Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.07.18 at 17:30:27

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Bedrevitertråd: Nederlansk politi pågriper aggitert mann 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Bedrevitertråd: Nederlansk politi pågriper aggitert mann

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 22.10.12 at 21:07:31 »

"Hindsight is always 20-20"

Jeg kom over noe jeg tror er en nederlansk video. Den har endel interessante debattpunkter som jeg har sterke meninger om. Dette er en genial mulighet for oss bedrevitere å løse en konkret sak.

http://www.skoften.net/index/video/agent_slaan_op_oktoberfest

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Cedolf
Veteran

« Reply #1 on: 23.10.12 at 00:19:19 »

Politivold!!! Håper virkelig at han mister jobben. Hadde noen uten uniform reagert på samme måte så hadde det blitt pallespikring.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 23.10.12 at 00:43:05 »

Jeg er enig, men det er vel mer i denne videon vi kan diskutere? F.eks:

- Hva kunne han gjort bedre?
- Når gikk han over grensen?
- Hvilken tegn skulle han lest?
- Hvilke faktorer er relevant her?
- Hvor mistet betjenten kontrollen?
- Etc...

Juggernaut Fight Group
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #3 on: 23.10.12 at 01:03:35 »

oyoyoyoyoy!

For meg virker det som han har mista kontrollen før de begyner å filme, det å slå ut en batong er et ekstremt kraftig virkemiddel og eskalerer en situasjon ganske mye. Det at (det jeg tolker som) kjæresten til vedkomende for stå i veien til å trekke henne unna kunne han sikkert fått vaktene til hjelpe med.
Når han også velge å gå helt inn i kroppen på vedkommende mister han oversikt og avstanden til slaget
Når politimannen slår er det en del av meg som forstår det, men så samtidig er han i tjeneste og kunne ha gitt et lite skubb og tatt et langt steg tilbake, hevet batongen og gjort klart hva konsikvensene hadde vert vis vedkommende prøvde å komme nærmere.
han er virkelig langt over grensa når han er over vedkomende og har kommet seg løs og fortsetter å slå!!!

Ju Jitsu Norge
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 23.10.12 at 09:33:34 »

Politimannen forsøker seg med en taktikk der hensikten er å "dominere" vedkommende ved hjelp av "brusing med fjæra". Ofte er dette et resultat av usikkerhet og ukontrollert aggressjon. Man gjør en grov feil ved å truende nærme seg ansiktet til vedkommende. Og når han får seg en smekk, så ser man tydelig hvor mye aggressjon som er lagret i situasjonen. (Ref. julingen han gir på bakken)
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #5 on: 23.10.12 at 12:08:10 »

Det er ikke i Nederland. Ser ut som USA.

For øvrig helt elendig håndtert av politimannen, fra begynnelse til slutt. Flathånden fra den fulle idioten ble til en viss grad fremprovosert, og kunne vært unngått med litt mer fornuftig avstandsbedømmelse, og å denge noen i hodet med batong (også etter at han ligger nede!) kan kun forsvares i ekstrem nødverge. Her hadde det vært mye enklere å få assistanse fra vaktene til å legge fyren ned (og holde dama hans unna) og sette på jern.
« Last Edit: 23.10.12 at 12:10:13 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #6 on: 24.10.12 at 17:45:01 »

Under klippet står det ganske riktig at dette hendte under oktoberfestivalen i Philadelfia, USA. Politimannen både kunne og burde ha gjort det meste annerledes med tanke på:
* Kroppsspråk. Han står mer som en beruset bråkmaker, enn som en operativ politimann.
* Verbal kommunikasjon. Det er vanskelig å høre hva som sies, men det fremstår ikke som om han kommer med veldig mange forsøk på å roe ned situasjonen.
* Samarbeid med sikkerhetsvaktene. Her later det ikke til å være noen plan i det hele tatt.
* Passiviseringstilnærming. Når en bråkmaker står tett inntil veggen, er det mange klassiske arrestasjonsteknikker som kan være hensiktsmessige og appliserbare. Her virker politimannen både uskjerpet og inkompetent.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 24.10.12 at 20:45:27 »

