Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.10.18 at 04:41:19

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvar for vekter 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Selvforsvar for vekter

Gone with the wind
Veteran

« on: 15.09.12 at 08:31:19 »

Jobber som vekter på div belastede steder og stort sett alene. Siden det alltid har vært mye snakk om vekters bruk av makt så syns jeg det også ville vært interessant å diskutert hva slags teknikker som ville vært mest effektive, raske og greie for en vekter på jobb. Kan lissom ikke dra en suplex med masse tilskuere rundt Tongue

Jeg har grei erfaring med takedowns, bryting osv men hovedsakelig via trening eller sparring.

Litt av problemet syns jeg da er at ofte kan man komme opp i situasjoner hvor man må benytte en nedleggelse fordi personen prøver å stikke av uten å angripe deg. Det jeg har lært av takedowns er ofte under angrep hvor selvfølgelig angriperen starter. Føler ikke jeg kan kjøre en double eller singel leg takedown noe som også er svært risky.

Så kom med forslag, diskuter og gjerne videoer. Hva slags takedowns og låsninger føler dere er trygge og ok for en vekter å bruke under nødverge? hva slags takedowns ville dere brukt når man står inne på ett trangt kontor? eventuelt om man blir angrepet mens man sitter på en kontorstol inne på ett trangt rom.

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #1 on: 15.09.12 at 11:20:43 »

hei,   spørs om man er alene da, velger først å dytte vedkommende inn til veggen. Manga "gjester"  misliker vektere og kan plutselig finne på noe dumt så jeg ikke er fan av å havne på bakken.
men om jeg absolut må så foretrekker jeg footsweep eller noe lignende. Da havner jeg ikke på bakken (ikke med engang). Double og single er utrolig  bra på 1x1 kamp men på utested så havner man som regel på bakken eller så blir det for stor hmmm amplitude på en ordentlig double leg. Men må man så må man.

omtr det. Ellers så armdrag funker og.

Ch_Omega
« Reply #2 on: 15.09.12 at 12:22:09 »

Takedowns og clinchgame fra Judo. Judotrening gjør at du blir veldig god på å 1. Holde deg på beina i et basketak selv, 2. Få andre i bakken både på "snille" og mindre snille måter, og 3. Holde folk nede om nødvendig. I tillegg har Judo også endel nyttige avslutningsmuligheter på bakken om behovet skulle melde seg.

Alternativt kan jeg anbefale Defendo sin tilnærming. Har ikke trent det mye selv (i motsetning til Judo), men inntrykket jeg har etter å ha studert endel litteratur/instructionals og diskutert med bl.a. Johnny Brenna her på forumet, er at det i stor grad er rettet spesifikt mot sikkerhetspersonell, og i tillegg til endel stående grappling som minner mye om greskromersk og judo, med en veldig velutviklet clinch, har Defendo også en effektiv tilnærming når det gjelder strikes, med et teknikkvalg som kan sees som en slags hybrid mellom boksing, muay thai og tradisjonelle combatives-systemer(Tenk type Fairbairn og Applegate).

På jobb i psykiatrien, bl.a. med høyrisikopasienter på sikkerhetsposter og liknende, har judo vært uunnværlig de gangene jeg har havnet i en utageringssituasjon, før backup ankommer.
« Last Edit: 15.09.12 at 12:34:34 by C.O. » Logged
Spinkick
Gammel ørn

« Reply #3 on: 15.09.12 at 19:13:08 »

Jeg pleier å bruke thaiclinch --> sweep.
Da kan man evt kjøre på meg knær når man er i clinchen, men det er ikke så lurt dersom man har vitner og vil være snill  Cool
Panzer
Gjenganger

« Reply #4 on: 15.09.12 at 19:16:42 »

Har selv jobbet som vekter på mange belastede objekter. Er enig i at judo er en effektiv og grei måte å legge folk i bakken på, enten om en ønsker å være snill, eller om det er behov for litt trykk.

