Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 08:15:11

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvarsbok med bla.a. Cecilia Brækhus 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Down Print

Selvforsvarsbok med bla.a. Cecilia Brækhus

MrSiegal
Forumavhengig

« on: 15.10.12 at 13:41:17 »

http://www.dagbladet.no/2012/10/15/sport/cecilia_brekhus/proffboksing/selvforsvar/23785206/

Jeg er generelt skeptisk til slike opplegg, men rådene de gir så ikke så aller verst ut. Har dog ikke sett noen av teknikkene ennå.

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #1 on: 15.10.12 at 14:08:07 »

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10062273

Brækhus goes Bullshido, ihvertfall hvis man skal dømme ut fra dette klippet.

Arte suave.
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #2 on: 15.10.12 at 14:27:26 »

Saklig.

oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #3 on: 15.10.12 at 15:52:55 »

jeg har jo drevet med brasse jitsu en god stund nå..... så jeg sitter å funderer på å gi ut en bok om sykling clown2

stomp on your ego!
RobertJordan
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 15.10.12 at 19:45:57 »

Nå har jeg vel en liten mistanke om at det ikke er Førken Brækhus som står for brorparten av det som står skrevet i den boka, men hun har jo et navn som sikkert selger noen ekstra bind med boka....
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #5 on: 15.10.12 at 20:14:37 »

Nå har jeg vel en liten mistanke om at det ikke er Førken Brækhus som står for brorparten av det som står skrevet i den boka, men hun har jo et navn som sikkert selger noen ekstra bind med boka....

Jeg så hva du gjorde der biggrin

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #6 on: 15.10.12 at 21:39:03 »

Jeg så hva du gjorde der biggrin
« Last Edit: 15.10.12 at 21:42:02 by oompa-loompaen » Logged

stomp on your ego!
richo
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 15.10.12 at 23:34:47 »

Hm. Skjønte faktisk ikke helt hva som var så veldig bullshido med dette klippet...?  "Vær våken, vær på vakt, unngå situasjoner om du kan, om nødvendig brukt fingre i øyne, kne i skrittet, kaste sand i øyne"... , ikke utpreget bullshido-råd til jenter det, vel?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 16.10.12 at 00:02:54 »

Hun har faktisk skrevet boken isammen med Ole Boe og Tommy Fjeldheim. Dette er flotte folk med god innsikt i  deres feltet. Godt mulig hennes rolle er mer som et ikon i sammenheng med denne boken, noe jeg mener er fornuftig.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #9 on: 16.10.12 at 05:32:25 »

Ole Boe har peiling. Husker han hadde et par foredrag på en sommerleir krav maga. Det var både lærerikt og veldig interessant.

MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #10 on: 16.10.12 at 08:19:52 »

Hm. Skjønte faktisk ikke helt hva som var så veldig bullshido med dette klippet...?  "Vær våken, vær på vakt, unngå situasjoner om du kan, om nødvendig brukt fingre i øyne, kne i skrittet, kaste sand i øyne"... , ikke utpreget bullshido-råd til jenter det, vel?

Uten at jeg relaterer dette direkte til denne boken, siden jeg som sagt ikke har lest den, så er det veldig vanlig å anse kne i skrittet, fingre i øyne etc som en I-win-knapp. I så fall får man urealistiske forventninger til hva en kan utrette og hva som faktisk vil skje. Dette er bullshido-land.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #11 on: 16.10.12 at 09:34:19 »

Uten at jeg relaterer dette direkte til denne boken, siden jeg som sagt ikke har lest den, så er det veldig vanlig å anse kne i skrittet, fingre i øyne etc som en I-win-knapp. I så fall får man urealistiske forventninger til hva en kan utrette og hva som faktisk vil skje. Dette er bullshido-land.

Enig med du!
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #12 on: 16.10.12 at 09:58:25 »

"Hva gjør du hvis jeg gjør sånn?"

-Da gjør jeg bare sånn! hoh hah!-

"Men da gjør jeg bare sånn! hu!"

-Men da gjør jeg sånn! håh!-

etc.

vangen
Gjenganger

Smiley
« Reply #13 on: 16.10.12 at 10:14:20 »

ok. Ikke øyne og skritt... Heller ikke være våken, stikke av osv. Det er bullshido.  Hva vil være dine ikke-bullshidoråd til jenter som skal ha selvforsvarstips, da?  Er litt spent nå.

Har trent litt av hvert i mange år
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #14 on: 16.10.12 at 11:01:56 »

ok. Ikke øyne og skritt... Heller ikke være våken, stikke av osv. Det er bullshido.  Hva vil være dine ikke-bullshidoråd til jenter som skal ha selvforsvarstips, da?  Er litt spent nå.
noe som fokuserer på "våken,stikke av osv"... og ikke at man skal kunne slåss seg ut av en situasjon der den andre part har størrelse,styrke og planlegging på sin side.

at man skal kunne trene seg opp til å håndtere den fysiske biten i selvforsvar,er ønsketenkninger....

hadde jeg brukt all min tid på matten til å trene mot gjeng-angrep... så hadde det vert usannsynlig liten sjangs for at jeg hadde klart meg i en slik setting om jeg hadde blitt overfallt av en gjeng,uansett.

så hvorfor fokusere på den fysiske biten i det hele tatt??

stomp on your ego!
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #15 on: 16.10.12 at 11:31:18 »

noe som fokuserer på "våken,stikke av osv"... og ikke at man skal kunne slåss seg ut av en situasjon der den andre part har størrelse,styrke og planlegging på sin side.

at man skal kunne trene seg opp til å håndtere den fysiske biten i selvforsvar,er ønsketenkninger....

hadde jeg brukt all min tid på matten til å trene mot gjeng-angrep... så hadde det vert usannsynlig liten sjangs for at jeg hadde klart meg i en slik setting om jeg hadde blitt overfallt av en gjeng,uansett.

så hvorfor fokusere på den fysiske biten i det hele tatt??

Fordi det er det man kan tjene penger på.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #16 on: 16.10.12 at 13:00:36 »

Bullshit man: no Bull shit!! :-D
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #17 on: 16.10.12 at 13:58:00 »

Hm. Skjønte faktisk ikke helt hva som var så veldig bullshido med dette klippet...?  "Vær våken, vær på vakt, unngå situasjoner om du kan, om nødvendig brukt fingre i øyne, kne i skrittet, kaste sand i øyne"... , ikke utpreget bullshido-råd til jenter det, vel?

Stikke fingrene i øynene på angriperen fra armlengdes avstand, for så å løpe sin vei mens han faller på kne og roper på mamma? Nei, det er ikke bullshido i det hele tatt ...

Hvis man ikke lærer folk å slåss i en 'alive' setting, synes jeg man bare kan drite i å lære bort noen teknikker i det hele tatt, selv effektive sådan. De aller, aller fleste motiverte angripere vil tåle det ene ballesparket/håndkantslaget/eyejaben, hvis det i det hele tatt treffer eller har nevneverdig kraft (fuck-up-faktoren er stor under stress, og enda større hvis man har lært teknikken på et kortvarig kurs eller fra en bok), og da bør man helst være forberedt på det som skjer etterpå. Å løpe med én gang er selvfølgelig ikke dumt, men hvis motangrepet ikke hadde noen reell stoppekraft, blir man sannsynligvis bare tatt igjen av en sint overgriper. Da er man plutselig i en fight, noe man aldri har trent på ...

Misforstå meg ikke; jeg sier ikke at det er et dårlig råd å slåss tilbake skitnest mulig med flukt som hovedstrategi, men som andre allerede har påpekt, er fysisk selvforsvar kanskje det området av overgrepsprevensjon for kvinner hvor det er desidert minst å hente, og som krever aller størst innsats. Ingen blir tryggere av et slikt 'lynkurs' i selvforsvar.
« Last Edit: 16.10.12 at 14:00:25 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Anarlee
*
Forummedlem

« Reply #18 on: 16.10.12 at 14:35:34 »

Jammen ø...

Havner du i trøbbel, så løp. Dersom det ikke er mulig/for sent, er det generelt greit å ha øvd noen ganger på å poke øyne eller sparke noen i skrittet osv. Det er da ikke noe å debatere det ? Det kan hende det er stor sannsynlighet for at det ikke funker, men skulle det funke, så har du faktisk kommet deg unna...

Og det er jo bra!

Wink
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #19 on: 16.10.12 at 14:55:37 »

Jammen ø...

Havner du i trøbbel, så løp. Dersom det ikke er mulig/for sent, er det generelt greit å ha øvd noen ganger på å poke øyne eller sparke noen i skrittet osv. Det er da ikke noe å debatere det ? Det kan hende det er stor sannsynlighet for at det ikke funker, men skulle det funke, så har du faktisk kommet deg unna...

Og det er jo bra!

Wink

Du har absolutt et poeng, men det er akkurat den uthevede logikken der som det settes spørsmål ved. Det er på ingen måte gitt at man kommer seg unna. Det er selvfølgelig helt rett å kjempe i mot og så skittent som mulig. Det er også riktig at baller og øyne er sårbare punkt, men å presentere det som at "Det er bare å gjøre sånn så er du fri" skaper en falsk trygghet som i verste fall fører til at noen tar unødvendige sjanser. De har jo tross alt lest om dette med selvforsvar...

Anarlee
*
Forummedlem

« Reply #20 on: 16.10.12 at 15:58:49 »

Det er vi nok helt enig om. Ingen poeng i skape falsk trygghet. Men det håper og trur jeg ikke er det de prøver å gjøre med denne boken her heller.  Kjekt å kunne noen småtriks uansett smile Hvem vet, det kan funke !

ph34r "Hattori-eyeball-HAI"  ph34r
Mannen uten x
Veteran

« Reply #21 on: 16.10.12 at 18:46:26 »

et problem med slike kurs (etter min mening), er at de skaper en falsk trygghet. Jeg har hørt jenter si ting som "nå tør jeg gå alene hjem siden jeg har lært....", eller "ja, men hvis det skjer gjør jeg BARE ...".