Dette er slik reduksjon/analyse av sitausjonen jeg er ute etter! *like*

Juggernaut Fight Group
Ryan
Gammel ørn

« Reply #8 on: 04.11.12 at 01:14:13 »

Overskriften "bedrevitertråd" er fiffig  Wink

1. Han enorme svarte mannen i svart t-skjorte kunne bare ha  bestemt seg for å dominere situasjonen og satt seg på bråkmakeren og fikset hele greia, hehe. I am not kidding. Vel, kanskje er han en "gentle" giant.

2. Er hun rastløse kvinnen kjæresten hans? Hun gjør uansett alt verre, ved å stresse situasjonen ytterligere. Hun virker dessuten irrasjonell, som tilsier mulig rus eller psykiatrisk diagnose (som vel er greia med hovedpersonen og). Å ta en-hånds-strupetak og drive han mot en vegg har aldri de-eskalert noenting i historien.

3. Politibetjenten er høyst uproffesjonell i sin tilnærming (bra at dette er tatt opp på video). Han nærmer seg mistenkte med konfrontasjonsenergi og spenning  i kroppsspråket, der han jo heller burde vært rolig og fått etablert kontakt først. Selv en urettferdig dømt person ville ha følt seg presset der. Politimannen tar ut batongen på en aggressiv måte og signaliserer kamp fra første sekund.

4. Politimannen har venstrehånden på brystet (sternum) til bråkmakeren, nesten en lapel-grab. Hva er den politi-taktiske applikasjonen? Ingenting. Og har han hendene oppe for forsvar av centerline og hodet? Nei.

5. Bad-guy'en knytter mekanisk neven langs sin side, men inngår et mentalt "kompromiss", og åpner hånda i slaget mot kinnet, og holder dessuten igjen på kraften. Siden han ikke ga alt i slaget, men bare ga en light "slap", så ville han egentlig ikke ha så mye trøbbel.

6. De slagene politimannen utfører mot personen på bakken, er ikke bare unødvendig. De er et klart utrykk for maktovertredelse, med krimininell vold. Ja,  jeg mener det.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #9 on: 05.11.12 at 18:07:18 »

6. De slagene politimannen utfører mot personen på bakken, er ikke bare unødvendig. De er et klart utrykk for maktovertredelse, med krimininell vold. Ja,  jeg mener det.

Jeg både tror og håper at de aller fleste er enige med deg der. "Ground and pound "med teleskopbatong er rett og slett ikke noe man gjør i lovens tjeneste.
Mandodiao
Gjenganger

« Reply #10 on: 07.11.12 at 23:08:52 »

nå har jeg bare sett en live heftig pågripelse i USA, men for å bekrefte ¨myten¨

gjerningsmannen stopper med begge hendene hevet og håndflaten mot politiet
i en ¨jeg overgir meg¨posisjon,  han blir taklet i bakken slått, klasket hode mot en
bil, samtidig som de roper ¨stop resisting¨ ¨give me your hand¨ helt til de har fått
på han håndjern..
Når han skal fraktes bort til bilen like etterpå må de bære han 10meter, for han har
tydligvis blitt knocket ut , blør fra ansiktet og er så forvirret og sjanglete at han ikke
klarer å gå selv.

politimennene klapser hendene mot hverandre og sier ¨nice work¨

kan virke som det er vanlig prosedyre med ground and pound i forsøk på å prøve å
skade/få kontroll på folk (?)
« Last Edit: 07.11.12 at 23:10:34 by Mandodiao » Logged
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 08.11.12 at 13:50:17 »

"Tilstedeværelse"

http://www.krqe.com//dpp/news/crime/brutal-stabbing-caught-on-camera

Juggernaut Fight Group
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Bedrevitertråd: Nederlansk politi pågriper aggitert mann « previous next »
Jump to:  

Social sharing