Go-to move nr 1 er prat. Men en skjelden gang fungerer ikke dette (da er det gjerne rus med i bildet) og jeg har da for det meste benyttet meg av en enkel teknikk som jeg har drillet endel tidligere(dersom det er en 120 kg mann på amfentamin med en dørstopper i hånda bør du kanskje revurdere valg av teknikker).

Den teknikken jeg har benyttet meg mest av selv, er en variant for stående reversert kimura, avsluttet med en fotsveip. Jeg går to-på-en der jeg sakser med armene for å være sikker på å fange armen til vedkommende, legger hodet mot skulderen hans og trekker opp den skulderen jeg har wristcontroll på for å beskytte meg mot slag, fester en kimura og bruker hoftene og hele kroppen på å bende denne oppover mot øret til den som skal i bakken. Dette får han godt ut av ballanse(om det ikke river han i bakken) og jeg avslutter med å sveipe foten. Vedkommende havner på siden, og jeg har fotsatt kimuragrepet. Låser han nede med knærne mine, dytter albuen hans med det ene kneet mitt for å gjøre kimuraen om til en wristlock, holder press og henter håndjærn med andre hånd, setter jærn på den hånden jeg har i wristlock, vipper han over på magen, og setter på hånd nr 2.

Dersom jeg undervurderer vedkommende, og jeg ikke klarer å få han i uballanse med kimuragrepet legger jeg litt ekstra press, før jeg spinner bakover og trekker meg mot siden for å få han i en straight armlock variant, slik en lærer i forsvaret. Vedkommende presser så og si altid denne veien for å motvirke kimuraen, så den er helt kurrant.

Ble litt dårlig forklart pga dårlig tid, men der har du mine go-to teknikker fra da jeg jobbet som vekter og det faktisk ble behov for å være fysisk. Det er effektivt og det er snilt, liten sjans for skader eller klager i ettertid(sett at du ikke er idiot).
Panzer
Gjenganger

« Reply #5 on: 15.09.12 at 19:17:02 »

Jeg pleier å bruke thaiclinch --> sweep.
Da kan man evt kjøre på meg knær når man er i clinchen, men det er ikke så lurt dersom man har vitner og vil være snill  Cool

+1
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #6 on: 16.09.12 at 11:40:14 »

I døra bruker jeg armdrag, Russian 2-on-1, diverse bearhugs med fanget arm, eller en tightere 2-on-1-variant hvor jeg legger armene i kors i en slags biceps slicer/forearm crush (ikke en fullverdig submission, men veldig vanskelig å komme ut av, og vond om nødvendig). Kommer jeg bakfra, og er like høy som eller høyere enn personen, fester jeg ofte bare seatbelt.

Hva nedtakninger angår, kjører jeg enten mitt kne bak hans kne (typisk fra seatbelt eller bearhug), eller så bruker jeg en halv-uchimata fra 2 on 1 til å nappe ham ned på alle fire, evt. drive ham overende sidelengs (ankle pick, trip etc.). Prøver så langt mulig å bruke nedtakninger som har lavest mulig impact.

Arte suave.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #7 on: 16.09.12 at 23:49:29 »

Har selv som regel brukt Kubi Nage eller godt gammeldags hodelåskast i pressede situasjoner.

Såfremst man kaster for å beskytte og ikke skade hodet til motstanderen funker det fint og man er som regel ikke bekymret for at noen tar ryggen din på gata. ( Pluss at da skal de være ganske gode mot meg. smile )

Andre kast gjør ofte at du ikke har kontroll over hvor motstanderens hode lander noe som gjerne er den viktigste årsaken til ordentlige skader på asfalt.
Gone with the wind
Veteran

« Reply #8 on: 18.09.12 at 09:14:11 »

Mange gode idèer her =) bare å linke til videoer også om mulig.

Jeg har "laget" en egen versjon av kimura som jeg lurer litt på om vil funke. Finnes nok fra før av men har ikke sett det noe sted å da har det poppet opp i hodet av meg selv. Vil kalle det en standing reversed kimura. Kanskje noe Panzer kom med.