Hvis man skal lage korte kurs, burde de ikke vært fysiske. Fokuset burde vært; hva kan man gjøre for å minske farer. Hvis jeg skulle lagt et 10 min hurtig kurs ville jeg f.eks fokusert på:

1. Å trene på å skrike (og oppfordra folk til å rett og slett trene på dette)
2. Å ta for meg hvordan man er kledd;
- å ha på seg bukse og flate sko vs. skjørt og høye sko
- hvis man har høye sko, kan man chippe dem lett av?
- har man tøy det er lett å ta tak i? Kan man lett vrenge av seg et plagg?
3. Å snakk om holdning, og kroppsspråk
4. Å informere om hvordan man holder fokus på omgivelsene;
- unngå typiske "feller"
- holde seg der folk hører skriking
- planlegge å gå opplyste ruter
- være oppmerksom på mennesker rundt seg (noen er mer og SER mer suspekte ut enn andre)
5. Oppfordre til å planlegge hjemturen! Det er alt for mange jenter og gutter som drar på byen, uten å planlegge hvordan de skal komme seg hjem. Da ender det ofte opp med nattbuss, eller å gå. Planlegger man, kan man gjøre slik at man vet hvilken nattbuss man tar (så man slipper å gå rundt i byen på nattestid). Eller man kan avtale å gå hjem med venner.

Nå kan jeg ingen ting om dette temaet, men fra toppen i hodet mitt, mener jeg at dette gir et mye bedre selvforsvarsgrunnlag enn å lære bort å sloss.

Mr. sexy!
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #22 on: 17.10.12 at 11:04:45 »

Altfor mange jenter som drikker seg altfor drita til å kunne forsvare seg uansett. Så lenge mentaliteten er at man ikke skal foreta noen endringer i livsstil pga. frykt, er all verdens selvforsvarskurs ganske meningsløse.

Arte suave.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #23 on: 17.10.12 at 11:47:53 »

Altfor mange jenter som drikker seg altfor drita til å kunne forsvare seg uansett. Så lenge mentaliteten er at man ikke skal foreta noen endringer i livsstil pga. frykt, er all verdens selvforsvarskurs ganske meningsløse.

+1. må begynne å jobbe med seg først. Jeg skjønner ikke greie med drikke seg til blackout..
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #24 on: 17.10.12 at 14:08:59 »

+2

Ser ingen grunn til å moralisere folks alkoholforbruk, men det er ingen hemmelighet at korrelasjonen alkohol og vold/overgrep er høy. Jeg tror mange hadde hatt godt av å reflektere rundt alkoholforbruket når man er ute på byen. Man har et større ansvar for seg selv sammenlignet med om man sitter på ei hytte med gode venner osv.
T.D
Gjenganger

« Reply #25 on: 18.10.12 at 21:46:03 »

Så å løpe er den beste måten ? Trene på å rope høyt ? Ja greit å rope for da trekker man oppmerksomhet. Men å prøve å klare seg uten å yte fysisk motstand, det har jeg ingen tro på. Vedder på at de fleste her inne på forumet bruker det de kan av sin stilart for å forsvare seg med. Yter man tøff motstand i form av slag og spark i kroppen til den som angriper deg så tror jeg nok at man klarer seg ganske bra. Pluss at den psykiske folelsen tror jeg er bedre, fordi man vet at man har gjort det man kunne for å kjempe mest mulig. Et lynkurs løser ikke mye. Skaper bare falsk trygghets følelse. Jevnlig trening over x antall år er bedre.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #26 on: 18.10.12 at 23:47:02 »

Så å løpe er den beste måten ? Trene på å rope høyt ? Ja greit å rope for da trekker man oppmerksomhet. Men å prøve å klare seg uten å yte fysisk motstand, det har jeg ingen tro på. Vedder på at de fleste her inne på forumet bruker det de kan av sin stilart for å forsvare seg med. Yter man tøff motstand i form av slag og spark i kroppen til den som angriper deg så tror jeg nok at man klarer seg ganske bra. Pluss at den psykiske folelsen tror jeg er bedre, fordi man vet at man har gjort det man kunne for å kjempe mest mulig. Et lynkurs løser ikke mye. Skaper bare falsk trygghets følelse. Jevnlig trening over x antall år er bedre.

Poenget er ikke å klare seg uten fysisk motstand. Poenget er at man ikke lærer noe på 1 kurs, som går over en time.

Poenget til folk her er; hvis man har en time hva er det man kan lære bort?

Mr. sexy!
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #27 on: 19.10.12 at 00:30:15 »

snakket vel om jenter der. Så for en jente er det best om hun klarer det ja.
T.D
Gjenganger

« Reply #28 on: 19.10.12 at 09:58:16 »

Ja selvfølgelig, en time eller to er aldri nok. Skal jenter lære seg selvforsvar så er det repetisjon som gjelder over tid. Har kjørt noen kurs for jenter selv, men de har gått over noen helger, med fysiske og psykiske harde tester. Noen jenter fikk tilbake selvtilliten etter dette kurset når det gjaldt det å tørre å være med venninder ut på noe som de ikke hadde turt før. Noe så enkelt som en kino. Mange jenter så ned i gulvet når vi hilste på de til første time. Etter endt kurs så fikk vi klem av de samme jentene. Så noe positivt fikk de ut av kurset hvertfall. Litt off topic der, men som den videoen viser at man skal stikke finger i øynene og sparke i skrittet for så å løpe, det tror jeg at man bare gjør vedkommende mer forbanna. Tror det er bedre å yte maks motstand helt til vedkommende ligger nede.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #29 on: 19.10.12 at 10:42:03 »

Ja selvfølgelig, en time eller to er aldri nok. Skal jenter lære seg selvforsvar så er det repetisjon som gjelder over tid. Har kjørt noen kurs for jenter selv, men de har gått over noen helger, med fysiske og psykiske harde tester. Noen jenter fikk tilbake selvtilliten etter dette kurset når det gjaldt det å tørre å være med venninder ut på noe som de ikke hadde turt før. Noe så enkelt som en kino. Mange jenter så ned i gulvet når vi hilste på de til første time. Etter endt kurs så fikk vi klem av de samme jentene. Så noe positivt fikk de ut av kurset hvertfall. Litt off topic der, men som den videoen viser at man skal stikke finger i øynene og sparke i skrittet for så å løpe, det tror jeg at man bare gjør vedkommende mer forbanna. Tror det er bedre å yte maks motstand helt til vedkommende ligger nede.

