Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:54:30

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Øvelser for å styrke setemuskulatur og knær 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Øvelser for å styrke setemuskulatur og knær

VW
*****
Posts: 721
Forumavhengig
Offline Offline

« on: 25.07.12 at 09:25:06 »

Hei.

Jeg sliter en del med støttemuskulaturen/stabiliserende muskulatur rundt knærne. Har hatt en meniskoperasjon og håper å unngå en operasjon til.
Problemet skyldes i stor grad svak setemuskulatur og at andre muskler kompanserer i stedet.

Har noen her noen gode tips til forskjellige styrkeøvelser man kan gjøre hjemme for å styrke setemuskulaturen og de stabiliserende musklene rundt knærne? Setter stor pris på all hjelp.
Logged

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Gibson
« Reply #1 on: 25.07.12 at 09:51:11 »

Markløft og knebøy med tunge vekter! smile

Du får ikke sterkere muskler av å gjøre "hjemmeøvelser" uten vekter. De blir mer utholdne, ja, men ikke sterkere som du etterlyser å bli. Det kan være greit å trene uten altfor tung belastning i rehab-perioder osv, men ideelt sett burde du øke vekten for å bygge opp styrke, for som du sier, nå må andre muskelgrupper kompensere for at rumpa ikke henger med i svingene, hehe.

Så enten bør du finne et lokalt treningssenter med bra utvalg av vekter, eller være litt kreativ og finne noen Rocky-metoder hjemme.

Dette er satt litt på spissen altså, men det er egentlig ikke så veldig mange utveier om man vil øke muskelstyrke enn vekttrening.
Logged
Apefisk
*****
Posts: 705
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #2 on: 25.07.12 at 09:53:24 »

Hip thrust og knebøy. Hvis det skal foregå hjemme er vel ettbeinsknebøy den tyngste varianten, og noe  å jobbe mot.

Her er en artikkel om hip thrust.

EDIT: Jeg er enig med Gibson i at vekter er å anbefale.
Logged

VW
*****
Posts: 721
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #3 on: 25.07.12 at 13:32:24 »

Takker.

Problemet foreløpig er å i det hele tatt aktivisere riktige muskler.
Musklene tar forskjellig på høyre og venstre side og spesielt på venstre side har jeg problemer med i det hele tatt å aktivisere riktig muskulatur. Ganske sært egentlig. Derfor trenger jeg egenvekt-øvelser nå i første omgang, bare for å få kick-starta muskulaturen skikkelig.

skal teste ut de hip thrust øvelsene skikkelig. Virker bra ( :
Og så blir det vel treningsstudio etterhvert.

Takk for hjelpen. ( :
Logged

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Øvelser for å styrke setemuskulatur og knær « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines