgelig for å provosere litt, men det er delvis sant.

Nei.

Er man rasist om man ikke kunne tenke seg å leve i et land hvor man selv VIL bli en minoritet innen 50 år ?

Denne analysen er på mange måter håpløs, både pga tidshorisont og andre usikkerhetsmomenter. Jeg foreslår at vi heller konsentrerer oss om de nåværende problemer og finner konstruktive løsninger på dem framfor skremselsbilder.
« Last Edit: 05.07.12 at 09:57:34 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: Avsporing Solkorset/Fred Ettish « previous next »
Jump to:  

Social sharing