Jeg er veldig imot at jenter skal læres at de kan klare seg fysisk mot en man på gata. Jenter er fysisk svakere og sånn er det bare, og en som er instruktør må jobbe utifra akkurat det. En jente klarer ikke å slå ut vedkommende helt til han er nokka og ligger nede med mindre det er en liten man på 50 kg og har aldri vært på gata. I Gjennomsnitt ligger en voksen man på rundt 80-95 kg vs jenter på 60kg+. Pluss at mest sansynlig er vedkommende beruset og. Menn er i snitt 3 ganger sterkere en kvinner. Og det hjelper ikke med mester beltet i Thai, karate og ikickyourass-do generel. Det er akkurat å rive seg løs å løpe som er best for dem.

Jeg har erfaring fra både politi og sikkerhetsbransje både i Norge og utlandet og det er bare sånn at nesten eneste som funker er 'løpe' og 'skrike'.
Eksempel er jo i VG i siste ukene. Jneter som ble forsøkt dra i en bil rev seg løs og løpt.

(Taster inn fra iphone squuuze me)
« Last Edit: 19.10.12 at 10:44:40 by sulim » Logged
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #30 on: 19.10.12 at 11:49:09 »

Jeg er veldig imot at jenter skal læres at de kan klare seg fysisk mot en man på gata.

Leit å si det, men jeg er enig. Det ER mulig, men det skjer kun unntaksvis, f. eks. hvis jenta er ekstremt kampsportkyndig/topptrent, og fyren tilfeldigvis ikke er spesielt sterk/tøff/motivert (og helst ubevæpnet). Problemet med slike selvforsvarskurs er at de - enten det er meningen eller ikke - gir inntrykk av at en hvilken som helst dame kan lære 'enkle triks' som vil være nok i de aller fleste situasjoner. Det er bullshit.

Arte suave.
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #31 on: 19.10.12 at 14:11:02 »

Jeg er veldig imot at jenter skal læres at de kan klare seg fysisk mot en man på gata.

Leit å si det, men jeg er enig. Det ER mulig, men det skjer kun unntaksvis, f. eks. hvis jenta er ekstremt kampsportkyndig/topptrent, og fyren tilfeldigvis ikke er spesielt sterk/tøff/motivert (og helst ubevæpnet). Problemet med slike selvforsvarskurs er at de - enten det er meningen eller ikke - gir inntrykk av at en hvilken som helst dame kan lære 'enkle triks' som vil være nok i de aller fleste situasjoner. Det er bullshit.
enig...
men jeg er også skeptisk til att en mann skal lære seg "knep" for å komme seg unna skarpe situasjoner....

det kan KANSKJE hjelpe å ha drevet med fullkontakt kampsport en god stund,men det er langt fra noe man bør basere noe som helst på

stomp on your ego!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #32 on: 19.10.12 at 16:25:45 »

Jeg kjenner et par jenter på 80+ kg som ikke bare er sterke, men også ganske tøffe. Er ganske sikker på at disse hadde hatt en relativt ok sjanse om de hadde hatt noen måneder/år med god trening.

Dog er det dessverre slik at ei jente på 50-60kg har liten sjanse uansett. En mann på 50-60kg stiller ganske svakt med mindre han er godt trent og møter en som ikke er det. Og tar man i betraktning at ei jente på 50-60kg besitter vesentlig mindre styrke enn en mann, så er et et enkelt regnestykke.

Betyr det at jenter kan gi opp å lære seg selvforsvar? Nei, ikke nødvendigvis, men fokuset må være annerledes - og skal man ha noe utbytte av den fysiske biten, så snakker vi om år med trening.
Cedolf
Veteran

« Reply #33 on: 19.10.12 at 16:58:35 »

Ettpar kjappe over nesa fra ei 60kg dame kan gi det sekundet som skal til for å få muligheten til å løpe. Så hvorfor si at det ikke fungere? Det kan fungere, uavhengig av gjerningsmannens vekt, men det betyr ikke at det er en garanti for at det fungerer. Det bør heller ikke framstilles som at det fungerer. Men det KAN fortsatt fungere.

Ingen skal komme å si at et velplassert spark i balla eller fingrer i øynene ikke fungerer. Disse kan også fungere, men heller ingen som kan garantere at teknikkene alltid vil fungere. Ukentlig blir MMA-fightere satt ut pga ballespark og fingrer i øynene.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #34 on: 19.10.12 at 17:56:45 »

Alle har vel sett denne?  laugh

ikke fortelle meg at ikke den dama kan hamle opp med små menn iallefall  bleh

http://www.youtube.com/watch?v=hLyJqZD8cts&feature=youtube_gdata_player
Ch_Omega
« Reply #35 on: 20.10.12 at 00:15:56 »

Okay, jeg har noen øl innabords nå, så beklager om dette blir veldig rotete skrevet, men jeg har inntrykk av at endel her mener at fordi kvinner har mindre styrke og masse enn menn, er det så og si helt håpløst uansett om de først har havnet i en fysisk overfallssituasjon, og at man dermed så og si utelukkende bør satse på unngåelsestaktikker, oppmerksomhet og bevissthet, fremfor kortere selvforsvarskurs. Her er jeg uenig, og mener selv kortvarig trening på ulike former for fysisk motstand absolutt har noe for seg for kvinner. Ja, selvfølgelig vil kvinner ha et stort handikap i en slosskamp med en mann grunnet styrkeforskjeller, men her er det viktig å skille mellom selvforsvar og slosskamp.