Dårlig til å forklare men skal prøve. Om personen står forran deg, bruker jeg venstre arm å griper rundt venstre armen til personen, trekker hurtig mot meg å gjerne litt nedover. Bruker min høyre arm til å legge press på skulder eller bruker underarmen min til å presse høyt oppå armen mens jeg presser nedover slik at personen har balansen fremover og nedover. fører da høyre armen jeg presser høyt oppå skulder eller arm over og under å tar ett kimura grep og fører da selvfølgelig kimura grepet bakover mens jeg vrir hoft og om mulig setter ett bein bak personen...veldig vanskelig å forklare men =P men mulig rykket kan bli for hardt å ødelegge skulderen til personen ellerno..

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #9 on: 18.09.12 at 09:38:58 »

Anbefaler body-clinch/double underhooks. Veldig lett å ta ned folk kontrollert, og veldig enkelt å få grepene. Syns ikke slag eller spark hører hjemme noensteds som vekter eller dørvakt! Det er et serviceyrke og en skal oppføre seg deretter, uansett hvor tåpelig gjestene er. Man har ikke dårlige dager på jobb, man er betalt for å ikke ha det!

Edit: Tilfeller av kniv er kanskje et unntak...
« Last Edit: 18.09.12 at 09:44:57 by MrSiegal » Logged

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #10 on: 18.09.12 at 12:12:37 »

http://www.youtube.com/watch?v=Bfmr4kMAbwY&feature=relmfu

en variant av den her jeg, pleier å bruke men i tilleg så drar jeg opp den andre skulder opp mot meg.

p.s. det er eskort av en "hissig/farlig" kunde som.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 23.09.12 at 23:03:29 »

Jeg har endel meninger og noen erfaringer fra dette temaet.

Først og fremst, så er dette på kanten av hva jeg vil kalle selvforsvar. Dersom jeg må forsvare megselv mot et angrep - så er det helt klart selvforsvar. Dersom man er tvunget til å pågripe noen pga nødrett, eller myndighet - så definerer jeg dette som nærkamp. I helse- og utdanningssektoren tar det seg ikke så bra ut å kalle et kurs for 'nærkamp', og derfor har ofte uttrykket 'samhandling' eller 'konflikthåndtering' vært brukt. For meg er disse ordene litt villende, men er sikkert bare meg som er sær, overspesifikk eller tenker for smalt.

Anyway...

Dersom situasjonen virkelig har blitt så ille at en vekter har blitt tilkalt, så er det fremdeles mange vurdering, verktøy og taktikker som gjenstår før det blir aktuelt med 1 vs 1 nedtagninger. Disse hører absolutt hjemme i dette temaet, men velger å ikke gå videre inn på dette før noen andre ser interessen i det.

Så om vi skal videre forestille oss at man er tvunget til fysisk handling, så finnes det fremdeles en rekke nivåer som er aktuelle. I mine konsepter bruker jeg oftest 5 grunnleggende nivåer (se under), mens i amerikansk politi har 3 - Ask, Tell, Do. En ganske enkel mantra, som også har fungert bra for meg. Allikevel følte jeg at den trengte litt nyanser, og dermed la jeg til to nivåer til for min egen del.

1. Spørre (Ask)
2. Verbalt Veilede (Tell)
3. Fysisk Geleide (Do)
4. Ta Kontroll (Control)
5. Uskadeliggjøre (Stop)

Hvert av de fysiske stadiene mener jeg krever sine egne taktikker. Hver enkelt taktikk, fører videre til et begrenset valg av teknikker. Dette vil også være sterkt avhengig av motstanderen (fysisk, mentalt, utstyr, sosialt, etc), og hvilke rammeverk som vil være gjeldende (norsk lov, ego, sosial status, vitner, førstehjelp, etc).

Dette har jeg brukt endel tid på. Er det noen som er nysgjerrig på mer, eller babler jeg for måkene her?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #12 on: 23.09.12 at 23:46:21 »

Jeg har endel meninger og noen erfaringer fra dette temaet.

