Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 17:40:48

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: 1 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 7  All Go Down Print

1

jannerik
1
« on: 09.07.12 at 07:49:16 »

1

« Last Edit: 08.08.12 at 13:44:39 by jannerik » Logged
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 09.07.12 at 11:28:11 »

Ja, jeg lo godt når jeg så en dokumentar om "preppere" på tv her om dagen. Dette er et fenomen som fra et samfunnsperspektiv er både komplekst og enkelt på en gang. Enkelt, fordi de føyer seg inn i en lang rekke uttrykk for mer generell konspirasjonsnoia/paranoiditet. Komplekst fordi de uttrykker en rekke underliggende mekanismer som vanskelig lar seg forklare med en enkelt modell.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #2 on: 09.07.12 at 14:31:19 »

Ja vi kan vel alle le av "preppere" på Tv. Men en normalt oppegående nordmann er slettes ikke lik prepperne eller domedagsprofetene fra statene biggrin

Men hvor lenge lever du da Anders om det ikke er noe i butikken ?

Syns problematikken er interessant selv da.

Mat som man kan spise, om plutselig "the shit hits the fan".

Fiske selv
Duer og fugl
Dyr i skogen

Vidre kan man spise;
røtter, sopp og bær

I et lenger perspektiv;

Dyrke sitt eget korn, ha egne høner osv, dyrke poteter.

Jeg tror man kommer mye lenger med en bok om hvordan man skal drive et selvforynt bruk, enn 6 mnd med mat.

Mr. sexy!
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #3 on: 09.07.12 at 14:52:13 »

Duene hadde jeg kanskej ikke spist. Flying rats
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 09.07.12 at 16:15:14 »

Altså, jeg kan synes det er artig og tenke seg ulike scenarioer, men favoritten min er full postapokalypse med zombier løpende rundt. Har tenkt mange ganger tenkt på hva jeg skulle gjort da. Utover det mener jeg at en total katastrofe i det omfanget du skisserer er en hypotetisk problemstilling jeg ikke tenker så mye over utover for morro skyld.

Og til hva jeg hadde gjort: Jeg hadde sikkert plyndret butikker for mat, stengt meg inne og ventet til det hadde roet seg. Hadde det ikke roet seg, så måtte man bare forsøke å overleve, slik realiteten for veldig mange i andre deler av verden er.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #5 on: 09.07.12 at 19:03:02 »

Våpen og mye våpen:) da overlever man. Texas yiihaaa!   Men serr, må jo fange noe kjøtt
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #6 on: 09.07.12 at 19:44:00 »

Jeg hadde nok tydd til kannibalisme. Bor en feit stek over meg jeg kunne levd på I flere måneder.
BarteSam
Forumavhengig

« Reply #7 on: 09.07.12 at 20:19:03 »

Kom tilfeldigvis over dette temaet selv i forrige uke!
Jeg googlet for å finne oppskrift på tørket kjøtt (som turmat...), og havnet inne på noe som het norsk survivalforum eller noe sånt smile
Visste faktisk ikke at det var så mange som tenkte i de baner...

Men jeg fikk faktisk kjenne litt på det sjøl i jula da strømmen blei borte ett par dager her på Vestlandet. Da gjaldt det å spise opp maten i kjøleskapet før det blei bedervet. Tilberedning foregikk på primus..
Så jeg lærte hvertfall at det er greit å ha ett lite lager av hermetikk, stearinlys osv Wink

Og til mannen uten x: løsningene dine kan forsåvidt fungere om dritten treffer vifta i mai mnd.
Men det blir verre om det skjer i desember.

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
Mannen uten x
Veteran

« Reply #8 on: 09.07.12 at 22:38:06 »

Hmm ja mange som tror det du tror, viste du om all vilt i hele Norge hadde blitt skutt. Hvor mange dager tror du den norske befolkning kan spise før det er tomt ?

Tror svaret vil overaske Tongue

Ellers er jo hel hvete eller såfrø god investering ja og poteter biggrin  om man ikke bor midt i by da.

Tja, når nøden er der, så spiser man vel mer enn elg og hjort?
Smådyr, fisk, skjell,fugler, innsekter osv.