Et selvforsvarskurs har ikke til hensikt å trene en kvinne til å *overvinne* en mann i slosskamp, men til å gi henne noen teknikker som forhåpentligvis vil øke hennes muligheter til å  utøve fysisk motstand i en overfallssituasjon dithen at det kanskje vil gjøre det mulig for kvinnen å flykte. At ingen fysiske forsvarsteknikker er 100% reliable, og at kvinner i utgangspunktet har et handikap grunnet styrke/masse-forskjeller, er derfor etter min mening i seg selv ikke noen grunn til å totalt unnlate å trene selvforsvarsstrategier overhodet, fordi null forsøk på forsvar har ca. like stor sjangse til å lykkes.

Jeg har to venninner samt en eksdame som har vært i ubehagelige situasjoner på vei hjem fra byen, der nettopp det å gjøre fysisk motstand gjorde de istand til å forlate situasjonen helskinnet. Dette er ikke fordi de hadde trent kampsport i åresvis(ingen av de hadde noen kampsporterfaring, bortsett fra eksen min som hadde blått belte i kyokushinkai), eller fordi de er spesielt sterke, men fordi de gikk bananas i situasjonen og slo, sparket og bet, kombinert med hyling og skriking. Dette gjorde at gjerningsmannen i samtlige tilfeller flyktet og nettopp dette, samt at de fleste overfallsvoldtekter foregår i situasjoner der offeret har vært beruset samt på et sted der det er potensielt lite vitner, er jo et tegn på at voldtektsmenn ønsker lette ofre som overfallsmannen kan dominere psykisk og fysisk. Voldtekter handler nemlig svært skjeldent om sex men derimot om dominans, og et offer som viser seg å være vanskelig å dominere, blir desto mindre attraktivt for en overfallsmann.

Jeg tror veldig mange mannlige kampsportutøvere, særlig de som har trent en god del år og interesserer seg for RBSD, går rundt inne i en egen fatalistisk boble der en har worst-case-scenarier som et slags benchmark for hvordan situasjoner vil arte seg, og antagelig ubevisst går rundt men en oppfattning av at gjennomsnittsmannen er mye sterkere enn han faktisk er, fordi de fleste menn de er fysisk i kontakt med, gjennom trening og liknende, er andre godt trente kampsportutøvere.

Jeg har selv i jobbsammenheng(akuttpsykiatri/sikkerhetspost samt konsertvakt ved enkelte festivaler) fysisk totaldominert relativt store menn uten kampsporterfaring, kun ved bruk av temlig basic grappling i ulike situasjoner, og det er ikke fordi jeg er spesielt stor (jeg er 180 og veier bare 74kg) eller fantastisk teknisk god (definitivt ikke), men heller fordi de fleste(og her finnes det selvfølgelig unntak) som faktisk ikke trener kampsport eller bedriver jevnlig fysisk aktivitet av noe slag, rett og slett er mye svakere og dårligere til å sloss en det man lett kan tro om man bruker andre, godt trente kampsportutøvere som standard. Dette betyr SELVSAGT ikke at man skal undervurdere noen som helst form for fysisk konfrontasjon eller mennesker som er psykisk istand til å utøve vold mot andre, men det er da virkelig ikke hensiktsmessig å overvurdere de så til de grader heller?

For å komme til poenget mitt, så mener jeg at unngåelsesstrategier, streetsmarts og opptrening i å være bevisst på sine omgivelser SELVFØLGELIG er det viktigste når det gjelder selvforsvar for kvinner, men i motsetning til endel andre her, så mener jeg også at enkle grovmotoriske kampteknikker også er hensiktsmessig å lære bort. Det viktige her er å lære de bort på riktig måte, og med riktig instilling, slik at man unngår nettopp situasjoner der kvinner forlater selvforsvarskurset og tenker at de nå ikke trenger å være forsiktige på vei hjem fordi de "kan forsvare seg".

Om kvinner forlater et selvforsvarskurs og tenker dette, har personene som har avholdt kurset rett og slett gjort en jævlig dårlig jobb, men feilen her ligger ikke i å lære bort kampteknikker, men heller at de har lært bort teknikkene i helt feil kontekst. Om man skal ha med fysiske teknikker i et selvforsvarskurs er det derfor ekstremt viktig å gjøre kvinnene bevisst på at dette er teknikker som er ment å brukes i et absolutt worst case scenario, og at de absolutt ikke læres bort for å gjøre kvinnene i stand til å "banke opp" en potensiell overfallsmann, men kun læres bort for å gi de en noe økt sjangse til å kunne flykte fra en overfallssituasjon OM alt annet har gått til helvete. Siste utvei altså.

