Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.11.17 at 06:30:24

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: SteFanJKD/Sweden; No way as way Kicking 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [All] Go Down Print

SteFanJKD/Sweden; No way as way Kicking

Zeppelin
Gjenganger

« on: 22.11.12 at 17:55:38 »

Mikke og Stefan som leker litt med spark, Mikke var på seminar i norge i mai i år !

I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark.
Muhammad Ali
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #1 on: 22.11.12 at 21:25:36 »

Var 1998 før han fikk kreft?

Zeppelin
Gjenganger

« Reply #2 on: 23.11.12 at 08:26:23 »

Før ja .. ellers liker du videoen?

I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark.
Muhammad Ali
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #3 on: 24.11.12 at 22:27:22 »

Tja. Sikkert grei den. Inspirerende treningsvilje. Synes ikke sparkene hans var så bra i 1998 heller. Men JKD er jo mere en bare spark uansett.

Zeppelin
Gjenganger

« Reply #4 on: 27.11.12 at 15:03:48 »

Synes ikke sparkene hans var så bra i 1998 heller
hadde vel egentlig ikke forventet et annet svar fra deg heller..Er det ikke taiboxing eller mma så liker du det ikke, lurer på hvor bra dine spark var i 1998. Du hadde vel knapt nok hørt om jkd på den tiden  happy eller hva ?

Muhammad Ali
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #5 on: 27.11.12 at 17:38:59 »

Merkelig svar. I 1998 hadde jeg ikke trent like lenge som stefan. Men jeg visste godt hva JKD var. Ikke at jeg skjønner helt hva det har med saken å gjøre.

Zeppelin
Gjenganger

« Reply #6 on: 27.11.12 at 21:18:26 »

Hvor gammel var du i 1998 ? når er du født egentlig ?

Muhammad Ali
Spinkick
Gammel ørn

« Reply #7 on: 27.11.12 at 23:14:29 »

jeez, ikke ta det som en fornærmelse da Zep. Han var faktisk hyggelig.
Angående sparkene så er de vel riktige for JKD, men uten tvil feil for MMA / Muay Thai. Man kan vel ikke forvente noe annet?
Den krigen du starter nå fører ingen steds. Respekter heller den flotte utøveren i filmen istedenfor å starte en "min stil er bedre enn din" diskusjon i hans navn.
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #8 on: 28.11.12 at 04:00:40 »

Hvorfor skal en JKD-utøver sammenlignes opp mot hvordan teknikken er hos en Muay Thai eller MMA-utøver? Det kan virke slik som at hvis man ikke sparker på den "godkjente" måten her inne, så sparker man feil og det er ingen kraft i teknikken. 

Hjemme her har jeg forøvrig en stokk i hardtre, minst 2-3 tommer tjukk, sparket tvers av med leggen til Raffi Liven for en del år tilbake. Men han sparker vel sikkert ikke "korrekt" han heller....

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #9 on: 28.11.12 at 06:36:53 »

Hehe dette er jo helt håpløst. Forøvrig så tror jeg JKD utøvere er de mest hårsåre kampsportutøverne som finnes.. Hvis jeg ikke synes at Stefan sine spark var helt perfekte, så sprer jeg altså hat om JKD..

Greit. Jeg tror jeg trekker meg stille ut av denne tråden, får jeg kommer med enda mere grunnløst hat mot denne stilarten. smile

mrlee
*
Veteran

« Reply #10 on: 28.11.12 at 09:48:10 »

Jeg er jo ingen JKD-utøver. Jeg synes bare det stadig vekk er så mye negativt prat om alt som ikke MMA eller Muay Thai. Det er ihvertfall blitt den generelle tonen her inne.

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #11 on: 28.11.12 at 10:07:22 »

Vel det er ingenting av det i denne tråden. Og jeg bruker spark fra mange stilarter. inkludert karate, kung-fu og capoeira. Så ingen grunn til å spre tullprat i denne tråden mreee.

mrlee
*
Veteran

« Reply #12 on: 28.11.12 at 10:41:04 »

Jeg snakker om en GENERELL holdning og tendens. Skal ikke "ta" deg spesifikk Frode, men GENERELT så oppfatter jeg forumet slik jeg har skrevet overfor her.

Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #13 on: 28.11.12 at 11:30:45 »

Hei

De fleste av oss som trener JKD, sparker fra magen og nedover som effektiv selvforsvar.