Mr. sexy!
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #9 on: 10.07.12 at 01:49:45 »

Vel, er 2012 profetiene virkelighet? i mitt hode er det galskap, de værste av de som forbereder seg, som har store mengder utstyr klargjort for å overleve vis noe skjer, mener jeg burde roe seg ned å se om de ikke for solgt noe av det på finn.no og få igjen pengene sine

Med det sakt vil jeg også si at det å ikke være det minste forberett på en krise er enda mer galskap!
Jeg har et godt utvalg av hermetikbokser, en god runde mat i frysern og noen døgn rasjoner (og enkelt måltider) liggende fra tia i forsvaret, jeg har en del klær som er gode og varme og dyner og pledd så jeg kan oppholde meg hjemme også uten varme i mange minus grader, litt vann, riktig nok ikke mye, men det er ikke vanskelig å oppdrive vann i Oslo området, og litt små ting til frilufts liv, nesten alt dette er ting som er vanlig å ha og som jeg mener man burde etterstrebe å ha hjemme (kansje med undtakk av feltrasjoner) også helt uten å tenke på apokalypse, har man før advart mot å drikke vann i deler av Oslo? ja, så hvorfor ikke ha en liten flaske liggende?

Ju Jitsu Norge
slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #10 on: 10.07.12 at 06:10:04 »

Frekventerer noen amerikanske forum og ser preppediskusjonene daglig, det er jo fullstendig alvor for mange der borte og de er helt overbevist om at det kommer en dag hvor sammfunnet kollapser fullstendig og det er alle mot alle.
Selv har jeg helt til vanlig nok mat hjemme til å sørge for meg og dama en stund uansett.
Forøvrig tror jeg neppe det kommer noen plutselig SHTFsituasjon som tar alle på senga, leser man aviser så får man vel med seg det meste før det skjer noe alvorlig.
« Last Edit: 10.07.12 at 06:15:21 by slemmo » Logged

slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #11 on: 10.07.12 at 06:59:28 »

Det siste er at 21 desember går sola og andre planter inn melkeveien på linje. Husker ikke helt men tror det var 26000 år imellom hver gang dette skjer. Og når man vet hvor stor påvirkning månen har på jorda så må jo bare dette påvirke oss i en eller anna grad.

Nei det må det ikke, men hvis du lurer kan du sikkert bare sende en mail til http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_J%C3%B8rgen_R%C3%B8ed_%C3%98degaard så får du kanskje svar på det.

edit: nå har jeg brukt 10 minutter på google og funnet ut at det ikke er noen planetary alignment 21 desember uansett. Det er bare en teori fremsatt av skrullete mayakalendertilhengere e.l., så da er ikke det noe å bekymre seg over.
« Last Edit: 10.07.12 at 07:05:44 by slemmo » Logged

slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #12 on: 10.07.12 at 10:41:28 »

Jeg skjønner at forskjellige mennesker ikke nødvendigvis tolker det de leser på samme måte, men det får da være grenser. På siden du linker til står det ang. planeter:

Q: Could phenomena occur where planets align in a way that impacts Earth?
A: There are no planetary alignments in the next few decades, Earth will not cross the galactic plane in 2012, and even if these alignments were to occur, their effects on the Earth would be negligible. Each December the Earth and sun align with the approximate center of the Milky Way Galaxy but that is an annual event of no consequence.

Og ang. solstormer:

Q: Is there a danger from giant solar storms predicted for 2012?
A: Solar activity has a regular cycle, with peaks approximately every 11 years. Near these activity peaks, solar flares can cause some interruption of satellite communications, although engineers are learning how to build electronics that are protected against most solar storms. But there is no special risk associated with 2012. The next solar maximum will occur in the 2012-2014 time frame and is predicted to be an average solar cycle, no different than previous cycles throughout history.

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #13 on: 13.07.12 at 13:24:54 »

Excuse me??

Det siste er at 21 desember går sola og andre planter inn melkeveien på linje. Husker ikke helt men tror det var 26000 år imellom hver gang dette skjer. Og når man vet hvor stor påvirkning månen har på jorda så må jo bare dette påvirke oss i en eller anna grad.

