Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 04:30:34

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Mas Oyama og "the Chinese Connection" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Mas Oyama og "the Chinese Connection"

VW
Forumavhengig

« on: 08.09.12 at 21:19:24 »

Dette her syntes jeg var litt interessant.

Dette første klippet viser Mas Oyama og Kenichi Sawai.

http://v.youku.com/v_show/id_XNDMwMjUyNzMy.html

Det er en historie om Mas Oyama, om hvordan han skal ha fortalt at den eneste han noen sinne tapte imot var en tai chi mester i Kina. Har imidlertid aldri funnet noe mer info om dette, men jeg har lest påstanden flere steder.

Sawai, i klippet ovenfor, var grunnleggeren av Taikiken, en japansk variant av Yi Quan (I Chuan). Sawai var direkte elev av Wang Xianhzhai, grunnleggeren av Yi Quan. Sawai og Oyama var gode venner, noe dette klippet illustrerer med den lekefulle og koreograferte «kampen», eller demonstrasjonen de gjør. Videre så underviste Sawai i Oyamas dojo over en periode. Det virker dermed veldig sannsynlig på meg i alle fall, at denne "tai chi mesteren" må enten ha vært Sawai eller Wang Xiangzhai selv.

Det at Sawai instruerte flere av Oyamas elever i Taikiken og hadde nære bånd til Oyama førte til en kobling mellom Kyoshin og Taikiken som jeg ikke ante eksisterte.

Det andre klippet er således veldig interessant. Dette klippet av Hatsuo Royama, som ifølge Wikipedia er «current Kancho (Director) of the Kyokushin-kan International Honbu, one faction of the International Karate Organization (IKO) founded by Mas Oyama (1923–1994). Han skal vistnok ha alle sine senior elever (3. dan og oppover) trene Taikiken og Zhan Zhuang (som man også ser i klippet).

https://www.youtube.com/watch?v=yHFJPAsPu38&feature=related

Denne koblingen mellom Kyokushin, som er en såpass hard form for karate, og Taikiken/Yi Quan som er en indre stilart og en videreutvikling fra Xing Yi, var helt ukjent for meg. Men veldig spennende!

Ikke minst morsomt å se at utøvere på toppnivå setter av tid til Zhan Zhuang. Så også et klipp med en kinesisk MMA-utøver som også gjør ZZ som en del av treningen sin.

Vet ikke helt hva poenget mitt var med denne posten. Kanskje bare det at dette var en såpass spennende kobling at den var vel verdt å dele  smile

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 09.09.12 at 13:15:34 »

VW: jeg får ikke sett videoen på første linken din :-(
VW
Forumavhengig

« Reply #2 on: 09.09.12 at 21:19:45 »

Merkelig. Funker fint her og testa linken hos en kamerat også. ?

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Cedolf
Veteran

« Reply #3 on: 09.09.12 at 22:56:28 »

Fungerer her også.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 10.09.12 at 09:07:57 »

da er det nok noe med sofwaren hos meg...
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #5 on: 10.09.12 at 14:31:49 »

Mas Oyama fikk bank av en tai chi kar?

Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #6 on: 10.09.12 at 15:01:20 »

It`s not (all) about style
!

Steffen Kultorp   -MMA          -Krav Maga
                           -Ju Jitsu       -Muay Thai
                           -Boksing      *NLP Master practitioner
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #7 on: 11.09.12 at 04:30:51 »

jau.. men tai chi??

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #8 on: 11.09.12 at 07:33:17 »

Dan Docherty er en eksponent for "practical Tai Chi" og han fightet i fullkontaktmatcher i Asia, med stor suksess, i tillegg til å jobbe i politiet i Hong Kong i mange år. Tai Chi har mye bra ved seg, det det hele handler om er hvordan man trener det, men DET er jo opp til hver enkelt. De fleste trener det som et "helsesystem", men Docherty og hans gruppe er eksponenter for den praktiske delen.

VW
Forumavhengig

« Reply #9 on: 11.09.12 at 08:18:07 »

Det finnes også en rekke andre grupperinger som har konkurert i fullkontaktssammenheng med tai chi.

Men nå er nå min teori i alle fall at det ikke er snakk om en tai chi mester, men Yi Quan.
"Same same but different different".