Men mange av oss trener også høye spark for og trene fleksebilitet, styrke timing ++.

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #14 on: 28.11.12 at 20:17:01 »

Herregud, er det mulig.

Zeppelin: Du spør Frode spesifikt om hva han synes om sparkene, og du får et ærlig svar. Deretter går du til personangrep fordi du ikke likte svarene. Frode sin mening er Frode sin mening. Dessuten er det lite fruktbart å skulle fremme at man må sparke perfekt selv for å kunne kommentere andre sine spark. Hvorfor spurte du i det hele tatt? Eller mener du at alle kommentatorer, det være fotball eller MMA må være minst like bra som utøveren de kommenterer for å få lov til å kommentere?

For det andre opplever jeg ingen negativ holdning her lenger. Om man diskuterer spark opp imot effektivitet på gata eller i ringen/buret, så er det naturlig at man rangerer ulike spark basert på empiri hentet fra kampsport som er "effektivt". Eventuelt hentet opp mot selvforsvarsteori og stilarter som spesialiserer seg på dette.

Om man diskuterer spark ut fra et annet perspektiv, så opplever jeg heller ikke at noen påpeker det. Snarere tvert imot, hvis du feks ser på kommentarer utøvere her inne som driver med andre ting enn "fullkontakt", som feks Gibson - så får man både kred og annerkjennelse for teknikker osv.

Det er liksom poengløst å skulle diskutere effektiviteten på et TKD-spark som brukes i TKD-konkurranse med mindre man diskuterer under rammene en TKD-konkurranse foregår.

Her er jeg enig med Frode at det er i overkant hårsårhet som motiverer reaksjonene...
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #15 on: 29.11.12 at 15:15:40 »

Jeg er jo ingen JKD-utøver. Jeg synes bare det stadig vekk er så mye negativt prat om alt som ikke MMA eller Muay Thai. Det er ihvertfall blitt den generelle tonen her inne.
enig Mr lee, Jeg ventet nemlig et slitk svar av frode blandt annet, dette var litt for å sjekke om det er noen poeng for meg å prøve å poste litt her igjen, men vi ser jo at det er like forutintatt som alltid på norks kampforum .

Hehe dette er jo helt håpløst. Forøvrig så tror jeg JKD utøvere er de mest hårsåre kampsportutøverne som finnes.. Hvis jeg ikke synes at Stefan sine spark var helt perfekte, så sprer jeg altså hat om JKD..

Greit. Jeg tror jeg trekker meg stille ut av denne tråden, får jeg kommer med enda mere grunnløst hat mot denne stilarten.
Frode fint om du trekker deg stille ut av diskjusjonen, jeg kan ikke klare å bry meg mindre en jeg gjør...Hat eller ikke du kan jo ikke annet en å komme med enstavelses svar på ting du blir spurt om..

: Du spør Frode spesifikt om hva han synes om sparkene, og du får et ærlig svar. Deretter går du til personangrep fordi du ikke likte svarene. Frode sin mening er Frode sin mening. Dessuten er det lite fruktbart å skulle fremme at man må sparke perfekt selv for å kunne kommentere andre sine spark.
Praktiser det du prediker er et godt utrykk.. jeg sier ikke mere om det, jeg regner med at du forstår hva jeg mener .

Om man diskuterer spark opp imot effektivitet på gata eller i ringen/buret, så er det naturlig at man rangerer ulike spark basert på empiri hentet fra kampsport som er "effektivt". Eventuelt hentet opp mot selvforsvarsteori og stilarter som spesialiserer seg på dette
Den diskusjonen var det du som startet nå og ikke jeg, har aldri spurt om dette var mere efektivt en andre spark .. eller annet bla bla bla ...

. Respekter heller den flotte utøveren i filmen istedenfor å starte en "min stil er bedre enn din" diskusjon i hans navn.
Hvor og når startet jeg den diskusjonen ? Resektere en utøver NETOPP det jeg prøver å gjøre, men Frode kan jo ikke komme med saklig kritikk, bare disse enstavelses svarene sine : Ikke bra spark .
Frode .. Forklar med minst 10 setninger hva som ikke er bra med sparkene til Stefan og Mikke !

« Last Edit: 29.11.12 at 15:35:42 by Zeppelin » Logged

Muhammad Ali
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #16 on: 29.11.12 at 15:38:28 »

Nei takk. jeg diskuterer med folk man kan diskutere med.

