Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 15:02:39

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: karate? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

karate?

Helltek
**
Stuntposter

« on: 12.10.12 at 08:57:02 »

jeg forstår det slik at det finnes flere forskjellige stiler innen karate?

hva skiller de forskjellige stilene?

hva er forskjell på shotokan å kyokoshinkai?

Savate - The thinking mans kickboxing
Ch_Omega
« Reply #1 on: 12.10.12 at 13:25:58 »

Såvidt jeg har fått med meg (og her snakker vi primært om kunnskap via googling) er det primært hvordan man trener(og konkurerer) som skiller de fleste karatestiler. I tillegg er det visse forskjeller i antall teknikker og kata, men i stor grad finner man de samme grunnleggende teknikkene i alle stilene, og utgangspunktet er gamle kampstiler fra Okinawa som ble kalt "Te" som igjen var inspirert av diverse Kinesiske stilarter, der teknikkene ble bevart og overført gjennom kataer. Ulike karatestilarter legger ulik vekt på teknikkbasene i de gamle kataene og ulik vekt på hvor nært måten man trener er hvordan teknikkene i Kataene utføres, samt hvor dype kampstillingene er.

F.eks. har Wado Ryu (som er en slags hybrid mellom Shotokan Karate og Yoshin Ryu Jiu jitsu, med noe mer grappling enn andre karatestiler) kun 15 kata totalt i hele systemet, mens Kyokushin (Hybrid mellom Shotokan og Goju Ryu) har 23+ kataer, Shotokan(relativt tradisjonelt fokus, men japanifisert for å få mer aksept i et nasjonalistisk Japan på begynnelsen av 1900-tallet)  har 26, mens Shito Ryu(som er et forsøk på å ta vare på mest mulige karakteristikker av de tradisjonelle stilene) har hele 43 kataer.

I tillegg til hvor mye fokus de ulike stilene har på de tradisjonelle kataene, er det også forskjeller i hvordan man trener og konkurerer. Kyokushinkai går f.eks. fullkontaktkamper (uten slag mot hodet) der man virkelig juler hverandre opp slik at man blir veldig vant til å gi og ta juling, mens andre stilarter som f.eks. Shotokan har poengkamper med lavere grad av kontakt der kampen stoppes etter hvert treff, og fokuset dermed er på å komme raskt inn og ut, og unngå å bli truffet.

Kjente tidligere karateutøvere i MMA er Bas Rutten (Kyokushin), Georges St.Pierre(Kyokushin), Lyoto Machida (Shotokan), Jeff Yoslin (Wado Ryu), og Witor Belfort (Shotokan).

Som en person som har vært på hele tre karatetreninger i hele mitt liv, vil jeg informere om at all informasjon jeg har formidlet over utelukkende stammer fra litt googling gjort idag etter å ha sett spørsmålet og spurt meg selv om det samme, og primært denne oversikten som jeg fant på Wikipedia, og at den derfor kan inneholde faktafeil.
 smile
Helltek
**
Stuntposter

« Reply #2 on: 13.10.12 at 04:35:48 »

tusen takk:)

Savate - The thinking mans kickboxing
Ramius
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 30.12.12 at 15:45:22 »

Kyokushinkai har mye nærmere avstand i kampene sine. Det ser litt ut som de bare står og denger løs på hverandre, og de har ikke like stor fokus på teknikk som i Shotokan.

I Shotokan er også avstanden større mellom motstanderne. Blant annet fordi det er mye større teknikker. Altså lengre spark og slag, men også fordi vi angriper mot hodet. Da kan man ikke stå inntil motstanderen.
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #4 on: 04.01.13 at 03:37:08 »

Og slik er det innen alle kampsporter - finnes forskjellige grener innen alle sammen. Og ofte undergrener også.

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
JoranWa
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 08.01.13 at 23:50:55 »

Kyokushinkai har mye nærmere avstand i kampene sine. Det ser litt ut som de bare står og denger løs på hverandre, og de har ikke like stor fokus på teknikk som i Shotokan.

I Shotokan er også avstanden større mellom motstanderne. Blant annet fordi det er mye større teknikker. Altså lengre spark og slag, men også fordi vi angriper mot hodet. Da kan man ikke stå inntil motstanderen.

vel det er sant det du sier med at i kyokushin driver man å denge mer på hverandre. men det er mye fokus på teknikker også. det som er med kyokushin er at man holder mer tett i kampene enn de andre stilene. det ligner på muay thai uten slag mot ansikt, uten hansker og uten klinching i de fleste konkurranser. derfor blir det noe nærmere kontakt når man går for slag og albuer osv når man vet at man slipper å bli holdt eller slått i trynet.

treningsmessig er kyokushin beinhardt. mentaliteten, disiplinen og herdingen. en god kyokushinfighter kan entre de fleste stående stilarter med suksess etter bare noen få tilvendinger. søk opp på youtube på kyokushin vs k-1 osv. de beste fighteren i verden som allistair overeem osv går rett i bakken på sin egen stilart mot dem.

anbefaler kyokushin som basiskampstil for alle som ønsker å bli både massive og tekniske. er selv thaibokser og karateka (kyokushin) (tidligere også kickboksing) og jeg mener kyokushin er det som former meg mest uansett stilart jeg konkurrerer i. nå er jo kyokushin min hjemmebane og det kan være jeg har synet mitt litt direkte på mine egne erfaringer. for nå har jeg kun vært på 2 shotokan treninger.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #6 on: 09.01.13 at 18:31:22 »

Jeg er tidligere 2 kyu i kyokushinkai og den gangen jeg trente kyokushin hadde vi ingen trening med slag mot hodet. Dette var et stort hull for meg når jeg senere startet med thaiboksing/mma.

