Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 07:39:13

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Norsk bok om selvforsvar 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

Norsk bok om selvforsvar

Ryan
Gammel ørn

« Reply #15 on: 31.08.12 at 19:09:52 »

Da har jeg finlest boka og kjører på med en tja.. slags bokanmeldelse:

1. Det er faktisk paradoksalt nok modig at man komprimerer (og utelater) masse kunnskap man har, fordi man ser hva som er formålet med prosjektet: Nemlig det at vanlige folk skal fullføre lesningen og klare å ta til seg det som står der. Begrensningens kunst. Dette gjelder teknikkutvalget og boka som helhet. Kampsport-/kampkunst-fellen er unngått. Dette er god RBSD.

2. En smart og effektiv vri å ha med ekte avisutklipp som slår an tonen.

3. Bra forklarende tekst til bildene om selvforsvarsteknikker. Det er faktisk ikke så lett.

4. Eksempler på RBSD-humor som jeg likte:

"Som operativ politimann erfarte jeg at mange blant vårt "klientell" tilsynelatende hadde stor kjærlighet for baseball."

"Blir du angrepet mens du er ute og nyter en kaffe, sørg for at den varme kaffen havner i ansiktet på vedkommende."

5. Artig å se at det ikke bare er jeg som er "miljøskadd", for her var det mange engelske ord og uttrykk i en norsk bok, hehe.

6. Noe interessant nytt jeg lærte er at å gå for fort og med lang skrittlengde kan tolkes negativt av bad-guys. Her synder jeg noe.

7. Realistiske bilder ang. teknikkene, med ansiktsuttrykk og alt.

8. Jeg synes det var på sin plass med ærlig, kvalifisert kritikk av situasjonen for politiet i dag.

9. Jeg synes det burde vært med hvordan man kan takle one/ two-hand lapel grab, og dytt mot brystet. De er jo vanlige ting å oppleve i konfrontasjoner. Pussig nok så er det disse som jeg har blitt spurt oftest om av folk flest. Jeg tror det har noe å gjøre med at man blir usikker på hva som er moralsk "godkjent" reaksjon her, og om dette egentlig er angrep osv. Her gjelder egentlig generelt alt av "in your face" ego-based angrep, som gjerne er meget adrenalinstimulerende.

10. Ved pistolavvæpningen på det første bildet er non-violent posture for telegrafisk for meg. Hendene er veldig nærme våpenet og spesielt at de er kunstig vinklet mot pistolen avslører lettere intensjon. Det er en balansegang mellom å raskt få tak i våpenet, og å samtidig ikke gjøre angriperen mistenksom. Selv er jeg ikke begeistret for å gå for avvæpning som det første man gjør, men jeg er klar over at noen RBSD-instruktører er uenig.

11. På noen få av bildene kan det være bittelitt vanskelig for en nybegynner å se akkurat hva som skjer, grunnet den vanlige feilen at de personene på bildene ikke kler seg i ulike nok farger/kontraster. Her er det svart/hvitt-bilder, og da er dette enda mer essensielt.

12. Jeg kunne ønske meg mer om startle/flinch, spesielt i forhold til rasjonale bak de-escelation stances etc. Og hvordan blokkeringer o.l. skal gjøres biomekanisk sterkest (ideelt over 90 grader i albuen og hendene åpne og vridd fremover).

13. På side 76 står det: "Dette er en fin positur for å melde "ta det rolig,  jeg er ikke ute etter bråk."  Jeg synes i all hovedsak delen om verbal judo er bra, men i "The Fence"-delen så dukket altså denne opp. Selv er jeg ikke tilhenger av å si dette av flere årsaker:
Det er en typisk refleksiv reaksjon, og vil som regel prelle av.

Man bør nok ikke fortelle/dirigere angriperen hva han bør føle og gjøre.

Man bør unngå å si til angriper hva man vil at han IKKE skal gjøre. Dette er et anerkjent  psykologisk fenomen, hjernen bryr seg her lite om ordet "ikke", særlig under stress (ikke tenk på en rosa elefant).

(Jeg tar et forbehold om at det til en viss grad for politifolk gjelder andre "regler", pga. implisitt autoritet).

14. Når jeg er inne på temaet, så  er å psyke ut som på side 56, en metode som ikke ville ha fungert for mange. Det kan for flere virke som vanlig egobasert opptrapping av konflikten. Man høyner innsatsen, setter angriper i en situasjon der han kan miste ansikt/ære (særlig hvis det er vitner), hvis angriper bestemmer seg for å angripe allikevel så har man intet overraskelsesmoment lengre, man må være av typen som kan gjennom stemme og kroppsspråk og alt kommunisere (kald)  aggresjon og skjule nervøsitet, hvis man er tynn/liten så har man mindre autoritet. Ingen tvil om at Lee Morrison klarer dette, med sin RBSD-trening og erfaring med vold, men som alment råd føles det risikabelt å ha med i en nybegynnerbok uten å nevne farene. Konseptet er å gi bad-guyen en sjokkartet adrenal dump, og det er et tveegget sverd.