Zeppelin
Gjenganger

« Reply #17 on: 29.11.12 at 15:46:29 »

Nei takk. jeg diskuterer med folk man kan diskutere med.
Du gjør som du kan beste, stikk med halen mellom beina når du møter litt motstand .. Klarer du ikke seriøst å gi et bra svar ?

Muhammad Ali
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #18 on: 29.11.12 at 15:52:12 »

jau du får kalle det hva du vil. jeg mister ikke noe nattesøvn om du føler det er feigt. smile

Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #19 on: 29.11.12 at 16:00:26 »

ER DET MULIG..

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #20 on: 29.11.12 at 16:24:47 »

jau du får kalle det hva du vil. jeg mister ikke noe nattesøvn om du føler det er feigt
Dette handler ikke om feighet.
Jeg tror det handler om at du ikke har et godt svar, og derfor velger å trekke deg ut. Og det er til tider frustrerende for folk som ønsker å ha en saklig diskusjon . Frode .. du må jo innrømme at du er kjent for å komme med kjappe stikk i diskusjoner for så forlate uten å prøve en gang å forklare deg, det er og blir lite bra for en god diskusjon og det får dessverre deg til å framstå som svært uviten og useriøs, Beklager !

ER DET MULIG..
Ja desverre.

Muhammad Ali
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #21 on: 29.11.12 at 16:40:18 »

Jeg skal gi deg et svar! smile

Du spør Frode spesifikt om hva han synes om sparkene, og du får et ærlig svar. Deretter går du til personangrep fordi du ikke likte svarene. Frode sin mening er Frode sin mening. Dessuten er det lite fruktbart å skulle fremme at man må sparke perfekt selv for å kunne kommentere andre sine spark.
Praktiser det du prediker er et godt utrykk.. jeg sier ikke mere om det, jeg regner med at du forstår hva jeg mener .

Jeg forstår veldig godt hva du mener med dette uttrykket, men jeg mener det er litt fåfengt i denne diskusjonen. Ja - det er enkelt å sitte og kritisere på sidelinjen. Ja, det er enkelt å komme med kritikk generelt. Det må allikevel være mulig å si sin mening, på samme måte som man synser og mener om alt mulig annet. Det er vel heller opp til deg hvor seriøst du tar kommentarene basert på hvem som kommenterer.

Personlig er jeg langt på nær så fleksibel som Stefan og har ikke sjanse til å sparke slik han gjør, men jeg har feks fortsatt meninger om sparkene. For å eksemplifisere kan jeg blant annet si: At utifra mitt perspektiv, så har flere av de sparkene de viser liten eller ingen praktisk verdi. Dermed er de ikke så interessante for meg i forhold til mine interesser. Jeg har fortsatt full forståelse for at de kan være interessante i en annen sammenheng. Feks i en JKD sammenheng. Jeg synes også at Mikael sine spark ser bedre og penere ut. Men det kan ha noe med at Mikael også har lange bein - noe som kan ha en effekt, rent visuelt. Jeg er heller ikke sånn veldig fan av billige "illusjoner" for å demonstrere styrken i et spark. Det er lite imponerende for meg.

Sånn - dette var mine meninger! Det er opp til deg om de er av interesse eller ikke, men du må fortsatt forvente at folk har sine meninger uavhengig bakgrunn og perspektiv.

Om man diskuterer spark opp imot effektivitet på gata eller i ringen/buret, så er det naturlig at man rangerer ulike spark basert på empiri hentet fra kampsport som er "effektivt". Eventuelt hentet opp mot selvforsvarsteori og stilarter som spesialiserer seg på dette
Den diskusjonen var det du som startet nå og ikke jeg, har aldri spurt om dette var mere efektivt en andre spark .. eller annet bla bla bla ...

Dette var et tilsvar til MrLee, ikke til deg.

Og rent generelt må jeg få lov til å si at motivasjonen din for å "egle" opp feks Frode underbygger følelsen jeg, og andre har, om at mange fra JKD-leiren generelt har vært lite villige til å ta inn over seg andre sine meninger og gjerne inntar offerroller i diskusjoner eller fremstår som hårsåre.