Og hvem er det Overeem går i bakken mot? Det har vært et par bra fightere med bakgrunn i kyokushinkai, og de "reneste" er vel Andy Hug, Paulo Fhilo og Feitosa. Feitosa er vel den eneste som har fightet i "moderne tid". Han var dyktig, men ingen champion. Og ingen av dem har slått Overeem rett i bakken. Ellers har jo feks Semmy Schilt også en bakgrunn i Kyokushin budo kai, men dette er en avart av kyokushin som ikke lenger har så mye felles med kyokushin annet enn basisteknikker.

Alle K-1 fightere trener etter et K-1 regelverk - altså kickboksing. Og spesielt gjelder dette gamle karate og muay-thaiskoler fra Holland.

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #7 on: 09.01.13 at 19:53:00 »

Jeg er tidligere 2 kyu i kyokushinkai og den gangen jeg trente kyokushin hadde vi ingen trening med slag mot hodet. Dette var et stort hull for meg når jeg senere startet med thaiboksing/mma.

Og hvem er det Overeem går i bakken mot? Det har vært et par bra fightere med bakgrunn i kyokushinkai, og de "reneste" er vel Andy Hug, Paulo Fhilo og Feitosa. Feitosa er vel den eneste som har fightet i "moderne tid". Han var dyktig, men ingen champion. Og ingen av dem har slått Overeem rett i bakken. Ellers har jo feks Semmy Schilt også en bakgrunn i Kyokushin budo kai, men dette er en avart av kyokushin som ikke lenger har så mye felles med kyokushin annet enn basisteknikker.

Alle K-1 fightere trener etter et K-1 regelverk - altså kickboksing. Og spesielt gjelder dette gamle karate og muay-thaiskoler fra Holland.

Feitosa slo vel forsåvidt ut den hengslete versjonen av Overeem i 2004 -- uten at det i seg selv underbygger JoranWas relativt drøye påstand spesielt overbevisende ...
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 09.01.13 at 23:36:22 »

Feitosa slo vel forsåvidt ut den hengslete versjonen av Overeem i 2004 -- uten at det i seg selv underbygger JoranWas relativt drøye påstand spesielt overbevisende ...

Gjorde han? Det kan jeg faktisk ikke huske! Men i 2004 var jo Overeem en "pinglete" lett tungvekter og hadde på langt nær den stand up-erfaringen han har idag, mens midten av 2000talellet var jo Feitosa sin topp rent karrieremessig
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #9 on: 10.01.13 at 07:49:33 »

For all del, jeg er helt enig med deg. 2004-versjonen kan knapt nok kalles for en ultra-light versjon av  Übereem (som begynte å "dukke opp" sent i 2008), og han ble vel sett på som en MMA-utøver som ville prøve seg litt i K-1 den gangen.

http://www.dailymotion.com/video/x3tzzy_glaube-feitosa-vs-alistair-overeem_sport#.UO5jf6VrUlI
Ramius
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 25.02.13 at 23:40:21 »

vel det er sant det du sier med at i kyokushin driver man å denge mer på hverandre. men det er mye fokus på teknikker også. det som er med kyokushin er at man holder mer tett i kampene enn de andre stilene. det ligner på muay thai uten slag mot ansikt, uten hansker og uten klinching i de fleste konkurranser. derfor blir det noe nærmere kontakt når man går for slag og albuer osv når man vet at man slipper å bli holdt eller slått i trynet.

treningsmessig er kyokushin beinhardt. mentaliteten, disiplinen og herdingen. en god kyokushinfighter kan entre de fleste stående stilarter med suksess etter bare noen få tilvendinger. søk opp på youtube på kyokushin vs k-1 osv. de beste fighteren i verden som allistair overeem osv går rett i bakken på sin egen stilart mot dem.

anbefaler kyokushin som basiskampstil for alle som ønsker å bli både massive og tekniske. er selv thaibokser og karateka (kyokushin) (tidligere også kickboksing) og jeg mener kyokushin er det som former meg mest uansett stilart jeg konkurrerer i. nå er jo kyokushin min hjemmebane og det kan være jeg har synet mitt litt direkte på mine egne erfaringer. for nå har jeg kun vært på 2 shotokan treninger.
Bor du i Oslo? Prøvd Shotokan i ett eller to år da. Du vil garantert kunne bygge videre på det du allerede kan. Tror du hadde likt det smile
JoranWa
*
Forummedlem

« Reply #11 on: 26.02.13 at 16:42:37 »

Bor du i Oslo? Prøvd Shotokan i ett eller to år da. Du vil garantert kunne bygge videre på det du allerede kan. Tror du hadde likt det smile
[/quote]

Nei desverre, jeg bor i Rogaland. Føler ikke shotokan er noe for meg ettersom det hele veien er ut og inn. jeg liker å ha muligheten til å stå kompakt og kunne gjøre mange teknikker uten å hele veien måtte bevege bakover etter hvert angrep. Tongue treningsmessig tror jeg det kunne vært bra å vent seg litt mer til de kjappe og lange teknikkene som shotokan fokuserer på ja. har desverre ikke muligheten til å trene det ettersom jeg allerede har fullt treningsprogram.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: karate? « previous next »
Jump to:  

Social sharing