Det kunne vært nevnt at er man av den aggressive typen, så bør man søke å roe seg ned. Er man av den passive typen, så bør man tøffe seg opp. Såkalt assertive er der man bør ligge på som regel.

15. I forsvar mot flere angripere, så er ikke jeg fan av å ha ryggen mot en vegg ideelt sett. Det reduserer mobilitet, forverrer det biomekaniske bak ens motangrep, og det blir lettere for de å mose hodet i veggen. Litt mer oversiktlighet trumfer ikke dette for meg. Igjen ulike meninger om dette da.

16. Det står ingenting om at man bør puste ut eller rope akkurat når man slår/sparker. Da tvinger man seg til å puste dypere. Dette er viktig, for mange vil holde pusten eller puste overfladisk ved kraftig adrenalinpåvirkning. Dette påvirker styrke, utholdenhet og fokus.

17. Det burde kanskje stått mer om at man vil gjennomgå en "kognitiv storm" i etterkant av voldsepisoder. Der vil man typisk tenke "hvorfor gjorde jeg ikke det og det?", kanskje spy, føle skam, tvil, tenke på hva som gikk galt etc. Dette er normalt.

Voldtektsofre burde sikre DNA-spor ved å komme seg til voldtektsmottak med en gang, legge merke til kjennetegn og utseende osv.

18. Det burde kanskje vært nevnt at forebygging gir ingen garanti.  Jeg kjenner f.eks. en som har blitt angrepet flere ganger, som er den tøffeste personen jeg vet om. Noen ganger er det altså andre psykologiske mekanismer i spill. Noen angripere liker å gå på mål som er fysisk sterke, for å teste seg selv gjennom en utfordring. Andre blir angrepet for at de er for utagerende i sin måte å ha det gøy på. Noen for å være homofil. Andre har på vestkant-klær på østkanten osv.

Det ble litt småpirk her og (dette er jo Kampforum), men allikevel:
Konklusjon (for introduksjon i selvforsvar for folk flest): 9 av 10 mulige. Den første skikkelige selvforsvarsboka på norsk! Hallelujah!

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #16 on: 02.09.12 at 10:49:06 »

10. Ved pistolavvæpningen på det første bildet er non-violent posture for telegrafisk for meg. Hendene er veldig nærme våpenet og spesielt at de er kunstig vinklet mot pistolen avslører lettere intensjon. Det er en balansegang mellom å raskt få tak i våpenet, og å samtidig ikke gjøre angriperen mistenksom. Selv er jeg ikke begeistret for å gå for avvæpning som det første man gjør, men jeg er klar over at noen RBSD-instruktører er uenig.

Hei.

Jeg ble nå ganske nysgjerrig på hvordan du gjør dette. Hva er din løsning?

På forhånd takk for svar smile

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #17 on: 02.09.12 at 13:23:23 »

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Ryan
Gammel ørn

« Reply #18 on: 03.09.12 at 22:03:58 »

Frode: Blir litt feil hvis jeg sporer av for mye i denne tråden. Jeg kan starte en ny snart om dette konkrete temaet, hvis det var av interesse. Men kort; dette med å avvæpne direkte eller å "myke opp" angriperen før det, der er det jo to hovedleire. Begge med noen instruktører som også er top notch, og med sine argumenter.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #19 on: 11.09.12 at 09:55:53 »

Liiker også denne anmeldelsen:

http://www.pluto.no/KulturSpeilet/faste/bok/Brenna_Selvforsvar.html

Johnny Brenna.
J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #20 on: 04.11.12 at 23:40:59 »

Og her er promoen:

http://www.youtube.com/watch?v=_wefNuUOPro

J. Brenna
Defendo Norway
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #21 on: 09.01.13 at 20:12:37 »

Jeg leste boka i dag, og likte den godt. Boka går rett på sak, og er såpass enkelt skrevet at den bør kunne appellere til langt flere enn "RBSD-nerder". Det er jo et viktig mål i seg selv. Den delen av boka som omhandler forebygging inneholder flere gode tips, som også fikk jeg til å reflektere litt rundt egen fremferd i visse situasjoner. I tillegg synes jeg det er bra at boka relaterer ulike tema til konkrete voldsepisoder som faktisk har skjedd i Norge i nyere tid.

Når det gjelder kampdelen av boka, inneholder den også mye bra. Brenna understreker at en skal være veldig dreven for å lykkes med visse teknikker (f. eks rundspark) i selvforsvarssammenheng, og det er et poeng jeg har inntrykk av at mange selvforsvarsinstruktører underkommuniserer. Jeg håpte nok på at det skulle være et litt større fokus på "skitne triks" i clinchavstand, men skjønner samtidig at sidetall er en begrenset ressurs, samt forfatterens ønske om å fokusere på et begrenset antall teknikker.

Alt i alt vil jeg absolutt anbefale boka!

J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #22 on: 07.07.13 at 19:16:13 »

Følger opp rundt temaet proaktiv selvforsvar med en blogg for allmenheten om Jeff Coopers color code.

http://johnnybrenna.blogg.no/1373197790_ikke_bli_et_offer.html

Johnny Brenna
www.defendo-norway.com
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Norsk bok om selvforsvar « previous next »
Jump to:  

Social sharing