Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.11.17 at 19:15:32

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: Fysikk, teknikk og semantikk 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 14 Go Down Print

Fysikk, teknikk og semantikk

T.D
Gjenganger

« on: 13.01.13 at 00:04:23 »

http://espn.go.com/blog/playbook/trending/post/_/id/6769/mma-fighters-honor-bruce-lee-with-clothes#more

Morsom lesing smile

http://youtu.be/depXMeGL3RU        

http://youtu.be/e0IGPLXOK_I    

http://youtu.be/3SLwCRYLzZU 

Morsomt å se Anderson Silva kjører masse JKD prinsipper her smile evasiness og masse footwork, og  unngår takedowns smile
« Last Edit: 13.01.13 at 12:20:32 by T.D » Logged
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 13.01.13 at 22:22:14 »

Egentlig ikke meningen å gjøre det her til en diskusjon, men hva har Anderson Silva med JKD å gjøre? Jeg ser Anderson Silva bruke masse prinsipper her, hentet fra boksing, bryting, thaiboksing etc. Kanskje også JKD? Men det er vel ikke som om JKD oppfant fotarbeidet?

Evasiness, footwork og takedown defence er ganske almenne prinsipper innen MMA. De to første er også meget almenne prinsipper i feks boksing.
T.D
Gjenganger

« Reply #2 on: 14.01.13 at 00:24:07 »

Ikke en dritt egentlig smile Ja er fullt klar over at det er vanlig. Men moro å se Silva ikke gå for takedowns. Moro å se at de fleste MMA utøverne prøver å ende kampen stående. Hvis man tar et skritt tilbake og ser på MMA når de startet frem til i dag så ser man en klar forandring. I begynnelsen så gikk de mer for takedowns enn i dag, tør jeg påstå. Just my opinion.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #3 on: 14.01.13 at 06:26:33 »

Det er vel rimelig jevnt fordelt utover de som går for takedowns, og de som ønsker å holde det stående. Jeg tviler på at det er et flertall som prøver å holde kampen stående.

Hvis vi feks ser på de som har beltet i UFC akkurat nå.

HW: Cain liker takedowns
LHW: Jon Jones har vel ikke en eneste kamp uten et par takedowns
MW: Silva liker å holde kampen stående
WW: GSP er vel kongen av takedowns.
LW: Ben Henderson er enda en kar som liker å mikse takedowns og stående
Videre nedover finner Aldo som liker det best stående.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 14.01.13 at 11:48:52 »

Til noe mer JKD & MMA relatert:

a) Hvilke JKD prinsipper har man IKKE sett i MMA enda, men som sannsynligvis MMA utøvere kunnetjent godt på?
b) Hva gjør endel MMA utøvere dårlig, som de kunne lært en potensiell bedre måte å gjøre det på - fra JKD?

Ønsker praktiske, pragmatiske, objektive og gjennomtenkte svar.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
T.D
Gjenganger

« Reply #5 on: 14.01.13 at 12:17:13 »

Takk for info Frode smile. Sånn generelt sett så tro jeg de hadde tjent litt på å kanskje fokusere litt mer på færre signaler når de slår, samme med spark sett ut i fra et JKD perspektiv. Vet at Rodney Hitchcook som forøvrig er elev av Ted Wong  trener en MMA gruppe i USA som kaller seg Team Ronin MMA. Ut i fra hva han selv sier så forsøker han å fokusere på disse tingene. Og hvis man endrer fotarbeidet sitt , vet at det ikke er lett, men prøve og la handa skyte først og fotarbeid nr 2 så får man en heelt annen kraft. Manny Paquaio har trent fotarbeid med Teri Tom og studerer man hans fotarbeid så ser man hva jeg snakker om.

Ble litt wall of text, men er vanskelig å unngå dette når man ikke står face to face smile
oompa-loompaen
Gammel ørn

« Reply #6 on: 14.01.13 at 20:24:01 »

Takk for info Frode smile. Sånn generelt sett så tro jeg de hadde tjent litt på å kanskje fokusere litt mer på færre signaler når de slår, samme med spark sett ut i fra et JKD perspektiv. Vet at Rodney Hitchcook som forøvrig er elev av Ted Wong  trener en MMA gruppe i USA som kaller seg Team Ronin MMA. Ut i fra hva han selv sier så forsøker han å fokusere på disse tingene. Og hvis man endrer fotarbeidet sitt , vet at det ikke er lett, men prøve og la handa skyte først og fotarbeid nr 2 så får man en heelt annen kraft. Manny Paquaio har trent fotarbeid med Teri Tom og studerer man hans fotarbeid så ser man hva jeg snakker om.