Om man klarer å realitetsorientere kursdeltagerne på en ordentlig og hensiktsmessig måte, og hovedfokuset i kurset er å unngå å havne i en overfallssituasjon for enhver pris(altså strategier for å ikke havne i situasjonen i utgangspunktet), og der det også understrekes at de få fysiske teknikkene som læres bort er absolut siste utvei og absolutt ikke noe som garantert får deg ut av en farlig situasjon, ser jeg det som en styrke at et selvforsvarskurs, selv et relativt kortvarig ett, også innebærer enkle og grovmotoriske teknikker.
richo
*
Forummedlem

« Reply #36 on: 20.10.12 at 02:05:10 »

Okay, jeg har noen øl innabords nå, så beklager om dette blir veldig rotete skrevet, men jeg har inntrykk av at endel her mener at fordi kvinner har mindre styrke og masse enn menn, er det så og si helt håpløst uansett om de først har havnet i en fysisk overfallssituasjon, og at man dermed så og si utelukkende bør satse på unngåelsestaktikker, oppmerksomhet og bevissthet, fremfor kortere selvforsvarskurs. Her er jeg uenig, og mener selv kortvarig trening på ulike former for fysisk motstand absolutt har noe for seg for kvinner. Ja, selvfølgelig vil kvinner ha et stort handikap i en slosskamp med en mann grunnet styrkeforskjeller, men her er det viktig å skille mellom selvforsvar og slosskamp.

Et selvforsvarskurs har ikke til hensikt å trene en kvinne til å *overvinne* en mann i slosskamp, men til å gi henne noen teknikker som forhåpentligvis vil øke hennes muligheter til å  utøve fysisk motstand i en overfallssituasjon dithen at det kanskje vil gjøre det mulig for kvinnen å flykte. At ingen fysiske forsvarsteknikker er 100% reliable, og at kvinner i utgangspunktet har et handikap grunnet styrke/masse-forskjeller, er derfor etter min mening i seg selv ikke noen grunn til å totalt unnlate å trene selvforsvarsstrategier overhodet, fordi null forsøk på forsvar har ca. like stor sjangse til å lykkes.

Jeg har to venninner samt en eksdame som har vært i ubehagelige situasjoner på vei hjem fra byen, der nettopp det å gjøre fysisk motstand gjorde de istand til å forlate situasjonen helskinnet. Dette er ikke fordi de hadde trent kampsport i åresvis(ingen av de hadde noen kampsporterfaring, bortsett fra eksen min som hadde blått belte i kyokushinkai), eller fordi de er spesielt sterke, men fordi de gikk bananas i situasjonen og slo, sparket og bet, kombinert med hyling og skriking. Dette gjorde at gjerningsmannen i samtlige tilfeller flyktet og nettopp dette, samt at de fleste overfallsvoldtekter foregår i situasjoner der offeret har vært beruset samt på et sted der det er potensielt lite vitner, er jo et tegn på at voldtektsmenn ønsker lette ofre som overfallsmannen kan dominere psykisk og fysisk. Voldtekter handler nemlig svært skjeldent om sex men derimot om dominans, og et offer som viser seg å være vanskelig å dominere, blir desto mindre attraktivt for en overfallsmann.

Jeg tror veldig mange mannlige kampsportutøvere, særlig de som har trent en god del år og interesserer seg for RBSD, går rundt inne i en egen fatalistisk boble der en har worst-case-scenarier som et slags benchmark for hvordan situasjoner vil arte seg, og antagelig ubevisst går rundt men en oppfattning av at gjennomsnittsmannen er mye sterkere enn han faktisk er, fordi de fleste menn de er fysisk i kontakt med, gjennom trening og liknende, er andre godt trente kampsportutøvere.

Jeg har selv i jobbsammenheng(akuttpsykiatri/sikkerhetspost samt konsertvakt ved enkelte festivaler) fysisk totaldominert relativt store menn uten kampsporterfaring, kun ved bruk av temlig basic grappling i ulike situasjoner, og det er ikke fordi jeg er spesielt stor (jeg er 180 og veier bare 74kg) eller fantastisk teknisk god (definitivt ikke), men heller fordi de fleste(og her finnes det selvfølgelig unntak) som faktisk ikke trener kampsport eller bedriver jevnlig fysisk aktivitet av noe slag, rett og slett er mye svakere og dårligere til å sloss en det man lett kan tro om man bruker andre, godt trente kampsportutøvere som standard. Dette betyr SELVSAGT ikke at man skal undervurdere noen som helst form for fysisk konfrontasjon eller mennesker som er psykisk istand til å utøve vold mot andre, men det er da virkelig ikke hensiktsmessig å overvurdere de så til de grader heller?

For å komme til poenget mitt, så mener jeg at unngåelsesstrategier, streetsmarts og opptrening i å være bevisst på sine omgivelser SELVFØLGELIG er det viktigste når det gjelder selvforsvar for kvinner, men i motsetning til endel andre her, så mener jeg også at enkle grovmotoriske kampteknikker også er hensiktsmessig å lære bort. Det viktige her er å lære de bort på riktig måte, og med riktig instilling, slik at man unngår nettopp situasjoner der kvinner forlater selvforsvarskurset og tenker at de nå ikke trenger å være forsiktige på vei hjem fordi de "kan forsvare seg".

