Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 17:34:50

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Ting og tang fra Haugesund kanten 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Ting og tang fra Haugesund kanten

Hans Erik Hornell
Gammel ørn

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« on: 16.11.12 at 23:52:52 »

Heisann godtfolk  biggrin

Det har godt en stund siden jeg var aktiv inne på forumet her, men tenkte jeg skulle begynne å legg ut litt om det vi holder på med borte på vestlandet.
Jeg holder fortsatt på med karate, og har i tillegg utviklet en aldri så liten lidenskap for bjj, som jeg trener 2-3 ganger i uka i lag med Guigo BJJ Haugesund. Artige greier, spesielt etter at jeg begynte å få grepet på det.

"Learn from the mistakes of others. You may not live long enough to make them all yourselves."
-Kano Jigoro
"Science is built upon facts much the same way that a house is built from bricks, but the mere collection of facts is no more a science than a pile of bricks is a house."
-Henri Poincare
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 17.11.12 at 03:04:49 »

Kan du forklare litt om de forskjellige uttrykkene?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Hans Erik Hornell
Gammel ørn

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« Reply #2 on: 17.11.12 at 10:07:39 »

Hei.

Kata - for meg, en ritualistisk 'short-hand' formidling av teknikker allerede lært.

1. lære formasjonene - lære 'short hand' formen som kobles opp mot applikasjonsteorien.

2. applikasjonsteori - bruk av de forskjellige teknikkene.
2. partner drills - innlæring av teknikk.

3. prinsippteori - lære å kjenne igjen felles prinsipper for teknikker, lære å utnytte åpninger og posisjoner (One must learn how to apply the principles of the kata and how to bend with the winds of adversity, er ett godt kjent uttrykk for dette i karate)
3. tvungen sparring - når jeg vil jobbe med ett spesifikt objekt, kun bakkesparring/get up and run, kun grep/frigjøring fra grep, kun slag, kun spark, escape, group violence, osv.
3. semi fri sparring - fri sparring etter ett spesifikt objekt er oppfylt. Eksempelvis, start med en teknikk og go with the flow derfra.

4. tilpasningsteori - gjøre applikasjoner og prinsippene til dine egne. Resultatet av 'learning by doing' Ha en forståelse av hva du kan og ikke kan gjøre med teknikker. Varerier fra person til person.
4. live sparring - 'squre off go'
4. scenario basert sparring - trening mot en spesifikk situasjon. Både inne i dojo, og ute i forskjellige settinger, alt etter hva vi vil oppnå/se på.
4. armor sparring - tung sparring med 'polstret' utøvere.

Sånn ca  smile

"Learn from the mistakes of others. You may not live long enough to make them all yourselves."
-Kano Jigoro
"Science is built upon facts much the same way that a house is built from bricks, but the mere collection of facts is no more a science than a pile of bricks is a house."
-Henri Poincare
Hans Erik Hornell
Gammel ørn

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« Reply #3 on: 21.11.12 at 21:57:05 »

Litt bunkai i fra heian shodan. Første teknikk, gedan barai.

-Kano Jigoro
-Henri Poincare
Ole J. Hagen
Forumavhengig

« Reply #4 on: 26.11.12 at 23:38:15 »

Hei,

Nå mangler jeg lyd, så det kan hende at du bruker referanser. 
Dette ligner veldig mye på det Iain Abernethy presenterer. 

Men, allikevel. Veldig bra arbeid. ;-)

Ole

Ole J. Hagen
Karate og kobujutsu
http://kampforum.no/forum/index.php/topic,29.msg71884.html#msg71884

Even monkeys fall from tree....
Hans Erik Hornell
Gammel ørn

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« Reply #5 on: 27.11.12 at 05:57:59 »

Hei.

Har vel ingen referanser i denne videoen, men det stemmer godt overens med arbeidet til Abernethy blant andre. Jeg drar også tungt i fra kilder som John Burke (shotokan) VInce Morris (kassaki kai) Lawrence Kane og Kris Wilder (goju ryu)  Patrick McCarthy (koryu uchinadi) og Geoff Thompson, pluss mye annet.

-Kano Jigoro
-Henri Poincare
Hans Erik Hornell
Gammel ørn

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« Reply #6 on: 28.11.12 at 22:47:06 »

Fritt frem for å komme og rulle med oss  smile

-Kano Jigoro
-Henri Poincare
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #7 on: 29.11.12 at 08:59:48 »

Kul video! Kjekt å se at Luis har klart å etablere klubben i Haugesund smile Han er en meget habil utøver og en utrolig hyggelig person!

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Ting og tang fra Haugesund kanten « previous next »
Jump to:  

Social sharing