Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.10.18 at 04:43:33

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvarsbok med bla.a. Cecilia Brækhus 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

Selvforsvarsbok med bla.a. Cecilia Brækhus

Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #15 on: 16.10.12 at 11:31:18 »

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10062273

Brækhus goes Bullshido, ihvertfall hvis man skal dømme ut fra dette klippet.

Hm. Skjønte faktisk ikke helt hva som var så veldig bullshido med dette klippet...?  "Vær våken, vær på vakt, unngå situasjoner om du kan, om nødvendig brukt fingre i øyne, kne i skrittet, kaste sand i øyne"... , ikke utpreget bullshido-råd til jenter det, vel?

Uten at jeg relaterer dette direkte til denne boken, siden jeg som sagt ikke har lest den, så er det veldig vanlig å anse kne i skrittet, fingre i øyne etc som en I-win-knapp. I så fall får man urealistiske forventninger til hva en kan utrette og hva som faktisk vil skje. Dette er bullshido-land.

ok. Ikke øyne og skritt... Heller ikke være våken, stikke av osv. Det er bullshido.  Hva vil være dine ikke-bullshidoråd til jenter som skal ha selvforsvarstips, da?  Er litt spent nå.
noe som fokuserer på "våken,stikke av osv"... og ikke at man skal kunne slåss seg ut av en situasjon der den andre part har størrelse,styrke og planlegging på sin side.

at man skal kunne trene seg opp til å håndtere den fysiske biten i selvforsvar,er ønsketenkninger....

hadde jeg brukt all min tid på matten til å trene mot gjeng-angrep... så hadde det vert usannsynlig liten sjangs for at jeg hadde klart meg i en slik setting om jeg hadde blitt overfallt av en gjeng,uansett.

så hvorfor fokusere på den fysiske biten i det hele tatt??

Fordi det er det man kan tjene penger på.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #16 on: 16.10.12 at 13:00:36 »

Bullshit man: no Bull shit!! :-D
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #17 on: 16.10.12 at 13:58:00 »

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10062273

Brækhus goes Bullshido, ihvertfall hvis man skal dømme ut fra dette klippet.

Hm. Skjønte faktisk ikke helt hva som var så veldig bullshido med dette klippet...?  "Vær våken, vær på vakt, unngå situasjoner om du kan, om nødvendig brukt fingre i øyne, kne i skrittet, kaste sand i øyne"... , ikke utpreget bullshido-råd til jenter det, vel?

Stikke fingrene i øynene på angriperen fra armlengdes avstand, for så å løpe sin vei mens han faller på kne og roper på mamma? Nei, det er ikke bullshido i det hele tatt ...

Hvis man ikke lærer folk å slåss i en 'alive' setting, synes jeg man bare kan drite i å lære bort noen teknikker i det hele tatt, selv effektive sådan. De aller, aller fleste motiverte angripere vil tåle det ene ballesparket/håndkantslaget/eyejaben, hvis det i det hele tatt treffer eller har nevneverdig kraft (fuck-up-faktoren er stor under stress, og enda større hvis man har lært teknikken på et kortvarig kurs eller fra en bok), og da bør man helst være forberedt på det som skjer etterpå. Å løpe med én gang er selvfølgelig ikke dumt, men hvis motangrepet ikke hadde noen reell stoppekraft, blir man sannsynligvis bare tatt igjen av en sint overgriper. Da er man plutselig i en fight, noe man aldri har trent på ...

Misforstå meg ikke; jeg sier ikke at det er et dårlig råd å slåss tilbake skitnest mulig med flukt som hovedstrategi, men som andre allerede har påpekt, er fysisk selvforsvar kanskje det området av overgrepsprevensjon for kvinner hvor det er desidert minst å hente, og som krever aller størst innsats. Ingen blir tryggere av et slikt 'lynkurs' i selvforsvar.
« Last Edit: 16.10.12 at 14:00:25 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Anarlee
*
Forummedlem

« Reply #18 on: 16.10.12 at 14:35:34 »

Jammen ø...

Havner du i trøbbel, så løp. Dersom det ikke er mulig/for sent, er det generelt greit å ha øvd noen ganger på å poke øyne eller sparke noen i skrittet osv. Det er da ikke noe å debatere det ? Det kan hende det er stor sannsynlighet for at det ikke funker, men skulle det funke, så har du faktisk kommet deg unna...

Og det er jo bra!

Wink
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #19 on: 16.10.12 at 14:55:37 »

Jammen ø...