Om kvinner forlater et selvforsvarskurs og tenker dette, har personene som har avholdt kurset rett og slett gjort en jævlig dårlig jobb, men feilen her ligger ikke i å lære bort kampteknikker, men heller at de har lært bort teknikkene i helt feil kontekst. Om man skal ha med fysiske teknikker i et selvforsvarskurs er det derfor ekstremt viktig å gjøre kvinnene bevisst på at dette er teknikker som er ment å brukes i et absolutt worst case scenario, og at de absolutt ikke læres bort for å gjøre kvinnene i stand til å "banke opp" en potensiell overfallsmann, men kun læres bort for å gi de en noe økt sjangse til å kunne flykte fra en overfallssituasjon OM alt annet har gått til helvete. Siste utvei altså.

Om man klarer å realitetsorientere kursdeltagerne på en ordentlig og hensiktsmessig måte, og hovedfokuset i kurset er å unngå å havne i en overfallssituasjon for enhver pris(altså strategier for å ikke havne i situasjonen i utgangspunktet), og der det også understrekes at de få fysiske teknikkene som læres bort er absolut siste utvei og absolutt ikke noe som garantert får deg ut av en farlig situasjon, ser jeg det som en styrke at et selvforsvarskurs, selv et relativt kortvarig ett, også innebærer enkle og grovmotoriske teknikker.

Yes, bra innlegg, øl eller ikke, kan ikke ha vært så frøktelig mange...smile Enig med deg.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #37 on: 20.10.12 at 10:30:26 »

"En jente klarer ikke å slå ut vedkommende helt til han er nokka og ligger nede med mindre det er en liten man på 50 kg og har aldri vært på gata"

Sa aldri at jenter ikke bør læres noe, jeg mener at fokus bør være på flykt og å komme seg løs. Og ikke gå inn clinch med knær og albuer bare fordi hun var på kurs eller trener det.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #38 on: 20.10.12 at 10:33:26 »

Men jeg står på det jeg sa om at jenter er svakere og det er et STORT minus i et farlig situasjon. Med mindre jenta er Cris Cyborg eller hu dama fra video over:)
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #39 on: 20.10.12 at 10:55:12 »

Ei dame jeg kjenner, som knapt veier 50 kilo, ble forsøkt holdt igjen på en fest av en som driver med bryting og var minst dobbelt så stor som henne. Den lille jenta på 50 kilo slengte han i gulvet og tok seg ut fra huset for egen maskin. Man skal ALDRI undervurdere damer, selv om de er små og lette, og angrep på de rette stedene og med det rette "våpenet" kan felle hvem som helst. Men det er jo en tendens til at det her på forumet er en tankegang om at det kun er proffesjonelle MMA-utøvere eller RBSD-utøvere som har en mulighet til å forsvare seg på gata. Stort sett alt annet av stilarter er jo forlengst avskrevet som "Bullshido" av "de som vet alt".

sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #40 on: 20.10.12 at 12:22:19 »

Ei dame jeg kjenner, som knapt veier 50 kilo, ble forsøkt holdt igjen på en fest av en som driver med bryting og var minst dobbelt så stor som henne. Den lille jenta på 50 kilo slengte han i gulvet og tok seg ut fra huset for egen maskin. Man skal ALDRI undervurdere damer, selv om de er små og lette, og angrep på de rette stedene og med det rette "våpenet" kan felle hvem som helst. Men det er jo en tendens til at det her på forumet er en tankegang om at det kun er proffesjonelle MMA-utøvere eller RBSD-utøvere som har en mulighet til å forsvare seg på gata. Stort sett alt annet av stilarter er jo forlengst avskrevet som "Bullshido" av "de som vet alt".

mulig noen som sier det, og mulig noen i "alt annet" miljøet sier det tilbake. Men vi diskuterer ikke akkurat det nå:) Kan ikke stemple alle sammen.

tror folk har misforstått meg litt her, jeg mener ikke at jenter skal stå og skrike og thats it, jeg mener at fokus bør være på "escape"
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #41 on: 20.10.12 at 14:31:00 »

Hvis dama mi treffer hakespissen til en mann med hennes høyre albue, så går han ned. uansett hvem han er.

Men å treffe akkurat der i kampens hete.. Det er noe annet.

Cedolf
Veteran

« Reply #42 on: 20.10.12 at 17:23:27 »

Min 4 åring på 16 kg klarte å få meg i fosterstilling med et velrettet slag i nøttene. Hjalp lite at jeg er 100+kg.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #43 on: 20.10.12 at 23:49:00 »

Tror vel egentlig de fleste er ganske enige i hovedpoenget, nemlig at kurs må fokusere på forebygging først og fremst, ved å feks ha bevisst forhold til å drikke seg sanseløs og hemningsløs, rutevalg, samt bevissthet på omgivelsene. Dette er hvertfall min taktikk ute på byen.