Først og fremst, så er dette på kanten av hva jeg vil kalle selvforsvar. Dersom jeg må forsvare megselv mot et angrep - så er det helt klart selvforsvar. Dersom man er tvunget til å pågripe noen pga nødrett, eller myndighet - så definerer jeg dette som nærkamp. I helse- og utdanningssektoren tar det seg ikke så bra ut å kalle et kurs for 'nærkamp', og derfor har ofte uttrykket 'samhandling' eller 'konflikthåndtering' vært brukt. For meg er disse ordene litt villende, men er sikkert bare meg som er sær, overspesifikk eller tenker for smalt.

Anyway...

Dersom situasjonen virkelig har blitt så ille at en vekter har blitt tilkalt, så er det fremdeles mange vurdering, verktøy og taktikker som gjenstår før det blir aktuelt med 1 vs 1 nedtagninger. Disse hører absolutt hjemme i dette temaet, men velger å ikke gå videre inn på dette før noen andre ser interessen i det.

Så om vi skal videre forestille oss at man er tvunget til fysisk handling, så finnes det fremdeles en rekke nivåer som er aktuelle. I mine konsepter bruker jeg oftest 5 grunnleggende nivåer (se under), mens i amerikansk politi har 3 - Ask, Tell, Do. En ganske enkel mantra, som også har fungert bra for meg. Allikevel følte jeg at den trengte litt nyanser, og dermed la jeg til to nivåer til for min egen del.

1. Spørre (Ask)
2. Verbalt Veilede (Tell)
3. Fysisk Geleide (Do)
4. Ta Kontroll (Control)
5. Uskadeliggjøre (Stop)

Hvert av de fysiske stadiene mener jeg krever sine egne taktikker. Hver enkelt taktikk, fører videre til et begrenset valg av teknikker. Dette vil også være sterkt avhengig av motstanderen (fysisk, mentalt, utstyr, sosialt, etc), og hvilke rammeverk som vil være gjeldende (norsk lov, ego, sosial status, vitner, førstehjelp, etc).

Dette har jeg brukt endel tid på. Er det noen som er nysgjerrig på mer, eller babler jeg for måkene her?

altid nysgjerrig:)
protect
Gjenganger

« Reply #13 on: 24.09.12 at 06:21:47 »

Utdyp gjerne, Dan T.  smile

Petter Nilsen.
www.ordensvakter.com
Defendo Norway.
In the heat of battle, you will not rise to the occasion; you will default to your level of training. Improvise, adapt and overcome.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #14 on: 24.09.12 at 07:40:56 »

Fyr løs, Dan.

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 24.09.12 at 09:11:46 »

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/533633_10151243145000833_1789645220_n.jpg
« Last Edit: 30.09.12 at 08:04:34 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #16 on: 24.09.12 at 09:12:52 »

Jeg lagde dette diagrammet med tanke på denne tråden. Det er fremdeles punkter som jeg mener er kritisk for hva en vekter bør vite/kunne/handle etter, men følte jeg trengte å begrense meg

smile

Juggernaut Fight Group
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #17 on: 24.09.12 at 10:31:51 »

Dårlig til å forklare men skal prøve. Om personen står forran deg, bruker jeg venstre arm å griper rundt venstre armen til personen, trekker hurtig mot meg å gjerne litt nedover. Bruker min høyre arm til å legge press på skulder eller bruker underarmen min til å presse høyt oppå armen mens jeg presser nedover slik at personen har balansen fremover og nedover. fører da høyre armen jeg presser høyt oppå skulder eller arm over og under å tar ett kimura grep og fører da selvfølgelig kimura grepet bakover mens jeg vrir hoft og om mulig setter ett bein bak personen...veldig vanskelig å forklare men =P men mulig rykket kan bli for hardt å ødelegge skulderen til personen ellerno..

Høres ut som 'kringla' som politiet bruker.

Arte suave.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #18 on: 24.09.12 at 14:31:17 »

"Kringle" er flott navn. Det skal jeg bruke fremover smile

Juggernaut Fight Group
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvar for vekter « previous next »
Jump to:  

Social sharing