Nei, det må det da vitterlig ikke i det hele tatt. Har du i det hele tatt peiling på astrofysikk? Noe sier meg at du ikke har det... Det at himmelobjekter er "på linje" er et påfunn fra astrologiens side, og har ingen som helst påvirkning på oss, når vi holder oss til den virkelige vitenskapen. Tyngdekraftens påvirkning er avhengig av avstanden mellom objektene, ingen ting annet, og objekter som er så langt unna som det du snakker om har tilnærmet lik null effekt på jorda. Jordas bane rundt sola har sine naturlige pertubasjoner på grunn av gravitasjonspåvirkninger fra andre legemer i solsystemet, men de er så små at de stort sett kan neglisjeres, med mindre du er ute etter å lære deg hvordan disse pertubasjonene oppfører seg. Jordas egen rotasjon er også ustabil og "wobbler" litt, men igjen er dette så minimalt at det kun er ekspertene som bryr seg om det. Det har nemlig ingen effekt på noe som helst. Månen og sola er de eneste to objektene som har noen nevneverdig påvirkning grunnet sin gravitasjonskraft på jorden. På enkeltmennesker har det null og niks effekt*

Begge disse tingene hever man at man får strøm brudd, men også total mørke i tre dager da sola er inne i melkeveien.

Hæ?? Sola er "inne i melkeveien" hele tiden... Melkeveien er galaksen som vårt solsystem er en del av, og vår sol er en av ca 300 milliarder stjerner i denne galaksen. Ikke før om noen milliarder år, da Melkeveien vil kollidere med Andromedagalaksen, kan det tenkes at sola vil kunne komme til å tilhøre en annen galakse. Uansett så er det eneste som får sola til å bli "borte" en solformørkelse, det vil si at månen kommer mellom sola og jorda, og det er en happening som kun skjer på små biter av jorda hver gang, og aldri mer enn noen få minutter. Så hva du enn har hørt, nei, det kommer ALDRI til å bli "total mørke" så lenge jorda eksisterer (når sola dør vil den høyst sannsynlig sluke med seg jorda når den vokser seg til en rød kjempe, og jorda vil dermed dø i den lyseste "dagen" den noen sinne har opplevd...)

* For å ta et kort eksempel på hvorfor tyngdekraften fra andre himmellegemer har null effekt på enkeltmennesker kan vi se på hva kraften fra f.eks. månen er på et enkeltmenneske. Gravitasjonskreftene mellom to legemer er definert (ihht Newtons universelle gravitasjonslov) som G (gravitasjonskonstanten, eller 6,67x10^-11 N(m/kg)^2 ) ganger massen til objekt 1 ganger massen til objekt 2 delt på avstanden mellom de to objektene i annen potens. Massen til månen er 7,35x10^22kg, mens gjennomsnittsavstanden til jorden er rundt 385.000km. Hvis jeg bruker meg selv som eksempel så veier jeg rundt 90kg. I så fall blir regnestykket som følger: F=6,67x10^-11 x (7,35x10^22 x 90)/(385.000.000)^2=0,00297N, eller omtrent tilsvarende den kraften et objekt som veier 0,0003kg eller 0,3g utøver på deg. Vanlig kontorpapir (A4-papir til printeren) veier 80 gram per kvadratmeter, så 0,3 gram tilsvarer en papirbit på ca 6*6cm... Det samme regnestykket for sola tilsier et kraft på 0,54N, eller tilsvarende et objekt på rett over 50 gram. Når så jorda utøver en kraft som gjør at vektnåla mi stopper på rundt 90kg, så sier det seg selv at disse kreftene er neglisjerbart små. Andre objekter i solsystemet utgjør enda mindre krefter (Jupiter i størrelsesordenen 0,0076g når den er på det nærmeste). Det eneste disse utgjør er å skape bitte små ubalanser i baner og planetrotasjoner, så små at de er unødvendige å regne med for alle som ikke holder på med millimeterplassering av satelitter i bane rundt jorden...

Sorry at dette muligens ble unødvendig teknisk for de fleste, men det er faktisk fagfeltet mitt, så jeg måtte bare...

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #14 on: 13.07.12 at 19:57:50 »

Takk for en flott og fornuftig redegjørelse, Addey. Liker slik nerdeinfo fra folk med litt faglig tyngde. Det har en tendens til å begrave all annen tendensiøsitet smile
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 7  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: 1 « previous next »
Jump to:  

Social sharing