Ble litt wall of text, men er vanskelig å unngå dette når man ikke står face to face smile
nå har ikke jeg peil på verken jkd,eller boxing.... men denne videoen viser litt hva du snakker om tror jeg... ikke telegrafere slag... jeg har brukt dette prinsippet når jeg kjører nedtagninger etter at jeg hørte på hva hopkins prøvde å få fram.... nå prøver jeg å skyte uten å tenke,og helst ikke prøve å "ta fart" for å komme kjapt inn i beina... men bare drive direkte,og utenfor "rytmen"... har gjort underverker for meg! viser bare at når en utøver i kampidrett har trent 100.000 vis av timer med levende trening,så spisser jeg ører når de snakker.... evans har vist samme oppfatning også;) http://www.youtube.com/watch?v=SHwPBTDDp00

stomp on your ego!
T.D
Gjenganger

« Reply #7 on: 14.01.13 at 21:42:14 »

Right on Target Oompa Loomaen smile å kjøre utenfor rytmen altså brudt rytme er en veldig bra måte å gjøre dette på også med så lite signaler som mulig smile Kjempebra  at du får dette til smile Moro å høre smile tenk for eksempel hvilket overtak du får i stående fighting hvis du trener på å sende få signaler i slag og spark. Motstanderen klarer ikke å se angrepet like lett. Bra video du la ut, merk deg spesielt hva han sier om cover med skulderen Wink Et sirkulært slag eller spark er lettere å kontre enn et slag eller spark som beveger seg i en rett linje. Tenk hvis du hiver ut en jab uten å la albuen bevege seg utover, da vil du få en jab med færre signaler. Den vil også bli hardere fordi du får ikke en typisk knekk i albuen. Du klarer da å rette armen din raskere også. Men som du selv sier , dette krever masse trening .

Beklager hvis det ble wall of text.
T.D
Gjenganger

« Reply #8 on: 14.01.13 at 22:25:59 »

Angående kraft i teknikker . Feks et slag som beveger seg i sirkel har ofte svakere treff fordi det støttes ikke av kroppens powerline. Derimot ved et rett slag som går i en rett linje ut i fra kroppen har kroppen bak slaget og vil derimot bli Mye hardere.  Dette må oppleves for å forstå .
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #9 on: 15.01.13 at 09:14:17 »

Det er vel dette nettopp anderson silva er så god til. Hvis man ser hvordan han slår, og spesielt den "senere" Anderson (Post UFC-debut) så er slagene uanstrengte, utelegraferte, god blanding av rette og sirkulære slag og de bryter med rytmen - altså følger ikke "normal prosess" for et slag. Man ser det godt, både mote Okami, Bonnar, Griffin osv. hvilke slag som nettopp treffer og knocker. De kommer "fra inget sted".
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #10 on: 15.01.13 at 09:41:45 »

Enig med breiflabben. Man ser dette spesielt i slaget som feller og avgjør kampen mot okami.

T.D
Gjenganger

« Reply #11 on: 31.01.13 at 22:01:05 »

På tide og vekke litt liv i tråden igjen smile Angående  MMA fightere så vet jeg at de også kunne tjent litt på å time slagene sine litt bedre. Feks prøve og treffe motstander med rett arm at impact. Vet at dette ikke er alltid lett, men når man får dette til gud bedre hvor mye mer kraft man har i slaget. Men det er også veldig viktig å ha
powerline bak slaget også. Uten den så blir ikke slaget det samme. Sier ikke at JKD er noe bedre enn noe annet, men disse prinsippene kan man bruke i Alle kampsporter for å øke slagstyrken. Stiller gjerne opp for en demonstrasjon av det jeg skriver om her smile
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #12 on: 01.02.13 at 10:48:22 »

Vel hvis man skal være "best", så kommer det ann på hva det er snakk om. Hvis vi deler det opp til teknikker, eller "verktøy i verktøykassa", så er det ikke så vanskelig å finne de som er best på de enkelte teknikkene.

MMA er jo en konkuransekampsport. Men reglene tillater veldig flytende fighting uten større begrensninger. De aller fleste kampsporter vil være i stand til å gå inn i et bur for å forsøke å backe opp påstanden om at de er "best". Dette uten å måtte legge vekk noe større del av teknikkbasen sin. Heller tvert imot.