Om man legger ut et klipp på et kampforum der der en en hel haug av ulike utøvere som frekventerer, og klippet består av to kontroversielle skikkelser som også har vært veldig delaktig i diskusjonene her, ikke minst i forhold til diskusjoner om teknikk, spark osv. (Orker ikke linke til det havet av tråder som var for noen år siden, men du har sikkert fått med deg endel av det), så vil folk ha sine meninger. Og er det egentlig negativt?
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #22 on: 29.11.12 at 17:27:44 »

Hehe jeg har ikke noe i mot å ha en god diskusjon med voksne folk. F.eks så hadde jeg flere gode diskusjoner med Leif på et JKD seminar for en del år siden..

Men sjekk svaret du kom med etter at jeg skrev min mening. Enkelte personer kommer det ingenting ut av å "diskutere" med.. du er en av dem.

Mer en det vil jeg ikke si.. Da blir det personangrep. smile

Zeppelin
Gjenganger

« Reply #23 on: 29.11.12 at 17:36:50 »

Hehe jeg har ikke noe i mot å ha en god diskusjon med voksne folk. F.eks så hadde jeg flere gode diskusjoner med Leif på et JKD seminar for en del år siden..

Men sjekk svaret du kom med etter at jeg skrev min mening. Enkelte personer kommer det ingenting ut av å "diskutere" med.. du er en av dem.

Mer en det vil jeg ikke si.. Da blir det personangrep.
Greit for meg, men du diskuterer jo med meg, Men unlater å svare på det jeg spurte om, ..hmm artig twist på det gitt.

Personlig er jeg langt på nær så fleksibel som Stefan og har ikke sjanse til å sparke slik han gjør, men jeg har feks fortsatt meninger om sparkene. For å eksemplifisere kan jeg blant annet si: At utifra mitt perspektiv, så har flere av de sparkene de viser liten eller ingen praktisk verdi. Dermed er de ikke så interessante for meg i forhold til mine interesser. Jeg har fortsatt full forståelse for at de kan være interessante i en annen sammenheng. Feks i en JKD sammenheng. Jeg synes også at Mikael sine spark ser bedre og penere ut. Men det kan ha noe med at Mikael også har lange bein - noe som kan ha en effekt, rent visuelt. Jeg er heller ikke sånn veldig fan av billige "illusjoner" for å demonstrere styrken i et spark. Det er lite imponerende for meg.

Sånn - dette var mine meninger! Det er opp til deg om de er av interesse eller ikke, men du må fortsatt forvente at folk har sine meninger uavhengig bakgrunn og perspektiv.
Tusen takk for et godt gjennomtenkt og konstruktivt svar , det var faktisk alt jeg var ute etter.. om jeg er enig eller ei er en annen sak :-)

Muhammad Ali
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #24 on: 29.11.12 at 18:12:42 »

Praktiske betydning av høye spark i 1998 den ser jeg absolutt,man hadde en annen måte å angripe problematikker på da og ikke så mye gjennomtenkt i forhold til RBSD som vi er i dag.
  Nå i 2012 har vi en større fokus på RSBSD i jkd, så vi har ikke så mye høye spark nå lenger i selvforsvars øyemed

JKD er under utvikling og vil fortsette med å være i utvikling, vi sparrer hver eneste trening og prøver og feiler. JKD er fasisk og ikke en statisk gren. Vi prøver å jobbe bort alle "unødvendige" (det er en personlig referanse) spark slag og teknikker 

Er det viktig å være fleksibel etter min mening, Absolutt!!

Muhammad Ali
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #25 on: 29.11.12 at 21:14:03 »

Jeg ble veldig nysgjerrig nå.... Slik jeg husker Stefan sin argumentasjon så var nettopp jfjjkd statisk og determininistisk ved at systemet til Bruce og metoden til Bruce var perfekt.... Concepts har jeg derimot et inntrykk av er mer dynamisk og følger mer Lee sin filosofi og ikke egen stil...

Slik du beskriver jkd I siste innlegget så høres det jo veldig moderne ut...
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #26 on: 29.11.12 at 22:04:27 »