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #10 on: 11.09.12 at 14:12:35 »

Hvis man er fighter av hjerte, så kan man vel alltids melke ut de stakkars få dråpene med nyttig teknikker fra selv tai chi.

men jeg kjøper likevel ikke historien at en fighter som Mas Oyama fikk bank av en tai chi kar.

VW
Forumavhengig

« Reply #11 on: 11.09.12 at 15:58:58 »

Dæven døtte, Frode. Litt fordomsfulle, er vi?  boxing

Det at du snakker om å "melke ut nyttige teknikker" viser vel i bunn og grunn at du ikke helt vet hva du snakker om her, eller?

Anyways. At hvorvidt man er fighter av hjerte er essensielt, det er jeg helt enig i.

Og igjen, spørsmålet er om det er snakk om en tai chi fyr. Eller en Yi quan fyr.
« Last Edit: 11.09.12 at 16:01:20 by VW » Logged

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #12 on: 11.09.12 at 20:50:44 »

Jeg er ikke fordomsfull. Jeg er realistisk. Men når det er sagt, så har jeg blitt mere voksen med tanke på at de fleste kampsporter har noe bra med seg.

Tilbake til dette med fighterhjerte. Det skal vel noe til for å klare å toppe fightingspiriten til Mas Oyama. Selvsagt finnes det like ivrige karer (men de er skjeldne). Men selv da snakker vi fighterhjerte med realistisk stilart (kyokyshin) vs fighterhjerte med *kremt* "mindre" realistisk stilart i tai chi

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #13 on: 11.09.12 at 22:47:35 »

Om du hadde møtt Dan Docherty in person, så hadde du kanskje ikke vært fullt så bråkjekk Frode. smile Jeg har møtt han, og min Qigong-trener har trent med han jevnlig i over 12 år. Dan Docherty er "the real deal".

Her er forresten utdrag av et intervju med han, der han forteller om de asiatiske mesterskapene han deltok i tilbake i 1976 og 1980:

"Going back to training methods, how did you manage to adapt Tai Chi for competition fighting and how did the training you used for competition fighting differ from ordinary Tai Chi training?

The contests which I took part in were fought on raised platforms, with no ropes. Full contact was allowed to any part of the body except the groin. Throwing, punching, kicking, knee, elbow and head butting techniques were all perfectly legal. Each fight was scheduled for 3 two minute rounds with one minute between each round.

The object was to either stop your opponent or outpoint him. In this type of contest you cannot afford to just wait for your opponent to attack as time is strictly limited. Furthermore, when we fought in the South East Asian Martial Arts Contests representing Hong Kong you must consider that our opponents were highly trained champions representing their own countries and their own individual styles. Fitness and power therefore are vital in this type of competition. Also to become champion you must expect to fight a number of times within a few days.

In both the 1976 and the 1980 South East Asian Martial Arts contests I and one fellow student were
the only Tai Chi fighters, not just in the Hong Kong team, but in the whole competition. In our training we used the type of gloves and rules that corresponded with those of the contest and only practised techniques, including throws, that were practical with those gloves on.

When sparring one would adopt the methods of other styles such as White Crane, Thai Boxing, Choi Li Fat etc., while the other would counter. We also did a lot of Tai Chi stamina and internal strength training. Between times we'd do the hand form to balance the training and help massage our aching limbs. I also used to practise pushing hands and this came in useful when throwing an opponent from the platform."

Hele intervjuet kan leses her: http://www.taichichuan.co.uk/information/articles/tai_chi_gladiator.html

Det blir feil å avfeie Tai Chi som "tull" bare fordi mange trener det som helsetrening. Tai Chi er opprinnelig en kampstil på linje med andre kampstiler, og har fullt opp med praktiske og gode teknikker. Dan Docherty er en av dem som har jobbet for å bevare den PRAKTISKE delen av Tai Chi, noen han har klart bra.

joerstad
*
Forummedlem

« Reply #14 on: 22.01.13 at 12:07:38 »

Hanshi Arneil (IFK) har hatt en del fokus på taikiken i sin undervisning. Alle de «gamle» kyokushinkai-studentene trente med Sawai Sensei. Det virker som koblingen mellom kyokushinkai og taikiken har forsvunnet i flere av kyokushinkai-forbundene. Det som ble sett på som grunnleggende kyokushinkai-trening og filosofi er rett og slett borte ...

«Sumimasen, dansu wa nigate desu!»
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Mas Oyama og "the Chinese Connection" « previous next »
Jump to:  

Social sharing