Jeg har såvidt vært borti JKD. Jeg har ikke trent JKD i klubb eller noe slikt. Så jeg vet lite eller ingenting av det du skriver om. Så en demonstrasjon hadde vært fint. Jeg kjenner ikke deg Torbjørn (det er det du heter ikke sant?), så hvis du mener dette seriøst, og ikke av den barnslige "kom hit til oss å test ut" tonen som vi har hørt fra andre JKD utøvere her, så kunne du jo ha laget en liten youtube video der du viser og forklarer hva du mener?

Jeg er en ganske åpen person når det kommer til kampsport. Men det inntrykket jeg har av slagstyrke, er at man finner den beste kunskapen om dette hos dyktige boksetrenere og utøvere. Og  hvis jeg trente MMA på heltid, så hadde jeg mest sannsynlig funnet en bokseklubb/trener som kunne hentet frem det beste i meg.. Og da krysstrenet boksing.

Hva mener du om det? Hva annet kunne du ha gjort for meg, hvis jeg heller kom til deg? La oss da si at jeg var i starten av tyveåra, og hadde akkurat fått kontrakt hos UFC. Jeg trenger å finpusse slagstyrken min.

Samme hvis jeg vil bli bedre på spark. Jeg ville nok da ha lent mot muay thai eller taekwondo.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #13 on: 01.02.13 at 14:40:43 »

Det er noe med utsagnet "Bricks don't hit back". Klart det finnes mange teknikker og prinsipper som isolert sett kan se imponerende ut, men er det implementerbart i en "full out fight?" Hjelper det å kunne knuse murstein når man skal sloss mot en annen fullt ut levende mann?

Jeg vil tro at kraftgenerering og teknikk har utviklet seg tilnærmet mot det optimale innen boksingens flere hundre år historie. HVis man tenker på hvor mye penger, hvor mange utøvere, hvor mange trenere, hvor mange kamper osv. som har vært bare de siste 50 årene, så er det begrenset hvor mye "mer" hemmelig det er av slagstyrketeknikk der ute. Det meste har vært prøvd ut, det meste har vært testet. Det meste har utviklet seg. Vil man slå bedre - så er boksing for meg det ultimate av det ultimate - det mener også de fleste MMA-utøvere, som hyppig krysser over til kjente boksetrenere for å forbedre slagkraft og potensiale

Man vil kanskje se en større snitt av "mma-boksetrenere" i fremtiden og dermed har kanskje boksingen enda større potensiale innen MMA - men dette går mer på stance og hensyn til mange andre teknikker osv, ikke nødvendigvis så mye i forhold til selve slagteknikken eller kraftprinsipper.

Hva har du, Torbjørn, som alle disse ikke har? Hvilke prinsipper sitter du, eller JKD på? SYnes nesten det er litt arrogant med tanke på hvor "usynlig" JKD er i forhold til empiriske data. Det finnes ikke et eneste klipp der ute av deres store mentor, Bruce Lee, hvor han faktisk går en kamp.

Det blir liksom bare med "talk the talk" (og wall of text).
T.D
Gjenganger

« Reply #14 on: 01.02.13 at 15:22:18 »

Ja her var det en del å ta tak i smile. Først og fremst jeg er ikke noen bessewisser på noen måte. så håper at ingen har tolket meg dithen heller. Som sagt så er ikke JKD noe bedre enn noe annet. Når det gjelder slagstyrke så er det veldig vanskelig å lage en video om det. Dette må føles smile Jeg mente i all vennskapelighet at jeg er villig til å stille opp for å bevise dette. Angående dette med boksing og styrke, så ble teknikkene endret pga slagstyrken ble for voldsom. Sjekk ut Jim Driscoll, Jack Dempsey perioden. Som jeg nevnte at slagstyrke har med lineage å gjøre og powerline. Uten dette så blir slagstyrken mindre. I boksing så stepper man fram for å levere slag ,i JKD så leverer man slaget før fotarbeid, slik at man får med seg kroppstyngden inn i slaget. Uten dette så vil man kun få hofterotasjon som styrke. Det samme gjelder for spark. På den måten så får man kroppstyngden med seg i bevegelse selv om det er snakk om et splitsekund.Dvs si at hvis du har en slagstyrke på 50 kg feks og du da veier 50 kg så sier det seg selv at anslagskraften blir hardere. Samme eksempel kan man bruke ved å hoppe ned på en vekt. Med og uten sekk på ryggen med tyngde i. Å lære seg dette tar tid. Skulle ønske at dette var mulig å filme. Slagstyrken kan man ikke filme. Den må man feks kjenne gjennom en fokuspad smile  Ikke lett å forklare sånne ting uten at det blir  Wall of text
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 14 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: Fysikk, teknikk og semantikk « previous next »
Jump to:  

Social sharing