Min mening når det gjelder den fysiske biten er at man bør holde seg unna det jeg ser på som oppskriftskurs, ala gjør sånn, stikk en finger dit, vri hit og du har lagt ham i bakken, og heller finne et kurs som fokuserer på det å få kjenne litt på hvordan det føles å gjøre fysisk motstand og vold i en tilnærmet fullkontaktsituasjon, samt en progresjon der man får kjent litt på realistiske scenario etterhvert. Ref Christians bra innlegg over, man bør prøve å kjenne på følelsen av å slå på bananas-knappen.  boxing
« Last Edit: 21.10.12 at 00:17:55 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #44 on: 21.10.12 at 11:35:26 »

Min mening når det gjelder den fysiske biten er at man bør holde seg unna det jeg ser på som oppskriftskurs, ala gjør sånn, stikk en finger dit, vri hit og du har lagt ham i bakken, og heller finne et kurs som fokuserer på det å få kjenne litt på hvordan det føles å gjøre fysisk motstand og vold i en tilnærmet fullkontaktsituasjon, samt en progresjon der man får kjent litt på realistiske scenario etterhvert. Ref Christians bra innlegg over, man bør prøve å kjenne på følelsen av å slå på bananas-knappen.  boxing

Dette er jeg helt enig i, mest fordi man ved å trene i et slikt format (fullkontakt/høy grad av realisme) får kjenne på kroppen hvor vanskelig det kan være å forsvare seg hvis man møter feil person, hvilket kan motvirke følelsen av falsk trygghet. Dessverre virker det som om altfor få selvforsvarskurs legger opp til dette.

Vi kan for øvrig alle nevne eksempler på kvinner som på mirakuløst vis klarte å forsvare seg mot en eller annen stor og sterk mann. Det finnes også historier om utrente menn som har gitt erfarne kampsportutøvere juling, samt mennesker som har sloss mot løver og vunnet. Det betyr ikke at resultatet nødvendigvis er veldig reproduserbart.

Arte suave.
Ch_Omega
« Reply #45 on: 21.10.12 at 16:32:54 »

Tja, jo flere eksempler på at det faktisk har lykkes kvinner å forsvare seg fysisk mot fysisk overlegne menn, jo mer empiri har man jo på at det faktisk ER reproduserbart. Dette betyr selvfølgelig ikke at det vil funke hver gang, og ikke nødvendigivs engang at det vil funke i 50% av tilfellene, men å argumentere for at man ikke bør lære bort fysisk forsvar overhodet fordi det ikke er noe som fungerer i de aller fleste tilfellene(hva gjør egentlig det, når man snakker om selvforsvar?), synes jeg ikke gir mening når det å lære bort noen enkle prinsipper for hvordan forsvare seg, dithen at man øker muligheten til flukt fra situasjonen om enn bare ørlite, faktisk kan være det som skiller mellom det å bli et reelt offer og det å bare ha blitt forsøkt gjort til offer.

Men somsagt, for at det å lære bort slike teknikker skal ha noe for seg, er det viktig at det gjøres på rett måte, der realitetsorientering, rett kontekst og reell hensikt faktisk vektlegges sterkt, slik at man ikke gjør vondt værre ved å skape personer som oppnår falsk trygghet og uheldige holdninger, og dermed setter seg selv i potensielt farligere situasjoner enn personen hadde gjort i utgangspunktet.
Ryan
Gammel ørn

« Reply #46 on: 11.01.13 at 22:45:50 »

En anmeldelse av selve boka (takk Deichman):

Jeg kunne gått i detalj på det jeg liker og misliker med denne boka, men det får holde med en lett oppsummering.

For kvinner som ikke har snøring på dette temaet og som trenger gode råd (som vel ofte er unge, naive tjejer i storbyen), så er dette en grei introduksjon. Brækhus er en noe kunstig person å dra inn i dette prosjektet, men man kan ikke se bort fra at det nok fungerer fint å ha en tøff og populær kvinne som mange har som forbilde, fronte et slikt prosjekt. Det betyr nok mye (både for forlaget og i effekten). Det er flere bidragsytere til denne boka, og det er vanskelig å si hvem som har gjort hva her.

Boka er velfungerende på forebyggings-delen. Det er jo her en slik bok mest kan gjøre en reell forskjell, først og fremst.  Selvforsvarskurs etc. anbefales såvidt i teksten, men det uttalte rasjonale er bare for å lære selve teknikkene bedre. Her har man hovedsvakheten med boka.

Hardcore realisme om hvordan det virkelig er å bli overfalt, truet, voldtatt etc. kommer ikke frem. Og den ekstreme motstanden man bør gjøre mot dette er ikke synliggjort. F.eks. er alle fotografiene altfor statiske og uten aggressiv energi og dynamikk. En ting er de flate ansiktsuttrykkene, men hele kroppsspråket og råskapen burde vært mer realistisk. En vanlig felle å gå i når det gjelder bokformatet. Det blir for mye martial arts med kliniske "moves".

Boka er ikke særlig matnyttig når det gjelder extreme close-range og vanlige holds etc. på kvinner. Det skrives lite om generelle selvforsvars-prinsipper (spesifikt for kvinner og), mental trening, akutt problemløsning, og å overkomme etiske begrensninger spesielt  ang. snill pike-fenomenet. Det burde vært nevnt den relevante forskningen som er gjort på området, særlig som handler om overlevelse. Man kunne hatt med hva man kan gjøre når overmakten blir for stor (f.eks. bevisst se etter kjennetegn på overgriper og observere omgivelser , komme seg raskt til voldtektsmottak for sikring av biologiske spor m.m.).

Høy-adrenalisert stresstrening med realistisk motstand, og med noen få  tool/target grovmotoriske teknikker i bagasjen (state-dependant learning) , er det som er viktigst i all selvforsvar. Dette nevnes ikke i boka.   

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvarsbok med bla.a. Cecilia Brækhus « previous next »
Jump to:  

Social sharing