Slik jeg husker Stefan sin argumentasjon så var nettopp jfjjkd statisk og determininistisk ved at systemet til Bruce og metoden til Bruce var perfekt....
Vel det kan nok ha framstått som et rigid og statisk system når Stefan forklarte JKD, men sannheten er jo at han også argumenterte med at han hadde forandret masse siden sin begynnelse med jkd på tidlig 90 tall . Som dere husker så er et av hovedpunktene : alt starter og slutter i onguard, det er ikke dermed sagt at vi aldri kan videreutvikle sin onguard.
 Jeg veit at Stefan fra til han gikk bort utviklet seg både fysisk og mentalt når det kommer til jkd systemet. Han sa også (jeg kunne brukt tid på å finne postene, men det gidder jeg ikke) at onguard alltid skulle være en fasisk stand og ikke en statisk.
 Og.. denne litt rare oppfatningen av at vi mener /mente, at jkd var et perfekt system må nok dere selv ta litt av skylden forselv (det veit jeg med sikkerhet at ikke Stefan skreiv i noen poster, og om du finner en slik post blir jeg overasket) det virker som om en løgn noen spredde, til slutt blei sannheten her på forumet (at vi prediket det perfekte system).
Vi har alltid trent på teknikker for så prøve dem i sparring. finner vi ut at en teknikk ikke funker i sparring må den evalueres og finpusses eller forkastes, slik fungerer jkd for oss og både  Junfan jkd TWjkd er likt der.

igjen den oppfatingen at JKD KUN er en filosofi er jeg dypt uenig i og får støtte av Datter av BL kona til BL , jeg fikk støtte av TW og Allen Joe med flere, Deres oppfatting av systemet er at det er et høyst levende og dynamisk system som er funksjonabelt, det er ikke dermed sagt at det er bedre en noe annet.
Husk også det er Utøveren IKKE systemet som eventuelt gjør det bra eller dårlig .

Muhammad Ali
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #27 on: 29.11.12 at 23:29:56 »

Okay, så slik jeg forstår deg så er systemet dynamisk allikevel. Men hva om dere oppdaget gjennom feks sparring at dere fikk bedre suksess med ulike teknikker om dere feks skiftet fra "on guard" til en annen stance...eller at feks dere merket en bedre suksess ved å skifte fra strong side til tradisjonell stance. Ville dere da forandret systemet?

I mine øyne så er et system rigid hvis man slavisk følger et sett med teknikker som er laget av en person/personer - altså det som utgjør det vi definerer som et "tradisjonelt system". Om det er GJJ eller JKD er egentlig irrelevant - og det trenger ikke være negativt at man foretrekker å trene noe på en bestemt måte.

Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret nå. Tror sikkert Stefan har 1 000 000 000 ord her inne, og det er liksom endel ting som går igjen i hukommelsen min og som satte igang enorme diskusjoner.

Jeg forstår det også slik at det er en forskjell mellom TW og andre former for JKD ved at TW satt på det "aller ferskeste" av Bruce sin lære og dermed representerer Bruce bedre enn seg selv. Mener blant annet å husket at Stefan fortalte at On gouard var milimeterpresisjon og at det var statisk - og ikke foranderlig eller fasisk som du selv sier....

Jeg vet ikke om jeg orker å gå tilbake og rote i alle de postene, for det er mange og veldig mye tekst...men kanskje jeg bare må gjøre det :S
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #28 on: 30.11.12 at 07:28:17 »

Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret nå. Tror sikkert Stefan har 1 000 000 000 ord her inne, og det er liksom endel ting som går igjen i hukommelsen min og som satte igang enorme diskusjoner.
Jeg tror at nettopp på grunn av at det er skrevet så utrolig mye om JKD feks bare på stance, så har mange ikke giddi å lese den veggen med tekst skikkelig og derfor har det oppstått masse tolkninger som i lengden har blitt en rar sannhet for mange som "hatet" alt stefan sto for.
 Jeg kjenner at det fortsatt er for åpent sår til at jeg gidder å gå i en slik dyp diskusjon med dere her.
nå regner jeg med at du ikke tolker hva jeg skriver i negativ kontekst  og tror at jeg ikke ønsker endypere forståelse av jkd fordi det er ikke riktig .

men, en" du sa jeg sa diskusjon", gidder jeg ikke, det er altfor sandkasse retorikk for meg nå.
« Last Edit: 30.11.12 at 07:30:21 by Zeppelin » Logged

Muhammad Ali
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #29 on: 30.11.12 at 14:14:43 »

Okay, fair enough - men betyr det at du ikke vil svare på det jeg spurte om angående hvor "dynamisk" stilarten er?
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #30 on: 30.11.12 at 16:58:39 »

Systemet er dynamisk, men ikke på den måten fleste framstiller det : Do what ever and you get there tankegangen

Muhammad Ali
Pages: 1 2 3 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: SteFanJKD/Sweden; No way as way Kicking « previous next »
Jump to:  

Social sharing