Havner du i trøbbel, så løp. Dersom det ikke er mulig/for sent, er det generelt greit å ha øvd noen ganger på å poke øyne eller sparke noen i skrittet osv. Det er da ikke noe å debatere det ? Det kan hende det er stor sannsynlighet for at det ikke funker, men skulle det funke, så har du faktisk kommet deg unna...

Og det er jo bra!

Wink

Du har absolutt et poeng, men det er akkurat den uthevede logikken der som det settes spørsmål ved. Det er på ingen måte gitt at man kommer seg unna. Det er selvfølgelig helt rett å kjempe i mot og så skittent som mulig. Det er også riktig at baller og øyne er sårbare punkt, men å presentere det som at "Det er bare å gjøre sånn så er du fri" skaper en falsk trygghet som i verste fall fører til at noen tar unødvendige sjanser. De har jo tross alt lest om dette med selvforsvar...

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
Anarlee
*
Forummedlem

« Reply #20 on: 16.10.12 at 15:58:49 »

Det er vi nok helt enig om. Ingen poeng i skape falsk trygghet. Men det håper og trur jeg ikke er det de prøver å gjøre med denne boken her heller.  Kjekt å kunne noen småtriks uansett smile Hvem vet, det kan funke !

ph34r "Hattori-eyeball-HAI"  ph34r
Mannen uten x
Veteran

« Reply #21 on: 16.10.12 at 18:46:26 »

et problem med slike kurs (etter min mening), er at de skaper en falsk trygghet. Jeg har hørt jenter si ting som "nå tør jeg gå alene hjem siden jeg har lært....", eller "ja, men hvis det skjer gjør jeg BARE ...".

Hvis man skal lage korte kurs, burde de ikke vært fysiske. Fokuset burde vært; hva kan man gjøre for å minske farer. Hvis jeg skulle lagt et 10 min hurtig kurs ville jeg f.eks fokusert på:

1. Å trene på å skrike (og oppfordra folk til å rett og slett trene på dette)
2. Å ta for meg hvordan man er kledd;
- å ha på seg bukse og flate sko vs. skjørt og høye sko
- hvis man har høye sko, kan man chippe dem lett av?
- har man tøy det er lett å ta tak i? Kan man lett vrenge av seg et plagg?
3. Å snakk om holdning, og kroppsspråk
4. Å informere om hvordan man holder fokus på omgivelsene;
- unngå typiske "feller"
- holde seg der folk hører skriking
- planlegge å gå opplyste ruter
- være oppmerksom på mennesker rundt seg (noen er mer og SER mer suspekte ut enn andre)
5. Oppfordre til å planlegge hjemturen! Det er alt for mange jenter og gutter som drar på byen, uten å planlegge hvordan de skal komme seg hjem. Da ender det ofte opp med nattbuss, eller å gå. Planlegger man, kan man gjøre slik at man vet hvilken nattbuss man tar (så man slipper å gå rundt i byen på nattestid). Eller man kan avtale å gå hjem med venner.

Nå kan jeg ingen ting om dette temaet, men fra toppen i hodet mitt, mener jeg at dette gir et mye bedre selvforsvarsgrunnlag enn å lære bort å sloss.

Mr. sexy!
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #22 on: 17.10.12 at 11:04:45 »

Altfor mange jenter som drikker seg altfor drita til å kunne forsvare seg uansett. Så lenge mentaliteten er at man ikke skal foreta noen endringer i livsstil pga. frykt, er all verdens selvforsvarskurs ganske meningsløse.

Arte suave.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #23 on: 17.10.12 at 11:47:53 »

Altfor mange jenter som drikker seg altfor drita til å kunne forsvare seg uansett. Så lenge mentaliteten er at man ikke skal foreta noen endringer i livsstil pga. frykt, er all verdens selvforsvarskurs ganske meningsløse.

+1. må begynne å jobbe med seg først. Jeg skjønner ikke greie med drikke seg til blackout..
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #24 on: 17.10.12 at 14:08:59 »

+2

Ser ingen grunn til å moralisere folks alkoholforbruk, men det er ingen hemmelighet at korrelasjonen alkohol og vold/overgrep er høy. Jeg tror mange hadde hatt godt av å reflektere rundt alkoholforbruket når man er ute på byen. Man har et større ansvar for seg selv sammenlignet med om man sitter på ei hytte med gode venner osv.
T.D
Gjenganger

« Reply #25 on: 18.10.12 at 21:46:03 »

Så å løpe er den beste måten ? Trene på å rope høyt ? Ja greit å rope for da trekker man oppmerksomhet. Men å prøve å klare seg uten å yte fysisk motstand, det har jeg ingen tro på. Vedder på at de fleste her inne på forumet bruker det de kan av sin stilart for å forsvare seg med. Yter man tøff motstand i form av slag og spark i kroppen til den som angriper deg så tror jeg nok at man klarer seg ganske bra. Pluss at den psykiske folelsen tror jeg er bedre, fordi man vet at man har gjort det man kunne for å kjempe mest mulig. Et lynkurs løser ikke mye. Skaper bare falsk trygghets følelse. Jevnlig trening over x antall år er bedre.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #26 on: 18.10.12 at 23:47:02 »

Så å løpe er den beste måten ? Trene på å rope høyt ? Ja greit å rope for da trekker man oppmerksomhet. Men å prøve å klare seg uten å yte fysisk motstand, det har jeg ingen tro på. Vedder på at de fleste her inne på forumet bruker det de kan av sin stilart for å forsvare seg med. Yter man tøff motstand i form av slag og spark i kroppen til den som angriper deg så tror jeg nok at man klarer seg ganske bra. Pluss at den psykiske folelsen tror jeg er bedre, fordi man vet at man har gjort det man kunne for å kjempe mest mulig. Et lynkurs løser ikke mye. Skaper bare falsk trygghets følelse. Jevnlig trening over x antall år er bedre.

Poenget er ikke å klare seg uten fysisk motstand. Poenget er at man ikke lærer noe på 1 kurs, som går over en time.

Poenget til folk her er; hvis man har en time hva er det man kan lære bort?

Mr. sexy!
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #27 on: 19.10.12 at 00:30:15 »

snakket vel om jenter der. Så for en jente er det best om hun klarer det ja.
T.D
Gjenganger

« Reply #28 on: 19.10.12 at 09:58:16 »

Ja selvfølgelig, en time eller to er aldri nok. Skal jenter lære seg selvforsvar så er det repetisjon som gjelder over tid. Har kjørt noen kurs for jenter selv, men de har gått over noen helger, med fysiske og psykiske harde tester. Noen jenter fikk tilbake selvtilliten etter dette kurset når det gjaldt det å tørre å være med venninder ut på noe som de ikke hadde turt før. Noe så enkelt som en kino. Mange jenter så ned i gulvet når vi hilste på de til første time. Etter endt kurs så fikk vi klem av de samme jentene. Så noe positivt fikk de ut av kurset hvertfall. Litt off topic der, men som den videoen viser at man skal stikke finger i øynene og sparke i skrittet for så å løpe, det tror jeg at man bare gjør vedkommende mer forbanna. Tror det er bedre å yte maks motstand helt til vedkommende ligger nede.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #29 on: 19.10.12 at 10:42:03 »

Ja selvfølgelig, en time eller to er aldri nok. Skal jenter lære seg selvforsvar så er det repetisjon som gjelder over tid. Har kjørt noen kurs for jenter selv, men de har gått over noen helger, med fysiske og psykiske harde tester. Noen jenter fikk tilbake selvtilliten etter dette kurset når det gjaldt det å tørre å være med venninder ut på noe som de ikke hadde turt før. Noe så enkelt som en kino. Mange jenter så ned i gulvet når vi hilste på de til første time. Etter endt kurs så fikk vi klem av de samme jentene. Så noe positivt fikk de ut av kurset hvertfall. Litt off topic der, men som den videoen viser at man skal stikke finger i øynene og sparke i skrittet for så å løpe, det tror jeg at man bare gjør vedkommende mer forbanna. Tror det er bedre å yte maks motstand helt til vedkommende ligger nede.

Jeg er veldig imot at jenter skal læres at de kan klare seg fysisk mot en man på gata. Jenter er fysisk svakere og sånn er det bare, og en som er instruktør må jobbe utifra akkurat det. En jente klarer ikke å slå ut vedkommende helt til han er nokka og ligger nede med mindre det er en liten man på 50 kg og har aldri vært på gata. I Gjennomsnitt ligger en voksen man på rundt 80-95 kg vs jenter på 60kg+. Pluss at mest sansynlig er vedkommende beruset og. Menn er i snitt 3 ganger sterkere en kvinner. Og det hjelper ikke med mester beltet i Thai, karate og ikickyourass-do generel. Det er akkurat å rive seg løs å løpe som er best for dem.

Jeg har erfaring fra både politi og sikkerhetsbransje både i Norge og utlandet og det er bare sånn at nesten eneste som funker er 'løpe' og 'skrike'.
Eksempel er jo i VG i siste ukene. Jneter som ble forsøkt dra i en bil rev seg løs og løpt.

(Taster inn fra iphone squuuze me)
« Last Edit: 19.10.12 at 10:44:40 by sulim » Logged
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvarsbok med bla.a. Cecilia Brækhus « previous next »
Jump to:  

Social sharing